Overtagelse af hus - hvad skal man huske?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Overtagelse af hus - hvad skal man huske?

Indlægaf Urtekussen » 26. okt 2015, 17:06

Vi får nøglerne til vores hus på lørdag.
:banan:

Jeg ved vi skal være obs på at skel er afmærket, men er der ellers noget man plejer at gøre?

Plejer det kun at være mægler til stede, eller er sælger også med? Og "bør" man give noget(fx en flaske vin el lignende) som tak for handlen?

Jeg vil gerne opføre mig "rigtigt" over fo alle parter :-)
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Overtagelse af hus - hvad skal man huske?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. okt 2015, 18:48

Vi fik nøglerne, lukkede os ind, der var en flaske fra mægler... that's it

Iøvrigt, at skel er afmærket er ikke noget man får med rent garantimæssigt - sælger kan faktisk være ret uvidende om hvor skel går (også kommune)
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Overtagelse af hus - hvad skal man huske?

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. okt 2015, 19:11

Overdragelsen kan finde sted enten køber sælger imellem eller køber mægler det er lidt forskelligt.
Mægler har somregel en tjekliste som udfyldes, eller har udleveret denne til sælger.
Denne udfylder man sammen.

vi har prøvet begge modeller! :)
Både som sælger og køber.

Det er somregel sådan noget som
- aflæsning af el
- aflæsning af vand
- aflæsning af gas eller fjernvarme hvis dette er aktuelt.

Evt. en introduktion til fyr/varme installation og eventuelle andre tekniske finesser i huset.
Dertil, tjek at alle elektriske apperater fungerer, altså vaskemaskine, tørretumbler, køl og frys, komfur, ovn.
Disse punkter tjekkes inden for rimelig tid, - 1-2 uger ca.

Tjek også at de i købsaftalen nævnte hårde hvidevarer er med i handlen. Står de under indhold følger de med i handlen!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Overtagelse af hus - hvad skal man huske?

Indlægaf bralle » 27. okt 2015, 12:00

Hvis køkken, bad og vinduer er skiftet inden for nyere tid kan det være godt at spørge til, hvem der har produceret det. Det kan gøre det nemmere at skaffe reservedele o.l. Spørg også efter kvitteringer på større ombygninger og brugsvejledninger til hvidevarer. Du har sikkert ikke krav på at få det udleveret, men sælger har ikke noget at bruge det til.
Du kan også spørge om sælger har haft den samme vvs'er og elektriker til at ordne stort og småt, i så fald kan du jo lige så godt fortsætte med dem. I mit hus er det den samme svend fra samme vvs-firma, der har stået for alt lige fra opførelsen(i 1973) og alt hvad der sidenhen er lavet. Det giver en vis tryghed, selv om Tage nærmer sig pensionsalderen:)
0

Tilbage til "Bolig"