Min lukkede altan

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Min lukkede altan

Indlægaf Thitida-No-Chey » 9. mar 2017, 18:15

Jeg har en FANTASTISK lukket altan, som jeg rigtig gerne vil forvandle her over foråret så jeg til sommer har mig en ægte oase med mange planter, blomster, I ved, den ægte havehygge, men i 1. sals højde.

Altanen er ca 4x 2 meter, hvor de 2 fire-meters længder består af glaspartier, med ca 1 meter mur fra gulvet.

De 2 ca 2 meter brede mure er dem, jeg gerne vil have hjælp til... På den ene ville jeg gerne have en plantevæg , hvor hele væggen er dækket af planter, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg skulle gøre det....

Så vis mig jeres lukkede altaner, og har I ideer til, hvordan jeg kan lave den plantevæg, så hører jeg også gerne fra jer :D
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Popoff
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. dec 2016, 20:02
Kort karma: 10
Likede indlæg: 112

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Popoff » 9. mar 2017, 18:42

Jeg har aldrig selv haft altan, men har du set den her fra den nye sæson af nybyggerne? :) det er i hvert fald en ide til en plantevæg.

IMG_0563.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Daine » 9. mar 2017, 22:00

Hvad med noget som denne? Så kan du plante helt til, eller i sektioner, alt efter hvad du synes. Jeg tror IKEA har haft noget der ligner i sortimentet :gruble:

IMG_2748.JPG
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Min lukkede altan

Indlægaf JoyNips » 10. mar 2017, 07:47

Hvis du googler "plantevæg potter" kommer der rigtig mange ideer frem.

Jeg har overvejet de her til min lukkede altan: http://www.myminigarden.dk/shop/minigar ... -247p.html

Du skal være obs på, at du ofte vil få skadedyr med ind med planter og jord, men fordi altanen er lukket er der ingen nyttige insekter til at tage dem. Jeg har døjet rigtig meget med bladlus og spindemider og har faktisk taget to somre uden planter på altanen nu.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Min lukkede altan

Indlægaf paint » 10. mar 2017, 10:12

Ellers er der 'Arkitektens trøst', som den kaldes - hvis man virkelig vil have en 'grøn' væg. Den hæfter selv til muren og vokser hurtigt. Nogle af mine venner, har købt en lejlighed, hvor de forrige ejere, havde plantet den. De valgte at beholde den. Man føler sig virkelig ude i naturen, når man sidder ude på deres altan. ;)

Den hedder i øvrigt Fallopia baldschuanica. (øgenavnet, Arkitektens trøst, går vist på at den kan gemme en grim mur)

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Buller » 10. mar 2017, 11:56

JoyNips skrev:Hvis du googler "plantevæg potter" kommer der rigtig mange ideer frem.

Jeg har overvejet de her til min lukkede altan: http://www.myminigarden.dk/shop/minigar ... -247p.html

Du skal være obs på, at du ofte vil få skadedyr med ind med planter og jord, men fordi altanen er lukket er der ingen nyttige insekter til at tage dem. Jeg har døjet rigtig meget med bladlus og spindemider og har faktisk taget to somre uden planter på altanen nu.


køb evt. et par mariehønselarver det burde kunne klare det. Vi fik en kæmpe omgang bladlus i vores altan, men der flyttede også et par mariehøns ind bagefter. så blev det gjort meget kort process med bladlusene.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Daine » 10. mar 2017, 12:24

paint skrev:Ellers er der 'Arkitektens trøst', som den kaldes - hvis man virkelig vil have en 'grøn' væg. Den hæfter selv til muren og vokser hurtigt. Nogle af mine venner, har købt en lejlighed, hvor de forrige ejere, havde plantet den. De valgte at beholde den. Man føler sig virkelig ude i naturen, når man sidder ude på deres altan. ;)

Den hedder i øvrigt Fallopia baldschuanica. (øgenavnet, Arkitektens trøst, går vist på at den kan gemme en grim mur)

Billede

Er det ikke den der kan ødelægge muren? Jeg mener det at den selv hæfter sig fast gør, at den er meget svær at fjerne helt fra muren igen. Det skal man vist lige tænke ind, specielt hvis det er lejebolig.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Min lukkede altan

Indlægaf paint » 10. mar 2017, 12:47

Daine skrev:
paint skrev:Ellers er der 'Arkitektens trøst', som den kaldes - hvis man virkelig vil have en 'grøn' væg. Den hæfter selv til muren og vokser hurtigt. Nogle af mine venner, har købt en lejlighed, hvor de forrige ejere, havde plantet den. De valgte at beholde den. Man føler sig virkelig ude i naturen, når man sidder ude på deres altan. ;)

Den hedder i øvrigt Fallopia baldschuanica. (øgenavnet, Arkitektens trøst, går vist på at den kan gemme en grim mur)

Billede

Er det ikke den der kan ødelægge muren? Jeg mener det at den selv hæfter sig fast gør, at den er meget svær at fjerne helt fra muren igen. Det skal man vist lige tænke ind, specielt hvis det er lejebolig.


Den har ikke ødelagt mine venners altanmur. Men de holder den også nede, og klipper af den hvert år. De steder hvor den (uønsket) havde bredt sig, har de fjernet det den sætter sig fast med, med en skraber. (mere og andet ved jeg ikke om planten. Men det ser flot ud)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Min lukkede altan

Indlægaf computermus » 10. mar 2017, 13:51

Daine skrev:
paint skrev:Ellers er der 'Arkitektens trøst', som den kaldes - hvis man virkelig vil have en 'grøn' væg. Den hæfter selv til muren og vokser hurtigt. Nogle af mine venner, har købt en lejlighed, hvor de forrige ejere, havde plantet den. De valgte at beholde den. Man føler sig virkelig ude i naturen, når man sidder ude på deres altan. ;)

Den hedder i øvrigt Fallopia baldschuanica. (øgenavnet, Arkitektens trøst, går vist på at den kan gemme en grim mur)

Billede

Er det ikke den der kan ødelægge muren? Jeg mener det at den selv hæfter sig fast gør, at den er meget svær at fjerne helt fra muren igen. Det skal man vist lige tænke ind, specielt hvis det er lejebolig.

Såvidt jeg husker så er en plante som efeu ret god til at ødelægge murværk , men om arkitektens trøst gør det samme ved jeg ikke rigtigt. Efeu havde i hvert fald haft godt gang i at omklamre en kirkegårdmur, et sted hvor jeg arbejdede for en del år siden, så vi valgte at tynde lidt ud i den og så lade resten sidde, hvor det ikke var muligt at fjerne den uden at ødelægge noget af muren.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Daine » 10. mar 2017, 15:14

computermus skrev:
Daine skrev:
paint skrev:Ellers er der 'Arkitektens trøst', som den kaldes - hvis man virkelig vil have en 'grøn' væg. Den hæfter selv til muren og vokser hurtigt. Nogle af mine venner, har købt en lejlighed, hvor de forrige ejere, havde plantet den. De valgte at beholde den. Man føler sig virkelig ude i naturen, når man sidder ude på deres altan. ;)

Den hedder i øvrigt Fallopia baldschuanica. (øgenavnet, Arkitektens trøst, går vist på at den kan gemme en grim mur)

Billede

Er det ikke den der kan ødelægge muren? Jeg mener det at den selv hæfter sig fast gør, at den er meget svær at fjerne helt fra muren igen. Det skal man vist lige tænke ind, specielt hvis det er lejebolig.

Såvidt jeg husker så er en plante som efeu ret god til at ødelægge murværk , men om arkitektens trøst gør det samme ved jeg ikke rigtigt. Efeu havde i hvert fald haft godt gang i at omklamre en kirkegårdmur, et sted hvor jeg arbejdede for en del år siden, så vi valgte at tynde lidt ud i den og så lade resten sidde, hvor det ikke var muligt at fjerne den uden at ødelægge noget af muren.

Det kan også sagtens være jeg blander det sammen, jeg er ikke så stor plantekender :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Min lukkede altan

Indlægaf paint » 10. mar 2017, 15:37

Daine skrev:
computermus skrev:
Daine skrev:
paint skrev:Ellers er der 'Arkitektens trøst', som den kaldes - hvis man virkelig vil have en 'grøn' væg. Den hæfter selv til muren og vokser hurtigt. Nogle af mine venner, har købt en lejlighed, hvor de forrige ejere, havde plantet den. De valgte at beholde den. Man føler sig virkelig ude i naturen, når man sidder ude på deres altan. ;)

Den hedder i øvrigt Fallopia baldschuanica. (øgenavnet, Arkitektens trøst, går vist på at den kan gemme en grim mur)

Billede

Er det ikke den der kan ødelægge muren? Jeg mener det at den selv hæfter sig fast gør, at den er meget svær at fjerne helt fra muren igen. Det skal man vist lige tænke ind, specielt hvis det er lejebolig.

Såvidt jeg husker så er en plante som efeu ret god til at ødelægge murværk , men om arkitektens trøst gør det samme ved jeg ikke rigtigt. Efeu havde i hvert fald haft godt gang i at omklamre en kirkegårdmur, et sted hvor jeg arbejdede for en del år siden, så vi valgte at tynde lidt ud i den og så lade resten sidde, hvor det ikke var muligt at fjerne den uden at ødelægge noget af muren.

Det kan også sagtens være jeg blander det sammen, jeg er ikke så stor plantekender :D


Det er jeg mildest talt heller ikke. Men nu, hvor jeg havde nævnt den, følte jeg mig lidt ansvarlig, så jeg googlede det. ;)

Jeg ved ikke om den jeg nævnte er i Efeu-familien, men hér tales der om Efeu, og den ødelægger ikke muren (står der)

"Efeus rødder skader murværket"
Falsk!
Efeu har klatrerødder, men suger sin næring fra rødderne i jorden. Den kan hurtigt indtage en hel murflade og så kryber den til vejrs. Fjerner man planten fra murfladen, er muren intakt, men den er mærket efter alle røddernes hæftninger, så muren skal renses grundigt ned igen bagefter. Nogle hævder oven i købet, at planten direkte beskytter murværket."


http://www.havefolket.com/2015/02/tema- ... skabe.html
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Thitida-No-Chey » 10. mar 2017, 20:24

Tak for forslag!

Det der net fra nybyggerne? Hvad hedder de?
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Thitida-No-Chey » 11. mar 2017, 07:55

Lismaens skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Tak for forslag!

Det der net fra nybyggerne? Hvad hedder de?

Er det ikke bare rionet de har lagt dobbelt?

Rionet! So close! Googlede "rivnet" og det var i al fald ikke det :D
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26583

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Santa » 11. mar 2017, 09:54

JoyNips skrev:Hvis du googler "plantevæg potter" kommer der rigtig mange ideer frem.

Jeg har overvejet de her til min lukkede altan: http://www.myminigarden.dk/shop/minigar ... -247p.html

Du skal være obs på, at du ofte vil få skadedyr med ind med planter og jord, men fordi altanen er lukket er der ingen nyttige insekter til at tage dem. Jeg har døjet rigtig meget med bladlus og spindemider og har faktisk taget to somre uden planter på altanen nu.


Ditto med skadedyr, i min ejendom blev de fleste af os ramt hårdt af spindemider, som stortrives og faktisk var umulige at udrydde med de ting jeg prøvede: rovmider, alm.skadedyrsspray, professionel skadedyrsgift (fra gartnerbekendt). Det tørre klima var perfekt til dem. Mariehøns ville ikke have en chance. Og vores altan kan oven i købet åbnes helt op, og har altid vinduer åbne, så der er masser af fluer, bier og andre insekter.
Jeg var uden planter på min altan i fire år, sidste sommer gik det dog fint.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Min lukkede altan

Indlægaf Thitida-No-Chey » 13. mar 2017, 20:15

Jeg var i "haven" for første gang i går, og nøj, det var jo perfekt vejr! Solen lige på, frisk luft, en let brise, lunt, men ikke varmt, frisk men ikke kold... Totalt forår :love:

Jeg har også en halvlukket altan, hvor der i størstedelen af foråret, efteråret og alle sommermåneder står på klem 24/7. Vi har både fluer og andet skravl, og jeg har da også haft diverse mider, men jeg bemærkede dem ikke sidste sommer... Jeg tænker, det er det, der følger med, når man ahr planter....

Blomstervæggen er indtil videre sat lidt på stand-by, omend jeg nu har ideen til den: To træ-espalier op på to gange to lægter i forskudt højde, og så både små altankasser og enkeltpotter op på espaliet med blomster i....

Lige nu er det blevet til en ny altankasse på ben, nogle Phlox i en gammel altankasse og nogle efeu i en anden, tre potter med stauder, og så fik jeg pillet de døde blade af min japanske ahorn og mit kirsebærtræ, og hvor de før bare så døde og golde ud, kan man nu lige skimte de fineste små skud hist og her... Giv det en måneds tid med lidt varmere temperaturer, så skyder de begge igen :D

Og kattens klatretræ er flyttet derud igen, så nu er hun glad :lun:
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Bolig"