Jeg vil være stærk! - Logbog

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 17. apr 2023, 19:43

Jeg bruger siden Symmetric Strength til at følge med i min udvikling, og den deler en ind i en kategori alt efter hvor trænet man er i forskellige øvelser.

Der er "untrained", som jeg pt ligger i, men den dømmer altså også ret hårdt. Jeg startede dog i "subpar", som betyder 'dårlige end den gennemsnitligt utrænede person' :lol: men nu er jeg untrained inden for alle mine øvelser, hvilket jeg faktisk har sat som et mål :D

Det lyder måske åndssvagt, men for mig er det bare motivation at jeg kan se fremgang. I don't care hvad man så vil kalde det.

Mit mål er at komme i novice kategorien, som jeg er når jeg rammer 45. Jeg e tættest på med min squat og dødløft, men dem har jeg også trænet i længst tid. Er så småt på vej derop med de andre øvelser.

Screenshot_20230417-213635.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 24. apr 2023, 12:53

Status på ryggen: det går stadig den rigtige vej ang. rygsmerter. Jeg har bemærket, at et flareup/udsving af smerter går meget hurtigere over end før. I går stod jeg op i længere tid, da jeg var med til en rundvisning, hvor vi skulle stå op i en times tid, og det er som regel sådan noget der kan trigge rygsmerter. Det begyndte at gøre ondt, men det gik over en dag efter. Førhen ville det tage mig mange dage, før smerterne gik over!

Det er slet ikke 100% væk, men udsvingene i smerter er ikke så store og uudholdelige som før.
2
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 2. maj 2023, 21:24

Jeg træner stadig, og det går stille og roligt fremad.

Jeg skal starte op på praktik på torsdag, hvor det bliver lidt spændende med transport. Der er ca 7,5 km hver vej på cykel og det er jo ikke meget, men jeg tog turen en dag derud, og jeg havde pænt ondt i ryggen efter. Men det er 100% fordi det er uvant - jeg cykler ikke særligt langt til daglig. Og så tog jeg også lidt en omvej, men nu kender jeg den korteste rute.

Ellers er jeg ret god til at holde ved min styrketræning, prøver bare at vedligeholde det jeg kan løfte, så jeg ikke hele tiden føler jeg skal slå mig selv.
2
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 13. maj 2023, 22:49

Jeg har lige haft min første uge i praktik! Det har været hårdt mentalt pga. indkøring og mange informationer, og jeg ved også allerede, at det ikke er et sted jeg vil være på sigt, men er egentlig også bare glad for at komme i gang, selvom det har været hårdt. Cykelturen har gået overraskende godt, den er faktisk kun 6,8 km lang, og halvdelen af den er i et vildt lækkert naturområde <3

Har ikke haft den store motivation til træning, delvist fordi jeg hellere vil være udenfor, men også pga. praktikopstart, hvilket jeg godt regnede med. Men jeg ville også være ærgerlig over at stoppe nu. Jeg trænede så lige her til aften, og det var meget passende, ikke for varmt.. endnu :p

Screenshot_20230514-004905.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 20. maj 2023, 20:19

Motivationen og rytmen er genfundet lidt igen :) Jeg læste lidt om et program der hedder GZCLP, som tager de klassiske styrkeløft + nogle accessory lifts og laver en lidt smartere progression på dem end bare "lav flere gentagelser/put mere vægt på", som jeg selv har gjort lidt på må og få.

Det er ikke noget problem med varmen endnu, jeg træner alligevel om aftenen og det er fint.

Jeg er forresten gået fra begynder til novice iflg. Strength level i de tre store løft!

Screenshot_20230520-230901.png
Screenshot_20230520-230839.png
Screenshot_20230520-230814.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 31. maj 2023, 20:22

Har været i gang med det nye program i 3 ugers tid og det kører ret godt! Har opnået en ret flot progression på kort tid, synes jeg. Jeg sad fx fast i dødløft lidt længe, men programmet har skubbet mig fint op i den igen. Kan nu tage 47,5 kg x 7 gentagelser, og 52,5 kg x 3, hvilket jeg er ret stolt af - vejer 55 kg :)

Overhead press med barbell er også en del af programmet, og den har jeg altid været rimelig forsigtig med pga. mine håndled. Når jeg begynder, står jeg med stangen i hænderne ned foran mig, og løfter stangen op til ansigtshøjde, som ligesom er startpositionen. Det var jeg lidt spændt på om jeg kunne gøre med 17,5 kg som var planen, fordi jeg ved jeg ikke kan tage en 20 kg stang sådan (hver gang jeg skal have sådan en stang ned fra et stativ, skal jeg spørge om hjælp til at få den ned. De er sgu ikke lavet til kvinder der er begyndere..). Men her i dag tog jeg 17,5 kg! Og så er der ikke langt til 20 :banan:

Så det ville være lidt en sejr den dag jeg selv kan tage sådan en stang ned fra stativet.

Screenshot_20230531-214716.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 19. jun 2023, 21:27

Jeg har været ret stresset og nedtrykt på det sidste, fordi mine håndsymptomer er gået tilbage for et par uger siden. Det har påvirket mit humør helt vildt.

Jeg har været ved at trappe ud af amitriptylin, da jeg ikke rigtigt troede på det havde en effekt, så hvorfor skal jeg tage det. Men nu mistænker jeg lidt at det er derfor. Enten det eller også påvirker varmen det, eller det faktum at jeg ikke har trænet så meget de sidste par uger pga. varmen.

Nu tager jeg det i stiv arm og ser hen over de næste par uger, om det bliver bedre igen, ved hjælp af træning og medicin.

Har virkelig været ramt af manglende motivation, jeg føler at træningen virker meningsløs og intetsigende for tiden. Varmen spiller helt klart ind..
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf FruKuk » 25. jun 2023, 16:15

Contrast skrev:Jeg har været ret stresset og nedtrykt på det sidste, fordi mine håndsymptomer er gået tilbage for et par uger siden. Det har påvirket mit humør helt vildt.

Jeg har været ved at trappe ud af amitriptylin, da jeg ikke rigtigt troede på det havde en effekt, så hvorfor skal jeg tage det. Men nu mistænker jeg lidt at det er derfor. Enten det eller også påvirker varmen det, eller det faktum at jeg ikke har trænet så meget de sidste par uger pga. varmen.

Nu tager jeg det i stiv arm og ser hen over de næste par uger, om det bliver bedre igen, ved hjælp af træning og medicin.

Har virkelig været ramt af manglende motivation, jeg føler at træningen virker meningsløs og intetsigende for tiden. Varmen spiller helt klart ind..


Bare lige et kram og et hep herfra i håb om, at du ikke smider dine mega flotte resultater på gulvet :kys: Som min coach siger "motivation er nice to have not need to have" for at få trænet. Det er bare nemmere at komme afsted, når man er motiveret.

Men æv med stress, smerter og nedtrykthed. Håber, at det snart letter :ae:
1
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 26. jun 2023, 12:36

FruKuk skrev:
Contrast skrev:Jeg har været ret stresset og nedtrykt på det sidste, fordi mine håndsymptomer er gået tilbage for et par uger siden. Det har påvirket mit humør helt vildt.

Jeg har været ved at trappe ud af amitriptylin, da jeg ikke rigtigt troede på det havde en effekt, så hvorfor skal jeg tage det. Men nu mistænker jeg lidt at det er derfor. Enten det eller også påvirker varmen det, eller det faktum at jeg ikke har trænet så meget de sidste par uger pga. varmen.

Nu tager jeg det i stiv arm og ser hen over de næste par uger, om det bliver bedre igen, ved hjælp af træning og medicin.

Har virkelig været ramt af manglende motivation, jeg føler at træningen virker meningsløs og intetsigende for tiden. Varmen spiller helt klart ind..


Bare lige et kram og et hep herfra i håb om, at du ikke smider dine mega flotte resultater på gulvet :kys: Som min coach siger "motivation er nice to have not need to have" for at få trænet. Det er bare nemmere at komme afsted, når man er motiveret.

Men æv med stress, smerter og nedtrykthed. Håber, at det snart letter :ae:


Tusind tak for de støttende ord. Det hjælper :kys:
0
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 26. jun 2023, 12:41

En lille opdatering. Jeg er begyndt at nærme mig novice i dødløft og squat! Meget tæt på 45 :D

vægtløft.png


Jeg er begyndt at tage CBD-olie, da jeg har hørt godt om det ift. smerter. Har købt det fra Canavita, som er super flinke og gode til at give råd.

Det er en 4 dage siden, men mærker ikke effekt endnu. Det forventer jeg heller ikke, før der er gået nogle uger. Og hvis ikke, kan det være, jeg skal have en stærkere udgave/højere dosering.

Stressen er lettet lidt. Prøver at undgå obsessive googlesøgninger, særligt om aftenen. Når jeg kan undgå det, så sover jeg faktisk meget godt.

Jeg var i sommerhus med min familie i weekenden, hvilket er mega længe siden, fordi jeg for et års tid siden havde virkelig dårlige oplevelser med lydsensitivitet (og væggene er tynde og min mor snorker ved siden af). Men det generede mig overhovedet ikke denne gang. Så det er dejligt at vide, at det ikke bliver en hæmsko igen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 29. jun 2023, 22:08

Løftscore fra i dag. Har rundet de 40 i point, yees :dance:

Screenshot_20230630-000636.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 2. jul 2023, 21:48

Jeg havde en virkelig lækker træning i dag. Bl.a. pga. temperaturfaldet. Passer mig meget bedre nu.

Dødløft tog jeg 57,5 kg på 2 gentagelser, 6 sæt. Troede lidt jeg ville blive for træt gennem det 4. sæt, men det lykkedes. Når jeg bare kan tage én gentagelse mere, er jeg officielt novice i dødløft :cool:

OHP var lidt blandet. Det var 15 kg, hvor jeg det første sæt kun følte jeg kunne tage 4x. De to næste sæt kunne jeg så tage hhv. 5 og 7. Sjovt som det kan svinge.

Humørmæssigt har jeg det markant bedre. Er stadig på lidt af et high efter bodycombat i fredags, og det var varmt den dag, men det generede mig ikke. Det er lidt derfor jeg har misset det så længe, men nu ved jeg at varmen ikke generer mig så meget ved holdtræning.
Derudover er mine håndsmerter faldet noget igen, hvilket jeg tænker nok er pga. det ikke er så varmt. Men måske også fordi jeg startede med træning i sidste uge igen efter 2 ugers semi pause. Who knows?

Jeg lavede også en helt masse i lejligheden i dag - vaskede tøj, støvsugede, ryddede op. Intet problem med mine hænder i dag, de var markant mindre irritable. Og derudover mærkede jeg næsten ingenting til ryggen i dag heller.

Det er skønt med noget medgang igen.
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 8. jul 2023, 19:31

Endnu en god træning overstået. Hænderne mere irritable igen, men det er også varmt i dag. Jeg har i en uges tid fået mere fokus på min kost, da den var sådan lidt lala i den sidste måneds tid. Men jeg har taget lidt på siden. Håber det ikke bare er i fedt. Det finder jeg ud af i morgen når jeg bruger inbody vægten.
0
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 9. jul 2023, 13:23

Jeg vejede mig selv og jeg er gået 300g op i muskelmasse siden en måned siden. Og den mener så også at jeg slet ikke er taget på i fedt, men tværtimod tabt lidt, selvom min vægt i sig selv er steget :8:

Den er ellers gået meget ned i muskelmasse i det sidste halve års tid, så jeg havde givet lidt op på den. Men nu har jeg jo fulgt der her GZCLP træningsprogram den sidste halvanden måned, og derudover sat lidt mere ind på min kost så jeg konsekvent får nok protein og er i kalorieoverskud. Hvis jeg bliver ved med det, er det måske det, der skal til.
4
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6186

Re: Jeg vil være stærk! - Logbog

Indlægaf Contrast » 12. jul 2023, 21:56

Det her er lidt et historisk øjeblik i min "træningskarriere" haha - jeg er nu novice i dødløft ifølge symmetric strength, som er en af de hårdere "dommere" på området ;) jeg tog 2x60 kg på 3 sæt.

Det varer nok ikke så længe før min squat følger trop!

:banan:

Screenshot_20230712-235821.png


Btw. Efter de 3 sæt skulle jeg tage nogle flere, men mit greb var det, der gav efter først. Jeg kunne huske det også skete da jeg tog 52,5, 55 osv. Så det er som om mit greb bliver stærkere - jeg er i hvert fald ikke nået dertil, hvor jeg slet ikke kan løfte det pga. mit greb.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Inge Færch Schott

Tilbage til "Fit og/eller lækker"