Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Sangius » 25. jul 2017, 18:35

Vores køleskab har gjort selvmord, så vi skal nu have et nyt. Da vi fjernede det gamle sad ledningen bare fast ind i væggen i nogle muffe-lignende nogen. Vi har ind til videre bare klippet ledningen af, så vi kunne fjerne køleskabet.

Nu skal vi så købe et nyt. Kan vi selv sætte det til? Givet er det, at vi begge er seriøse analfabeter når det gælder alt med håndværk og deslige. Hvordan sætter man sådan en fætter til, når der nu ikke er et godt gammeldags stik? Og er det standard for integrerede skabe? Vi er lidt bange for at købe et nyt, og så det slet ikke kan sidde til på samme måde, som det gamle.

Nogen med noget insiderviden?? :blomst:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Daflo » 25. jul 2017, 19:28

Et nyt køleskab vil altid kunne sættes til i det gamle stik.
Prøv at åbne boksen og se hvor mange ledninger der er derinde, så får I en fornemmelse af om I tør give jer i kast med det. Hvis I er i tvivl ville jeg få en professionel til det.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2017, 19:42

Sikker på det var selvmord? Her på debatten bliver køleskabe som regel slået ihjel :devil:
5
Do as I say! :whip:
Mamaseraptor
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1429

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Mamaseraptor » 25. jul 2017, 20:14

Wizzze skrev:Sikker på det var selvmord? Her på debatten bliver køleskabe som regel slået ihjel :devil:

Åh ja, køleskabs tråden. :D
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Aspargsen » 26. jul 2017, 11:21

Alle de køleskabe jeg har set har et helt normalt stik (beregnet til af sætte ind i en helt normalt kontakt)
Hvis der var 2 muffeligende noget, så er det ikke noget til af forhindrer af i klipper stikket af det nye køleskab og fortsætter med muffe løsningen

Jeg ville dog selv få fat i en elektrikerer til af lave en kontakt, som i kan sætte køleskabets stik i
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Sangius » 26. jul 2017, 12:20

Ja, det er gået op for os, at installationen nok er ulovlig. Så nu skal vi have fat i ejendomsmægleren, da det jo så vist nok er tidligere ejer der skal fikse det - der står intet om det i tilstandsrapporten.
Så blev man da også lidt klogere på det punkt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jul 2017, 12:50

Sangius skrev:Ja, det er gået op for os, at installationen nok er ulovlig. Så nu skal vi have fat i ejendomsmægleren, da det jo så vist nok er tidligere ejer der skal fikse det - der står intet om det i tilstandsrapporten.
Så blev man da også lidt klogere på det punkt.


Det burde jo i givet fald være en del af elinstallationsrapporten, men hvis det er et indbygget køleskab, er der jo tale om en skjult installation, der ikke omfattes af den gennemgang.

Jeg ville ikke forsøge at få tidligere ejer til at betale, medmindre du har en eller anden særlig grund til det, for de gider formentlig ikke, og så er der ikke rigtig noget at gøre ved det, da den smule fejl er klart under bagatelgrænsen for, hvad man kan gøre krav på i en retssag (og så kan I i øvrigt ikke retablere forholdet før det hele er afsluttet).
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Sangius » 26. jul 2017, 12:56

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:Ja, det er gået op for os, at installationen nok er ulovlig. Så nu skal vi have fat i ejendomsmægleren, da det jo så vist nok er tidligere ejer der skal fikse det - der står intet om det i tilstandsrapporten.
Så blev man da også lidt klogere på det punkt.


Det burde jo i givet fald være en del af elinstallationsrapporten, men hvis det er et indbygget køleskab, er der jo tale om en skjult installation, der ikke omfattes af den gennemgang.

Jeg ville ikke forsøge at få tidligere ejer til at betale, medmindre du har en eller anden særlig grund til det, for de gider formentlig ikke, og så er der ikke rigtig noget at gøre ved det, da den smule fejl er klart under bagatelgrænsen for, hvad man kan gøre krav på i en retssag (og så kan I i øvrigt ikke retablere forholdet før det hele er afsluttet).


Det skal under alle omstændigheder udbredres, og vi vil forsøge os med ejendomsmægleren først, før vi forsøger os med ejerskifteforsikring.
Kan dog ikke huske hvad vores selvrisiko er, men det finder vi ud af. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jul 2017, 13:03

Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:Ja, det er gået op for os, at installationen nok er ulovlig. Så nu skal vi have fat i ejendomsmægleren, da det jo så vist nok er tidligere ejer der skal fikse det - der står intet om det i tilstandsrapporten.
Så blev man da også lidt klogere på det punkt.


Det burde jo i givet fald være en del af elinstallationsrapporten, men hvis det er et indbygget køleskab, er der jo tale om en skjult installation, der ikke omfattes af den gennemgang.

Jeg ville ikke forsøge at få tidligere ejer til at betale, medmindre du har en eller anden særlig grund til det, for de gider formentlig ikke, og så er der ikke rigtig noget at gøre ved det, da den smule fejl er klart under bagatelgrænsen for, hvad man kan gøre krav på i en retssag (og så kan I i øvrigt ikke retablere forholdet før det hele er afsluttet).


Det skal under alle omstændigheder udbredres, og vi vil forsøge os med ejendomsmægleren først, før vi forsøger os med ejerskifteforsikring.
Kan dog ikke huske hvad vores selvrisiko er, men det finder vi ud af. :)


Selvrisikoen er ved lov maksimalt 5.000 kr. (hvis I har købt efter 2012). Jeg vil tro beløbet til udbedring er noget mindre, men det er da muligt I kan få dækket noget af ejerskifteforsikringen. Vi har fået udbedret flere forhold med ulovlig el (skønt at have købt før el var omfattet af den almindelige ejerskifteforskring :sarkasme: ) og det behøver ikke at være vildt dyrt, hvis det er et forholdsvist enkelt forhold som det lyder som her.

Jeg undrede mig bare over, at du ville henvende dig til mægler med henblik på at den tidligere ejer skulle betale, men troede det var fordi I ikke havde ejerskifteforsikring. Når I har det er den tidligere ejer jo netop ikke relevant.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Sangius » 26. jul 2017, 13:14

Jeg har ikke meget forstand på det. Men jeg kan læse mig frem til nogen steder, at ulovlige elinstallationer er noget sælger hæfter for, og ikke noget der går under ejerskifteforsikringen.

Men lige nu er vi på ferie. Så når vi kommer hjem, sætter vi os lige ordentligt ind i det.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Raenil » 26. jul 2017, 13:17

Eh - altså - hvis det er lavet af en installatør, så er jeg altså usikker på om det overhovedet er ulovligt. En installatør skal lave den slags ting:
https://www.sik.dk/content/download/245 ... ikkert.pdf (se "HVAD SKAL EN AUTORISERET
ELINSTALLATØRVIRKSOMHED UDFØRE?"

I hvert fald, så ville jeg ikke betænke mig et øjeblik ved selv at fikse det:
1) Klip stikket af køleskabsledningen
2) Afisoler de tre ledninger
3) Put ledningerne i samlemuffen så de passer i farverne. Blå<->blå, brun<->brun, gul/grøn<->gul/grøn
4) Tænd for strømmen.

En elektriker kan nok sætte en rigtig stikkontakt op for 1.000 kroner.
Der sidder formentlig et schuko stik bag i køleskabet - hvis elektrikeren skal sætte en kontakt op, så bed ham om en schuko kontakt eller køb en omformer, de koster 75 kroner i elgiganten.
0
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Akehurst2 » 26. jul 2017, 13:20

El hører under ejerskifte, hvis I har købt efter 1. maj 2012. Ellers er det sælger, men så skal I kunne bevise, at han vidste, det var en ulovlig installation og få ham med på at betale frivilligt - det kan ikke betale sig at køre en sag på den, og I kan heller ikke vinde, fordi det er så lille et forhold.

God ferie :)
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Raenil » 26. jul 2017, 13:40

PS.: jeg tvivler på at stikket i væggen overhovedet er ulovligt. Det er mere installationen af køleskabet der kan være lavet ulovligt. Men det handler ikke så meget om hvad der er lavet, men mere hvem der har lavet det.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Sangius » 26. jul 2017, 13:47

Tak for svar - vi kigger på det :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Fruit
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2017, 18:48
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Integrerbart køleskab - hvor idiot kan man være?

Indlægaf Fruit » 26. jul 2017, 18:52

Raenil skrev:PS.: jeg tvivler på at stikket i væggen overhovedet er ulovligt. Det er mere installationen af køleskabet der kan være lavet ulovligt. Men det handler ikke så meget om hvad der er lavet, men mere hvem der har lavet det.


Jeg er helt enig her.
Istallationen er ikke ulovlig. Det er montagen af køleskabet.
Alle nye køleskabe kommer med et almindelig stik. Så den del skal der være forberedt til i væggen.
:)
0

Tilbage til "Bolig"