Nyt køkken

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Nyt køkken

Indlægaf IrmaPigen » 18. jun 2017, 06:48

Jeg skal lave nyt køkken.

Det er sikkert ikke en særlig komplicere affære, jeg har bare ikke prøvet det før.

Jeg har en forventning om det skal være Hvidt.

Det skal naturligvis være så billigt som muligt. Jeg har ca. 75-100 kilo til istandsættelse, men der skal også slibes gulve og males (male hør jrg dog nok selv så det bliver nok bare lige 5000 kr. Til materialer).

Tips, tricks og anbefalinger modtages gerne.

Er det f.eks. korrekt, når man hører at IKEAs hårde hvidevarer skal man holde sig fra?
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Nyt køkken

Indlægaf Fræksak » 18. jun 2017, 07:01

Vi fik lavet nyt køkken for et halvt års tid siden. Vi valgte at gå med Kvik, fordi de havde en serie, vi godt kunne lide. Vi endte med at købe alle hvidevarer gennem dem, fordi vi fik nogle rigtig pæne rabatter. Vi kunne ikke have fundet det billigere selv (vi forsøgte :-D).

Vi endte med at være tilfredse med processen; der var ganske få bump på vejen, og i dag har vi et virkelig flot og velfungerende køkken.

Vi gjorde det, at vi simpelthen samlede håndværkerne (Kvik-mand, VVS'er, elektriker, maler og tømrer) til et byggemøde i starten af processen, så alle fik samme introduktion til vores idé om forløbet, og så mødte de i sagens natur hinanden og bød selv ind med idéer m.m. Vi satte også en seddel op i køkkenet med alles kontaktinfo, så de havde det lige ved hånden, hvis fx tømreren stod midt i et stykke arbejde og fik behov for at cleare noget med elektrikeren. Det fungerede super fint! Vi sendte samme liste rundt på mail i øvrigt. Vores udgangspunkt var en masse skrækhistorier om, hvordan tingene blev forsinkede, fordi håndværkerne simpelthen ikke kommunikerede med hinanden. Det undgik vi på fineste vis.

I øvrigt - mht valg af køkken surfede vi naturligvis rundt på nettet, men vi besøgte faktisk kun to køkkenbutikker IRL. Vi kunne simpelthen ikke overskue 100 valgmuligheder, så vi forsøgte at gøre det nemt for os selv ved at indsnævre mulighederne ret hurtigt.
3
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Nyt køkken

Indlægaf Tibbler » 18. jun 2017, 07:24

Da vi lavede køkken for 5 år siden, valgte vi et IKEA køkken, men bordplade og vask fra Kvik. Vi købte også ovn, kogeplade, emhætte og opvaskemaskine fra IKEA.

Jeg ville ikke vælge hårde hvidevarer fra IKEA igen.
Opvaskemaskinen er allerede blevet udskiftet, og nu er ovnen begyndt at drille.
Til gengæld er selve køkkenet stadig rigtig fint.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Nyt køkken

Indlægaf Æble » 18. jun 2017, 08:43

Jeg vil også anbefale IKEA. Evt med bordplade andetsteds fra. Vil bestemt ikke anbefale deres hårde hvidevarer - kæft noget lort, blev udskiftet kort tid efter.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Nyt køkken

Indlægaf TomKah » 18. jun 2017, 08:53

Vi har ikke fået nyt køkken for nylig - i 2001 og 2005 kan i hvert fald nok ikke længere kaldes for nylig, men dengang valgt vi HTH begge gange fordi de havde det bredeste udvalg af moduler. Altså man kunne få vaskeskab i 90 cm bredde og et smalt skab på 15 cm. Den fleksibilitet synes jeg ikke der var andre steder dengang.
Derudover kunne man betale ekstra og få tilpasset skabe i dybden - vi fik feks lavet nogle skabe om fra 60 til 40 cm, men stadig leveret i en finish så det ikke kunne ses (heller ikke på hylderne).

Bordplade og vask købte vi hos en snedker, det sparede vi dengang 20000 kr på.

Vi købte Siemens hvidevarer og jeg er ikke imponeret over kvaliteten. Vi skiftede opvaskeren efter 5 år og har lige måtte skifte ovnen. Komfuret er heller ikke fuldt funktionsdygtigt.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13011
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Nyt køkken

Indlægaf Pandesteg » 18. jun 2017, 09:34

Ikeas afløbsting er i hvert fald det pureste lort - vi har både Ikea-vask i køkken og bad med dertil hørende afløb (det er jo lavet så smart at det ikke passer med standardmål, så derfor er begge dele nødt til at være fra ikea) og vi har haft et hyr med at få det til at holde tæt. Og min mand er uddannet blikkenslager.

Så vil klart anbefale, at du ikke køber vask og afløb i ikea.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Nyt køkken

Indlægaf Animi » 18. jun 2017, 10:09

Pandesteg skrev:Ikeas afløbsting er i hvert fald det pureste lort - vi har både Ikea-vask i køkken og bad med dertil hørende afløb (det er jo lavet så smart at det ikke passer med standardmål, så derfor er begge dele nødt til at være fra ikea) og vi har haft et hyr med at få det til at holde tæt. Og min mand er uddannet blikkenslager.

Så vil klart anbefale, at du ikke køber vask og afløb i ikea.


Jeg kan tilslutte mig det her - selve mit køkken med skabe og bordpladen synes jeg er rigtig fint og i god kvalitet. Men mit afløb endte hurtigt med at blive utæt, og min vask begyndte ligesom at 'bule op' i den ene side.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Nyt køkken

Indlægaf Fræksak » 18. jun 2017, 11:48

Fræksak skrev:Vi fik lavet nyt køkken for et halvt års tid siden. Vi valgte at gå med Kvik, fordi de havde en serie, vi godt kunne lide. Vi endte med at købe alle hvidevarer gennem dem, fordi vi fik nogle rigtig pæne rabatter. Vi kunne ikke have fundet det billigere selv (vi forsøgte :-D).

Vi endte med at være tilfredse med processen; der var ganske få bump på vejen, og i dag har vi et virkelig flot og velfungerende køkken.

Vi gjorde det, at vi simpelthen samlede håndværkerne (Kvik-mand, VVS'er, elektriker, maler og tømrer) til et byggemøde i starten af processen, så alle fik samme introduktion til vores idé om forløbet, og så mødte de i sagens natur hinanden og bød selv ind med idéer m.m. Vi satte også en seddel op i køkkenet med alles kontaktinfo, så de havde det lige ved hånden, hvis fx tømreren stod midt i et stykke arbejde og fik behov for at cleare noget med elektrikeren. Det fungerede super fint! Vi sendte samme liste rundt på mail i øvrigt. Vores udgangspunkt var en masse skrækhistorier om, hvordan tingene blev forsinkede, fordi håndværkerne simpelthen ikke kommunikerede med hinanden. Det undgik vi på fineste vis.

I øvrigt - mht valg af køkken surfede vi naturligvis rundt på nettet, men vi besøgte faktisk kun to køkkenbutikker IRL. Vi kunne simpelthen ikke overskue 100 valgmuligheder, så vi forsøgte at gøre det nemt for os selv ved at indsnævre mulighederne ret hurtigt.


Vi er i øvrigt super glade for Kviks mulighed for ekstra dybe moduler - det har givet os meget mere opbevaringsplads og selvsagt også bordplads. Det er virkelig fedt, især når man som vi fravælger overskabe (vi ville gerne have fornemmelsen af mere lys og luft ud i køkkenet).
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Nyt køkken

Indlægaf Fræksak » 18. jun 2017, 11:58

Et par billeder af vores køkken, hvor lyset dog gør det svært at tage gode billeder. Det er modulerne til højre på det første billede, der er ekstra dybe (altså der hvor kogepladen er).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Nyt køkken

Indlægaf musling » 18. jun 2017, 14:31

Vi købte JKE-køkken for 4 år siden og er stadig super tilfredse. Vi havde selv fjernet det gamle, pudset væggene op, tapetseret og malet - så vi skulle bare have installeret køkken, flyttet et vandrør og lavet lidt elarbejde. Jeg mener vi endte på 90.000 inkl montage (minus el).
Vi havde også HTH til at tegne, men vi syntes deres løsninger var useriøse og vi følte ikke, at ham der tegnede for os havde styr på det overordnede udtryk. Derfor blev det fravalgt - men deres sælgere og dermed tegnere er jo forskellige og ser forskelligt på det.
Vi overvejede også et øjeblik Kvik, men syntes det blev for dyrt.
Overrasket blev vi, da JKE faktisk tilbød præcis det vi gerne ville have og til en billigere pris - har altid set dem som nogle af de tunge drenge på markedet.
Set i forhold til en IKEA-løsning kan de gode køkkenselskaber lave nogle detaljer, hvor IKEA halter. Men det afhænger jo selvfølgelig også af ens behov og hvor detaljeorienteret man er. Jeg vil aldrig vælge IKEA til køkken - men når det er sagt, så tager vi nok et kig hos IKEA, når vi på et tidspunkt skal have renoveret vores bryggers.

Jeg kan til hver en tid anbefale JKE - i hvert fald var vores sælger fantastisk, så hurtigt vores behov og kom med nogle fede ideer.
Men sælgere er forskellige og ikke alle er lige kreative, så jeg tror, at jeg ville gå ud og fornemme og følge min mavefornemmelse.

Jeg er ked af, at vi har brugt SÅ mange penge på et nyt køkken - men resultatet er jeg ikke spor ked af, og selv IKEA ville ikke have kunne gøre det meget billigere.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Nyt køkken

Indlægaf IrmaPigen » 19. jun 2017, 06:07

Foreløbig tak for jeres tips.

Jeg havde faktisk besluttet mig for en IKEA vask hvis jeg skulle vælge ikea køkkenet. Men det vil jeg afholde mig fra.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Nyt køkken

Indlægaf IrmaPigen » 19. jun 2017, 06:36

Maanii skrev:
IrmaPigen skrev:Foreløbig tak for jeres tips.

Jeg havde faktisk besluttet mig for en IKEA vask hvis jeg skulle vælge ikea køkkenet. Men det vil jeg afholde mig fra.


Vi har en IKEA vask som holder helt upåklageligt så jeg tror det afhænger meget af model.


Jeg satser på en træbordplade af en art.

Og så synes jeg det er mest praktisk med en vask med sådan et drypbakke-areal. Det er ikke skidekønt - men praktisk.

De havde en ret billig type i IKEA hvor vasken også har en god stor størrelse. Men helt ærlig, så gider jeg ikke tage chancen.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Nyt køkken

Indlægaf IrmaPigen » 19. jun 2017, 06:37

Fræksak skrev:Et par billeder af vores køkken, hvor lyset dog gør det svært at tage gode billeder. Det er modulerne til højre på det første billede, der er ekstra dybe (altså der hvor kogepladen er).


Pænt køkken.

Hvad er bordpladen lavet af? Jeg kan ikke helt se om det er sten af en art eller finér.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Nyt køkken

Indlægaf Fræksak » 19. jun 2017, 07:31

IrmaPigen skrev:
Fræksak skrev:Et par billeder af vores køkken, hvor lyset dog gør det svært at tage gode billeder. Det er modulerne til højre på det første billede, der er ekstra dybe (altså der hvor kogepladen er).


Pænt køkken.

Hvad er bordpladen lavet af? Jeg kan ikke helt se om det er sten af en art eller finér.


Tak :). Kvik kalder det "keramik" - det føles som sten, synes jeg. Og vi valgte så en udgave, der skal ligne beton lidt. Vi er virkelig glade for, at vi valgte den; den holder til ALT simpelthen. Du kan sætte varme gryder eller bradepander af direkte fra ovnen, du kan skære direkte på bordet og du kan spilde hvad som helst. Den er så også dyr - jeg mener vi endte på ca. 40.000 for bordplade inkl. montering - men for os er det pengene værd.

Egentlig ville vi have træbordplade, for det synes jeg er så pænt, men realistisk ville den hurtigt være blevet plettet eller skadet hjemme hos os.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Nyt køkken

Indlægaf IrmaPigen » 19. jun 2017, 07:39

(Slettet)
Senest rettet af IrmaPigen 19. jun 2017, 07:43, rettet i alt 2 gange.
0

Tilbage til "Bolig"