Indretning af nyt hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Fræksak » 3. mar 2017, 19:00

Jeg er bare nysgerrig - kan der risikere at blive lidt mørkt ved spiseafdelingen, når soveværelset til venstre for ligesom skygger? Hvilken vej vender huset? Er garagen mod nord, eller?
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 3. mar 2017, 19:21

Fræksak skrev:Jeg er bare nysgerrig - kan der risikere at blive lidt mørkt ved spiseafdelingen, når soveværelset til venstre for ligesom skygger? Hvilken vej vender huset? Er garagen mod nord, eller?


Siden med køkkenet er mod nordøst, og der skal være vinduer til tre sider ved køkkenbordet, så man får sol både fra vest, nord og øst, og vi tænker glasdøre i hele væggen mellem spisestue og terrasse, som vender sydvest :) i soveværelset kommer der morgensol. Grunden er valgt fordi den vender perfekt ift. solen.
1
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf kidkomb » 3. mar 2017, 22:01

Viktualierum styrer!

Åh, hvor ville jeg gerne designe mit eget hus :love:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Filipai » 3. mar 2017, 22:09

kidkomb skrev:Viktualierum styrer!

Åh, hvor ville jeg gerne designe mit eget hus :love:


Det har jeg også altid ville, indtil jeg nu rent faktisk skal. Det er altså lidt angstprovokerende, for man vil bare ikke fucke det op, når man rent faktisk får bygget sit helt eget hus fra bunden :genert:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf kidkomb » 3. mar 2017, 22:11

Filipai skrev:
kidkomb skrev:Viktualierum styrer!

Åh, hvor ville jeg gerne designe mit eget hus :love:


Det har jeg også altid ville, indtil jeg nu rent faktisk skal. Det er altså lidt angstprovokerende, for man vil bare ikke fucke det op, når man rent faktisk får bygget sit helt eget hus fra bunden :genert:

Jeg tror du kommer til at hvile i det.
Vi var også angste først, men senere, efter mange, mange udkast, så kom vi til en løsning som vi hvilede i.

-At vi så aldrig nåede at bygge det færdigt er en anden sag.
Måske en dag får vi lov igen.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Filipai » 3. mar 2017, 22:14

kidkomb skrev:
Filipai skrev:
kidkomb skrev:Viktualierum styrer!

Åh, hvor ville jeg gerne designe mit eget hus :love:


Det har jeg også altid ville, indtil jeg nu rent faktisk skal. Det er altså lidt angstprovokerende, for man vil bare ikke fucke det op, når man rent faktisk får bygget sit helt eget hus fra bunden :genert:

Jeg tror du kommer til at hvile i det.
Vi var også angste først, men senere, efter mange, mange udkast, så kom vi til en løsning som vi hvilede i.

-At vi så aldrig nåede at bygge det færdigt er en anden sag.
Måske en dag får vi lov igen.


Det håber jeg at jeg gør. Vi har kun været til indledende møder, og skal nu først være sikre på vi får den grund vi har udset os i hus, før vi skal mødes med arkitekterne igen. Jeg tegnede min fars nybyggede hus, men nu hvor det er mit eget går jeg helt i stå. Har alt for mange krav.

Jeg håber i en dag kan få lov :kys:
1
Brugeravatar
Junika
Indlæg: 306
Tilmeldt: 9. sep 2015, 16:04
Kort karma: 24
Likede indlæg: 246

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Junika » 4. mar 2017, 18:14

Hvor ser det bare fint ud, og hvor er det spændende! Mhs. til køkken alrum og mados fra køkkenet og emhætter der ikke suger ordentligt, bliver meget af det så ikke taget af genvexen?

Og så er der bare noget jeg undrer mig over at mange vælger lige nu, når de selv designer deres hus - hvorfor har man ikke alle værelser + soveværelse samlet i den ene ende af huset? Istedet for at man skal tværs igennem? Og hvorfor er der adgang fra stuen til soveværelset? Jeg synes det er helt vildt upraktisk, hvis nu nogen sidder og ser fjernsyn og andre gerne vil sove. Jeg ville lave alle værelserne i den ende af huset hvor man går ind, og lave døre direkte fra gangen ind til de forskellige værelser. :)
4
~~Makeup Junkie~~
Findes der andre forums på debatten end Skønhed ??
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 4. mar 2017, 20:11

Junika skrev:Hvor ser det bare fint ud, og hvor er det spændende! Mhs. til køkken alrum og mados fra køkkenet og emhætter der ikke suger ordentligt, bliver meget af det så ikke taget af genvexen?

Og så er der bare noget jeg undrer mig over at mange vælger lige nu, når de selv designer deres hus - hvorfor har man ikke alle værelser + soveværelse samlet i den ene ende af huset? Istedet for at man skal tværs igennem? Og hvorfor er der adgang fra stuen til soveværelset? Jeg synes det er helt vildt upraktisk, hvis nu nogen sidder og ser fjernsyn og andre gerne vil sove. Jeg ville lave alle værelserne i den ende af huset hvor man går ind, og lave døre direkte fra gangen ind til de forskellige værelser. :)


Vi laver værelser i begge ender for at undgå en masse spildplads i en lang mørk fordelingsgangen :) mht. larm fra stuen, så kan der jo lukkes to døre ind til soveværelset, og det bliver nok nogle tykkere vægge end i mange ældre huse.
Jeg ved ærlig talt ikke hvordan genvex fungerer, det er der heldigvis andre der står for :genert:
1
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 4. mar 2017, 20:18

Jeg tror vi har besluttet os for at adskille stue og køkken-alrum med franske døre, så vi kan lukke af :) køkken-alrummet skal også hæves 70-80 cm ift resten af huset, og så vil jeg meeeget gerne have overtalt min kæreste til at beklæde den der med cedertræ udenfor. Og så skal de to ekstra værelser være lidt større.
1
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Delfin » 4. mar 2017, 22:41

Jeg ville i længden blive monstertræt af en niveauforskel, hvor alt skal slæbes op og ned (og evt kommende børn kan skvatte ned). Også selvom det kun er en 3/4 meter
0
14 11 14
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 4. mar 2017, 23:25

Delfin skrev:Jeg ville i længden blive monstertræt af en niveauforskel, hvor alt skal slæbes op og ned (og evt kommende børn kan skvatte ned). Også selvom det kun er en 3/4 meter


Jeg mener lofthøjde, det var nok lidt uklart :)
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Delfin » 5. mar 2017, 00:12

MyIdea skrev:
Delfin skrev:Jeg ville i længden blive monstertræt af en niveauforskel, hvor alt skal slæbes op og ned (og evt kommende børn kan skvatte ned). Også selvom det kun er en 3/4 meter


Jeg mener lofthøjde, det var nok lidt uklart :)


Haha ja det gør jo en vis forskel. I så fald kan jeg godt leve med det :D
0
14 11 14
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Fræksak » 5. mar 2017, 20:58

MyIdea skrev:Jeg tror vi har besluttet os for at adskille stue og køkken-alrum med franske døre, så vi kan lukke af :) køkken-alrummet skal også hæves 70-80 cm ift resten af huset, og så vil jeg meeeget gerne have overtalt min kæreste til at beklæde den der med cedertræ udenfor. Og så skal de to ekstra værelser være lidt større.


Det synes jeg lyder som en supergod idé! Altså det med de franske døre. For det første ser det smukt ud, og for det andet synes jeg det er rart at have muligheden for at lukke lidt af! God beslutning :).
0
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Apostrof » 7. mar 2017, 13:54

Ej, hvor hyggeligt med design af drømmehuset :lun: Vi har også designet vores eget hus og flyttede ind for lige godt et år siden, så vi har nået at bo i det og få en fornemmelse af, hvad vi synes der virker - og hvad vi måske i første omgang ikke tænkte så meget over.

For det første så siger alle det, men det er alligevel kommet bag på os, hvor alvorligt man skal tage det: Nye lav-energi huse bliver VARME! Vi har ovenlys vindue i køkken-alrum og det er guld værd! Det kan nemlig fungere som en skorsten, hvor varmen siver op. Selv midt vinter med frost og sne, står det åbent, hvis der er sol på huset. Så det vil jeg sige er et must, som ikke skal spares væk! Skulle vi prioritere idag, så ville vi også have sat et ovenlys vindue i stuen. Vi har alle værelser og viktorialerum på nordsiden, hvilket jeg er RIGTIG glad for, da det holder soverummene nogenlunde kølige, samt der også er køligt til madopbevaring.
Vi har tag med udhæng, hvor jeg reelt syntes, at den moderne stil med enten fladt tag og forskudte loftshøjder eller tag uden udhæng var lidt pænere, men min kæreste havde en stærk holdning til, at han bedst kunne lide tag med udhæng og så var det andet noget dyrere at vælge. Så det blev udhæng (bare for at sige, at jeg godt forstår dit valg). I bagklogskabens lys er jeg dog SÅ glad for vores udhæng! Om vinteren/foråret, når solen står lavt, bliver vores hus faktisk varmest, da udhænget ikke tager solen på denne tid af året. Til gengæld er det faktisk ikke så slemt om sommeren, da udhænget skærmer for den værste sol lige ind på glaspartierne. Uden udhænget ville der være ulideligt varmt om sommeren, hvis jeg skal sammenligne med foråret, hvor udhænget endnu ikke har effekt. Tag varmen alvorligt! Efter at have boet et år i et lavenergi hus, ville jeg nok egentlig prioritere funktionalitet over design - hvor kedeligt det end måtte lyde :panik: For andre med nybyggede huse i området med moderne tagstil, har nemlig endnu større udfordringer med varmen om sommeren.

Viktorialerummet skulle vi have lavet større (men der ser jeres væsentligt større ud - god prioritering) :P Vores valg faldte pga antal kvm mellem viktorialerum og walk-in closet og jeg fortryder ikke et øjeblik, at vi droppede walk-in closet. Vi regnede på det og havde ved at lave en hel skabsvæg lige så mange hyldemeter som i et normal str walk-in closet (ca som jeres på tegningen) - men slap for de irriterende hjørner i et walk-in closet. Bare lige for at gøre opmærksom på, at det kan give mening at regne på det, da walk-in er blevet lidt den hellige gral, men man får ikke nødvendigvis mere opbevaringsplads af det.

Vi har hund og bryggers med egen indgang, hvor der døren kan lukkes ud til, sætter vi meget pris på. Så jeg ville ikke som nogen foreslår bare lave en åbning mellem entre og bryggers istedet for en dør. Selv uden hund så er det rart bare at kunne lukke ud til overtøj, vasketøj osv., som kan rode derude ;) Evt ville jeg lave dør fra både bryggers og entre direkte ud i fordelingsgangen i stedet. Det vil koste skabene derude, men dem vil der så være plads til i bryggers, når I fjerner en dør der. Derudover ville I kunne få mere bordplads i køkkenet hen forbi hvor I har tegnet døren der.

Ift diskussionen køkken/alrum/stue har vi også valgt køkken alrum med spiseområde og så stue ved siden af med franske døre. Det fungerer rigtig godt, så det kan jeg i hvert fald anbefale. Udover aspektet med mados og at gæsterne kan trække ind i stuen, var vores motivation også ift larm! En kollega, der lige havde bygget nyt, rådede mig til det ift. at man kan lukke af ind til det rum, som evt. børn er og larmer i. Er de f.eks. i køkkenet, mens der laves mad, kan man lukke af ind til stuen, så andre kan se fjernsyn i ro derinde, eller hvis man har gæster og står og snakker i køkkenet, kan der lukkes af ind til børnene i stuen.

Ift. Køkkenet tænker jeg umiddelbart om I har tænkt over køle- og fryseplads behov bliver væsentligt større som børnefamilie? Vi har et helt køleskab og fryseskab ved siden af hinanden og det er fantastisk! (Selv uden børn, ahem). Det ligner, at I kun har tegnet et køleskabsområde ind? Vi har køle- og fryseskabe overfor enden af køkkenøen ala jeres tegning - og det er rigtig praktisk, at det også er nemt at tilgå fra spiseområdet uden at gå i vejen i køkkenet. Husk at tænke arbejdsgange og arbejdstrekanten ind i placeringen af ting i køkkenet. F.eks. har mine forældre opvaskemaskine og vask i øen, så man nemt bare kan række tallerkener over bordet hen til en skuffe på modsatte side af øen, så tallerkener, glas osv. også kan tages til spiseområdet uden at skulle ind i køkkenet. Det passede ikke rigtig for os med opvaskemaskine og vask i øen, men har det lige overfor og stadig en skuffe ud mod spisedel med tallerkener og glas, hvilket fungerer rigtig godt.
Bordplads kan man ikke få for meget af! Og der tænker jeg måske, at det er lidt i underkanten i jeres køkken? Og så prioriter skuffer i køkkenet! Når I har viktorialerum lige ved siden af, kommer det bare til at fungere som jeres skabsplads, hvor man har maskiner, alt der er bedst at have på hylder osv. Vi har kun to skabe i køkkenet; et hjørne med Lemant udtræk til gryder (fungerer SÅ godt, hvis man har et dumt hjørne) og så under vasken og det er rigeligt. Højskabe er ikke nødvendige, når man har et stort viktorialerum. Vi har kun det ene som ovn og kombiovn sidder i og mangler ikke til opbevaring.
Køkkenøen har I jo tegnet ind, hvilket jeg også vil anbefale (vi kunne se, da vi byggede, at den var ved at gå lidt ud igen til fordel for lukkede køkkener). Mine forældre havde den nemlig, da jeg var barn og vi sad tit på højstolene overfor og lavede lektier, mens der blev lavet mad.

Nogle nævner, at de hellere ville have alle rum i en ende af huset. Der er jeg bestemt IKKE enig. Vi har bevidst lavet en 'forældre'-del og en børneende - så kan man lukke de franske døre og der er ro i børneenden af huset, mens forældrene kan være i stue og soveværelsesdelen af huset (a la jeres). når børnene bliver ældre (læs: teenagere), kan de selv liste ind på værelserne fra indgangen uden at forstyrre forældre i den anden ende af huset. En anden personlig grund til dette er, at mine forældre byggede om da jeg var ca 10 - inden ombygning var alle værelser i en ende og jeg havde værelse ved siden af mine forældre. Og man kunne godt høre, når de hyggede sig inde ved siden af!!! :lol: Jeg kan huske, at det var SÅ ubehageligt som barn. Så der har jeg givet os selv og også fremtidige teenagere afstanden til at kunne hygge sig uden at kunne høre hinanden, haha! Personligt traume designet ind i plantegningen :gruble:

Derudover sætter vi virkelig pris på loft til kip i køkkenalrum og stue! Så der ville jeg virkelig prioritere ekstra højt til loftet i de rum. Det giver en god luftig fornemmelse og rummene virker bare større, selvom det er samme kvm. Det er også den del flest bemærker og kommenterer - og ejendomsmægleren sagde, da vi købte grunden, at det var en ting, der gjorde en reel forskel ift. salg. Til gengæld bliver det meget rungende med lang efterklang, så sørg for at plastre det til med så mange lydplader loftet som overhovedet muligt. Og selv med det er der faktisk ikke nok til, at det kommer ned, hvor det helst skal være for et opholdsrum (hilsen ingeniøren, der arbejder med akustik og audio).

Ift. stue har vi fjernsynet på en væg, der vender mod syd og det kan jeg virkelig anbefale, da lyset nærmest aldrig står i fjernsynet på trods af store glaspartier i stuen ;)

Et andet råd er, at vi først inddragede en havearkitekt efter huset var bygget (da vi egentlig først ikke ville bruge pengene på det), men når man bruger så mange penge på huset, vil jeg virkelig også anbefale at bruge penge på en havearkitekt. Vælger man at inddrage en havearkitekt, ville jeg faktisk allerede snakke med vedkommende i den fase, hvor I er nu, så I kan tage deres ideer med til, hvordan bedst bruger haverummet osv. i designet af huset. F.eks. ift. den gårdhave I har tegnet ind, så havde vi også taget for givet, at terrassen med havemøblerne da bare er lige foran hvor man kommer ud, men der flyttede havearkitekten f.eks. terrassen ud til til siden væk fra vinduerne, da hun sagde, at man da skulle kunne kigge ud på det grønne og have nogle bede og træer lige foran de store vinduespartier og ikke grimme havemøbler (so true og oplagt!). Hun arbejdede meget med sigtelinjer og hvad med så inde fra huset osv. udover selve rummene ude i haven. Det var så godt og gennemtænkt og havde man snakket med hende før, kunne det nok godt have påvirket placering af hus, indretning og placering af døre og vinduer.

Derudover kan jeg rigtig godt lide vores knækhus med en vinkel på 135 grader - det giver en god effekt, at man ikke bare kan kigge lige gennem hele huset og ind i stuen. Lige den del har mange kommenteret positivt på både naboer udefra, der synes, at det er et spændende design og gæster indefra, der også bliver positivt overrasket over rummeligheden, som knækket faktisk giver.

Sidste råd er at tage ud at kigge på udstillingshuse! Selvom I bygger selv, er det tæt op ad plantegninger for typehusene, og man kan hurtigt få inspiration til, hvad man kan lide og synes fungerer og hvad, der ikke gør.

Hvis du er interesseret, kan du se vores tegninger her: http://storkevej20.blogspot.dk/p/tegninger.html (farvel anonymitet). Spørg endelig, hvis der er noget :)

Beklager den lange til og alle de slåfejl og autocorrect, der helt sikkert er, da jeg har skrevet fra Ipad og kl 3 om morgenen, da jeg er vågnet med jetlag :nerve:
10
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Sool » 7. mar 2017, 14:07

Spændende indlæg, Apostrof! Vi overejer også selv muligheden for at bygge nyt. Et af mine krav er dog, at soveværelset (og så få af børneværelserne som muligt) ligger ud til de fælles opholdsrum som stue og køkken/alrum. Hvordan fungerer det for jer at soveværelset ligger lige op ad stuen? Er det træls, når den ene gerne vil tidligt i seng mens den anden gerne vil se en film eller har gæster?

Derudover har vi besluttet at vi når/hvis vi bygger nyt ikke vil have det der forældre-badeværelse. Når vi holder fødselsdage er vi gerne 14-16 stykker, og der er det altså rart at have flere "offentlige" toiletter - jeg tænker at det må være lidt træls når man har flere gæster at de så skal ind i ens soveværelse hvis de skal låne toilettet?

Måske ser jeg bare problemer i stedet for muligheder, men det er noget, der fylder en del for mig (det er skisme svært at lave plantegninger, hvor der er vinduer til alle rummene (måske kunne det ene toilet bare have et ovenlysvindue? Så gør det ikke så meget at det ligger midt i huset?) og hvor soveværelset ikke ligger op ad et fællesrum.
1

Tilbage til "Bolig"