Tråden til de små altan haver.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 12. jun 2021, 12:54

Så har jeg endelig fået plantet min urbane køkkenhave, alt forvent, så det er blev bønner og ærter og krydderurter , noget der kunne sås så sent på året.
0
:ninja:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Fru Himmelblå » 12. jun 2021, 13:56

Pjeps skrev:Så har jeg endelig fået plantet min urbane køkkenhave, alt forvent, så det er blev bønner og ærter og krydderurter , noget der kunne sås så sent på året.


Vi skal have hængt et espalier op, så vi kan få krydderurter i højden. Hvordan holder du bønner og ærter på en altan?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 12. jun 2021, 14:08

Frøken Himmelblå skrev:
Pjeps skrev:Så har jeg endelig fået plantet min urbane køkkenhave, alt forvent, så det er blev bønner og ærter og krydderurter , noget der kunne sås så sent på året.


Vi skal have hængt et espalier op, så vi kan få krydderurter i højden. Hvordan holder du bønner og ærter på en altan?

Jeg har købt nogle krukke venlige buskbønner og en lav Ærte sort, og så er de bare plantet i altankasser og store Potter. Jeg har ikke prøvet det før, men har haft alt muligt andet grøntsagsværk på samme måde. Jeg skal dog lige have købt noget espalier tråd så jeg kan lave nogle bøjler som ærterne kan holde fast i, selvom de ikke blive så høje. Der står godt nok at den kun bliver 60 cm høj og er selvstøttende :gruble:
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 7. mar 2022, 22:18

I år vil jeg forsøge mig med grønkål (lilla) og forskellige anderledes krydderurter. Jeg har bestilt frø til:
Lilla basilikum
Bønneurt (sar)
Snitselleri
Citron basilikum
Dværg dild

Jeg hr en flerårig hvidløgs purløg som allerede er på vej
Alm purløg kommer også lystigt igen
Oreganoen plejer også at komme igen
Og nogengange persille.

Så skal jeg have købt både citron og appelsin timian - det har jeg ikke haft held med at så selv.
1
:ninja:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Tilly » 4. maj 2022, 16:37

Tillader mig lige at hive tråden her op :) Jeg flyttede endelig til en lejlighed med en stor altan september sidste år. Jeg er dog først gået i gang med indkøbene her i foråret.

Indtil videre har jeg købt og plantet:
-2 krukker med rabarber
-4 jordbærplanter som jeg har plantet i en kapillærkasse
-en håndfuld krydderurter som er plantet sammen i krukke
-en slyngrose, som står i en krukke

Jeg mangler stadig at få købt nogle blomster til at hænge på gelænderet. Og måske også nogle til at stå i nogle krukker.

Og så vil jeg virkelig gerne have et citrontræ. Er der nogen af jer der har gode erfaring med citrontræ på altanen?
2
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 11. jun 2022, 08:06

Hvert år afprøver jeg nye “afgrøder” på altanen - i år bl.a lilla grønkål - og indtil videre vokser det lystigt, selv om det ikke er særlig lilla endnu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
:ninja:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Tilly » 28. mar 2024, 14:36

Prøver lige om der kan komme liv i denne tråd igen :D

Jeg er i gang med at gøre min altan forårsklar/sommerklar. Jeg overvejer om jeg i år skal prøve at så vilde blomsterfrø i mine altankasser. Er der nogen af jer der har erfaring med det?

Men foreløbig er første skridt at jeg skal have skrubbet min altan fri for alger. Jeg fandt ud af sidste år at et par skrubbeture i regnvejr var vejen frem. Og i dag regner det, så jeg skal en tur ud, når jeg lige har klaret lidt oprydning først.
0

Tilbage til "Bolig"