Ondt i led

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Ondt i led

Indlægaf MrMister » 7. mar 2024, 06:37

Har holdt alt for lang pause. Sådan set nærmest siden covid, hvor det blev on/off mange gange.

Nu er jeg i gang og vanen tro all or nothing. Jeg har derfor ondt i led, særligt albue (inderside på selve knoglen) og skulder rotatoreren. Mærkeligt nok har jeg ikke ondt andre steder.

Men de to begrænser mit rom. Særligt i skulder og bænkpres, hvor rotatoren gør naller. Alle træk mærkes i albuen.

Jeg kører ikke voldsomt tungt, men belastet. Det er 5x5 systemet tilpasset at jeg træner oftere og derfor flytter squat rundt så det max er hver 2. dag.

Vægtmæssigt ligger det omkring 110 i squat, 150 i dødløft og 100 i resten (bænk, træk, row) og 45 i skulderpres, som virkelig er den mest trælse øvelse pga smerten pt.

Nogle råd eller øvelser der muliggør samtidig normal træning? Orker ikke at drosle ned plus jeg har et væddemål med en kammerat, som jeg agter at vinde :lol:
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2571
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8610

Re: Ondt i led

Indlægaf Raenil » 7. mar 2024, 08:04

MrMister skrev:Har holdt alt for lang pause. Sådan set nærmest siden covid, hvor det blev on/off mange gange.

Nu er jeg i gang og vanen tro all or nothing. Jeg har derfor ondt i led, særligt albue (inderside på selve knoglen) og skulder rotatoreren. Mærkeligt nok har jeg ikke ondt andre steder.

Men de to begrænser mit rom. Særligt i skulder og bænkpres, hvor rotatoren gør naller. Alle træk mærkes i albuen.

Jeg kører ikke voldsomt tungt, men belastet. Det er 5x5 systemet tilpasset at jeg træner oftere og derfor flytter squat rundt så det max er hver 2. dag.

Vægtmæssigt ligger det omkring 110 i squat, 150 i dødløft og 100 i resten (bænk, træk, row) og 45 i skulderpres, som virkelig er den mest trælse øvelse pga smerten pt.

Nogle råd eller øvelser der muliggør samtidig normal træning? Orker ikke at drosle ned plus jeg har et væddemål med en kammerat, som jeg agter at vinde :lol:


Hvis du får en skade, vinder du i hvert fald ikke dit vædemål.
7
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16413
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30543

Re: Ondt i led

Indlægaf TinaW » 7. mar 2024, 08:39

Pas på din skulder. Senerne bliver mere slappe med alderen og risikoen for at du laver en skade pga. at du træner for hårdt er nok rimelig stor.

https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... fen-skade/
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17033
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 21255

Re: Ondt i led

Indlægaf Misantropen » 7. mar 2024, 08:41

Jeg vil anbefale at du tager til en fysioterapeut. Gerne en sportsfysioterapeut eller i hvert fald en med en vis viden om den træning du dyrker. Det kunne lyde som en klassisk overbelastning, men det er svært at vide ud fra teksten alene.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42410

Re: Ondt i led

Indlægaf LaMariposa » 7. mar 2024, 10:20

Nu siger jeg noget, som potentielt kan lyde meganederen og demotivererende :genert: Så jeg undskylder på forhånd...

Ved selvfølgelig ikke, hvor gammel du er, men jeg har trænet på halv kraft længe pga forskellige fysiske ting, blandt andet graviditet og barsel, og da jeg endelig var fysisk helt klar igen efter næsten tre år, tænkte jeg, at NU skulle den have fuld gas.

Og så startede det ellers med diverse overbelastningsskader, som nærmest bare afløste hinanden over en periode på fem måneder - forstrækninger, forstuvninger osv. Den eneste måde, jeg kan undgå det på, er ved at holde pauser mellem træningerne, så jeg har skåret ned til to gange styrke og to gange cardio hver uge - hver session på 30-40 minutter. Jeg træner typisk styrke mandag og torsdag, da det er det, der potentielt giver flest skader.

Jeg er blevet 42, og jeg må bare erkende, at jeg ikke længere kan træne på samme måde som da jeg var midt i 30'erne. Eller at jeg i hvert fald er nødt til at trappe noget langsommere op end jeg ellers ville have gjort, fordi jeg har holdt en længere pause fra den hårde træning.
3
:lun: Be brave
avdotja
Indlæg: 4959
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14816

Re: Ondt i led

Indlægaf avdotja » 7. mar 2024, 17:31

Man skal desværre være opmærksom på, at led og sener skal bruge mere tid end muskler (og kondition) på at udvikle sig.

Fra Sene-overbelastningsskader – frustrerende, lumske og langvarige:
Måske føler man at man sagtens kan klare at løbe hurtigere eller løfte tungere. Men man skal huske at sener er laveste fællesnævner. Muskler og kredsløb er meget hurtigere til at forbedre sig – det kan vi mærke ved at vi bliver mindre forpustede eller får lettere ved at løfte vægtene. Men det er senerne der er længst tid om at tilpasse sig træningen, og det er sværere for os at mærke.

Ud over træning, hvad kan man så gøre? Er der noget man kan kalde ”sene-venlig” livsstil?

Ja, sandsynligvis, siger Christian Couppé:

– God søvn spiller formentlig positivt ind – det gør i det hele taget en generelt sund livsstil. Kostmæssigt har man lavet undersøgelser på mus, hvor man kan se at forarbejdet mad – fx mad hvor meget opvarmning er indgået – kan frembringe de sukkerholdige molekyler og øgede antal sukker-tværbindinger som er med til at gøre senerne mere skrøbelige, og som sandsynligvis har en inflammatorisk effekt, og derfor kan man gætte på at såkaldt antiinflammatorisk kost kan anbefales hvis man vil gøre noget godt for sine sener. Det kan fx være såkaldt middelhavskost med sunde fedtstoffer, grønsager mv.

Der er også lavet undersøgelser, der indikerer at kollagen (skal indtages sammen med en form for c-vitamin) kan hjælpe på opbygningen af led og sener, se feks Få styr på dit collagen, hvis du har slidgigt eller Har du smerter og stivhed i dine led?.
2
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Re: Ondt i led

Indlægaf MrMister » 9. mar 2024, 11:41

Glemte helt at følge op. Det er 100% en tennisalbue og udfordring med rotatoren i venstre side. Samme side jeg tidligere har haft skulderskade og en betændt bicepssene. Så ja, fluks til fys med mig og så ellers ro på de næste par uger, hvor jeg er ude at rejse. Der tager jeg en elastik med og får styr på rotatoren.

Og ja, 40+ er åbenbart ikke de nye 20’ere. Musklerne er slet ikke ømme, squat er også helt, helt fint trods tunge løft. Det er kun skulder og albuer. Tror jeg hopper på noget kettlebell også. Det er noget mildere mod led end olympiske løft
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Fit og/eller lækker"