Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf JoyNips » 1. okt 2017, 11:23

Nu er jeg blevet moderne med en Monstera. Nedsat i min lokale Meny fra 120 til 39 kr. Så blev jeg jo nødt til det. Og så købte jeg også lige en lille Hedera til at slynge sig udover vores bogreol.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Juki » 1. okt 2017, 13:06

klumphen skrev:
Juki skrev:Nå ja, og så vil jeg gerne have en kødædende plante :-D

Det har været et ønske i mange år.

De havde nogle små nogen i Føtex for ikke så længe siden. Var lige ved at købe en, men blev så i tvivl om de skal ha' "kød" for at overleve? :gruble:

Jeg må indrømme at jeg ikke har undersøgt det til bunds, da det ikke har været aktuelt for mig at få en endnu.

Men jeg tror de lever af insekter og edderkopper? Jeg læste engang at de udsender et eller andet der tiltrækker fx fluer. Men hvor stort et område én kan dække er jeg ikke lige klar over.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3215

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf klumphen » 26. nov 2017, 10:57

Er der nogen der har erfaring med sådan et 'ginseng' bonsai figentræ?
Det her er nummer to jeg har købt, og det smider alle bladene, nøjagtigt som det første.

plante.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Planten » 26. nov 2017, 15:53

klumphen skrev:Er der nogen der har erfaring med sådan et 'ginseng' bonsai figentræ?
Det her er nummer to jeg har købt, og det smider alle bladene, nøjagtigt som det første.

plante.jpg

Er der måske noget med, at det ikke kan tåle så meget vand?
0
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3215

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf klumphen » 26. nov 2017, 16:49

Planten skrev:
klumphen skrev:Er der nogen der har erfaring med sådan et 'ginseng' bonsai figentræ?
Det her er nummer to jeg har købt, og det smider alle bladene, nøjagtigt som det første.

plante.jpg

Er der måske noget med, at det ikke kan tåle så meget vand?

Der stod på pakningen at den kun skulle have vand én gang om ugen, men der stod ikke noget om hvor meget den så skulle have.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Planten » 26. nov 2017, 16:51

klumphen skrev:
Planten skrev:
klumphen skrev:Er der nogen der har erfaring med sådan et 'ginseng' bonsai figentræ?
Det her er nummer to jeg har købt, og det smider alle bladene, nøjagtigt som det første.

plante.jpg

Er der måske noget med, at det ikke kan tåle så meget vand?

Der stod på pakningen at den kun skulle have vand én gang om ugen, men der stod ikke noget om hvor meget den så skulle have.

Jeg ville kun give den lidt. Jeg plejer at slå stuebirk og den der slags ihjel ganske nemt med for meget vand :D
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Mi55y » 19. jan 2018, 08:54

Er der nogen, der ved noget om citrustræer?

Vores olieovn er gået i udu, så vi har pt. flyttet vores kæmpe citrontræ og det lidt mindre appelsintræ ind fra udstuen. De må jo helst ikke få mere end 15 grader under en overvintring, men kan der ske uoprettelig skade ved at have dem indenfor? Kan det du at have dem som stueplanter om vinteren og så flytte dem ud om sommeren? Er det måske bedre at stille dem i det isolerede skur og evt. pakke rødderne ind?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf billiebean » 19. jan 2018, 09:03

Mi55y skrev:Er der nogen, der ved noget om citrustræer?

Vores olieovn er gået i udu, så vi har pt. flyttet vores kæmpe citrontræ og det lidt mindre appelsintræ ind fra udstuen. De må jo helst ikke få mere end 15 grader under en overvintring, men kan der ske uoprettelig skade ved at have dem indenfor? Kan det du at have dem som stueplanter om vinteren og så flytte dem ud om sommeren? Er det måske bedre at stille dem i det isolerede skur og evt. pakke rødderne ind?


5-10 grader og så meget lys som muligt om vinteren. Og hellere lidt koldere med et tæppe om, som isolerer, end for lidt lys (som sker når de kommer ind i huset/skur uden lys). Hvordan er temperaturen i udstuen uden opvarmning? Hvis den bare holder sig over frysepunktet ville jeg lade dem stå derude med tæppe om.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Mi55y » 19. jan 2018, 09:43

billiebean skrev:5-10 grader og så meget lys som muligt om vinteren. Og hellere lidt koldere med et tæppe om, som isolerer, end for lidt lys (som sker når de kommer ind i huset/skur uden lys). Hvordan er temperaturen i udstuen uden opvarmning? Hvis den bare holder sig over frysepunktet ville jeg lade dem stå derude med tæppe om.


Vi har flyttet dem ind i vores pejsestue, som er en tilbygning med gulv-til-loft vinduer på 3 sider, så lys skulle der være nok af. Det er mere temperaturen, det kniber med, da den jo ligger omkring de 20 grader.

Temperaturen er ca. 7 grader højere end udenfor i udstuen, så du mener godt, at det kan gå?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf billiebean » 19. jan 2018, 10:29

Mi55y skrev:
billiebean skrev:5-10 grader og så meget lys som muligt om vinteren. Og hellere lidt koldere med et tæppe om, som isolerer, end for lidt lys (som sker når de kommer ind i huset/skur uden lys). Hvordan er temperaturen i udstuen uden opvarmning? Hvis den bare holder sig over frysepunktet ville jeg lade dem stå derude med tæppe om.


Vi har flyttet dem ind i vores pejsestue, som er en tilbygning med gulv-til-loft vinduer på 3 sider, så lys skulle der være nok af. Det er mere temperaturen, det kniber med, da den jo ligger omkring de 20 grader.

Temperaturen er ca. 7 grader højere end udenfor i udstuen, så du mener godt, at det kan gå?


Så der er 13 grader i udstuen? Hvis der samtidig er godt med lys i udstuen er det jo næsten perfekt for planterne.

Middelhavsplanter har ikke godt af for meget varme.
Jeg har haft et par planter af den slags, og kan klart se at det er varmen, de ikke bryder sig om om vinteren.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Mi55y » 19. jan 2018, 10:33

billiebean skrev:Så der er 13 grader i udstuen? Hvis der samtidig er godt med lys i udstuen er det jo næsten perfekt for planterne.



Nej, der er 7 grader mere end udenfor - dvs. hvis det er minus 2 grader udenfor, som det var i morges, så er der 5 grader i udstuen. Ligenu står de dog indenfor, hvor der er 20 grader.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf billiebean » 19. jan 2018, 10:50

Mi55y skrev:
billiebean skrev:Så der er 13 grader i udstuen? Hvis der samtidig er godt med lys i udstuen er det jo næsten perfekt for planterne.



Nej, der er 7 grader mere end udenfor - dvs. hvis det er minus 2 grader udenfor, som det var i morges, så er der 5 grader i udstuen. Ligenu står de dog indenfor, hvor der er 20 grader.


Ah ok. Jeg vil stadig mene udstuen er helt fint. Evt. med tæppe på indtil der er stabilt over 5 grader derude :)
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Mi55y » 19. jan 2018, 10:59

billiebean skrev:
Mi55y skrev:
billiebean skrev:Så der er 13 grader i udstuen? Hvis der samtidig er godt med lys i udstuen er det jo næsten perfekt for planterne.



Nej, der er 7 grader mere end udenfor - dvs. hvis det er minus 2 grader udenfor, som det var i morges, så er der 5 grader i udstuen. Ligenu står de dog indenfor, hvor der er 20 grader.


Ah ok. Jeg vil stadig mene udstuen er helt fint. Evt. med tæppe på indtil der er stabilt over 5 grader derude :)


Super, tak for svar!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Flora » 19. jan 2018, 13:28

klumphen skrev:Er der nogen der har erfaring med sådan et 'ginseng' bonsai figentræ?
Det her er nummer to jeg har købt, og det smider alle bladene, nøjagtigt som det første.

plante.jpg


Jeg har et, som har klaret sig fint i et par år efterhånden. Det smider bladene en gang imellem, men de vokser ud igen og det har aldrig smidt dem alle på en gang. Jeg vander det, når jorden er tør og giver det gødning ind imellem, når jeg lige husker det og så står det et sted, hvor det får masser af lys. Uden at have et egentligt system i det vil jeg tro, at det får vand ca. 1 gang om ugen og gødning ca. hver 2-3 uge eller sådan noget. Jeg ved ikke om det er den officielt korrekte måde, at passe sådan et, men det fungerer i hvert fald for mit :)
1
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3215

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf klumphen » 20. jan 2018, 08:07

Flora skrev:
klumphen skrev:Er der nogen der har erfaring med sådan et 'ginseng' bonsai figentræ?
Det her er nummer to jeg har købt, og det smider alle bladene, nøjagtigt som det første.

plante.jpg


Jeg har et, som har klaret sig fint i et par år efterhånden. Det smider bladene en gang imellem, men de vokser ud igen og det har aldrig smidt dem alle på en gang. Jeg vander det, når jorden er tør og giver det gødning ind imellem, når jeg lige husker det og så står det et sted, hvor det får masser af lys. Uden at have et egentligt system i det vil jeg tro, at det får vand ca. 1 gang om ugen og gødning ca. hver 2-3 uge eller sådan noget. Jeg ved ikke om det er den officielt korrekte måde, at passe sådan et, men det fungerer i hvert fald for mit :)

Jeg har lige smidt mit ud, da det endelig var helt uden blade :( Det irriterer mig at jeg ikke kan holde liv i det, for jeg synes det er en rigtig fin plante.
0

Tilbage til "Bolig"