Mit selvbyggede sommerhus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 17. jul 2017, 13:59

Lisma skrev:Jeg elsker at følge med i gør-det-selv tråde. :love:
Ellers har jeg ikke så meget andet at sige, end at stakkels Olaf vist har tabt sin ene arm hos jer. :panik:


:D

Ved ikke helt, hvad jeg synes, det ligner, men det ser en anelse upassende ud. :genert:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 17. jul 2017, 18:34

I øvrigt synes jeg, den største udfordring indtil videre er, at vi har to små børn, samtidig med at vi skal bygge. Og de to skal jo også have sommerferie.

Vi skiftes til at have drengene, og ofte har vi dem med deroppe. Vi kan sove i annekset, har (bygge)toilet på grunden, vand og strøm, induktionsblus og køleskab, og et stort telt med bord og stole og alt det der, men alligevel er det bare ikke altid lige fedt. Især den store på 5 vil rigtig gerne være med, men det er svært at finde noget arbejde, det er forsvarligt at have ham med til. Og han fanger lynhurtigt, hvis man sætter ham til noget pseudo-arbejde - han vil være rigtigt med.
Den lille på 1 er jo ligeglad med omgivelserne, men han roder sig hurtigt ud i noget farligt, så man skal være over ham konstant på en byggeplads.

Heldigvis er stranden fantastisk, vi har venner med børn og sommerhuse i nærheden, og så er mormor og morfar der jo også til at tage dem en gang imellem. Men det bliver alligevel hurtigt ineffektivt, fordi vi jo helst skal få arbejdet så meget og hurtigt som muligt, når vi er deroppe.



Vi har set projektet her lidt som en 'prøve' i forhold til at købe et håndværkertilbud og sætte det i stand. Det er vi sådan set stadig friske på, men det skal først være når ungerne er blevet større. Det der med små børn og byggerier, det går bare ikke super godt sammen.

Til gengæld er jeg sikker på, de bliver glade for resultatet i sidste ende!
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 17. jul 2017, 19:19

ajnaM skrev:Så er vi færdige med første etape af taget og i gang med vinduer og yderdøre. :love:

Det var lidt på et hængende hår med taget - vi isolerede ovenfra, og det krævede et par dage uden regn, når vi nu ikke har det overdækket. Men det lykkedes! Næste skridt er at få en mand ud og brænde overpappet - det føler vi os ikke helt pro nok til at gøre selv. :D

Er det en bevidst strategi at i gør flere ting i en lidt omvendt rækkefølge af "normalt".
Her tænker jeg både på det med at sætte dampspærre op først, og så ligge isoleringen i oppe fra. For kan sagtens se det smarte i det, men normalt laver man jo taget først og sætter isoleringen op nede fra.
Tilsvarende sætter i nu vinduer og dør i inden i har lavet vægge, som igen er omvendt af normalt.
Men det er jo ikke fordi der som sådan er noget forkert i det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 17. jul 2017, 20:03

Artem skrev:
ajnaM skrev:Så er vi færdige med første etape af taget og i gang med vinduer og yderdøre. :love:

Det var lidt på et hængende hår med taget - vi isolerede ovenfra, og det krævede et par dage uden regn, når vi nu ikke har det overdækket. Men det lykkedes! Næste skridt er at få en mand ud og brænde overpappet - det føler vi os ikke helt pro nok til at gøre selv. :D

Er det en bevidst strategi at i gør flere ting i en lidt omvendt rækkefølge af "normalt".
Her tænker jeg både på det med at sætte dampspærre op først, og så ligge isoleringen i oppe fra. For kan sagtens se det smarte i det, men normalt laver man jo taget først og sætter isoleringen op nede fra.
Tilsvarende sætter i nu vinduer og dør i inden i har lavet vægge, som igen er omvendt af normalt.
Men det er jo ikke fordi der som sådan er noget forkert i det.


Jeg har ingen anelse om, hvad der er 'normalt'. :D

Med taget var det meget bevidst - ville meget gerne undgå at skulle isolere nedefra, da jeg synes, det var virkelig ubehageligt på det lille hus at stå lige under det. Selv med maske, briller og dragt var det ubehageligt. Det her var meget bedre - godt nok ret varmt i solskin, men så godt som støvfrit!

Vinduer og vægge er ikke bevidst. Tror det har hængt sammen med, at vi skal bruge nogle mænd til at hjælpe med at sætte døre og vinduer i, og det passer tidsmæssigt med, at vi har de ekstra hænder nu. Næste skridt er ydervæggene. Isolering, dampspærre og gips venter vi med, til huset udvendigt er lukket af.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 17. jul 2017, 22:47

ajnaM skrev:Jeg har ingen anelse om, hvad der er 'normalt'. :D

Med taget var det meget bevidst - ville meget gerne undgå at skulle isolere nedefra, da jeg synes, det var virkelig ubehageligt på det lille hus at stå lige under det. Selv med maske, briller og dragt var det ubehageligt. Det her var meget bedre - godt nok ret varmt i solskin, men så godt som støvfrit!

Vinduer og vægge er ikke bevidst. Tror det har hængt sammen med, at vi skal bruge nogle mænd til at hjælpe med at sætte døre og vinduer i, og det passer tidsmæssigt med, at vi har de ekstra hænder nu. Næste skridt er ydervæggene. Isolering, dampspærre og gips venter vi med, til huset udvendigt er lukket af.

Som sagt der er ikke noget forkert i det, jeg er jo bare skolet med en anden rækkefølge, så bliver jo lidt overrasket når man ser jer gøre det i en anden.
Men kan sagtens følge det med isoleringen, det er virkelig noget af det værste at arbejde med, og endnu værre gammelt isolering.

Ellers spændende at følge med i og synes det er lidt vildt at i sådan har kastet jer over at bygge et helt nyt sommerhus som noget af det første. ;)
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 18. jul 2017, 05:55

Artem skrev:
ajnaM skrev:Jeg har ingen anelse om, hvad der er 'normalt'. :D

Med taget var det meget bevidst - ville meget gerne undgå at skulle isolere nedefra, da jeg synes, det var virkelig ubehageligt på det lille hus at stå lige under det. Selv med maske, briller og dragt var det ubehageligt. Det her var meget bedre - godt nok ret varmt i solskin, men så godt som støvfrit!

Vinduer og vægge er ikke bevidst. Tror det har hængt sammen med, at vi skal bruge nogle mænd til at hjælpe med at sætte døre og vinduer i, og det passer tidsmæssigt med, at vi har de ekstra hænder nu. Næste skridt er ydervæggene. Isolering, dampspærre og gips venter vi med, til huset udvendigt er lukket af.

Som sagt der er ikke noget forkert i det, jeg er jo bare skolet med en anden rækkefølge, så bliver jo lidt overrasket når man ser jer gøre det i en anden.
Men kan sagtens følge det med isoleringen, det er virkelig noget af det værste at arbejde med, og endnu værre gammelt isolering.

Ellers spændende at følge med i og synes det er lidt vildt at i sådan har kastet jer over at bygge et helt nyt sommerhus som noget af det første. ;)


Det er kun mig og min kæreste, der ikke har prøvet det før. Min far har renoveret hus af flere omgange, bygget tilbygninger osv., og min mor har været med. :) Og så har vi håndværkere inde over på forskellige tidspunkter, så vi ikke tager større beslutninger om noget, vi ikke ved noget om. Selvfølgelig til alt det, vi ikke må gøre selv, men også eksempelvis det yderste lag tagpap.

Vi så det som en god mulighed for at prøve det, uden at det er jordens undergang, hvis det trækker ud, eller hvis finishen ikke bliver 100% perfekt. Det er jo, trods alt, 'bare' et sommerhus.

Men det er sjovt at høre, hvordan man 'normalt' gør? :D Laver man så hele væggen på én gang, altså med isolering og dampspærre og det hele, inden man sætter døre og vinduer i?
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 18. jul 2017, 08:26

ajnaM skrev:Det er kun mig og min kæreste, der ikke har prøvet det før. Min far har renoveret hus af flere omgange, bygget tilbygninger osv., og min mor har været med. :) Og så har vi håndværkere inde over på forskellige tidspunkter, så vi ikke tager større beslutninger om noget, vi ikke ved noget om. Selvfølgelig til alt det, vi ikke må gøre selv, men også eksempelvis det yderste lag tagpap.

Vi så det som en god mulighed for at prøve det, uden at det er jordens undergang, hvis det trækker ud, eller hvis finishen ikke bliver 100% perfekt. Det er jo, trods alt, 'bare' et sommerhus.

Men det er sjovt at høre, hvordan man 'normalt' gør? :D Laver man så hele væggen på én gang, altså med isolering og dampspærre og det hele, inden man sætter døre og vinduer i?

Godt at høre der er nogle med som i kan lære lidt af. ;)

Med lette konstruktioner af træ er der flere muligheder end hvis det havde været en fuldmuret hus eller med bagvæg af beton og skalmuret, for der vil man normalt lave ydrevægge helt færdige inden man sætter vinduer i.

Men nej med en let væg som jeres der skal i ikke lave den helt færdig inden, for det vil betyde at det vil kunne regne ind af vinduer og skade de gipsplader i nok vælger at have inde.
Men det mest normale ville være at i havde startet med vindspærreplader eller vindpap, de fleste bruger Cembrit Windstopper light i dag, da ulempen ved vindpap er at skadedyr nemt kan gøre skade der. Husk for guds skyld snefangsrør i top og bund af den ventilerede konstruktion.
Når jeg ser det billede du har postet har jeg lidt svært ved at se hvordan i vil gøre det vindtæt ved vinduerne? Siger ikke at det er umuligt, men ville have været nemmere at køre det ind i vinduesfalserne inden vinduerne blev sat i.
Er mest der jeg tænker at det er lidt bagvendt, men som sagt der er mange konstuktionsmuligheder med lette vægge, hvor der er mange forskellige meninger om hvad der er bedst.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 18. jul 2017, 09:58

Artem skrev:
ajnaM skrev:Det er kun mig og min kæreste, der ikke har prøvet det før. Min far har renoveret hus af flere omgange, bygget tilbygninger osv., og min mor har været med. :) Og så har vi håndværkere inde over på forskellige tidspunkter, så vi ikke tager større beslutninger om noget, vi ikke ved noget om. Selvfølgelig til alt det, vi ikke må gøre selv, men også eksempelvis det yderste lag tagpap.

Vi så det som en god mulighed for at prøve det, uden at det er jordens undergang, hvis det trækker ud, eller hvis finishen ikke bliver 100% perfekt. Det er jo, trods alt, 'bare' et sommerhus.

Men det er sjovt at høre, hvordan man 'normalt' gør? :D Laver man så hele væggen på én gang, altså med isolering og dampspærre og det hele, inden man sætter døre og vinduer i?

Godt at høre der er nogle med som i kan lære lidt af. ;)

Med lette konstruktioner af træ er der flere muligheder end hvis det havde været en fuldmuret hus eller med bagvæg af beton og skalmuret, for der vil man normalt lave ydrevægge helt færdige inden man sætter vinduer i.

Men nej med en let væg som jeres der skal i ikke lave den helt færdig inden, for det vil betyde at det vil kunne regne ind af vinduer og skade de gipsplader i nok vælger at have inde.
Men det mest normale ville være at i havde startet med vindspærreplader eller vindpap, de fleste bruger Cembrit Windstopper light i dag, da ulempen ved vindpap er at skadedyr nemt kan gøre skade der. Husk for guds skyld snefangsrør i top og bund af den ventilerede konstruktion.
Når jeg ser det billede du har postet har jeg lidt svært ved at se hvordan i vil gøre det vindtæt ved vinduerne? Siger ikke at det er umuligt, men ville have været nemmere at køre det ind i vinduesfalserne inden vinduerne blev sat i.
Er mest der jeg tænker at det er lidt bagvendt, men som sagt der er mange konstuktionsmuligheder med lette vægge, hvor der er mange forskellige meninger om hvad der er bedst.


Hmm, vi bruger vindpap - det er ikke mig, der har taget det valg, så har ikke sat mig ind i det, men det lyder nederen med skadedyr. :gruble: Ved heller ikke med snefangsrør - ved vi har sådan noget, så insekter ikke kan komme ind, men om det også har noget med sne at gøre? :D

Vi har netop valgt et træhus, fordi det er nemmest. :) Du kan selvfølgelig stadig fucke op, men når vores tegninger ligger klar, er det på en måde lidt som at bygge et legohus. Der kan selvfølgelig være noget med rækkefølgen, men grundlæggende er det noget med at sætte et bræt her, isolering her, osb og gips her osv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 19. jul 2017, 22:15

ajnaM skrev:Hmm, vi bruger vindpap - det er ikke mig, der har taget det valg, så har ikke sat mig ind i det, men det lyder nederen med skadedyr. :gruble: Ved heller ikke med snefangsrør - ved vi har sådan noget, så insekter ikke kan komme ind, men om det også har noget med sne at gøre? :D

Vi har netop valgt et træhus, fordi det er nemmest. :) Du kan selvfølgelig stadig fucke op, men når vores tegninger ligger klar, er det på en måde lidt som at bygge et legohus. Der kan selvfølgelig være noget med rækkefølgen, men grundlæggende er det noget med at sætte et bræt her, isolering her, osb og gips her osv.

Snefangsrør er sådan et plastrør med en masse huller som både skal stoppe insekter og sne. Så er måske sådan nogle i har. De stopper jo som sådan også mus og rotter, men de små gnavere kan jo reelt nemt gnave sig igennem sådan et af plast. Og så er det jo rigtigt nemt at komme videre ind igennem vindpap.
Er derfor er fleste bruger faste plader i dag, men er naturligvis noget dyrere og mere besværligt end pap. Der kom jo også en gang nogle billigere "gode" plader der hed MgO-plader :devil:
Ok dem skal jeg nok ikke lige anbefale til dig ;) er de salt plader som der har været skrevet meget om, og hvor flere store prestigebyggerier skal have dem skiftet. Pladerne fejler som sådan ikke noget, de skal bare ikke sidde i danmark med den høje luftfugtighed vi har her, da de ikke kan tåle det og begynder med at suge fugt som giver saltudtræk som tærer søm og skruer. Så lige nu har eternit vindstop plader nærmest monopol på det marked.

Ud over at i selv har tegnet de første tegninger. Har i så fået en til at detail projektere huset og med detaljer ved vinduer, fundament, og tag?
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 20. jul 2017, 05:46

Artem skrev:Snefangsrør er sådan et plastrør med en masse huller som både skal stoppe insekter og sne. Så er måske sådan nogle i har. De stopper jo som sådan også mus og rotter, men de små gnavere kan jo reelt nemt gnave sig igennem sådan et af plast. Og så er det jo rigtigt nemt at komme videre ind igennem vindpap.
Er derfor er fleste bruger faste plader i dag, men er naturligvis noget dyrere og mere besværligt end pap. Der kom jo også en gang nogle billigere "gode" plader der hed MgO-plader :devil:
Ok dem skal jeg nok ikke lige anbefale til dig ;) er de salt plader som der har været skrevet meget om, og hvor flere store prestigebyggerier skal have dem skiftet. Pladerne fejler som sådan ikke noget, de skal bare ikke sidde i danmark med den høje luftfugtighed vi har her, da de ikke kan tåle det og begynder med at suge fugt som giver saltudtræk som tærer søm og skruer. Så lige nu har eternit vindstop plader nærmest monopol på det marked.

Ud over at i selv har tegnet de første tegninger. Har i så fået en til at detail projektere huset og med detaljer ved vinduer, fundament, og tag?


Ja, min onkel, der er sommerhusentreprenør, har siddet med ved tegneprocessen. Så har han givet input ift. materialevalg og sådan, så vi kunne gøre det billigt. :D Og så har vi fået en tømrer/ingeniør til at lave byggetegningerne. Han har også haft en statiker inde over, så vi har blåstemplet det hele - det er meget fedt i forhold til forsikringer, bank osv.

Også hvis vi nogensinde skulle af med det igen. Det kunne hurtigt blive svært, hvis det var noget, vi helt selv havde klasket sammen. :lol:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 9. sep 2017, 19:26

Oh, har ikke lige fået opdateret i et par måneder. :D Men vi er fint med, i forhold til vores slo-mo tidsplan.

Vi mangler det sidste beklædning, noget inddækning til taget samt tagrender, og det sidste lag tagpap (som vi har en taglægger til at ordne for os). Og så er huset ellers lukket udvendigt. :banan:


Så mangler vi bare det indvendige... :genert:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 9. sep 2017, 21:02

ajnaM skrev:Oh, har ikke lige fået opdateret i et par måneder. :D Men vi er fint med, i forhold til vores slo-mo tidsplan.

Vi mangler det sidste beklædning, noget inddækning til taget samt tagrender, og det sidste lag tagpap (som vi har en taglægger til at ordne for os). Og så er huset ellers lukket udvendigt. :banan:


Så mangler vi bare det indvendige... :genert:

Billeder eller det aldrig er sket :D
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. sep 2017, 06:14

Artem skrev:
ajnaM skrev:Oh, har ikke lige fået opdateret i et par måneder. :D Men vi er fint med, i forhold til vores slo-mo tidsplan.

Vi mangler det sidste beklædning, noget inddækning til taget samt tagrender, og det sidste lag tagpap (som vi har en taglægger til at ordne for os). Og så er huset ellers lukket udvendigt. :banan:


Så mangler vi bare det indvendige... :genert:

Billeder eller det aldrig er sket :D


Har mest videoer og panorabilleder, der er for store til debatten - men har da et af et hjørne på den ene gavl. :D

image1 (1).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 10. sep 2017, 17:32

ajnaM skrev:Har mest videoer og panorabilleder, der er for store til debatten - men har da et af et hjørne på den ene gavl. :D

image1 (1).JPG

Takker men det ser ud som om at Irma har væltet huset om på siden? :8:

Men kan se at det bliver uden udhæng i gavlene.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. sep 2017, 18:24

Artem skrev:
ajnaM skrev:Har mest videoer og panorabilleder, der er for store til debatten - men har da et af et hjørne på den ene gavl. :D

image1 (1).JPG

Takker men det ser ud som om at Irma har væltet huset om på siden? :8:

Men kan se at det bliver uden udhæng i gavlene.


Der bliver udhæng bagpå og foran. :) Og ja, det er da væltet på computeren. Kan dog ikke lige finde ud af at vende det rigtigt, så det får lov at blive liggende.



Vi er i øvrigt blevet færdige med beklædningen på den ene gavl og den ene langside i dag og store dele af udhænget. :banan:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Bolig"