Fede forhold, undersøgelser

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 415
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Flisseline » 20. aug 2023, 12:45

I DR-serien Fede forhold får parrene målt forskellige ting i starten af serien og sidst i serien. Det er fx deres fedtprocent. Og måske kondital. Og andre ting jeg ikke fanger. Så giver lægen dem sådan en generel sundhedsstatus: ‘Du er faktisk underernæret selv om du er overvægtig’, fx.

Jeg kunne godt tænke mig noget noget lignende. Efter at have vejet (lidt) for meget i mange år, har jeg de sidste to-tre været normalvægtig. Men jeg er i tvivl om om jeg også burde træne mine muskler, om jeg burde spise sundere, om mit sukkerindtag er for højt og så videre.

Hvor går man hen? Fitnesscenter? Diætist? Lægen? Og hvad skal jeg bede om at få undersøgt?
1
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf MellowGorilla » 20. aug 2023, 12:59

Du kan få lavet alle målingerne alle de steder du nævner. Nogle ting kræver dog blodprøver, som f.eks kolesterol.

Men man bør altid træne muskler gennem vægttræning, da det gør mange andre ting end blot at styrke musklerne, det hjælper bl.a. på forbrændingen, det styrker dine knogler osv. Kondital kan du nemt få et rimeligt tal på ved at teste det selv og sætte op med tabeller fra nettet. Ifht sukker og sund kost, bør man vel altid optimere det, inden for det man selv har lyst til.
1
Lykke
Indlæg: 6940
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6465

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Lykke » 20. aug 2023, 13:50

Jeg kan hos min læge bestille tid til en helbredsundersøgelse ved sygeplejersken. Tænker din egen læge har samme mulighed. Det er jo fornuftigt nok at få tjekket kolesterol, blodtryk osv.
1
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2072
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 210
Likede indlæg: 6142

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Contrast » 20. aug 2023, 15:02

Sådan noget har jeg også overvejet. Især det med muskelmasse/kropssammensætning. Men har hørt at den eneste man rigtigt kan stole på er en Dexa scanning, er det rigtigt? Jeg har brugt puregyms vægt rigtig meget, men resultaterne virker lidt tilfældige, selvom jeg overholder alle retningslinjer for at få et nøjagtigt resultat.
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 415
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Flisseline » 20. aug 2023, 15:29

Tak for jeres svar alle tre!

Jeg tænker egentligt at jeg vil finde et sted med betaling frem for lægen. Der er jo ikke noget jeg er bekymret over.

Hvad går en dexa-scanning sådan mere præcist ud på? Jeg får kun kræft-resultater frem ved søgning.
0
D.itsen
Indlæg: 3334
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9005

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf D.itsen » 20. aug 2023, 15:37

Contrast skrev:Sådan noget har jeg også overvejet. Især det med muskelmasse/kropssammensætning. Men har hørt at den eneste man rigtigt kan stole på er en Dexa scanning, er det rigtigt? Jeg har brugt puregyms vægt rigtig meget, men resultaterne virker lidt tilfældige, selvom jeg overholder alle retningslinjer for at få et nøjagtigt resultat.

Ja, det er rigtigt at en scanning er den eneste ordentlige måde. Men bruger du den samme vægt og under nogenlunde samme forhold hver gang, burde du kunne følge udviklingen. Du skal bare ikke regne med de absolutte tal
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Fruity » 20. aug 2023, 18:55

Lykke skrev:Jeg kan hos min læge bestille tid til en helbredsundersøgelse ved sygeplejersken. Tænker din egen læge har samme mulighed. Det er jo fornuftigt nok at få tjekket kolesterol, blodtryk osv.



Men deres tilbagemelding er jo “bare” tip top :genert:

Sagde hende, der også er interesseret i lidt mere info. Eller “du er nu 57 år” og ved genvisit “du er nu 47” år :D
0
Lykke
Indlæg: 6940
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6465

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Lykke » 20. aug 2023, 18:58

Fruity skrev:
Lykke skrev:Jeg kan hos min læge bestille tid til en helbredsundersøgelse ved sygeplejersken. Tænker din egen læge har samme mulighed. Det er jo fornuftigt nok at få tjekket kolesterol, blodtryk osv.



Men deres tilbagemelding er jo “bare” tip top :genert:

Sagde hende, der også er interesseret i lidt mere info. Eller “du er nu 57 år” og ved genvisit “du er nu 47” år :D


Men hvis alt er tiptop er det da skønt.

Så er det nok bare alle de kedelige råd om grønt, frugt, motion osv. man selv kan gøre.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Fruity » 20. aug 2023, 19:24

Lykke skrev:
Fruity skrev:
Lykke skrev:Jeg kan hos min læge bestille tid til en helbredsundersøgelse ved sygeplejersken. Tænker din egen læge har samme mulighed. Det er jo fornuftigt nok at få tjekket kolesterol, blodtryk osv.



Men deres tilbagemelding er jo “bare” tip top :genert:

Sagde hende, der også er interesseret i lidt mere info. Eller “du er nu 57 år” og ved genvisit “du er nu 47” år :D


Men hvis alt er tiptop er det da skønt.

Så er det nok bare alle de kedelige råd om grønt, frugt, motion osv. man selv kan gøre.



Ahhhh… alt hos mig var f.eks. også tip top, da jeg vejede 123 kg. Så jeg synes ikke helt, man kan se sådan på det.
0
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf MellowGorilla » 20. aug 2023, 19:35

D.itsen skrev:
Contrast skrev:Sådan noget har jeg også overvejet. Især det med muskelmasse/kropssammensætning. Men har hørt at den eneste man rigtigt kan stole på er en Dexa scanning, er det rigtigt? Jeg har brugt puregyms vægt rigtig meget, men resultaterne virker lidt tilfældige, selvom jeg overholder alle retningslinjer for at få et nøjagtigt resultat.

Ja, det er rigtigt at en scanning er den eneste ordentlige måde. Men bruger du den samme vægt og under nogenlunde samme forhold hver gang, burde du kunne følge udviklingen. Du skal bare ikke regne med de absolutte tal


Nysgerrig på din viden om skanninger til den slags målinger. Hvordan kan en dexaskanning vise noget om muskelmasse osv? Den måler knogletæthed.
0
D.itsen
Indlæg: 3334
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9005

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf D.itsen » 20. aug 2023, 19:48

MellowGorilla skrev:
D.itsen skrev:
Contrast skrev:Sådan noget har jeg også overvejet. Især det med muskelmasse/kropssammensætning. Men har hørt at den eneste man rigtigt kan stole på er en Dexa scanning, er det rigtigt? Jeg har brugt puregyms vægt rigtig meget, men resultaterne virker lidt tilfældige, selvom jeg overholder alle retningslinjer for at få et nøjagtigt resultat.

Ja, det er rigtigt at en scanning er den eneste ordentlige måde. Men bruger du den samme vægt og under nogenlunde samme forhold hver gang, burde du kunne følge udviklingen. Du skal bare ikke regne med de absolutte tal


Nysgerrig på din viden om skanninger til den slags målinger. Hvordan kan en dexaskanning vise noget om muskelmasse osv? Den måler knogletæthed.

Pas. Jeg ved ikke noget om hvad den kan, bare at scanning er den eneste måde der giver nogle direkte brugbare tal. Men der kommer mange hits på "dexa scanner fedtprocent"
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Fede forhold, undersøgelser

Indlægaf Fræksak » 15. sep 2023, 19:20

MellowGorilla skrev:
D.itsen skrev:
Contrast skrev:Sådan noget har jeg også overvejet. Især det med muskelmasse/kropssammensætning. Men har hørt at den eneste man rigtigt kan stole på er en Dexa scanning, er det rigtigt? Jeg har brugt puregyms vægt rigtig meget, men resultaterne virker lidt tilfældige, selvom jeg overholder alle retningslinjer for at få et nøjagtigt resultat.

Ja, det er rigtigt at en scanning er den eneste ordentlige måde. Men bruger du den samme vægt og under nogenlunde samme forhold hver gang, burde du kunne følge udviklingen. Du skal bare ikke regne med de absolutte tal


Nysgerrig på din viden om skanninger til den slags målinger. Hvordan kan en dexaskanning vise noget om muskelmasse osv? Den måler knogletæthed.


Jeg blev dexascannet 2-3 gange for ca. 10 år siden ifbm et projekt, jeg var med i. Den viste knogletæthed + hvor meget af kroppen, der var muskelmasse, fedt, væske, osv. Det blev lavet af sundhedsfaglige, så jeg tvivler ikke på de informationer, vi fik.

Edit: en hurtig googling bekræfter, at en dexascanning viser kroppens vævssammensætning, herunder fordeling af fedt og muskler samt knoglernes kalkindhold.
2

Tilbage til "Fit og/eller lækker"