Hvor finder jeg mål på en matrikel

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 26. jul 2017, 12:26

Jeg har måske bare stirret mig blind, men hvor pokker finder jeg de præcise dimensioner på en grund?

Jeg kan finde matrikelkort og også sjusse mig frem til målene, men gad godt have de helt eksakte mål.

Håber der lige er en der ligger inde med lidt know how.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Wizzze » 26. jul 2017, 12:33

Mit bedste gæt vil være OIS eller GST

https://mingrund.gst.dk/

https://www.ois.dk/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 26. jul 2017, 12:40

Wizzze skrev:Mit bedste gæt vil være OIS eller GST

https://mingrund.gst.dk/

https://www.ois.dk/


der har jeg prøvet at kigge uden held :/
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Slettet bruger » 26. jul 2017, 12:45

ois.dk, fremsøg adressen og vælg Skærmkort i menuen. Her kan du se matriklen. Der står ikke mål på, men dem kan du få ved at bruge tegneværktøjet i øverste venstre hjørne til at tegne en linje. Når du har tegnet linjen, står der hvor lang den er.

Fra http://boligejer.dk/matrikelkort:

"Du skal have fat i de såkaldte måleblade, hvis du vil kende skellenes nøjagtige placering. På målebladene er angivet mål til skel, og de er typisk produceret i forbindelse med en konkret udstykning, som det har været reglen siden 1950’erne.

En landinspektør kan være behjælpelig med at fremskaffe disse, og i det hele taget hjælpe med at fastslå præcise skel. De har nemlig eneret til at fastslå det ejendomsretligt gældende skel. Du kan derfor – for egen regning – kontakte en praktiserende landinspektør."

Så jeg tror ikke det bliver bedre end det medmindre du vil betale for det.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 26. jul 2017, 12:53

abcd skrev:ois.dk, fremsøg adressen og vælg Skærmkort i menuen. Her kan du se matriklen. Der står ikke mål på, men dem kan du få ved at bruge tegneværktøjet i øverste venstre hjørne til at tegne en linje. Når du har tegnet linjen, står der hvor lang den er.

Fra http://boligejer.dk/matrikelkort:

"Du skal have fat i de såkaldte måleblade, hvis du vil kende skellenes nøjagtige placering. På målebladene er angivet mål til skel, og de er typisk produceret i forbindelse med en konkret udstykning, som det har været reglen siden 1950’erne.

En landinspektør kan være behjælpelig med at fremskaffe disse, og i det hele taget hjælpe med at fastslå præcise skel. De har nemlig eneret til at fastslå det ejendomsretligt gældende skel. Du kan derfor – for egen regning – kontakte en praktiserende landinspektør."

Så jeg tror ikke det bliver bedre end det medmindre du vil betale for det.


Mange tak :) det giver da i hvert fald noget :)
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf IrmaPigen » 26. jul 2017, 15:50

Jeg ville også hoppe på min grund. Men geodatastyrelsensens side er mega tung at danse med.


Der kan evt. ligge et ejendommens (matrikelnummerets) skannede akt i tingbogen.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Krølle » 26. jul 2017, 15:54

Du kan næppe få de præcise mål nogen steder, men hvis du ikke orker OIS, kan man også få vist matrikler på krak og måle derinde.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Artem » 26. jul 2017, 16:17

Er enig med abcd. og som supplement til det kan jeg oplyse at de fleste kommuner har et GIS kort på deres hjemmeside som er bedre at bruge end de andre som dækker hele landet.

Men du skal vide at de skellinjer du finder på det GIS kort i langt hovedparten af tilfældeene er lavet ud fra digitaliserede gamle kort. Som gør at der ofte er en upræsition på op til 2 meter. Mange af de kort har også et andet lag med hegnskel, som er det skel der er blevet registeret ud fra ortofoto.
Ved nye udstykninger som generelt vil sige efter år 2000 der passer skel 100%

Så hvis man vil have fastlagt sin skel 100% på en ældre matrikel, der skal man have fat i en landmåler som laver en såkaldt skelforretning, hvor han finder de gamle måleblade med afstand fra hushjørner til skel, sammen med at han bruger de GIS skel, og hegnskel.
I en kombination af de 3 ting vil han fastslå hvad der er skel, og oftest vil det blive hegnskel der ender med at blive den endelige, for selv om hegn/hæk måske står inde på nabogrunden, så vinder man hævd efter 20 år, og hvis man kan se på gamle ortofoto at hegn har været der i over 20 år er det skel.

Du skal regne med at det koster omkring 15.000 kr at få lavet en skelforretning. Du skal også betale for at få udleveret måleblade, men det burde dog ikke løbe så langt op.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 26. jul 2017, 17:38

Artem skrev:Er enig med abcd. og som supplement til det kan jeg oplyse at de fleste kommuner har et GIS kort på deres hjemmeside som er bedre at bruge end de andre som dækker hele landet.

Men du skal vide at de skellinjer du finder på det GIS kort i langt hovedparten af tilfældeene er lavet ud fra digitaliserede gamle kort. Som gør at der ofte er en upræsition på op til 2 meter. Mange af de kort har også et andet lag med hegnskel, som er det skel der er blevet registeret ud fra ortofoto.
Ved nye udstykninger som generelt vil sige efter år 2000 der passer skel 100%

Så hvis man vil have fastlagt sin skel 100% på en ældre matrikel, der skal man have fat i en landmåler som laver en såkaldt skelforretning, hvor han finder de gamle måleblade med afstand fra hushjørner til skel, sammen med at han bruger de GIS skel, og hegnskel.
I en kombination af de 3 ting vil han fastslå hvad der er skel, og oftest vil det blive hegnskel der ender med at blive den endelige, for selv om hegn/hæk måske står inde på nabogrunden, så vinder man hævd efter 20 år, og hvis man kan se på gamle ortofoto at hegn har været der i over 20 år er det skel.

Du skal regne med at det koster omkring 15.000 kr at få lavet en skelforretning. Du skal også betale for at få udleveret måleblade, men det burde dog ikke løbe så langt op.


Jeg prøvede at bruge abcds metode, og ente faktisk med et mål der stemte overens med grundens størrelse. Vi vil, såfremt vi vælger at købe, kræve synlige skelpæle, da det er rimeligt vigtigt når vi skal bygge nyt :)
Lige nu var det også bare for at starte med at få se om det hus vi vil have, overhovedet kan være der på en fornuftig måde.
Jeg tager min lasermåler med derud på søndag og ser om jeg kan måle efter :) Det var bare skybrud da vi var ude sidst og se det.
0
Ala
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. nov 2017, 14:40
Kort karma: 0

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Ala » 21. nov 2017, 14:44

Ellers kan en Landinspektør selvfølgelig hjælpe. Link fjernet af moderator :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 21. nov 2017, 15:03

Ala skrev:Ellers kan en Landinspektør selvfølgelig hjælpe. Vi brugte selv Landinspektørfirmaet xxxx :)



Det var da utroligt flinkt at du oprettede dig som bruger på et forum, kun for at smide mig et link til det ;)
Vi er I mellemtiden kommet rimeligt meget videre i processen
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Æble » 21. nov 2017, 15:25

Du kan også være heldig på weblager.dk. Der ligger måske en situationsplan.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 21. nov 2017, 16:42

Æble skrev:Du kan også være heldig på weblager.dk. Der ligger måske en situationsplan.

Tak for svar :kys: grunden vi kiggede på et dog blevet solgt, og vi har noget andet i støbeskeen, som heldigvis var en hel firkantet grund, og derfor let at måle op :D
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf HerErJeg » 22. nov 2017, 14:14

Ellers sig til, så skal jeg finde grunde via de gratis kortdata på Kortforsyningen.dk.
Det er et værktøj jeg bruger til dagligt, og det er helt fantastisk. Jeg kan også lave et nivellement over grunden med få centimeters nøjagtighed.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor finder jeg mål på en matrikel

Indlægaf Filipai » 22. nov 2017, 15:32

HerErJeg skrev:Ellers sig til, så skal jeg finde grunde via de gratis kortdata på Kortforsyningen.dk.
Det er et værktøj jeg bruger til dagligt, og det er helt fantastisk. Jeg kan også lave et nivellement over grunden med få centimeters nøjagtighed.


Tusinde tak for tilbuddet :kys: . Kan da godt være det kunne være spændende at se på den nye grund vi er i forhandling med. Jeg tror jeg har fået målt grunden størrelse, men kan fornemme at den er meget lavere end de omkringliggende grunde.
0

Tilbage til "Bolig"