Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 2. feb 2019, 17:46

Frøken Himmelblå skrev:
Neverkont skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Annione skrev:Blade der er gule, brune eller udtørrede kommer ikke igen. Pil dem af.

Har den spindemider?

Jeg tror den får for meget sol. Prøv at sætte den længere ind i rummet.


Den har heldigvis ikke dyr :) Jeg flyttede den længere ind i rummet for et par dage siden. Nu står den ved siden af vores monstera.

Jeg klipper bladene af hvis de er visne. De resterende håber jeg klarer sig.


Spindemider kan være sindssygt svære at få øje på.
De er bittesmå, ligner nærmest små blege kortbenede edderkopper, og er mest nede omkring rødderne/jorden. Når jeg kigger efter spindemider tager jeg planten op i hånden, nærmest stirrer på jorden og ser efter om "noget" bevæger sig, hvis de er der kan det godt lige tage et par minutter før jeg får øje på dem.
Spindemider er noget værre l*rt. :ad!:


Nu har jeg lige tjekket planten igen, for bliver jo helt bekymret!! Kan heldigvis ikke se nogen dyr. Har nærstuderet den med en lommelygte. Bladene misfarves heller ikke på den måde der beskrives ved spindemider.


Super. :D

Hvis man har fået spindemider i sine planter er der god grund til, at blive bekymret, for de er sindssygt svære at komme af med. Min egen erfaring er, at de kommer fra efeu, både indendørs og udendørs.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Fru Himmelblå » 2. feb 2019, 18:06

Neverkont skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Neverkont skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Annione skrev:Blade der er gule, brune eller udtørrede kommer ikke igen. Pil dem af.

Har den spindemider?

Jeg tror den får for meget sol. Prøv at sætte den længere ind i rummet.


Den har heldigvis ikke dyr :) Jeg flyttede den længere ind i rummet for et par dage siden. Nu står den ved siden af vores monstera.

Jeg klipper bladene af hvis de er visne. De resterende håber jeg klarer sig.


Spindemider kan være sindssygt svære at få øje på.
De er bittesmå, ligner nærmest små blege kortbenede edderkopper, og er mest nede omkring rødderne/jorden. Når jeg kigger efter spindemider tager jeg planten op i hånden, nærmest stirrer på jorden og ser efter om "noget" bevæger sig, hvis de er der kan det godt lige tage et par minutter før jeg får øje på dem.
Spindemider er noget værre l*rt. :ad!:


Nu har jeg lige tjekket planten igen, for bliver jo helt bekymret!! Kan heldigvis ikke se nogen dyr. Har nærstuderet den med en lommelygte. Bladene misfarves heller ikke på den måde der beskrives ved spindemider.


Super. :D

Hvis man har fået spindemider i sine planter er der god grund til, at blive bekymret, for de er sindssygt svære at komme af med. Min egen erfaring er, at de kommer fra efeu, både indendørs og udendørs.


Det har jeg endnu ikke noget af. Jeg er en nybegynder i stueplanteregi. Tydeligt når jeg nu er ved at dræbe calathea!
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 2. feb 2019, 21:29

Frøken Himmelblå skrev:
Neverkont skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Neverkont skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Annione skrev:Blade der er gule, brune eller udtørrede kommer ikke igen. Pil dem af.

Har den spindemider?

Jeg tror den får for meget sol. Prøv at sætte den længere ind i rummet.


Den har heldigvis ikke dyr :) Jeg flyttede den længere ind i rummet for et par dage siden. Nu står den ved siden af vores monstera.

Jeg klipper bladene af hvis de er visne. De resterende håber jeg klarer sig.


Spindemider kan være sindssygt svære at få øje på.
De er bittesmå, ligner nærmest små blege kortbenede edderkopper, og er mest nede omkring rødderne/jorden. Når jeg kigger efter spindemider tager jeg planten op i hånden, nærmest stirrer på jorden og ser efter om "noget" bevæger sig, hvis de er der kan det godt lige tage et par minutter før jeg får øje på dem.
Spindemider er noget værre l*rt. :ad!:


Nu har jeg lige tjekket planten igen, for bliver jo helt bekymret!! Kan heldigvis ikke se nogen dyr. Har nærstuderet den med en lommelygte. Bladene misfarves heller ikke på den måde der beskrives ved spindemider.


Super. :D

Hvis man har fået spindemider i sine planter er der god grund til, at blive bekymret, for de er sindssygt svære at komme af med. Min egen erfaring er, at de kommer fra efeu, både indendørs og udendørs.


Det har jeg endnu ikke noget af. Jeg er en nybegynder i stueplanteregi. Tydeligt når jeg nu er ved at dræbe calathea!


Jeg har aldrig haft en calathea, så jeg har absolut ingen anelse om, om den er svær eller nem at have med at gøre. :D

Men den plante, som én har held med kan være svær for en anden at holde liv i. Om det så handler om lys-forhold ell.l., eller om det handler om vandingen, det er nok svært at finde ud af. Men henad vejen finder man ud af hvilke planter man har held med, og hvilke planter man ikke har held med. Og så kan der være planter man bare prøver igen og igen, fordi man så gerne vil dem, og de ender s'gi med at gå ud hver gang. :devil2:
Lige nu har jeg min blåvinge nr. 3 eller 4, de foregående er allesammen gået ud, men jeg håber stadig, og denne gang har den da overlevet vinteren. :dance:
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf TinaW » 20. feb 2019, 06:27

Jeg har ikke tidligere haft held med, at få en orkide til at blomstre igen.
Nu er det begyndt at lykkes mig.
Denne her bliver bare ved med at sætte nye knopper.
Den er så tung efterhånden pga blomsterne, at jeg frygter den vil knække.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf ina » 20. feb 2019, 09:22

Hvordan får man en monstrea til at “bide” fat i en mospind? Jeg har prøvet at binde den op flere gange, men når jeg fjerner snoren, så slipper den igen. Planten er ikke så pæn lige nu, alle bladene peger i hver sin retning og udover krukken.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Spjaerten » 21. feb 2019, 19:47

Høj, slank, billig gulvplante der ikke kræver meget sol.

Hvad vil jeres bud være?
0
Tryk på * :slem:
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Hewlett » 22. feb 2019, 20:06

Spjaerten skrev:Høj, slank, billig gulvplante der ikke kræver meget sol.

Hvad vil jeres bud være?


Zz planten :) Jeg har min stående i det mørkeste hjørne af mine stue og den har det fint. En sjat vand engang imellem og ellers passer den sig selv. Meget dekorativ og kan med tiden "bindes op" så grenene ikke begynder at fylde til siderne.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Spjaerten » 5. mar 2019, 06:16

Endte med en ca 100cm monstera til 150kr i Bilka
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf RavenClaw » 6. mar 2019, 10:52

Karl er snart over et halvt år gammel efterhånden, men jeg har lidt på fornemmelsen, at han lider af dværgvækst. Han står i vinduet og får sollys om morgenen, og han får også det vand, han skal. Alligevel er han ikke større.

Ja, jeg har givet min plante et navn.

Snapchat-1234346081.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 6. mar 2019, 16:08

Her er nogle af mine planter. Den ukrudtslignende er en duftpelargonia og den er virkelig nice. Den høje i metalkrukken er min ældste og min stolthed; den har overlevet nogle syge ting. Ranken er en jeg tog med fra mit arbejde, og de 3 der står sammen er ud af stiklinger, jeg fik af en kollega, som har vokset sig store og stærke :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af LaScrooge 6. mar 2019, 16:09, rettet i alt 1 gang.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 6. mar 2019, 16:09

Fortsat.

Wow, billederne er mørke.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 6. mar 2019, 17:00

Før og efter på stiklingerne, fik dem i august
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 19. jun 2019, 06:50

Hvor mange stueplanter har I? Jeg talte 21 forleden :genert:

Jeg ved ikke helt hvad den på billedet har tænkt sig; om den bare vil blive længere og længere og længere?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf TinaW » 19. jun 2019, 08:29

Vi har to planter/blomster i de fleste vinduer, enkelte kun en og så har jeg et par orkidéer stående på skænk i henholdsvis entre og køkken.
Så det bliver vel til omkring 22-23 stk.
1
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Hewlett » 19. jun 2019, 08:34

LaScrooge skrev:Hvor mange stueplanter har I? Jeg talte 21 forleden :genert:

Jeg ved ikke helt hvad den på billedet har tænkt sig; om den bare vil blive længere og længere og længere?


58 styks, alt lige fra mini-kaktusser til et lykkekastajne-træ :) Jeg elsker min lille "jungle" men knap så meget når de alle skal vandes, passede og plejes... Det kan godt tage noget tid :lol:

Jeg klipper desuden sjældent mine planter til. Jeg skal synes det er så fint at lade dem vokse som det passer dem, ligesom din :) Lige pt. har jeg f.eks. en væddeløber som er i gang med at blomstre ? :lol:
1

Tilbage til "Bolig"