At få bevægelse ind i hverdagen

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Mangoness » 23. jul 2019, 12:44

kidkomb skrev:
Mangoness skrev:Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre mere om de følgende ting:

- Om det hjælper folk at have nogen at gøre tingene med, så man kommer afsted.
- Om det hjælper folk at have en sportstaske med på arbejde/skole og tage direkte afsted i stedet for at tage hjem først.
- Om det hjælper at købe et skab i fitnesscentret (hvis man kan) så man ikke skal slæbe tingene frem og tilbage.
- Hjælper det at formulere en konkret plan for, hvor og hvornår man vil træne eller foretrækker i mere at have en løs plan og tage det, som det kommer.

osv.

Lige den med at have nogen at gøre tingene med er meget effektiv for mig. Jeg er sådan en der synes at når man har en aftale, så har man en aftale. Færdig. Så aflyser man ikke med alle mulige undskyldninger. Derfor er det effektivt for mig. Hvis man selv, eller den anden/de andre, ikke har den opfattelse af aftaler er det muligvis ikke så effektivt.


Jeg overvejer pt at melde mig ind i det samme fitnesscenter som min kæreste. Så kan vi nemlig tage afsted samtidig :gruble:
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Julledyret
Indlæg: 435
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 407

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Julledyret » 23. jul 2019, 13:01

Mangoness skrev:Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre mere om de følgende ting:

- Om det hjælper folk at have nogen at gøre tingene med, så man kommer afsted.
- Om det hjælper folk at have en sportstaske med på arbejde/skole og tage direkte afsted i stedet for at tage hjem først.
- Om det hjælper at købe et skab i fitnesscentret (hvis man kan) så man ikke skal slæbe tingene frem og tilbage.
- Hjælper det at formulere en konkret plan for, hvor og hvornår man vil træne eller foretrækker i mere at have en løs plan og tage det, som det kommer.

osv.


Jeg træner primært på hold i FW, svømmer lidt og cykler til alle daglige gøremål. Det sidste halve år har jeg hver uge formået, at komme til træning/svømning, hvilket er første gang jeg har været SÅ vedholdende. Årsagen er uden tvivl min stædighed og at jeg har mere overskud psykisk, ligesom træning/aktivitet øger mit mentale overskud.

Nej, jeg vil helst tage alene til træning. Jeg bruger en del energi på, at være tilstede og udføre øvelserne, så jeg vil ikke forstyrres af veninder der samtidig vil sludre. Til gengæld hjælper det mig, at jeg tilmelder mig et hold, så jeg ved, at jeg er nødt til at komme afsted. Det forpligter mig mere.
Er det ikke muligt, at nå et hold pga. arbejde eller andre ting, så tager jeg en tur i svømmehallen i stedet og svømmer en halv times tid. Det er en "aftale" jeg har lavet med mig selv, for ellers kommer jeg jo aldrig afsted.

De dage jeg skal træne har jeg tøj osv. med på arbejde, da jeg tager direkte derfra. Ender jeg med først at skulle hjem, så er det nærmest uoverskueligt for mig at komme afsted igen. Så altid direkte fra arbejde!

Jeg ville ikke bruge at have et fast skab i træningscenteret, først og fremmest fordi jeg bruger flere forskellige centre afhængig af holdplan og mine øvrige planer. Desuden skal tøjet jo vaskes, så det vil alligevel skulle slæbes frem og tilbage.

Ja, for mig hjælper det helt klart, at jeg prøver at planlægge ugens aktiviteter. Det gælder både træning, venindeaftaler og hvad der ellers sker i løbet af en uge. På den måde kan jeg finde de hold jeg har mulighed for at deltage i og få tilmeldt mig inden der kommer venteliste.

Noget af det vigtigste for mig har været at finde nogle gode holdinstruktører, som jeg kan holde ud at høre på og som har en attitude jeg synes om. Jeg har nemlig brug for der er én, der fortæller mig hvilke øvelser jeg skal lave. Enkelte gange forsøger jeg mig med løbetræning og lidt småøvelser selv, men det får jeg ikke lige så meget ud af.

Så som mange af de andre siger, så handler det om at få træningen lagt ind som en del af hverdagens øvrige gøremål. Særligt på de dage, hvor lysten er helt væk, så har det været vigtigt for mig at vide "at det skal jeg bare" og bagefter bliver jeg jo stolt af jeg gjorde det.
Og så sæt dine forventninger ned, der er ingen der siger du behøver træne hveranden dag, hvis det i første omgang er en sejr, at komme afsted en gang om ugen.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Aima » 23. jul 2019, 13:39

Mangoness skrev:Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre mere om de følgende ting:

- Om det hjælper folk at have nogen at gøre tingene med, så man kommer afsted.
- Om det hjælper folk at have en sportstaske med på arbejde/skole og tage direkte afsted i stedet for at tage hjem først.
- Om det hjælper at købe et skab i fitnesscentret (hvis man kan) så man ikke skal slæbe tingene frem og tilbage.
- Hjælper det at formulere en konkret plan for, hvor og hvornår man vil træne eller foretrækker i mere at have en løs plan og tage det, som det kommer.

osv.


For mig hjælper det ikke at have nogen at træne med, jeg undlader generelt at forpligte mig i det omfang det som voksen er muligt, og jeg dyrker af samme grund fx. heller ikke holdsport.

Jeg tager ofte træningstaske med på job, det øger chancen for, jeg ender i centeret, når jeg har fri.


Derudover tilslutter jeg mig holdningen om, at motivation er mindre vigtigt, og det primært handler om at tage et aktivt valg, uanset om man har lyst eller ej. De perioder, hvor jeg rent faktisk nyder min træning og reelt er motiveret, anser jeg som en bonus, for det er kun undtagelsesvis. Jeg sørger for at bevæge mig, fordi jeg ved, hvor vigtigt det er for mit helbred og min livskvalitet, så det er bare ikke (længere) en option for mig at være en slacky ass. Jeg ændrede livsstil i 2013, og i dag er bevægelse og motion bare en naturlig del af det ansvar jeg tager for mig selv. Jeg tænker ikke over det, jeg gør det bare, lidt lissom at børste tænder og gå i bad.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf ajnaM » 23. jul 2019, 14:08

Mangoness skrev:Jeg har efterhånden prøvet forskellige former for fitness, og der danner sig lidt det samme mønster hver gang: Jeg har nemt ved at komme afsted i starten, men efterhånden mister jeg interessen.

- Hvordan får I bevægelse ind i hverdagen?
- Holder i øje med jeres resultater? (fx km I har løbet, kg i har løftet, fedtprocent eller lignende)
- Tager I alene afsted eller sammen med andre?
- Går I i fitness, eller er I fysisk aktive på anden måde?
- Hvordan kommer I afsted? Tager i en sportstaske med på arbejde/på uddannelsen og tager direkte ud og træner efter arbejde? Tager I direkte hjem, henter tasken og så afsted igen? Har I et skab med jeres ting i fitnesscentret (hvis man kan), så I ikke skal slæbe ting frem og tilbage? Aftaler I med andre, at I skal mødes kl. xx på xx sted?


Jeg tror, det handler om at finde noget motion, man kan lide, og som passer ind i ens hverdag.

Jeg har to små børn og et job, hvor jeg lægger mange timer - så fitnesscenteret passer mig rigtig dårligt. Jeg kan ikke tage holdtimer, fordi jeg enten er på arbejde eller er sammen med mine børn, når de ligger, og så lukker det center, jeg var i, kl. 22 - og det er ofte dér, jeg har tid til at træne.

Så jeg løber. Det passer mig perfekt, fordi 30 minutter tre gange om ugen er helt fint, og jeg kan gøre det hvor og når som helst. Jeg kan endda også tage ældsten med ved siden af på cykel, og den lille i en løbevogn, hvis det brænder helt på.

Og så dyrker jeg yoga derhjemme. Helst hver dag, egentlig. Typisk om aftenen, inden jeg går i seng, og ofte joiner min kæreste.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17196
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41859

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf LaMariposa » 23. jul 2019, 14:49

Mangoness skrev:
Jeg overvejer pt at melde mig ind i det samme fitnesscenter som min kæreste. Så kan vi nemlig tage afsted samtidig :gruble:



Det lyder helt oplagt, synes jeg. Så kan I tage af sted sammen og måske træne sammen, hvis I har lyst til det :) Så er der i hvert fald en til at give dig et venligt spark bagi, hvis du ikke selv er motiveret for at komme ud ad døren :D
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf FruKuk » 23. jul 2019, 18:53

Mangoness skrev:Jeg har efterhånden prøvet forskellige former for fitness, og der danner sig lidt det samme mønster hver gang: Jeg har nemt ved at komme afsted i starten, men efterhånden mister jeg interessen.

- Hvordan får I bevægelse ind i hverdagen?
- Holder i øje med jeres resultater? (fx km I har løbet, kg i har løftet, fedtprocent eller lignende)
- Tager I alene afsted eller sammen med andre?
- Går I i fitness, eller er I fysisk aktive på anden måde?
- Hvordan kommer I afsted? Tager i en sportstaske med på arbejde/på uddannelsen og tager direkte ud og træner efter arbejde? Tager I direkte hjem, henter tasken og så afsted igen? Har I et skab med jeres ting i fitnesscentret (hvis man kan), så I ikke skal slæbe ting frem og tilbage? Aftaler I med andre, at I skal mødes kl. xx på xx sted?


Jeg får kun bevægelse ind i min hverdag, fordi jeg har besluttet, at det SKAL jeg. Jeg har efter mere end 30 års søgen ikke fundet en motionsform, jeg holder af, så her må bevægelsen bæres af vilje.

Jeg styrketræner 2-3 gange om ugen, når jeg har afleveret børn i skole og inden arbejde. Jeg tager træningstøjet på om morgenen og så bader jeg og tager mit almindelige tøj på efter træning.

Jeg træner helst alene, da jeg skal have det passet ind med arbejdet og ikke orker at koordinere yderligere. Og da motivationen er nærmest “ikke eksisterende”, så bliver det ikke bedre af at have en makker, man forpligter sig overfor.

Jeg har sat træning fast i min kalender mandag, onsdag og fredag fra 8.00 til 9.30 og så prøver jeg at undlade at lægge arbejde tidligt de dage. Og hvis jeg gør, så rykker jeg træningen til en anden dag.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Artem » 23. jul 2019, 18:56

Træningsvenner, det er nøgleordet for mig. Elsker virkelig det sociale i forbindelse med træningen, og hvis det ikke var der, kom jeg ikke af sted.

Så det med at have en aftale om træne med en anden gør at man kommer af sted, og så synes jeg vi er gode til at være sociale med at tale lidt sammen før og efter træning.
Specielt med mine løbevenner har jeg fået decideret nye venner der. Men det skyldes så også at vi tager til løb sammen, hvor man er sammen i mange tiden før og efter løb i bilen osv. Løber ud til en af de andres sommerhus, hvis bedre halvdel har forberedt frokost til osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Aurora » 23. jul 2019, 19:09

Cykling er bestemt ikke min favorit motionsform, men jeg er alligevel begyndt at cykle på arbejde, 10 km hver vej, så det bliver alligevel til noget. Tiden tillader ikke at jeg laver andet, så for mit vedkommende er det cykling eller ingenting. Jeg bider tænderne sammen fordi jeg gerne vil gerne være rask som gammel og slank som “ung” (nu). Men det er sgu ikke lysten der driver værket :-D
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3441
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Alphilia » 24. jul 2019, 08:32

Jeg har fået motion ind i min hverdag fordi jeg skulle (sundhedsproblemer) og med tiden er det faktisk blevet helt okay for mig og jeg nyder at bruge min krop. Dermed ikke sagt, at det ikke stadig er sur pligt af og til.
Jeg har for nyligt skiftet arbejde og fået mulighed for at cykle, ca 9 km hver vej, og jeg holder fast i at cykle så længe det ikke er decideret møgvejr eller til/fra nattevagt.

Jeg supplerer med motionscenter hvor jeg ofte laver det samme - det fungerer og gør, at jeg kommer afsted - så må intentionerne om alt muligt forkromet vente til lysten er der. Jeg træner helst alene. For mig (og med skiftende arbejdstider) er fleksibiliteten og uafhængigheden rar. Jeg skemalægger sjældent motion fordi det dræber min lyst. Vi bor bogstaveligt talt 5 min fra motionscentret, hvilket også er medvirkende til at jeg kommer afsted. Jeg kan skifte hjemmefra og ofte kan jeg bruge argumentet med, at jeg jo er hjemme igen om xxx tid.
Derudover prøver jeg virkelig at lade være med at slå mig selv i hovedet, de dage jeg ikke er vildt aktiv og prøver at huske mig selv på, at en lang gåtur fx OGSÅ er bevægelse.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Fru Sunshine » 24. jul 2019, 08:43

Jeg træner Loop sammen med nogle kolleger. Vi har træningstøjet med, skifter på skolen og kører så inden om det nærmeste Loopcenter på hjemturen.

Ind imellem tager jeg også derind alene. Jeg er ikke social, når jeg træner. Så konkurrerer jeg med mig selv. Jeg har sådan et armbånd, der giver adgang og som måler alting. Jeg foretrækker at have det hele mere eller mindre for mig selv.

Og jeg kan godt mærke, at jeg mangler det lige nu, men jeg forstuvede anklen lige inden ferien, og den driller stadig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Summer » 19. aug 2019, 14:15

- Hvordan får I bevægelse ind i hverdagen?: Jeg træner om morgen inden arbejde. At jeg skal stå en time tidligere op end jeg ellers ville, for at kunne træne, gør mig ikke noget. Jeg ikke mere træt når jeg står op kl.05.00 end hvis jeg står op kl. 06.00. Også giver det mig bare mere energi, både om morgenen og om dagen, at jeg har trænet.

Det fungerer ikke for mig at træne efter arbejde eller om aftenen. Så ved jeg at jeg vælger sofaen fremfor træningen.

Vi har på arbejdet også lige fået en deskbik (motionscykel der kan skubbes hen til skrivebordet). Meningen er at hver medarbejder skal få cyklet sammenlagt 60 min. hver arbejdsdag. Det fungerer egentligt også ret godt.

- Holder i øje med jeres resultater? (fx km I har løbet, kg i har løftet, fedtprocent eller lignende): I forhold til styrketræningen holder jeg egentlig kun øje med hvor mange øvelser jeg har nået ved hver træning, og hvor meget vægt jeg har løftet. Med motionscyklen holder jeg øje med hvor mangle kilometer jeg har cyklet, og hvor mange kalorier jeg har forbrændt.

- Tager I alene afsted eller sammen med andre?: Alene. Dur ikke rigtigt til at træne sammen med andre.

- Går I i fitness, eller er I fysisk aktive på anden måde?: Fitness.

- Hvordan kommer I afsted?: Står op, på med tøjet og afsted. Bor kun 5 minutters gang fra fitnesscentret.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Mangoness » 19. aug 2019, 20:32

Lige som en lille opdatering, har jeg meldt mig ind i det samme fitnesscenter som min kæreste, og jeg har nu været afsted 3 gange. Forhåbentligt bliver jeg ved med at komme afsted nu, hvor der er nogen, som venter på mig 3 gange om ugen på det samme tidspunkt :)

Jeg har også fået skrevet træningsprogrammet ind på en app, hvor jeg løbende kan se øvelserne, registrere kg og gentagelser, så jeg kan følge med i, om der sker en udvikling og ved, hvad jeg skal lave.

Og så snart jeg kommer hjem fra træning, pakker jeg tasken, så den er nem og hurtig at tage med sig næste gang. :) . (Det har så også gjort, at jeg to gange har glemt min vandflaske, fordi den står i køleskabet :genert: )
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: At få bevægelse ind i hverdagen

Indlægaf Rosen » 9. sep 2019, 11:45

Jeg har prøvet at indarbejde vaner, det har taget lang tid.

Jeg har altid gået meget; 30-60 minutters gåture hver aften og så har jeg gået en gang om ugen til yoga i 10 år.
I foråret købte jeg elcykel og cykler mellem 50 og 75 km om ugen.
Jeg går i fitness center og laver cirkel træning en gang om ugen (og pjækker tit, da jeg ikke har fået vanen etableret nok).
De dage hvor jeg ikke cykler (arbejder ikke på kontoret hver dag) tager jeg 30 minutters aftentur. Prøver derved at være aktiv hver dag.
0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"