Istandsættelseskrav efter +8 år

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Sue-Ellen
Indlæg: 562
Tilmeldt: 28. dec 2015, 14:00
Kort karma: 22
Likede indlæg: 696

Istandsættelseskrav efter +8 år

Indlægaf Sue-Ellen » 2. okt 2017, 18:45

Hej :)

Er der nogen herinde der ved, om kravene for istandsættelse af lejelejlighed, stadigvæk ændres når lejer har boet i lejligheden i mere end 8 år og 4 mdr? Lejemålet er privat ejet.
Ved indflytning blev der aldrig udfærdiget en indflytningsrapport, men i lejekontrakten er der skrevet under på at lejligheden var nyistandsat.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36810

Re: Istandsættelseskrav efter +8 år

Indlægaf Daine » 2. okt 2017, 18:51

Da jeg boede i almennyttig bolig, blev der givet procenter for hver måned man boede der, når man fraflyttede. Så efter 100 mdr/8 år 4 mdr betalte jeg kun for rengøring (jeg flyttede efter 11 år). Men de procenter var en del af huslejen, så reelt sparede jeg jo selv op til det.
Det er vist forskelligt fra boligselskab til boligselskab, nogen har en vedligelseholdelseskonto de kan bruge af løbende.

Men jeg er ikke klar over, hvad der gælder når det er privat. Står der ikke noget i din kontrakt om fraflytning? Eller på boligselskabets hjemmeside?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Sue-Ellen
Indlæg: 562
Tilmeldt: 28. dec 2015, 14:00
Kort karma: 22
Likede indlæg: 696

Re: Istandsættelseskrav efter +8 år

Indlægaf Sue-Ellen » 2. okt 2017, 18:58

Daine skrev:Da jeg boede i almennyttig bolig, blev der givet procenter for hver måned man boede der, når man fraflyttede. Så efter 100 mdr/8 år 4 mdr betalte jeg kun for rengøring (jeg flyttede efter 11 år). Men de procenter var en del af huslejen, så reelt sparede jeg jo selv op til det.
Det er vist forskelligt fra boligselskab til boligselskab, nogen har en vedligelseholdelseskonto de kan bruge af løbende.

Men jeg er ikke klar over, hvad der gælder når det er privat. Står der ikke noget i din kontrakt om fraflytning? Eller på boligselskabets hjemmeside?



Grunden til tvivl, er netop fordi det IKKE er almennyttig bolig, men privat :gruble:
Vender lige tilbage med hensyn til detaljer i kontrakten.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Istandsættelseskrav efter +8 år

Indlægaf IrmaPigen » 3. okt 2017, 06:53

Hvis du har overtaget lejemålet nyistandsat er det også sådan du skal levere det tilbage til udlejer. De nyere regler om normalistandsættelse gælder ikke for en lejekontrakt af 8 års løbetid.
2
Brugeravatar
Sue-Ellen
Indlæg: 562
Tilmeldt: 28. dec 2015, 14:00
Kort karma: 22
Likede indlæg: 696

Re: Istandsættelseskrav efter +8 år

Indlægaf Sue-Ellen » 4. okt 2017, 11:59

IrmaPigen skrev:Hvis du har overtaget lejemålet nyistandsat er det også sådan du skal levere det tilbage til udlejer. De nyere regler om normalistandsættelse gælder ikke for en lejekontrakt af 8 års løbetid.


Tak for opklaringen :) Kontrakten siger også at lejligheden skal "afleveres" nyistandsat, så det må være mit udgangspunkt.
0

Tilbage til "Bolig"