Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Juki » 29. jul 2017, 00:45

Jeg har en del billeder på computeren som jeg gerne vil have printet, rammet ind og hængt op herhjemme. Der er både nogle farverige billeder/tegninger og nogle i sort/hvid. Jeg tænker det bedste resultat ikke opnås ved at bruge en almindelig printer, men jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal søge efter eller på.. :forvirret2: Dog ved jeg det nok kan gøres billigere og nemmere på nettet, fremfor at gå til en fotohandler?

Men det skal vel printes på en slags karton? Størrelserne svinger fra postkort-størrelse til A4 ark ca.
Hvad skal jeg søge på? Og er der nogle sider I kan anbefale/fraråde? :blomst:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Artem » 29. jul 2017, 00:52

Er godt nok langt tid siden jeg sidst har fået lavet billeder, men har tidligere bare brugt den service som Føtex/Bilka har.
Som jeg synes der har været ganske ok, men der findes sikkert billigere løsninger.
Senest rettet af Artem 29. jul 2017, 10:18, rettet i alt 1 gang.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf godtnavn » 29. jul 2017, 07:21

Angelina skrev:Jeg får lidt modstridende oplysninger, det ene er "printede billeder i ordentlig kvalitet" - og det andet er "billigere og nemmere på nettet end fotohandleren" .. for ja, du kan som Artem siger f.eks vælge føtex/bilka - det er ikke god kvalitet, det er ikke god farvestyring, og det er ikke godt papir, så det opfylder dit ene kriterie "billigere og nemmere", men ikke "ordentlig kvalitet" - den bedste kvalitet herhjemme får du hos http://nordicdigitallab.dk/ (som så også er på nettet, og ret nemt, men ikke nede på bilkas priser)


Mon ikke bare der menes ordentlig som i "bedre end printeren derhjemme"? Og så er fotoservicer på nettet jo fine :) Jeg ved dog ikke hvordan de er med store billeder, der er det nok en idé at smide flere penge efter det, for store billeder ser man jo detaljer bedre så der ville jeg vælge noget bedre end Bilka.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19043

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Flora » 29. jul 2017, 10:05

Jeg har en pakke af noget der hedder "Glossy photo paper" liggende, som fulgte med en printer engang. Jeg har ikke prøvet at bruge det, så jeg ved ikke hvordan resultatet bliver, men det er i hvert fald sådan noget, der er beregnet til at printe billeder på. Du kan jo prøve at købe sådan noget og se om kvaliteten bliver god nok. Jeg vil tro det kan købes i enhver boghandel :)
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Annione » 29. jul 2017, 11:20

Jeg får dem fremkaldt hos min lokale fotohandler. Han er sød, pisse-hurtig (a la: "Du kan hente dem om 25 minutter") og jeg synes heller ikke han er specielt dyr.
15-20 kroner for et A4 ark gav jeg vist sidst.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Juki » 29. jul 2017, 13:21

Tusind tak for jeres svar!

Jeg er virkelig grøn i det her så jeg beklager dumme spørgsmål :blush: Men når det er billeder jeg har på computeren eller online, hvordan afleverer man dem så til en fotohandler? Er det via sådan en USB-pind eller..? :genert:

Sådan noget fotopapir til en almindelig printer, hvad skal man være opmærksom på for at opnå det bedste resultat? Udover om der er farve nok i printeren :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Annione » 29. jul 2017, 13:51

Juki skrev:Tusind tak for jeres svar!

Jeg er virkelig grøn i det her så jeg beklager dumme spørgsmål :blush: Men når det er billeder jeg har på computeren eller online, hvordan afleverer man dem så til en fotohandler? Er det via sådan en USB-pind eller..? :genert:

Sådan noget fotopapir til en almindelig printer, hvad skal man være opmærksom på for at opnå det bedste resultat? Udover om der er farve nok i printeren :D


Jeg kan sende mine online - de har en hjemmeside, hvor jeg selv kan sidde og finde de rigtige størrelser og evt. klipning.

Usb kan de også klare.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Juki » 29. jul 2017, 14:06

Annione skrev:
Juki skrev:Tusind tak for jeres svar!

Jeg er virkelig grøn i det her så jeg beklager dumme spørgsmål :blush: Men når det er billeder jeg har på computeren eller online, hvordan afleverer man dem så til en fotohandler? Er det via sådan en USB-pind eller..? :genert:

Sådan noget fotopapir til en almindelig printer, hvad skal man være opmærksom på for at opnå det bedste resultat? Udover om der er farve nok i printeren :D


Jeg kan sende mine online - de har en hjemmeside, hvor jeg selv kan sidde og finde de rigtige størrelser og evt. klipning.

Usb kan de også klare.

Ah, smart! :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf DenBruneMunk » 29. jul 2017, 14:35

Husk, gode billeder kommer af høj kvalitet i billedet, så det hjælper ikke at printe et JPG billede i 72dpi på en A4 side, og så tro man kan se alle detaljerne . Derimod hvis man har de originale billeder fra ens kamera , formodetlig i 12-16Mp , så kan man godt få en rigtig god dpi ud af de billeder på et foto papir.

Hvis du kan højreklikke på billederne så kik på fanebladet detaljer , herunder Billede information kan du ofte se dimensionerne og dpi.

Har du en lav dimension og lav dpi, så kan du ikke forvente super kvalitet på papir og nu større print, mere udvasket bliver detaljerne.

Men alt kan printes men hvis forholdene på dine billeder ikke er i orden, må du ikke bortforklare det med stedet du får dem printet ud. Det kan være dine originale billeder som er problemet.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Artem » 29. jul 2017, 18:42

Jeg vil generelt fraråde selv at printe billeder ud der hjemme. For jo det kan man godt og resultatet på fotopapir er da også rimelig ok. Men det er svinedyrt.
Et er at du betaler omkring 2 kr for sådan et ark fotopapir, men du bruger også nemt for 20 kr blæk. Alt efter hvor billigt blæk er til din printer.
Det skal sammenlignes med at Føtex tager 13 kr for en A4 billede. Som trods alt er i en bedre kvalitet selv om Angelina ikke mener at det er den bedste.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf DenBruneMunk » 29. jul 2017, 19:19

Artem skrev:Jeg vil generelt fraråde selv at printe billeder ud der hjemme. For jo det kan man godt og resultatet på fotopapir er da også rimelig ok. Men det er svinedyrt.
Et er at du betaler omkring 2 kr for sådan et ark fotopapir, men du bruger også nemt for 20 kr blæk. Alt efter hvor billigt blæk er til din printer.
Det skal sammenlignes med at Føtex tager 13 kr for en A4 billede. Som trods alt er i en bedre kvalitet selv om Angelina ikke mener at det er den bedste.

Hvis man har muligheden for at printe i byen, så er jeg helt enig. Der var lige punktet omkring farver, som jeg ikke fik med, og der kan man hurtigt komme galt afsted når man ser resultatet og ikke synes farver er rigtige. Der skal man normalt kalibrere sin printer imod pc, så det man ser, er også det man printer :)

Of course, så aner jeg ikke om butikken gør noget ud af farve korrekthed :) Så det kan være lige så forkert i en butik som det du printer hjemme, hvis deres udstyr ikke kalibreres ofte nok, især hvis udstyr bruges tit.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Juki » 29. jul 2017, 19:34

Jeg har prøvet at kigge på lidt forskellige sider, bl.a. Cewe som Føtex bruger. Fattede dog ikke meget af det, eller det er mest fordi jeg er i tvivl om i hvor god kvalitet/opløsning billederne er.

Der er dog en Photocare her i byen som jeg har tænkt mig at tage ind til, eller måske ringe til først. Jeg kan se de bruger Cewe også, som har et program man kan downloade.

Jeg prøvede at højreklikke på billederne, men jeg synes ikke jeg kunne se nogle detaljer om hvert enkelt billede :gruble: Jeg bruger Chrome hvis det gør nogen forskel.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19043

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Flora » 29. jul 2017, 19:41

Juki skrev:Jeg har prøvet at kigge på lidt forskellige sider, bl.a. Cewe som Føtex bruger. Fattede dog ikke meget af det, eller det er mest fordi jeg er i tvivl om i hvor god kvalitet/opløsning billederne er.

Der er dog en Photocare her i byen som jeg har tænkt mig at tage ind til, eller måske ringe til først. Jeg kan se de bruger Cewe også, som har et program man kan downloade.

Jeg prøvede at højreklikke på billederne, men jeg synes ikke jeg kunne se nogle detaljer om hvert enkelt billede :gruble: Jeg bruger Chrome hvis det gør nogen forskel.


Du skal højreklikke og derefter trykke på "Egenskaber" nede i bunden. Under "Egenskaber" er der en fane der hedder "Detaljer". Tryk på den og så skulle du gerne kunne se dimensioner og dpi under overskriften "Billede". Det kan man hos mig i hvert fald :)
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf DenBruneMunk » 29. jul 2017, 20:14

Juki skrev:Jeg prøvede at højreklikke på billederne, men jeg synes ikke jeg kunne se nogle detaljer om hvert enkelt billede :gruble: Jeg bruger Chrome hvis det gør nogen forskel.
Chrome PC? Chrome Browser? Tænker om du mener du ser billeder online i en browser.
Jeg mente det var når de lå på din pc i en mappe, og ikke på en Chrome PC :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Printede billeder i ordentlig kvalitet?

Indlægaf Filipai » 29. jul 2017, 20:46

har fået printet hos pixum et par gange. Har været ganske fint :)
1

Tilbage til "Bolig"