Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pandesteg » 21. jan 2020, 18:41

Nem for mig er en der godt kan overleve, hvis man glemmer vand/giver for meget vand en uge og ikke skal nippes, plukkes eller hvad det nu hedder. Der ikke dør hvis den får for meget sol eller for lidt sol... osv. tænkte det lidt gav sig selv :genert:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 22. jan 2020, 09:07

Pandesteg skrev:Takker. Monstera, guldranker og violinfigen har jeg faktisk i forvejen :gogo: Monstrera kan dog ikke så godt lide at bo hos os, tror den får for lidt lys. Fredslilje er giftig for katte og min hankat æder den, så den har jeg måtte smide ud :rulle: Begonia slår jeg også ihjel, havde ellers sådan en fin en med hvide prikker på i nogle måneder.

De andre vil jeg kikke på :)


Hvis du har en plante der ikke trives, så prøv at sætte den i et andet vindue, som vender mod et andet verdenshjørne. Nogle planter trives bedst i et nordvendt vindue, andre i et sydvendt o.s.v. Et forsøg værd.
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Hewlett » 22. jan 2020, 13:28

Pandesteg skrev:Nem for mig er en der godt kan overleve, hvis man glemmer vand/giver for meget vand en uge og ikke skal nippes, plukkes eller hvad det nu hedder. Der ikke dør hvis den får for meget sol eller for lidt sol... osv. tænkte det lidt gav sig selv :genert:


De nemmeste og mest hårdføre planter hjemme hos mig er :

Guldranke (god som hængeplante)
Gummifigen (den med helt grønne blade)
Z-plante (super dekorativ og behøver ikke meget sollys)
1
Brugeravatar
Lull
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:18
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1595

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Lull » 22. jan 2020, 14:12

hvilke planter skal man vælge, hvis man ikke er så god til at huske at vande og de skal stå i vinduer med sol hele dagen?
0
03.05.2017 :lun:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21317

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Nesnay » 22. jan 2020, 15:30

Lull skrev:hvilke planter skal man vælge, hvis man ikke er så god til at huske at vande og de skal stå i vinduer med sol hele dagen?

Diverse forner for kaktus eller svigermors skarpe tunge. Sidstnævnte overlever både i stuens mørke hjørne og i fuld sol hjemme hos mig, men den er spot on ift. dine ønsker: https://www.plantorama.dk/guide/bolig/groenne-stueplanter/pasning-af-svigermors-skarpe-tunge-og-svigermors-stol
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 6. feb 2020, 17:52

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre med det her monster. Den er snart 2 meter lang og grenene er tunge af blade, sammenfiltrede og lianagtige. Skal jeg hejse dem op, så de hænger i snore under loftet? Beskære den, så grenene afkortes og forsøge at lave rødder på de nye?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
And we both know: I will be delicious
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 6. feb 2020, 22:40

LaScrooge skrev:Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre med det her monster. Den er snart 2 meter lang og grenene er tunge af blade, sammenfiltrede og lianagtige. Skal jeg hejse dem op, så de hænger i snore under loftet? Beskære den, så grenene afkortes og forsøge at lave rødder på de nye?


Så vidt jeg kan se er det en guldranke, og i så fald kan du næsten gøre hvad der passer dig. :D

Du kan klippe den ned, og sætte noget af det af-klippede i vand til det har slået rødder, og så lave nye planter.
Du kan også lade den gro hen ad en væg, og sætte den fast på væggen med passende mellemrum.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 6. feb 2020, 23:15

Neverkont skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre med det her monster. Den er snart 2 meter lang og grenene er tunge af blade, sammenfiltrede og lianagtige. Skal jeg hejse dem op, så de hænger i snore under loftet? Beskære den, så grenene afkortes og forsøge at lave rødder på de nye?


Så vidt jeg kan se er det en guldranke, og i så fald kan du næsten gøre hvad der passer dig. :D

Du kan klippe den ned, og sætte noget af det af-klippede i vand til det har slået rødder, og så lave nye planter.
Du kan også lade den gro hen ad en væg, og sætte den fast på væggen med passende mellemrum.


Det er nemlig en guldranke :-D Betyder det, at den er hårdfør? Og klipper jeg bare grenen over hvorsomhelst og stikker enden i vand?
0
And we both know: I will be delicious
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 7. feb 2020, 08:14

LaScrooge skrev:
Neverkont skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre med det her monster. Den er snart 2 meter lang og grenene er tunge af blade, sammenfiltrede og lianagtige. Skal jeg hejse dem op, så de hænger i snore under loftet? Beskære den, så grenene afkortes og forsøge at lave rødder på de nye?


Så vidt jeg kan se er det en guldranke, og i så fald kan du næsten gøre hvad der passer dig. :D

Du kan klippe den ned, og sætte noget af det af-klippede i vand til det har slået rødder, og så lave nye planter.
Du kan også lade den gro hen ad en væg, og sætte den fast på væggen med passende mellemrum.


Det er nemlig en guldranke :-D Betyder det, at den er hårdfør? Og klipper jeg bare grenen over hvorsomhelst og stikker enden i vand?


Ja, men vent evt. 1-2 måneder, så det er blevet lidt varmere og lysere i vejret, så har de bedre vilkår at vokse på.

Det er mange år siden jeg har haft sådan en ;) , men klip en ende af, så du har 3-4 blade på det du klipper af/stiklingen, fjern så 2-3 af bladene og stil stiklingen i vand, og vent så på at der kommer nogle rødder. Du kan også stikke dem direkte i jord i en urtepotte, og så sætte urtepotten i en pose, som så fungerer som drivhus, husk at lufte lidt ud i den hver dag.
Sæt 3-4 stiklinger i hver urtepotte for at få en tæt plante.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pandesteg » 7. feb 2020, 11:36

Vi har lavet megamange guldrankestiklinger på mit arbejde, hvor vi bare har skåret en ende af og stukket i jorden og så ellers bare behandlet som en almindelig potteplante (ikke lavet drivhus eller noget) og de er alle overlevet, så det behøver ikke gøres mere avanceret end dét :)
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2020, 11:52

Pandesteg skrev:Vi har lavet megamange guldrankestiklinger på mit arbejde, hvor vi bare har skåret en ende af og stukket i jorden og så ellers bare behandlet som en almindelig potteplante (ikke lavet drivhus eller noget) og de er alle overlevet, så det behøver ikke gøres mere avanceret end dét :)


Hvor lang en ende med hvor mange grene? Jeg overvejer hvor meget jeg bør forkorte de lange grene, men tænker, at det er nemmere at få den til at slå rod, hvis den ikke har et for stort næringsbehov jf. meget løv, der skal holdes i live? Jeg har ikke prøvet det før og elsker samtidig min plante, så jeg vil helst ikke molestrere den (men samtidig også lette dens byrder lidt).

Jeg overvejer, om jeg mon egentlig ikke kan gøre det samme med den aflæggere, min væddeløber laver pt. De er jo skabt til at slå rødder direkte i jorden, så mon ikke jeg bare kan gøre dét, faktisk?
0
And we both know: I will be delicious
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 7. feb 2020, 12:04

Pandesteg skrev:Vi har lavet megamange guldrankestiklinger på mit arbejde, hvor vi bare har skåret en ende af og stukket i jorden og så ellers bare behandlet som en almindelig potteplante (ikke lavet drivhus eller noget) og de er alle overlevet, så det behøver ikke gøres mere avanceret end dét :)


Jeg kunne ikke helt huske, om det var nødvendigt med "drivhus", men ja, de er meget nemme at formere med stiklinger. :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pandesteg » 7. feb 2020, 12:09

LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:Vi har lavet megamange guldrankestiklinger på mit arbejde, hvor vi bare har skåret en ende af og stukket i jorden og så ellers bare behandlet som en almindelig potteplante (ikke lavet drivhus eller noget) og de er alle overlevet, så det behøver ikke gøres mere avanceret end dét :)


Hvor lang en ende med hvor mange grene? Jeg overvejer hvor meget jeg bør forkorte de lange grene, men tænker, at det er nemmere at få den til at slå rod, hvis den ikke har et for stort næringsbehov jf. meget løv, der skal holdes i live? Jeg har ikke prøvet det før og elsker samtidig min plante, så jeg vil helst ikke molestrere den (men samtidig også lette dens byrder lidt).

Jeg overvejer, om jeg mon egentlig ikke kan gøre det samme med den aflæggere, min væddeløber laver pt. De er jo skabt til at slå rødder direkte i jorden, så mon ikke jeg bare kan gøre dét, faktisk?


De stiklinger vi har sat var vel omkring 15 cm lange og så bare sørg for den har nogle af de de små rødder på. Du kan sikkert godt skære en lang gren op i flere stiklinger, så længe der bare er en rod på.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 7. feb 2020, 12:13

Pandesteg skrev:
LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:Vi har lavet megamange guldrankestiklinger på mit arbejde, hvor vi bare har skåret en ende af og stukket i jorden og så ellers bare behandlet som en almindelig potteplante (ikke lavet drivhus eller noget) og de er alle overlevet, så det behøver ikke gøres mere avanceret end dét :)


Hvor lang en ende med hvor mange grene? Jeg overvejer hvor meget jeg bør forkorte de lange grene, men tænker, at det er nemmere at få den til at slå rod, hvis den ikke har et for stort næringsbehov jf. meget løv, der skal holdes i live? Jeg har ikke prøvet det før og elsker samtidig min plante, så jeg vil helst ikke molestrere den (men samtidig også lette dens byrder lidt).

Jeg overvejer, om jeg mon egentlig ikke kan gøre det samme med den aflæggere, min væddeløber laver pt. De er jo skabt til at slå rødder direkte i jorden, så mon ikke jeg bare kan gøre dét, faktisk?


De stiklinger vi har sat var vel omkring 15 cm lange og så bare sørg for den har nogle af de de små rødder på. Du kan sikkert godt skære en lang gren op i flere stiklinger, så længe der bare er en rod på.


Der behøver ikke være mere end et par blade over jorden.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2020, 12:14

Så har jeg sat væddeløberstiklinger i jord. Jeg har lige ompottet moderplanten, som er for vild, så jeg regner med, at de slår rødder og så glæder jeg mig til at overvåge fremskridtet fra nu af.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Bolig"