Hjælp et par førstegangskøbere

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Hjælp et par førstegangskøbere

Indlægaf Ficus » 18. apr 2017, 14:56

For det er vi. Eller i hvert fald med hus, min kæreste har købt lejligheder før, men det lyder til det er lidt anderledes?


Vi har fundet et hus. Vi er virkelig interesserede. Det er et "billigt" hus, specielt i forhold til beliggenhed.

Huset står til 2,5, lignende/magen til huse i samme område går for mellem 2,7(2015) til 2,8-3(nyeste salg), hvor standen muligvis har været noget bedre. Huset har været til salg i 5 måneder.
Der skal nok lægges mellem 300 og 500.000 i renovering, det er generelle forbedringer, badeværelse/bryggers sol er ren K3 og så alt efter hvad der gemmer sig i tag/gavl projektet....


Nu har vi så fået tilstandsrapporten, som ikke har været udarbejdet før nu - grundet ejer (mere om det længere nede) - og her har ejer ikke udfyldt noget som helst på den del, hvor man krydser af i ja eller nej, til en masse punkter. Faktisk har personen ikke engang udfyldt hvornår h*n er flyttet ind.
Kan ikke rigtig Google mig til et svar, men SKAL en sælger gøre det?

I forklaringsafsnittet inden, står der at sælger under nogle omstændigheder kan holdes ansvarlig for forkerte oplysninger - men hvis der slet ikke er nogen oplysninger, hva så?


Nuværende ejer er meget tydeligt blevet bedt om at sælge. Og det virker måske som om at hele salget modarbejdes lidt. Fx kan det nævnes at der ved vores første fremvisning var vandpytter, rundt omkring på gulvene, efter vanding af blomster. Men sådan nogle pytter der lidt så ud til at være med vilje. Det er selvfølgelig en lille ting i det store hele. Det var bare min første indskydelse. Altså at man gør det hele lidt grimmere, lader kæledyrs hårklumper og mad ligge rundt omkring. Skyller ikke ud i toilet, sådan noget :genert:



OOOOG så har jeg et spørgsmål til tilstandsrapporter.
Da vi så huset første gang, bemærkede vi oppe ved tagryggen/ved gavl at der fløj noget myggelignende rundt, man kunne også se en misfarvning/skygge på træværket. Det fik os til at tænke fugt. Indenfor, på 1. sal, er der så 4 meter til kip i de rum der vender ud mod gavl, her kunne man så se noget der også så ret fugtigt ud. Lignede ikke skimmel, men hverken mig, kæreste eller min far ved noget om sådan noget. Hvad det kunne være forstadie til eller måske allerede er.

Nå, men det betyder jo at der er ca. 7 meter fra terræn op til hvad end der gemmer sig.

I tilstandsrapporten er der ingen bemærkninger(IB) på tagkonstruktion og belægning. Det giver måske meget god mening hvis det er gavlen den er gal med. I starten af rapporten er der en note om at gavle er besigtiget fra terræn, grundet stor højde. Betyder det så at han, ligesom vi selv har gjort, bare har stået i haven og kigget op på gavlen? Hvad får han ud af det? Det undrer mig bare at de tydelige fugtige plamager og områder ikke er nævnt nogen andre steder?

Vi vil selv have en byggesagkyndig med ud og kigge, men stiller det en/os anderledes, når det slet ikke er nævnt i rapporten?


Tak for tålmodigheden, hvis du har læst med så langt? :-D
Senest rettet af Ficus 24. apr 2017, 15:45, rettet i alt 1 gang.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hjælp et par førstegangskøbere :D

Indlægaf IrmaPigen » 19. apr 2017, 05:21

Hvis sælger ikke har udfyldt sælgeroplysninger, bør begrundelsen fremgå af rapporten.

Det kan f.eks. være når ejendommen er et dødsbo, eller hvis sælger ikke har beboet ejendommen og derfor ikke har det fornødne kendskab til ejendommen.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hjælp et par førstegangskøbere :D

Indlægaf Stars » 19. apr 2017, 08:39

Da jeg købte sommerhus forrige år, havde ejer krydset af i "Ved ikke" hele vejen på hans del.
Hvilket resulterede i, at første forsikringsselskab jeg kontaktede, ikke ville tegne ejeskifteforsikring.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hjælp et par førstegangskøbere :D

Indlægaf Ficus » 24. apr 2017, 15:38

Stars skrev:Da jeg købte sommerhus forrige år, havde ejer krydset af i "Ved ikke" hele vejen på hans del.
Hvilket resulterede i, at første forsikringsselskab jeg kontaktede, ikke ville tegne ejeskifteforsikring.


Det her er virkelig brugbar hjælp!

Efter du skrev det, har vi kontaktet vores eget forsikringsselskab. De vil, af princip lød det til, ikke give tilbud på ejerskifteforsikring, når sælgeren ikke udfylder.
Det havde vi slet ikke overvejet kunne blive et problem jo. Altså der er nok andre der vil, men det er da virkelig rart at vide hvad man går ind til.

Der er ikke en "ved ikke" kolonne her, kun ja/nej, men der er ikke skrevet noget som helst.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hjælp et par førstegangskøbere

Indlægaf Ficus » 24. apr 2017, 15:44

Sælger er fortsat lidt en pestilens....

Vi skulle have set det i går. Men så i fredags kom de i tanke om at der var inviteret gæster... Så fik mægler sat en aftale op i dag, men kl 8 fik vi at vide at sælger var blevet syg.

Eneste anden mulighed i denne uge er fredag, hvor vi har lavet en aftale. Og så er der arrangeret åbent hus igen søndag, hvor vi pønser på at tage op. Også for at se om der er mange andre der dukker op.


Huset er blevet sat ca. 150.000 ned. Så nu er det nærmest byens billigste m2 pris, bortset fra noget der sælges i et ikke særlig attraktivt blokbyggeri. Så vi begynder at blive "bange" for at det sælges for næsen af os, til nogen som ser det som et billigt projekt og ikke går så meget op i at undersøge som vi gør.

Vi havde ellers lejet en fugtmåler, som vi kunne have med, i håbet om at den kunne give lidt bedre indikation om hvad der sker i den gavl..
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Hjælp et par førstegangskøbere

Indlægaf bralle » 25. apr 2017, 12:35

Jeg tror ikke du skal være bange for at nogen kommer og snupper det for næsen af dig. Det hjælper selvfølgelig på interessen, at prisen sænkes, men det er jo ikke ligefrem sådan at prisen dumpes og det har trods alt været til salg længe, hvilket indikerer at den første pris var skæv.
Du kunne eventuelt smide et link til huset, det er nemmere at forholde sig til, når vi kan se nogle billeder. Jeg skal nok lade være med at komme dig i forkøbet:)
Hvis I ingen viden har om byggeri er det absolut nødvendigt, at I allierer jer med en byggesagkyndig. Han kan give et uvildigt bud på husets tilstand og hvad det vil koste at renovere til den stand I ønsker. Det koster måske 3000-5000 kr. Alternativt kan du prøve at ringe til en tømrer. Nogle er flinke til at komme og lave en gratis gennemgang sammen med dig og give et bud på udgifter. Måske vil han have betaling for en times arbejde. Men så får du heller ikke en skriftlig rapport, som du gør fra den byggesagkyndige.
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Hjælp et par førstegangskøbere

Indlægaf bralle » 25. apr 2017, 12:46

Og ja, du har ret i, at ham der laver tilstandsrapporten udelukkende besigtiger gavl/tag fra jorden. Så det er ikke meget værd.

Hvis du konstaterer en fugtskade inden du køber, kan du ikke melde forholdet til ejerskifteforsikringen efterfølgende. Så du skal sørge for at afklare problemet nu, og så lade det indgå i prisforhandlingen med sælger. Alternativt skal du lukke øjnene for forholdet nu og så tage slagsmålet med forsikringen bagefter.
Få mægler til at give en forklaring på, hvorfor der ikke er udfyldt sælgeroplysninger i tilstandsrapporten og forhør dig om muligheden for at oplysningerne udarbejdes efterfølgende. I forbindelse med et evt salg skal sælger fremlægge et tilbud på en ejerskifteforsikring, så i første omgang er det sælgers problem at finde et selskab der vil tegne en forsikring. Men da du skal betale halvdelen af præmien har du selvfølgelig en interesse i, at prisen ikke bliver for høj.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hjælp et par førstegangskøbere

Indlægaf Ficus » 26. apr 2017, 13:50

Falstria skrev:På OIS.dk kan du se skøde dato for nuværende ejer og en masse andet.

På nordsiden af et hus kan du altid finde misfarvninger, det er normalt.
Der bor ikke myg i træværk, de lever ved vandpytter og på steder med skygge, som er mere fugtige end steder udsat for sol (f.eks. nordsiden af et hus).

Hvis ejer har svinet ud over det sædvanlige, så bør det give afslag i prisen.


Vi kunne også sagtens se de oplysninger, det er mere det der med at h*n selv er så modvillig en sælger, at end ikke det, blev udfyldt.

Det var ikke mod nord at der fløj dyr/insekter rundt, men sydvest. De gange vi nåede at se huset, var de der alle gangene...
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hjælp et par førstegangskøbere

Indlægaf Ficus » 26. apr 2017, 13:53

Meeeen det viste sig at der var hold i mine anelser om at det ville blive solgt, grundet den nye attraktive pris.

Ifølge mægleren smed nogen et bud samme dag som det blev sat ned og det er nu også underskrevet. Der havde ellers ikke rigtig været noget aktivitet, udover os. En enkelt åbent hus uden fremmødte og 3 gange åbent hus planlagt i fremtiden.


Så ikke noget hus til os i denne omgang. Men er da blevet klogere på nogen ting!
0

Tilbage til "Bolig"