Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 8. jan 2023, 18:38

Jeg har ikke rigtig løbet de sidste 5 uger, da det ikke føles så rart efter min næseoperation 1/12. Har kun været ude på lidt trail med manden og så løb jeg en tur i fredags, og der løb jeg faktisk hurtigere end jeg havde troet jeg ville kunne efter så lang tid, 5:43 pr km (det er hurtigt for mig).
Jeg glæder mig til at dagene bliver lidt længere og vejret lidt lysere, så er jeg sikker på jeg kommer afsted igen.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2023, 16:53

Min nytårstrail gav bagslag. Ikke lige på dagen og det følgende hverdagsløb, men på 3 løb der efter fik jeg problemer med min menisken, og det skyldes højst sandsynligt for hurtigt nedløb på nogle stejle bakker til det nytårstrail hvor jeg bare gav den fuld gas nedad.
Så har haft holdt en uges pause hvor jeg er ved at komme i gang igen, hvor det blev til 16 km trail i dag, og føler mig klar til en 25 km tur vi skal have i næste weekend.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 6. feb 2023, 21:58

Løb 24 km trail i weekenden. Noget af det hårdeste jeg nogensinde har gjort. Mest fordi jeg ikke rigtig er i form til sådan en tur endnu, men også fordi det virkelig heller ikke var en tur for begyndere... Først 10 km på stranden. Så op på kanten i klitterne langs havet med 10 km. Så 3 km strand igen og til sidst 1 km grusvej... Jeg var bare helt tømt for energi... :ninja:
Men vildt hyggeligt. Vi var 11 løbere og i mål var der vildtgryde i en bålhytte som påhæng havde lavet osv...
Synes virkelig vi er gode til at hygge på den måde. :love2:

Men har virkelig kunne mærke turen på mine ben som først er gode her til aften efter svømning.
Tager en halv mere i den kommende weekend som bliver mest asfalt hvor jeg få en bedre ide om min løbeform ud fra tiden.
Kæresten tager en hel som træning til Thy trail, hvor jeg kun løber en halv.
Men er begyndt med at overveje at prøve at løbe en marathon igen med CPH. Bare uden at træne op til det, for blive ofte skadet der. Så bare løbe turen uden særlig træning op til. :gruble:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Løbetråden

Indlægaf Skvatman » 7. feb 2023, 08:53

Spillede badminton i går, og det har åbnet for, at jeg at jeg har fået lidt ondt i foden igen. Løb i dag udskud - i første omgang - til torsdag. Håber ikke det varer ved, som sidst :(
Senest rettet af Skvatman 8. feb 2023, 08:16, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 7. feb 2023, 09:06

Jeg har løbet alt for meget i en periode, så kan mærke jeg skal passe på for at undgå en overbelastning. Så jeg øver mig i at løbe færre dage og langsomt.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 7. feb 2023, 09:22

Mani skrev:Jeg har løbet alt for meget i en periode, så kan mærke jeg skal passe på for at undgå en overbelastning. Så jeg øver mig i at løbe færre dage og langsomt.


Skvatman skrev:Spillede badminton i går, og det at åbnet for at jeg at jeg har fået lidt ondt i foden igen. Løb i dag udskud - i første omgang - til torsdag. Håber ikke det varer ved, som sidst :(

Vi er da en ynkelig flok med overbelastning og skader :gruble: :lol: :ninja:

Ind til videre går det rimelig ok for mig selv om jeg har øget løbemængden en del, men tempo er lavere end normalt, og det har jo meget at sige for at undgå skader.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 7. feb 2023, 09:28

Skadesfri her :wave: :lol: Men så lidt som jeg løber kan jeg næsten heller ikke nå at blive skadet.

Får løbet måske 2 gange om ugen når det går heftigt for sig. Altså udover at jeg løber en slags intervaller med min træningsmakker nogle gange om ugen.

Men nu hvor vi går imod lysere tider og forår, så kommer jeg automatisk mere afsted, er jeg sikker på.
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 7. feb 2023, 13:09

Artem skrev:
Mani skrev:Jeg har løbet alt for meget i en periode, så kan mærke jeg skal passe på for at undgå en overbelastning. Så jeg øver mig i at løbe færre dage og langsomt.


Skvatman skrev:Spillede badminton i går, og det at åbnet for at jeg at jeg har fået lidt ondt i foden igen. Løb i dag udskud - i første omgang - til torsdag. Håber ikke det varer ved, som sidst :(

Vi er da en ynkelig flok med overbelastning og skader :gruble: :lol: :ninja:

Ind til videre går det rimelig ok for mig selv om jeg har øget løbemængden en del, men tempo er lavere end normalt, og det har jo meget at sige for at undgå skader.

Ja, det er sgu lidt skravlet.
Jeg har løbet når jeg havde brug for at tømme hovedet og det har jeg haft lidt for ofte på det seneste - så har løbet 5-6 dage om ugen de sidste måneder. Kan mærke det nok er for meget.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Løbetråden

Indlægaf Skvatman » 8. feb 2023, 08:27

Mani skrev:
Artem skrev:
Mani skrev:Jeg har løbet alt for meget i en periode, så kan mærke jeg skal passe på for at undgå en overbelastning. Så jeg øver mig i at løbe færre dage og langsomt.


Skvatman skrev:Spillede badminton i går, og det at åbnet for at jeg at jeg har fået lidt ondt i foden igen. Løb i dag udskud - i første omgang - til torsdag. Håber ikke det varer ved, som sidst :(

Vi er da en ynkelig flok med overbelastning og skader :gruble: :lol: :ninja:

Ind til videre går det rimelig ok for mig selv om jeg har øget løbemængden en del, men tempo er lavere end normalt, og det har jo meget at sige for at undgå skader.

Ja, det er sgu lidt skravlet.
Jeg har løbet når jeg havde brug for at tømme hovedet og det har jeg haft lidt for ofte på det seneste - så har løbet 5-6 dage om ugen de sidste måneder. Kan mærke det nok er for meget.

Nu ved jeg ikke hvor ofte du løb før, men synes 5-6 gange om ugen lyder af meget, hvis man så også presser lidt på med hastigheden. Nu er jeg også en gammel mand på 46, så 2-3 gange løb + badminton på en uge er nok ved at være for meget for mig. Synes lige jeg kommer mig oven på en skade, det kører godt med løb igen, og så render jeg ind i en ny overbelastningskade.
Så jeg er i hvert fald påpasselig med træningsbelastningen.
Men det er klart, hvis du nu bruger det til at rense din hjerne, så er det nok en lidt anden sag. Men det ville være træls med en skade, så man slet ikke kunne komme ud.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 8. feb 2023, 15:31

Skvatman skrev:
Mani skrev:Ja, det er sgu lidt skravlet.
Jeg har løbet når jeg havde brug for at tømme hovedet og det har jeg haft lidt for ofte på det seneste - så har løbet 5-6 dage om ugen de sidste måneder. Kan mærke det nok er for meget.

Nu ved jeg ikke hvor ofte du løb før, men synes 5-6 gange om ugen lyder af meget, hvis man så også presser lidt på med hastigheden. Nu er jeg også en gammel mand på 46, så 2-3 gange løb + badminton på en uge er nok ved at være for meget for mig. Synes lige jeg kommer mig oven på en skade, det kører godt med løb igen, og så render jeg ind i en ny overbelastningskade.
Så jeg er i hvert fald påpasselig med træningsbelastningen.
Men det er klart, hvis du nu bruger det til at rense din hjerne, så er det nok en lidt anden sag. Men det ville være træls med en skade, så man slet ikke kunne komme ud.

Det er også for meget.
Da jeg trænede til ½ maraton løb jeg 4 gange om ugen - 1 x interval - 1 x tempo - 2 x langt langsomt - det fungerede fint.
Men på det sidste har der været ting i privaten, der fyldte og så her det været en måde at tømme hovedet og nu kan jeg mærke, at jeg risikerer overbelastning af det - jeg er jo en ældre kvinde på 48 :genert: :lol:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 12. feb 2023, 09:42

Mani skrev:
Skvatman skrev:
Mani skrev:Ja, det er sgu lidt skravlet.
Jeg har løbet når jeg havde brug for at tømme hovedet og det har jeg haft lidt for ofte på det seneste - så har løbet 5-6 dage om ugen de sidste måneder. Kan mærke det nok er for meget.

Nu ved jeg ikke hvor ofte du løb før, men synes 5-6 gange om ugen lyder af meget, hvis man så også presser lidt på med hastigheden. Nu er jeg også en gammel mand på 46, så 2-3 gange løb + badminton på en uge er nok ved at være for meget for mig. Synes lige jeg kommer mig oven på en skade, det kører godt med løb igen, og så render jeg ind i en ny overbelastningskade.
Så jeg er i hvert fald påpasselig med træningsbelastningen.
Men det er klart, hvis du nu bruger det til at rense din hjerne, så er det nok en lidt anden sag. Men det ville være træls med en skade, så man slet ikke kunne komme ud.

Det er også for meget.
Da jeg trænede til ½ maraton løb jeg 4 gange om ugen - 1 x interval - 1 x tempo - 2 x langt langsomt - det fungerede fint.
Men på det sidste har der været ting i privaten, der fyldte og så her det været en måde at tømme hovedet og nu kan jeg mærke, at jeg risikerer overbelastning af det - jeg er jo en ældre kvinde på 48 :genert: :lol:

Jeg tror det er meget forskelligt hvad folk kan holde til.
Min kæreste løber feks normalt 6 gange om ugen, med en ugentlig fridag. Hvor hun løber 80-100 km om ugen.
Men generelt skifter hun meget mellem stille og rolig løb, og længere turen, eller nogle hvor hun giver den fuld gas.
Man kan vil kalde hendes rolige ture for restitutionsløb, hvilket er et begreb, men hvor man skal løbe endnu langsommere end min kæreste gør.

Når jeg løber mest er det 4 gange om ugen, med tirsdag og onsdag, sammen med lørdag og søndag. Synes det fungere rigtig godt for mig med at løbe to dage i træk.
Kan godt holde til at løbe 5-6 dage om ugen, men så handler det mere om det samlede antal km om ugen som ikke må være mere end det plejer at være med mine omkring 40 km, som så bare bliver lagt ud på flere dage med kortere ture.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 12. feb 2023, 09:46

Tog en halv mere i går... Endnu en gang et elendigt løb. Men det skyldes at jeg er blevet syg med noget halsbetændelse/forkøelse...
Men nu var jeg tilmeldt og tog turen smertestillede og gik da også rimeligt ok, men så var der bare heller ikke energi til mere i går.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Løbetråden

Indlægaf Skvatman » 13. feb 2023, 14:04

Testede min skade i foden i dag med en kort løbetur hen til brabrandsøen, holdte en lille pause for at nyde solen... Det gik fint, og selv om jeg kunne mærke den, så gjorde det ikke ondt.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 24. feb 2023, 18:54

Så er det i morgen det er Thy trail. Vi får på sin vis godt vejr med sol, men det lader til at blive med en lidt træls modvind. Ikke det sjoveste ude ved havet da det jo kan fyge med sand.

For mig kommer det alene til at handle om at gennemføre og nyde løbet. Er ikke specielt godt løbende, hvor jeg mangler tempo. Var syg hele sidste uge, og det er som om jeg er ramt af lidt senfølger med mindre energi end normalt.

Er mest spændt på om kæresten vinder på marathon distancen som bedste kvinde. Hun mener ikke selv at hun er i god form til det i år, og det er også rigtigt at hun ikke har løbet helt så meget trail som hun plejer, og hun mangler også lidt i tempo. Så nej det bliver ikke et år hun sætter PR på distancen. Men tror nu stadig hun vinder da hun de sidste par år er kommet en halv time før i mål end nr 2 kvinde.

Ja og så er det generelt et år hvor rigtig mange af løbevennerne tager en hel mens jeg kun tager en halv. Så det er sejt nok.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. mar 2023, 07:45

En lille opdatering på Thy trail en uge efter.
Blev et af de hårdeste løb i mange år på grund af en vild modvind hele vejen.
Hvor vi taler om at alle brugte omkring 15 min mere på en halv, og en 30 min mere på en hel marathon end normalt.

Kæresten vandt selv om hun ikke var så godt løbende som hun plejer, men hun havde hele vejen styr på nr 2 kvinde. og kom i mål 2 min før hende.
Men hvor hun brugte 34 min mere end sidste år.

Kan ikke selv huske min egen tid fra sidste år, men tog den som en hyggetur på 2:44
For mig handlede det bare om at gennemføre, og det gik fint nok.
Er nok alderen som trykker, hvor mine lægmuskler syrer til fra start hvis jeg starter ud i hårdt terræn, og det gjorde vi med 3 km på stranden i modvind. Ja og så op i nogle klitter.
Men efter omkring 5 km var mine ben varme og det begyndte med at køre for mig, hvor jeg specielt fra 5 til 18 km overhalede en del. Men så gik jeg tør for energi til sidst.
De sidste 2 km på stranden var der hvor modviden var værst. De fleste gik, og lavede selv lidt gå/løb. For det skøre var at man nærmest ikke kom hurtigere frem ved at løbe da den modvind var så kraftig.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"