Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Elverpigen » 28. nov 2021, 22:49

Baggrund:
Jeg har som udgangspunkt, at en sund og rimeligt varieret kost dækker et normalt behov for næring, og jeg har generelt spist lidt af hvert uden restriktioner.

Efter et maveonde for et par år siden er min mave blevet sart. Det lykkedes mig over nogle måneder at eksperimenterere mig ud af mavepine og kvalme ved til sidst at udelukke gluten, "hurtige kulhydrater" og kød helt i en periode, og få masser af grøntsager, fede fisk, fede oste og æg. Nu fungerer mavent igen med kød et par gange om ugen og ved selskabelige lejligheder går det fint med gluten og hurtige kulhydrater, når jeg i hverdagen "lader maven bestemme". Magre mælkeprodukter er no go :naughty: Så jeg har nok raget nogen af de "moderigtige" intolerancer til mig, æv, og kan ikke længere "bare spise en masse kage" :mellow:

Nu har jeg i midlertid opdaget, at jeg uplanlagt har tabt mig et par kg over det seneste år :gruble: Det er ikke kritisk, jeg har et fint fysisk energiniveau, men det er ikke hensigtsmæssigt at nærme mig grænsen for undervægt. Derfor vil jeg gerne vende udviklingen, uden at det bliver for voldsomt :)

Jeg kommer i forvejen ekstra olie i, når jeg bager brød, og er opmærksom på at få de førnævnte fede fisk/oste eller æg på menuen fra tidligt på dagen, og er begyndt at sætte stenalderbrød på snacks-menuen. Der er ikke noget med at tælle kalorier her i elverhulen, jeg spiser efter min appetit og skal ikke nyde noget af at komme ud i forstyrrede spisemønstre.

Inspiration og erfaringer ønskes:

I erkendelsen af, at det ikke er realistisk for mig nogenlunde veltilpas at indtage mere mad, og at maven simpelthen kræver en vis mængde af de knapt så kalorieholdige grøntsager for at fungere uden kvalme og mavekneb, har jeg overgivet mig og anskaffet en bøtte økologisk proteinpulver uden sjove tilsætningsstoffer, for at "liste" lidt ekstra næring ind min normale mad. 10 g foreslår teksten på bøtten, og det er nok ca en rimelig mængde.

Ind til videre er det lykkedes mig at indtage pulveret ved at:

- blande det i havregryn til havregrød
- strø det over grøntsager i ovnen før jeg f.eks. topper med ost eller æg.
- tilsætte det til tomatsuppe m. kokosmælk

Det er rimeligt smagsneutralt og generer ind til videre hverken maven eller mine smagsløg.
Næste trin bliver at forsøge at blande nogle skefulde i den glutenfri melblanding fra Netto, når jeg bager brød.

Smoothies er ikke på menuen, og jeg har heller ikke planer om det her i vintersæsonen.

Har I andre gode tricks til at liste lidt ekstra protein ind i kosten?
Et yndlingsproteintilskud uden pesticider og de grimme af E-numrene? (uden mælk og hvede)

Det skulle være godt med lidt kulhydrater samtidigt til at optimere udnyttelsen af protein, men jeg er lidt tilbageholdende med at skrue op for de hurtige kulhydrater pga sart mave. Efterhånden fungerer et enkelt æble eller banan fint, men desværre går det ikke med dejlig praktisk tørret frugt (som jeg ellers har nydt tidligere).
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14370

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Mangoness » 7. jan 2022, 21:20

Elverpigen skrev:[...]

Ind til videre er det lykkedes mig at indtage pulveret ved at:

- blande det i havregryn til havregrød
- strø det over grøntsager i ovnen før jeg f.eks. topper med ost eller æg.
- tilsætte det til tomatsuppe m. kokosmælk

Det er rimeligt smagsneutralt og generer ind til videre hverken maven eller mine smagsløg.
Næste trin bliver at forsøge at blande nogle skefulde i den glutenfri melblanding fra Netto, når jeg bager brød.

Smoothies er ikke på menuen, og jeg har heller ikke planer om det her i vintersæsonen.

Har I andre gode tricks til at liste lidt ekstra protein ind i kosten?
Et yndlingsproteintilskud uden pesticider og de grimme af E-numrene? (uden mælk og hvede)

[...]


Man kunne måske også indtage pulveret ved at blande det i:
- Sovs
- Dressinger (hvis du kan lave dine egne. F.eks. ved at blande mayo og estragon, hvis du kan tåle det)
- Kakao (går ud fra at det kan laves uden komælk)
- Gryderetter

Kan du tåle bønner, linser, kikærter og soja? :gruble: De kunne nemlig også bruges som proteinkilder

Jeg har ikke selv smagt dem, men de her er umiddelbart uden mælk og hvede:
https://www.bodylab.dk/shop/vegan-prote ... 3715p.html
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Elverpigen » 9. jan 2022, 02:09

Mangoness skrev:
Man kunne måske også indtage pulveret ved at blande det i:
- Sovs
- Dressinger (hvis du kan lave dine egne. F.eks. ved at blande mayo og estragon, hvis du kan tåle det)
- Kakao (går ud fra at det kan laves uden komælk)
- Gryderetter

Kan du tåle bønner, linser, kikærter og soja? :gruble: De kunne nemlig også bruges som proteinkilder

Jeg har ikke selv smagt dem, men de her er umiddelbart uden mælk og hvede:
https://www.bodylab.dk/shop/vegan-prote ... 3715p.html


Tak for inspiration :)

Jeg har haft lidt blandede oplevelser med kikærter & co, så dem spiser jeg ikke rutinemæssigt for tiden, kun hvis jeg er på udebane.

Det er min plan at prøve med kikærter & co igen på et senere tidspunkt, når jeg har haft ro i maven over en længere periode - jeg har et lille lager i køkkenskabet, der bare venter.

Kakao kunne være et godt bud her i kulden - jeg har noget mandelmælk, der kunne være kandiat til testen :D


Mht proteinbarene, så ser de bestemt spiselige ud, men lige rigteligt med "sukkerarter" til at blive planlagt mellemmåltid for tiden - det er pisse irriterende, at jeg må være så krakilsk for at holde mig på god fod med maven for tiden, men de proteinbarer ryger p.t. på dessert-listen. Jeg bruger stenalderbrød (Kong Hans opskrift, nemt!) som tung snack uden brok fra maven.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Nicolait » 23. okt 2022, 10:29

Jeg har også sart mave. Jeg er dog begyndt at supplere med lactocarepiller hver dag. Det kunne også være en mulighed.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Elverpigen » 23. okt 2022, 23:50

Nicolait skrev:Jeg har også sart mave. Jeg er dog begyndt at supplere med lactocarepiller hver dag. Det kunne også være en mulighed.


Jeg kaster allerede penge efter kapsler med baktusser til at kaste i maven. Jeg synes ikke, at effekten har været så markant, men måske over tid. Det er svært at vurdere.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Nicolait » 24. okt 2022, 05:07

Elverpigen skrev:
Nicolait skrev:Jeg har også sart mave. Jeg er dog begyndt at supplere med lactocarepiller hver dag. Det kunne også være en mulighed.


Jeg kaster allerede penge efter kapsler med baktusser til at kaste i maven. Jeg synes ikke, at effekten har været så markant, men måske over tid. Det er svært at vurdere.


Jeg kan bare sige, at det har haft god virkning for mig.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Boevsedragen
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. sep 2015, 21:05
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1696

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Boevsedragen » 24. okt 2022, 13:23

Elverpigen skrev:Baggrund:
Jeg har som udgangspunkt, at en sund og rimeligt varieret kost dækker et normalt behov for næring, og jeg har generelt spist lidt af hvert uden restriktioner.

Efter et maveonde for et par år siden er min mave blevet sart. Det lykkedes mig over nogle måneder at eksperimenterere mig ud af mavepine og kvalme ved til sidst at udelukke gluten, "hurtige kulhydrater" og kød helt i en periode, og få masser af grøntsager, fede fisk, fede oste og æg. Nu fungerer mavent igen med kød et par gange om ugen og ved selskabelige lejligheder går det fint med gluten og hurtige kulhydrater, når jeg i hverdagen "lader maven bestemme". Magre mælkeprodukter er no go :naughty: Så jeg har nok raget nogen af de "moderigtige" intolerancer til mig, æv, og kan ikke længere "bare spise en masse kage" :mellow:

Nu har jeg i midlertid opdaget, at jeg uplanlagt har tabt mig et par kg over det seneste år :gruble: Det er ikke kritisk, jeg har et fint fysisk energiniveau, men det er ikke hensigtsmæssigt at nærme mig grænsen for undervægt. Derfor vil jeg gerne vende udviklingen, uden at det bliver for voldsomt :)

Jeg kommer i forvejen ekstra olie i, når jeg bager brød, og er opmærksom på at få de førnævnte fede fisk/oste eller æg på menuen fra tidligt på dagen, og er begyndt at sætte stenalderbrød på snacks-menuen. Der er ikke noget med at tælle kalorier her i elverhulen, jeg spiser efter min appetit og skal ikke nyde noget af at komme ud i forstyrrede spisemønstre.

Inspiration og erfaringer ønskes:

I erkendelsen af, at det ikke er realistisk for mig nogenlunde veltilpas at indtage mere mad, og at maven simpelthen kræver en vis mængde af de knapt så kalorieholdige grøntsager for at fungere uden kvalme og mavekneb, har jeg overgivet mig og anskaffet en bøtte økologisk proteinpulver uden sjove tilsætningsstoffer, for at "liste" lidt ekstra næring ind min normale mad. 10 g foreslår teksten på bøtten, og det er nok ca en rimelig mængde.

Ind til videre er det lykkedes mig at indtage pulveret ved at:

- blande det i havregryn til havregrød
- strø det over grøntsager i ovnen før jeg f.eks. topper med ost eller æg.
- tilsætte det til tomatsuppe m. kokosmælk

Det er rimeligt smagsneutralt og generer ind til videre hverken maven eller mine smagsløg.
Næste trin bliver at forsøge at blande nogle skefulde i den glutenfri melblanding fra Netto, når jeg bager brød.

Smoothies er ikke på menuen, og jeg har heller ikke planer om det her i vintersæsonen.

Har I andre gode tricks til at liste lidt ekstra protein ind i kosten?
Et yndlingsproteintilskud uden pesticider og de grimme af E-numrene? (uden mælk og hvede)

Det skulle være godt med lidt kulhydrater samtidigt til at optimere udnyttelsen af protein, men jeg er lidt tilbageholdende med at skrue op for de hurtige kulhydrater pga sart mave. Efterhånden fungerer et enkelt æble eller banan fint, men desværre går det ikke med dejlig praktisk tørret frugt (som jeg ellers har nydt tidligere).


Jeg er glad for hampefrø, chiafrø, græskarkernemel/græskarkerneprotein, og proteinpulver fra Plantforce (da der ikke er alt muligt skidt i).
Aloe Vera-drik fra Avivir har hjulpet min fordøjelse meget.
Jeg har desuden hørt godt om The Protein Kitchen, da deres proteinbarer kun indeholder rene fødevarer. De kan med jævne mellemrum findes i Netto til 10 kr.
Søger du primært efter forslag til fødevarer, eller er du også på udkig efter opskrifter?
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Elverpigen » 20. dec 2022, 20:32

Boevsedragen skrev:Jeg er glad for hampefrø, chiafrø, græskarkernemel/græskarkerneprotein, og proteinpulver fra Plantforce (da der ikke er alt muligt skidt i).
Aloe Vera-drik fra Avivir har hjulpet min fordøjelse meget.
Jeg har desuden hørt godt om The Protein Kitchen, da deres proteinbarer kun indeholder rene fødevarer. De kan med jævne mellemrum findes i Netto til 10 kr.
Søger du primært efter forslag til fødevarer, eller er du også på udkig efter opskrifter?



Godt spørgsmål!

Det er nok mest forslag til fødevarer, så jeg har noget inspiration at prøve af. Hvis der hører ekstremt nemme opskrifter med, er jeg game :-D

De sunde bælgfrugter har jeg også lidt mistanke til kan give bøvl og uro i min mave, så dem venter jeg lidt med, før jeg forsøger at skrue op - ærgerligt, for bælgfrugter er ellers også dejligt billige i disse tider.

Hampefrø, chiafrø, ærteprotien har jeg også læst godt om, så måske kan det fungere at skrue op for nogle af dem, ved siden af det proteinholdige mad, som jeg allerede lirker ind mellem grøntsagerne.

Aloe Vera drik kan min mave også godt lide, men det fikser desværre ikke næringsbehovet.

Tak for protein-inspiration :) Så har jeg lidt idéer at arbejde videre med.



Sjovt nok har min mave virket ganske tilfreds efter den lille ufrivillige semi-faste en halv uges tid, da min appetit forsvandt under corona, og jeg først efter en uge spiste cirka normalt igen :gruble: Ikke så rart stadig at have noget hoste hængende, men rart nok med appetit og rimelig velfungerende fordøjelse.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Panton » 29. dec 2022, 15:25

Hvad med æg og avokado?? Grov pasta? Kikærter smager vildt godt hvis de ristes i ovnen med olie og krydderi.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Elverpigen » 29. dec 2022, 18:37

Panton skrev:Hvad med æg og avokado?? Grov pasta? Kikærter smager vildt godt hvis de ristes i ovnen med olie og krydderi.


Æg får jeg allerede (jf startindlæget) og en gang i mellem avocado. Udfordringen ligger i, at maven reagerer med kvalme, hvis jeg får større mængder af især æg. Grov pasta har tidligere været på menuen som nem og billig basisingrediens, men for at få maven tilbage på sporet var jeg desværre nødt til at udelukke gluten (jf startindlæget)- her er jeg nået til, at efterhånden kan spise glutenholdige fødevarer når jeg er ude, men så længe maven ikke er 100 % på plads, indgår det ikke i min hverdagskost. Kikærter og bælgfrugter har jeg også mistanke til, så dem prøver jeg ikke at skrue op for, før der har været ro i maven.
0
Vosha2
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. okt 2022, 08:04
Kort karma: 3
Likede indlæg: 33

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Vosha2 » 2. jan 2023, 16:07

Som en anden skriver så spis flere frø - hampefrø er fx fuld af proteiner. Jeg laver smoothies med en masse frø, peanutbutter, banan , frosne bær og hvad man lige synes om.

Derudover er tofu, tempeh og soja også godt.

Nødder, bønner og linser.. selvom du skriver du ikk rigtig tåler bønner og linser (det gør jeg heller ikke og jeg er veganer så det er lidt svært )

Jeg tror ikke nødvendigvis du absolut ska have mere protein, måske også fokus på fedt? Tror ikke vi skal være så fedtforskrækkede, hvis det er for at du holder vægten. Her hjælper jo fx nødder, avokado, peanutbutter osv en del :)
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Stitch » 4. jan 2023, 11:59

Jeg laver ofte æggemuffins og putter lidt ekstra proteinpulver i. (og spinat og hytteost etc).
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Stitch » 4. jan 2023, 11:59

Du nævnte du undgik kikærter pt. Men ellers er hummus eller bønnespread også en god kilde.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Ekstra protein i kombination med sart mave, Inspiration og erfaringer ønskes

Indlægaf Seance » 4. jan 2023, 13:09

Du kan få protein pulver med kakao smag, bland det op med koldt vand og evt lidt havredrik og drik det.
0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"