Løbetråden for nybegyndere

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf NilleQ » 24. apr 2019, 12:55

Jeg var ude og løbe igår , 3, 5,3,4,3 det var godt nok hårdt :nerve: Det har ellers gået godt så tror det er ovenpå alt påske maden :D
1
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf mindrekreativtnavn » 24. apr 2019, 14:04

Artem skrev:
mindrekreativtnavn skrev:Hovedsageligt på ydersiden af knæet, lidt ude i hver sin side af knæskallen, men smerten har bevæget sig lidt indeni. Det gør hverken ondt når jeg går i et fint tempo eller løber, men hvis jeg sidder stille, eller går stille rundt. Det føles også som om at knæet, hvis jeg træder forkert, giver efter.

Men jeg tror at det er løberknæ, ud fra de ting jeg har kunnet læse mig frem til.

Jeg er lidt overvægtig, men ikke så meget. Ved ikke hvornår overvægt har noget at sige? Er det også hvis det kun er lidt?

Jeg undrer mig bare at det er gået så godt indtil da, uden problemer. Måske jeg skulle tage sidste uges program engang til, når knæet lige er sådan okay igen?

Er lidt forvirret, så det gør ikke ondt når du løber og går? men gør ondt når du sidder stille og går stille rundt?
Men ellers har du helt ret i at når det gør ondt på ydersiden af knæet, er det normalt det man kalder løbeknæ. Som oftest skyldes overbelastning, hvor man har øget træningsmængden for hurtigt.
Men kan også skyldes at musklerne omkring knæet bare ikke er stærke nok. Generelt er det en meget god ide at lave styrketræning som løber, for netop at undgå skader. Hvor et par af de ting der er specielt godt til knæet er squat og lunges.

Alt efter hvor hurtigt man løber bliver den belastning ens bens bliver udsat for til 2-4 gange ens kropsvægt. Så hvis man feks vejer 20 kg for meget, er det 40-80 kg ekstra vægt ens knæ ved hver landing bliver udsat ekstra for.
En 10-20 kg mere end ens idealvægt vil ikke være noget problem for de fleste, men løb er nu en gang noget af det mest hårde man kan udsætte sin krop for. Hvor en del ekstra kilo kun gør det værre.


Jeg er selv forvirret, synes det virker underligt. Det kan godt gøre ondt i starten, men efter kort tid er det som om at knæet er varmet op hvis det giver mening.

Jeg ærger mig lidt over hvis det skyldes at jeg har øget træningsmængden for hurtigt, for har jo fulgt den C25K app og troede egentlig at det var fornuftigt at tage ud fra den.

"lidt" overvægt var nok for meget sagt, men vejer omkring 10kg for meget, så det har vel også noget at sige.

Jeg er faktisk irriteret over at det allerede er gået galt. For jeg har virkelig glædet mig hver gang jeg har skullet ud og løbe og det giver mig så meget hver evig eneste gang.
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 24. apr 2019, 15:46

mindrekreativtnavn skrev:
Artem skrev:
mindrekreativtnavn skrev:Hovedsageligt på ydersiden af knæet, lidt ude i hver sin side af knæskallen, men smerten har bevæget sig lidt indeni. Det gør hverken ondt når jeg går i et fint tempo eller løber, men hvis jeg sidder stille, eller går stille rundt. Det føles også som om at knæet, hvis jeg træder forkert, giver efter.

Men jeg tror at det er løberknæ, ud fra de ting jeg har kunnet læse mig frem til.

Jeg er lidt overvægtig, men ikke så meget. Ved ikke hvornår overvægt har noget at sige? Er det også hvis det kun er lidt?

Jeg undrer mig bare at det er gået så godt indtil da, uden problemer. Måske jeg skulle tage sidste uges program engang til, når knæet lige er sådan okay igen?

Er lidt forvirret, så det gør ikke ondt når du løber og går? men gør ondt når du sidder stille og går stille rundt?
Men ellers har du helt ret i at når det gør ondt på ydersiden af knæet, er det normalt det man kalder løbeknæ. Som oftest skyldes overbelastning, hvor man har øget træningsmængden for hurtigt.
Men kan også skyldes at musklerne omkring knæet bare ikke er stærke nok. Generelt er det en meget god ide at lave styrketræning som løber, for netop at undgå skader. Hvor et par af de ting der er specielt godt til knæet er squat og lunges.

Alt efter hvor hurtigt man løber bliver den belastning ens bens bliver udsat for til 2-4 gange ens kropsvægt. Så hvis man feks vejer 20 kg for meget, er det 40-80 kg ekstra vægt ens knæ ved hver landing bliver udsat ekstra for.
En 10-20 kg mere end ens idealvægt vil ikke være noget problem for de fleste, men løb er nu en gang noget af det mest hårde man kan udsætte sin krop for. Hvor en del ekstra kilo kun gør det værre.


Jeg er selv forvirret, synes det virker underligt. Det kan godt gøre ondt i starten, men efter kort tid er det som om at knæet er varmet op hvis det giver mening.

Jeg ærger mig lidt over hvis det skyldes at jeg har øget træningsmængden for hurtigt, for har jo fulgt den C25K app og troede egentlig at det var fornuftigt at tage ud fra den.

"lidt" overvægt var nok for meget sagt, men vejer omkring 10kg for meget, så det har vel også noget at sige.

Jeg er faktisk irriteret over at det allerede er gået galt. For jeg har virkelig glædet mig hver gang jeg har skullet ud og løbe og det giver mig så meget hver evig eneste gang.


Hvor meget træner du dine knæ? Du kan lave nogle simple øvelser derhjemme, som styrker dine ledbånd og derved stabiliserer dine knæ. Det er ikke nødvendigt med vægte eller andet i den dur. Jeg kan sagtens finde nogle øvelser til dig, hvis det er?

Det burde ikke være selve træningsmængden, når du følger og er i starten af C25K. Jeg tænker mest en kombination af ustabile led og skæv teknik :gruble: med mindre at du har været meget stillesiddende, inden du begyndte løbetræningen.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 28. apr 2019, 22:02

Jeg har kortet 5 minutter af min tid på 5 km :banan:
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Knirkemis » 3. maj 2019, 19:57

Jeg har også fået fucket mine knæ op. Mest det venstre. Jeg løb 2,5 km i forrige weekend, og følte det gik rigtig fint, men det har murret i knæene siden. Jeg har cyklet i stedet for, i onsdags en lang tur i højt tempo, og det er som om det gjorde det værre :rulle:

Ravenclaw, vil du linke til nogle styrkeøvelser for knæene? Jeg tror, jeg kunne have godt af at prøve det.
Jeg er dog også lidt bekymret for, om de generelt er overbelastet. Jeg er ikke overvægtig, men har i 3 år båret mit barn op til 4.sal dagligt. Hun har selv gået de sidste 3-4 måneder, men hvis hun er træt, er jeg nødt til at bære hende. Jeg kan mærke, at det begynder at slide på kroppen. Så løb er på pause, og erstattet af nogle styrkeøvelser på gulvet, for at give knæene fred. Øv.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 3. maj 2019, 20:07

Knirkemis skrev:Jeg har også fået fucket mine knæ op. Mest det venstre. Jeg løb 2,5 km i forrige weekend, og følte det gik rigtig fint, men det har murret i knæene siden. Jeg har cyklet i stedet for, i onsdags en lang tur i højt tempo, og det er som om det gjorde det værre :rulle:

Ravenclaw, vil du linke til nogle styrkeøvelser for knæene? Jeg tror, jeg kunne have godt af at prøve det.
Jeg er dog også lidt bekymret for, om de generelt er overbelastet. Jeg er ikke overvægtig, men har i 3 år båret mit barn op til 4.sal dagligt. Hun har selv gået de sidste 3-4 måneder, men hvis hun er træt, er jeg nødt til at bære hende. Jeg kan mærke, at det begynder at slide på kroppen. Så løb er på pause, og erstattet af nogle styrkeøvelser på gulvet, for at give knæene fred. Øv.


Yes, så snart jeg kommer til min computer i morgen :)
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf HappyHippo » 3. maj 2019, 20:31

Jeg startede virkelig roligt ud. Noget med 1min Løb, 1min gang osv. Netop for at undgå skader.
De fleste løbeskader kommer fordi de fleste løber for meget for hurtigt til at starte med.

Mht stabilitet omkring knæet kan man lave noget hjemme med en støvklud under den ene fod. Rejse/sætte sig med et ben osv.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 7. maj 2019, 14:13

Knirkemis skrev:tag


Så kommer de. Vores nye hvalp er åbenbart meget glad for ledninger, så jeg har ikke kunnet oplade min computer.

Jeg bruger fra øvelse 19 på denne side. Altså de funktionelle øvelser, men jeg tænker, at det også kan være gavnligt med selve styrkeøvelserne, hvis man har mulighed for det :)

https://ondtiknaet.dk/genoptraening-af- ... e-ovelser/
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 7. maj 2019, 14:20

Nå, nu har jeg fået afprøvet mine kompressionsstrømper på nogle ture. Jeg ved ikke, om det er strømpernes skyld, men jeg føler, at jeg løber dårligere, og jeg får ondt i anklerne, når jeg er nået ca. 2 km. Så nu prøver jeg at løbe uden dem de næste par ture for at se, om det er dem, eller om jeg skal være obs på noget andet.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf cola » 8. maj 2019, 08:10

Jeg har øget længden så jeg nu løber til 2 lygtepæl, dælme hårdt, men det går da fremaf, snart kan jeg løbe hele vejen ned til grus stien :-) (der er 100m til første lygtepæl, fik jeg målt)

Fandt ud af for lidt siden at den ene tur rundt er 1 km og den anden er 2 km, tror mit mål er at løbe hele 1 km rundt, så kan jeg altid opgradere til rute 2 senere.

Jeg er i meget dårlig form lol
1

Tilbage til "Fit og/eller lækker"