Skal badedragter altid være af kunststof?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 227
Likede indlæg: 3851

Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Galoldriel » 15. okt 2021, 14:47

Pænt underlig overskrift og spørgsmålet er muligvis også lidt skørt. Så bær endelig over med mig.

Men det forholder sig sådan, at jeg er kommet til at købe en badedragt, der er for lille. Jeg købte den sådan lidt impulsivt, og troede, mærkatet med str. 38 refererede til en "normal" str. 38. Men det viser sig at være fransk standard, og badedragten strammer helt vildt.

Jeg skal i svømmehallen på søndag, og har ikke mulighed for at købe en ny, medmindre den relativt lille svømmehal sælger badedragter i billetsalget. Jeg har til gengæld fundet en mørklilla bodystocking i skabet, og begynder at tænke på, om jeg kan bruge den i nødstilfælde.

Den er for mørk til at blive nævneværdig gennemsigtig, når den bliver våd - tror jeg (det kan jeg teste inden). Men på en eller anden sær måde bryder idéen om at bade i andet end spandex/nylon/andet strækbart kunststof med en åbenbart internaliseret norm, jeg slet ikke vidste, jeg havde. Og jeg er til min store overraskelse i tvivl, om hvorvidt det er comme il faut.

Så kære debatfolk: Kan jeg godt bade i min bodystocking af bomuld? Er det uhygiejnisk? Underligt? Eller totalt okay?
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Mette » 15. okt 2021, 14:53

Jeg ved egentlig ikke hvad der er ok.

Men jeg studser altid over, når folk har andet på end badetøj. Og jeg synes det er uhygiejnisk. Ikke at det er det. For det bliver jo ligeså rent i vaskemaskinen som badetøj.

Så øh. Jeg ved det ikke.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Delfin » 15. okt 2021, 14:54

Der kan være forskel fra svømmehal til svømmehal, så du skal ind og læse på den aktuelle svømmehals hjemmeside eller evt ringe til dem, men de fleste steder forlanger badetøj i materialer i den retning, som du skriver der. Du skal i øvrigt forvente at den ikke er mørklilla efter svømmeturen, hvis det viser sig, at du må bade i den i den svømmehal
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 227
Likede indlæg: 3851

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Galoldriel » 15. okt 2021, 15:22

Tak for svar. Der står ikke noget i reglerne om materialer, men det er en god pointe, Delfin, at klorvandet nok har en uheldig effekt på farven. Jeg vil også meget nødigt risikere, at farven begynder at løbe ud i vandet, så allerede her dør idéen.

De reklamerer med, at de sælger badetøj, så jeg satser på, at de har en dragt i min størrelse. Hvis det hele kokser, kan jeg godt klemme mig ned i den lille dragt, jeg har. Det er bare ikke særlig komfortabelt, og jeg ligner lidt en snøreskinke.
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. okt 2021, 15:33

Hvis det er en mulighed, kunne du evt. ringe til svømmehallen og høre, om de har en dragt i din størrelse og om deres krav til badetøj.

Personligt kunne jeg ikke være mere ligeglad med, om nogen badede i en bodystocking, så længe den ift. hygiejne og tildækning lever op til de gængse krav for badetøj. Gør den det, falder sagen klart i kategorien af emner, som jeg enten ikke har en holdning til eller bør øve mig i ikke at mene noget om.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Delfin » 15. okt 2021, 15:37

Der er så meget vand, at jeg ikke tror, at der ligefrem vil være synlig farve som løber ud i vandet, men kloren bleger alligevel.
Jeg håber de har en, du kan passe. Man må gerne svømme i bikini, hvis du har sådan en
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Oak123
Indlæg: 2141
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 3994

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Oak123 » 15. okt 2021, 16:10

I den svømmehal hvor min datter går til svømning, har træneren en t-shirt på ud over badedragten og det ligner bare en i helt alm. bomuld
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. okt 2021, 17:02

Jeg har aldrig oplevet krav til materialet.
bomuld er bare mere uhensigtmæssigt da det suger vand på en anden måde, og bliver tungere.
Men jeg ser da jævnligt piger i badeshort og en sportstop, og evt. med en t-shirt ud over.

Jeg ville ikke løfte et øjebryn over en bodystocking, - men hvis du gik med det, er du så sikker på knapperne forneden holder lukket?
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 227
Likede indlæg: 3851

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Galoldriel » 15. okt 2021, 18:30

Delfin skrev:Der er så meget vand, at jeg ikke tror, at der ligefrem vil være synlig farve som løber ud i vandet, men kloren bleger alligevel.
Jeg håber de har en, du kan passe. Man må gerne svømme i bikini, hvis du har sådan en


:blush: Jeg har fuldstændig glemt, at jeg har en bikini. /facepalm
8
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Delfin » 15. okt 2021, 18:55

Galoldriel skrev:
Delfin skrev:Der er så meget vand, at jeg ikke tror, at der ligefrem vil være synlig farve som løber ud i vandet, men kloren bleger alligevel.
Jeg håber de har en, du kan passe. Man må gerne svømme i bikini, hvis du har sådan en


:blush: Jeg har fuldstændig glemt, at jeg har en bikini. /facepalm


:lol:
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Hewlett » 15. okt 2021, 20:37

Bomuld er no-go i svømmehaller, både fordi at bomuldfibre bliver opløst i klor og sætter sig i bassinets filtre (det er selvfølgelig ikke er kæmpe problem med et enkeltstående tilfælde, men mere hvis alle kom i bomuld) men også fordi at vasket bomuld kan indeholde sæberester som kloren går ind og reagerer på = mere klor i bassinet.

I min svømmehal er vi utrolig OBS på at folk kommer i badetøj (eller som minimum tøj i mikrofiber) og vi henvender os til badegæsten og fortæller om reglerne.

I et nødstilfælde fungerer en ren sportsbh samt et par træningsshorts bedre :)
6
Brugeravatar
Tutter27
Indlæg: 344
Tilmeldt: 13. jan 2016, 17:47
Kort karma: 32
Likede indlæg: 808

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf Tutter27 » 15. dec 2021, 14:57

En lille bi bemærkning, selvom du nu har en bikini, så har bomuld det med at udvide sig i vand, så du kan "risikerer" at den slasker lidt på dig efter at have svømmet rundt i den. :D
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2022, 08:22

Min kæreste havde glemt sine badeshorts i sommerhuset forleden, og tog derfor et par ekstra boxershorts (sådan nogle tights i et kunststofmateriale) med i svømmehallen. Det fik han besked på, at man ikke måtte.

Så jo, der er regler til, at man ikke må bade i undertøj - i hvert fald nogle steder.

Et eller andet sted er det jo åndssvagt - badeshorts er ikke en hygiejneforanstaltning, det handler primært om at man ikke skal kunne se folks kønsorganer. Og rene boxershorts er jo ikke mere beskidte end badeshorts. Men åbenbart er det sådan, reglerne er.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ninjabolette
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf ninjabolette » 13. jan 2022, 13:12

Jeg har til gode at se andet end svømmetøj i en svømmehal. Det tror jeg også, jeg er glad for. Der er jo absolut ingen elasticitet i vådt bomuld, så jeg tror, det er ret svært at holde styr på sagerne :D
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43982

Re: Skal badedragter altid være af kunststof?

Indlægaf paint » 13. jan 2022, 13:52

Bademode årgang 1905, hvor man sikkert brugte uld eller bomuld, var ikke ligefrem specielt klædeligt :P

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Fit og/eller lækker"