Maveøvelser

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Maveøvelser

Indlægaf Daine » 16. apr 2019, 14:09

Jeg er ikke så stiv i træningsøvelser, så nu spørger jeg herinde: Findes der nogle gode øvelser der styrker mavemuskler og bekæmper mavefedt?
Og som ikke kræver at jeg: 1) skal ligge og rode rundt på gulvet 2) og dermed heller ikke kan klare den klassiske mavebøjning.

Jeg er meget stiv i mine ben/knæ og har svært ved at komme ned (og op), derfor helst ingen liggende gulvøvelser. Og forsøger jeg mig alligevel med den klassiske mavebøjning, så spænder jeg så voldsomt i hals og nakke, at det udløser migræne. Sådan har jeg altid haft det, det har diverse trænere ikke kunnet ændre på.
Men jeg har adgang til et træningscenter med diverse maskiner mv., der må vel være noget jeg kan gøre?
Jeg ligner seriøst en der er i 7. måned - og jeg er ikke i nærheden af at være gravid!
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Maveøvelser

Indlægaf JoyNips » 16. apr 2019, 14:23

Styrker mavemuskler: ja. Bekæmpe mavefedt: nej. Man kan desværre ikke punktslanke. Eller rettere sagt, så KAN man godt få et mikroskopisk resultat med en milliard gentagelser, men det er så teoretisk at det praktisk ikke lader sig gøre.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Maveøvelser

Indlægaf Daine » 16. apr 2019, 14:30

Ok, så 'bare' noget der styrker mavemusklerne. De er ikke-eksisterende, så en opstramning af dem vil gøre underværker.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Maveøvelser

Indlægaf Lys » 16. apr 2019, 14:32

Jeg er glad for pilates til styrkelse af coremuskulaturen. Men det er måske ikke så enkelt at kaste sig over på egen hånd.

Det kræver så godt nok også, at du kommer ned på gulvet. Men det er måske også bedre at træne det og få blødgjort de stive knæ ;) (sagt i bedste mening).

Alternativt ville jeg kigge på funktionel træning og helkropsøvelser, hvor mavetræning vel ofte indgår.

Men uanset hvilke øvelser, du kaster dig over, så fjerner det ikke mavefedtet. Det kræver et kalorieunderskud. Selv oplever jeg at sukker, dårlig søvn og stress øger mavefedtet (eller ophober væske der får maven til at se større ud).
3
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Maveøvelser

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. apr 2019, 14:37

Jeg kender en del øvelser du kan gøre eller ting du kan hente inspiration i. Man kan dog ikke punkttræne som sådan, så det vil nok fungere bedre som en del af et mere globalt træningsprogram.

Der er en del øvelser man kan lave i stående, men en del af dem jeg ville bruge som basis og træne op fra foregår på gulvet. Dog kun én af dem der er decideret ligge ned. Den klassiske mavebøjning er lidt diskuteret, så det er ikke i stil med den overhovedet.

Af øvelser ved navn kan nævnes:

Deadbug (højt elsket i mine kredse!)
Superman/bird dog - variationer heraf.
Pallof press (PAP - virkelig mange forskellige variationer)
Wood chucks
Statisk lunge
Variationer af planken, med eller uden vægt, statisk eller dynamisk
Hip hinge pattern

Generelt ville jeg arbejde med flere ting end kun core, bl.a. lumbopelvic kontrol, bækkenbundsøvelser og at kunne dissociere mellem de forskellige bevægelser (hofte v. ryg). Det er alle ting der medvirker til en styrket og funktionel core.
Hvis du vitterligt kun er interesseret i at styrke core og intet andet, så ville jeg kigge på anti-extension, anti-flexion, anti-rotation og anti-lateral rotation. Der er så mange øvelser i hver gruppe (kun træn én gruppe ad gangen) og det er alle funktionelle bevægelser du styrker. Fuldkommen simpelt betyder det bare at du modstår extension (bagover/strække), flexion (foran, bukke sammen), rotation (twist) og lateral flexion (bukke sig ud til siden). Der burde også være en del øvelser derimellem hvor du ikke behøver at rode rundt på gulvet :)
2
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Maveøvelser

Indlægaf Mangoness » 16. apr 2019, 16:38

Ved den første øvelse står hun op:
https://www.instagram.com/p/BunAKv6B-Yg/

Nr. 3 og 5 video står hun op:
https://www.instagram.com/p/BuFdEJ9hIUN/

Nr. 1 video står hun op:
https://www.instagram.com/p/BszHvfQho_K/

Måske nr. 2 video kan bruges:
https://www.instagram.com/p/Bq8oh9pBy64/

Nr. 4 video:
https://www.instagram.com/p/Bj-1ttXlzth/
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Maveøvelser

Indlægaf Daine » 16. apr 2019, 16:39

Tak! :) Jeg giver mig til at google øvelser ud fra det I skriver!

Ellin: Jeg kan ikke holde mig selv oppe i den maskine :blush: Vi har den i træningscenteret og jeg har prøvet en dag jeg var alene, men jeg har ikke armkræfterne til det. Det er lidt irriterende at der ikke er nogle brikse eller lign. der kunne fungere som ‘forhøjet gulv’, for så kunne jeg godt ligge ned og lave benøvelser af den slags.

Jeg skal måske lige skynde mig at sige, at jeg ikke har intentioner om KUN at træne maven! Jeg har et styrketræningsprogram, hvor jeg gerne vil putte nogle maveøvelser ind (jeg træner primært ben og ryg, for at styrke dem) og så har jeg dage hvor jeg kun cykler, bruger crossjogger, går på løbebåndet og nu også ror på romaskinen. Det er fordelt med ca. 2 styrkedage og 3 cardiodage pr. uge.

Jeg er blevet en smule mere smidig i benene siden jeg er begyndt at træne, nu kan jeg feks bruge romaskinen uden at få stærke smerter - noget jeg ikke kunne i starten. Så det kommer stille og roligt, men jeg passer også på ikke at lave øvelser der ikke passer ind. Efter flere år med problemet kender jeg forskel på ømhed efter træning og smerter efter træning. Men tester med jævne mellemrum om en øvelse kan laves, så jeg ikke står i stampe.
Jeg har dog overvejet at snakke med min læge om det, jeg synes måske ikke det er helt ‘normalt’ at have så store benproblemer når jeg kun er 38, min mor på snart 70 er mere fleksibel!
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Maveøvelser

Indlægaf Daine » 16. apr 2019, 16:44

Mangoness skrev:Ved den første øvelse står hun op:
https://www.instagram.com/p/BunAKv6B-Yg/

Nr. 3 og 5 video står hun op:
https://www.instagram.com/p/BuFdEJ9hIUN/

Nr. 1 video står hun op:
https://www.instagram.com/p/BszHvfQho_K/

Måske nr. 2 video kan bruges:
https://www.instagram.com/p/Bq8oh9pBy64/

Nr. 4 video:
https://www.instagram.com/p/Bj-1ttXlzth/

Fedt med de små videoer! Dem kigger jeg nærmere på :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Maveøvelser

Indlægaf Jedi » 16. apr 2019, 16:47

Kan du sidde på en bold og lave mavebøjninger?
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Maveøvelser

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. apr 2019, 17:05

Har du haft nogle skader i dine knæ/ben siden de er blevet stive og giver smerter?

Generelt passer "if you don't use it, you loose it" på fleksibilitet, så hvis du har haft en længere periode hvor du ikke har været i yderområdet af bevægelser vil du have meget sværere ved at komme derud efterfølgende. Det er noget man kan arbejde på sammen med styrke dog.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Maveøvelser

Indlægaf Daine » 16. apr 2019, 17:53

Jedi skrev:Kan du sidde på en bold og lave mavebøjninger?

Nej, alt hvor jeg skal løfte/hæve overkroppen op (spænde op i mavemusklerne), der spænder jeg i hals/nakke også. Jeg har haft et par trænere til at forsøge at hjælpe, men jeg har ikke fundet en måde at undgå det på. Jeg gætter på det en form for kompenseren for de ikke-eksisterende mavemuskler.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Maveøvelser

Indlægaf Daine » 16. apr 2019, 18:01

TakeAChanceOnMe skrev:Har du haft nogle skader i dine knæ/ben siden de er blevet stive og giver smerter?

Generelt passer "if you don't use it, you loose it" på fleksibilitet, så hvis du har haft en længere periode hvor du ikke har været i yderområdet af bevægelser vil du have meget sværere ved at komme derud efterfølgende. Det er noget man kan arbejde på sammen med styrke dog.

Jeg har en hofteskade, der giver mindsket fleksibilitet i hofteleddet. Og så har jeg haft jobs de sidste 20-25 år, hvor jeg altid har skulle stå/gå hele dagen og kun kunne sidde ned i pauserne.

Ovenstående kan måske forklare lidt af det, men jeg har nu også en lumsk mistanke om at nærmest ingen fysisk træning udover gå/cykelture de sidste 20 år kan forklare en del ...

Jeg kan dog være i tvivl om, om jeg måske kan mangle noget mineral, min kost er (og har været) i lange perioder noget ensidig. Men jeg ved ikke om det kan påvirke på den måde.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Maveøvelser

Indlægaf didas » 16. apr 2019, 18:21

Der burde være “crunch”-maskiner i dit center af en eller anden afart. Hvor man sidder og så trækker armene ned og benene op. Tænker at det ikke er ligeså hårdt for dig og der kan du jo blot starte med en lav belastning.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Maveøvelser

Indlægaf Panton » 16. apr 2019, 19:01

Hvad med planken? Den styrker coren men man skal huske at være en planke og ikke en trekant med måsen oppe. Det ser jeg flere i mit center gøre, og det har intet med planken at gøre.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Maveøvelser

Indlægaf LaMariposa » 16. apr 2019, 19:32

Tænker også umiddelbart planken, selvom det godt nok inkluderer at ligge på gulvet (læg evt. en måtte under knæene). Du kan sagtens starte på knæene og stadig få super effektivt træning ud af det.

Når du er kommet lidt længere kan du lave mountain climbers. Det er super god mavetræning. Du behøver ikke køre fuldt tempo, du kan køre halvt tempo til at starte med.

https://aktivtraening.dk/traening/cross ... n-climbers

Alternativt kan du skyggebokse til at starte med. Hvis du spænder i maven og samtidig sørger for at aktivere benene, så er det virkelig effektiv træning. Vi plejer at sige, at man kan tage hvad der svarer til 1700 mavebøjninger på 55 min i skyggeboksning. Du forbrænder samtidig mere, når du får pulsen op...

https://m.youtube.com/watch?v=iS0xpD_GcI0

https://www.dgi.dk/basketball/oevelser/9784
Senest rettet af LaMariposa 17. apr 2019, 03:27, rettet i alt 2 gange.
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Fit og/eller lækker"