Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf HerErJeg » 23. mar 2017, 07:39

Jeg faldt lige over et afsnit i går, hvor et forældrepar skal have lavet et nyt køkken.
Under nedtagning af loftet finder tømreren jo så et gammel emhætteaftræk i asbest, et intakt firkantrør som ikke gået i stykker eller noget, men hele ombygningen lukkes totalt ned, for "det er jo noget vi kan få lungekræft af".
Der hidkaldes jo så eksperter i rumdragter med åndedræftsværn på ryggen og hele huset forsegles i plastic sluser, og 3 stykker rør fjernes og puttes i poser. Dernæst skal hele molevitten støvsuges på samtlige overflader for at fjerne asbestfibre. Processen tager 2 dage, og hvis man ellers selv skulle betale for det, så tør jeg da ikke lige tænke på prisen.

Er det fordi at det er godt fjernsyn, at man finder noget der i farlighed allermest minder om Ebola? Er det virkelig kravet til håndtering af asbest, uanset om det intakt eller smadret til små stumper? Jeg har så stadig tilgode at se en tømrer tage hensyn til det, udover at tage en almindelig maske på. En normal udskiftning af et tag ville jo reelt aldrig kunne lade sig gøre, hvis de procedurer skulle følges.
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf bralle » 23. mar 2017, 08:00

Det er underholdning.

I langt de fleste tilfælde ville man nok have håndteret sagen mindre dramatisk. Men sagen passer jo godt ind i programmets koncept. Og så ville det nok heller ikke se så pænt ud, at man i et TV program behandlede asbest lemfældigt - selv når det er stort set ufarligt som i dette tilfælde.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf HerErJeg » 23. mar 2017, 08:11

bralle skrev:Det er underholdning.

I langt de fleste tilfælde ville man nok have håndteret sagen mindre dramatisk. Men sagen passer jo godt ind i programmets koncept. Og så ville det nok heller ikke se så pænt ud, at man i et TV program behandlede asbest lemfældigt - selv når det er stort set ufarligt som i dette tilfælde.


Det er typisk den slags programmer, INTET er ligetil, og død og ulykke og frygtelige skæbner lurer over alt.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf icelady » 23. mar 2017, 08:21

Hvis man søger lidt på det, så er asbest altså ikke bare lige sådan at give sig i kast med.

Stort set alle sider jeg har tjekket, anbefales folk stærkt at få professionelle til at udføre fjernelsen af asbestholdige materialer i ens hjem.

Fandt bla denne fra 2009 og jeg tror næppe den kan være ændret meget.
http://www.bar-ba.dk/media/2213435/naar-du-stoeder-asbest-saadan-goer-du.pdf


Selvfølgelig skal der ske noget dramatisk i en udsendelse som den, du har set; men i dette tilfælde tror jeg nu næppe de har gjort det for dramaets skyld.


Edit: For omkring 3-4 år siden blev en ældre villa i mit område købt og skulle sættes i stand. Der var asbest i diverse materialer (bla taget) og der lignede de arbejdende også rummænd, med deres dragter og åndeværn.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf Aspargsen » 23. mar 2017, 13:59

HerErJeg skrev:Jeg faldt lige over et afsnit i går, hvor et forældrepar skal have lavet et nyt køkken.
Under nedtagning af loftet finder tømreren jo så et gammel emhætteaftræk i asbest, et intakt firkantrør som ikke gået i stykker eller noget, men hele ombygningen lukkes totalt ned, for "det er jo noget vi kan få lungekræft af".
Der hidkaldes jo så eksperter i rumdragter med åndedræftsværn på ryggen og hele huset forsegles i plastic sluser, og 3 stykker rør fjernes og puttes i poser. Dernæst skal hele molevitten støvsuges på samtlige overflader for at fjerne asbestfibre. Processen tager 2 dage, og hvis man ellers selv skulle betale for det, så tør jeg da ikke lige tænke på prisen.

Er det fordi at det er godt fjernsyn, at man finder noget der i farlighed allermest minder om Ebola? Er det virkelig kravet til håndtering af asbest, uanset om det intakt eller smadret til små stumper? Jeg har så stadig tilgode at se en tømrer tage hensyn til det, udover at tage en almindelig maske på. En normal udskiftning af et tag ville jo reelt aldrig kunne lade sig gøre, hvis de procedurer skulle følges.


Jeg vil gætte af omtalte håndværker har set programmet på TV2 hvor der vist var nogle håndværkere der ikke fik en særlig pæn omtale
Derfor prøver han af gøre det efter bogen, og det gør folk utilfredse :gruble:

Det er godt nok ikke nemt af være håndværkere på TV
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf HerErJeg » 23. mar 2017, 14:30

Det kan da godt være at TV håndværkere har det hårdt, men de kan nok takke produceren på programmet, som allerhelst skal vride en sensation ud af alting.
Prøv at tænk på Leth's gør-det-selv programmer, der blev grisset med salmiakspiritus og brugt opløsningsmidler. De fleste gange nævnte han da at det var rigtigt godt at lufte ud, men ud over det var der jo ingen ståhej over at lave lidt småting i hjemmet.
I dag skal det jo twistes, så man risikerer permanent hjerneskade og et liv i kørestol, hvis bare den allermindste sikkerhedsforskrift fraviges.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2017, 15:39

icelady skrev:Hvis man søger lidt på det, så er asbest altså ikke bare lige sådan at give sig i kast med.

Stort set alle sider jeg har tjekket, anbefales folk stærkt at få professionelle til at udføre fjernelsen af asbestholdige materialer i ens hjem.

Fandt bla denne fra 2009 og jeg tror næppe den kan være ændret meget.
http://www.bar-ba.dk/media/2213435/naar-du-stoeder-asbest-saadan-goer-du.pdf


Selvfølgelig skal der ske noget dramatisk i en udsendelse som den, du har set; men i dette tilfælde tror jeg nu næppe de har gjort det for dramaets skyld.


Edit: For omkring 3-4 år siden blev en ældre villa i mit område købt og skulle sættes i stand. Der var asbest i diverse materialer (bla taget) og der lignede de arbejdende også rummænd, med deres dragter og åndeværn.



Man skal uddannes til det for at måtte have med asbest at gøre, så jeg er helt enig med dig. Jeg synes egentlig heller ikke det lyder som om programmet har overdrevet. Det ER virkelig noget stads og derfor tager man hellere for mange forholdsregler end for få.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2017, 15:41

I uddannelsen indgår i øvrigt at man lærer hvad man skal bruge af beskyttelsesudstyr og beskyttende arbejdstøj.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf Krølle » 23. mar 2017, 17:48

Der er skrappe krav til asbesthåndtering, så det er ikke bare tv. At det ser voldsomt ud er så en anden ting, men kravene til håndtering er de samme uanset om det er en emhætte eller et tag.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf Bimmerdyret » 23. mar 2017, 18:33

HerErJeg skrev: Er det virkelig kravet til håndtering af asbest, uanset om det intakt eller smadret til små stumper? Jeg har så stadig tilgode at se en tømrer tage hensyn til det, udover at tage en almindelig maske på. En normal udskiftning af et tag ville jo reelt aldrig kunne lade sig gøre, hvis de procedurer skulle følges.


Yep...
Bortset fra at det ikke er så svært igen at komme af med tagplader der "er fra årgangen sandsynligvis med asbest". På den lokal genbrugsstation var der max tilladelse til at levere 4 plader pr gang til særlig asbestkontainer.
Jeg fik lov til at aflevere det jeg kunne slæbe... :lol:

:fløjt: hvilket så blev 178 m2 tagplader på 1 døgn...de snakker stadig om den skøre kælling :-D
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf HerErJeg » 24. mar 2017, 05:44

Jeg er da fuldstændig sikker på at tømreren har masker og deslige til sine ansatte. Der hvor kæden for alvor hopper af, er at tømreren ringer efter særlige eksperter, og det er dem der forsegler huset og i øvrigt bruger 2 dage på at fjerne 3 stykker rør.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf fisken80 » 24. mar 2017, 05:49

HerErJeg skrev:Jeg er da fuldstændig sikker på at tømreren har masker og deslige til sine ansatte. Der hvor kæden for alvor hopper af, er at tømreren ringer efter særlige eksperter, og det er dem der forsegler huset og i øvrigt bruger 2 dage på at fjerne 3 stykker rør.


Jamen for fanden da, det SKAL han jo. Min kæreste er selv tømrer og jeg kan da love dig for, at kom de ud til et hus, hvor de fandt asbest, så ville der ikke gå lang tid før de havde ringet efter nogen, der var uddannede til at fjerne det.
Der er meget meget skrappe sikkerhedsregler omkring asbest og med god grund og det er da faktisk rart at høre, at de også overholdes.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf sigge » 24. mar 2017, 08:08

Det er muligt, at mange tømrere bare ville tage en almindelig støvmaske på og så smide asbesten i det almindelige byggeaffald, men det er både ulovligt og virkelig, virkelig dumt. Så håndværkerne i TV-programmet overholder bare reglerne, og det skal alle gøre, og derfor kan de da i særlig grad ikke slække på sikkerheden, når de laver TV.
Af samme grund skal de firmaer, der arbejder med tagrensning, opsamle alt det vand, de har brugt til rensningen, når det er eternitplader af de årgange, der indeholder asbest. De må ikke bare lade vandet løbe ud i kloakken, som de må med andre tagtyper. Og de skal bruge beskyttelsesudstyr for deres egen sikkerheds skyld, mens de udfører afrensningen.

Min kollega har lige mistet sin far til lungekræft. En mand, der aldrig havde røget, men til gengæld levet sundt hele sit liv - han var bare lige tømrer og havde i sin ungdom arbejdet med asbest, inden man fandt ud af, hvor farligt det er. Så det er ikke bare pjat, at man skal tage særlige forholdsregler.

En kunde på mit job købte et gammelt hus med det ene formål at rive det ned og bygge et nyt på grunden. Det viste sig, at det gamle hus var malet med blyholdig facademaling, derfor var de nødt til at få sandblæst facaden og bortskaffet sandet, som nu indeholdt bly, som miljøfarligt affald, inden de kunne rive huset ned. Der er mange regler, når det gælder sundheds- og miljøfarlige stoffer i byggeri. Så kan man synes som privatperson, at det er overkill, men jeg vil helst ikke have bly i grundvandet eller asbest i lungerne.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf Afskylia » 24. mar 2017, 08:48

Tømren er nød til at ringe efter "særlige eksperter", hvis ingen af hans medarbejdere har certifikat. Man skal have asbestcertifikat for at arbejde med asbest. Jeg har selv asbestcertifikat og det tog 4 dage at få. Kravene er noget mindre for udvendig asbest i fx.tagplader.

Jeg mener dog, at hvis man kan fjerne kanalerne uden at de går i stykker, de er 100% indtakte og der derved ikke er asbestfibre i støvet, så kan man godt fjerne det uden at lave forsegling af huset.

Nu har jeg ikke set programmet, men de har nok vurderet, at de ikke har kunne sige med 100% sikkerhed at der ikke vil frigives asbestfibre under fjernelse af kanaler.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Håndtering af asbest i TV3's "Helvedes hus"??

Indlægaf Bimmerdyret » 24. mar 2017, 17:50

HerErJeg skrev:Jeg er da fuldstændig sikker på at tømreren har masker og deslige til sine ansatte. Der hvor kæden for alvor hopper af, er at tømreren ringer efter særlige eksperter, og det er dem der forsegler huset og i øvrigt bruger 2 dage på at fjerne 3 stykker rør.


Tro mig, det er ikke nødvendigvis en kæde, der hopper af - det er meget klare regler og risiko for erstatningskrav hvis ting angående asbest ikke håndteres korrekt.
Fordi man er tømrer er det ikke ensbetydende med at man har kompetence og erfaringen med håndteringen af asbest.

:) Det er ikke fordi jeg er uenig med dig i at kan virke som ret overkill, men du ville seriøst dåne hvis du vidste hvordan bare sådan noget som tagrensning af et eternittag fra 1991 skal håndteres, samt hvad der kræver af diverse undersøgelser af de smulrende plader fra den periode.

:fløjt: Vores tag var fra dansk eternit 1991 og begyndte at smulre = blæse ind til naboen 10 år efter ( = 2 år efter vi købte huset) - man skulle f.. tro at der var dumpet en elefantfod fra Chernobyl i naboens have...
0

Tilbage til "Bolig"