Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Sof » 27. feb 2019, 12:01

Vi har en metalkurv i bunden af vores PAX og så træskuffer over.

Metalskufferne bruger vi til nogle af de ting vi ikke skal til så tit, fx vinter striktrøjer om sommeren og i et andet har vi duge.

Da vi indrettede skabene snakkede vi om at de ville se fjollet ud, men må indrømme at jeg ikke har skænket det en tanke efterfølgende. Det er meget sjældent at jeg står og kigger på mit skab, det er mere bare tag det man skal bruge og luk døren igen.

Vi har 50-100-50
i det første skab har vi fra bunden: metalskuffe, træskuffe, hylde (som "låg" til skuffen) og aller øverst en bøjlestang.
100 cm: metalskuffe, 2 x træskuffer, flad udtrækshylde til smykker, slips og solbriller, glashylde, øverst en bøjlestang.
3. skab: metalskuffe, 4 x træ skuffer og et par hylder eller 3
0
MissB
Indlæg: 2335
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf MissB » 27. feb 2019, 12:12

MOGA skrev:
MissB skrev:
StripesAddict skrev:
MOGA skrev:
StripesAddict skrev:Nogen herinde der har IKEA's PAX løsning og har lyst til at vise, hvordan I har indrettet jeres skab / komme med generelle tips/do's and dont's ift. indretning?


Vi har et trefløjet. Øverst i alle skabe er der en hylde. Derudover er der i det ene skab to bøjlestænger, i det næste hylder og i det sidste trådkurve.

Jeg brugte Ikeas tegneprogram, hvor man selv kan sætte hylder, trådkurve m.m. ind, og hvis man også vælger låger, tager den også højde for hængsler.


Tak for dit input :)

Jeg tror vi har plads til 2 meter skab - skal lige finde ud af om det skal fordeles på 2x1 m eller 4 x 50 cm.
Jeg vil også gerne have en gennemgående hylde øverst til opbevaring af sengetøj, tøj der ikke er i brug etc.

Jeg har også leget (meget) med tegneprogrammet, men synes stadig ikke jeg har fundet en løsning der spiller 100% - det er lidt en udfordring at få plads til både mit eget og kærestens tøj ( :fløjt: ), samt en fløj til støvsuger, strygebræt mm.
Lige pt. er jeg ude i noget alá vedhæftede - synes bare det er lidt ærgerligt at pladsen i bunden lidt går til spilde (der skal låger på), og så tror jeg umiddelbart at en skuffe mere ville være godt.


Min erfaring med Pax er at skuffer er bedre end hylder. Også selvom der nok kan være mere på hylderne. Skabet kan virke meget dybt, hvis ikke at det er det smalle af dem. Jeg har kun én hylde i min del af skabet (øverst oppe) og jeg fortryder ikke ét sekund.


Det kommer nok an på, hvad man skal bruge det til. Mit skab med hylder bliver brugt til sengetøj og håndklæder, det fungerer fint.


Det er - som skrevet - min erfaring :) det kommer nok an på hvor meget sengetøj og hvor mange håndklæder man har. Jeg ville dog stadig foretrække skuffer til sengetøj og håndklæder, hvis det er det dybe skab.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf StripesAddict » 27. feb 2019, 12:45

Sof skrev:Vi har en metalkurv i bunden af vores PAX og så træskuffer over.

Metalskufferne bruger vi til nogle af de ting vi ikke skal til så tit, fx vinter striktrøjer om sommeren og i et andet har vi duge.

Da vi indrettede skabene snakkede vi om at de ville se fjollet ud, men må indrømme at jeg ikke har skænket det en tanke efterfølgende. Det er meget sjældent at jeg står og kigger på mit skab, det er mere bare tag det man skal bruge og luk døren igen.

Vi har 50-100-50
i det første skab har vi fra bunden: metalskuffe, træskuffe, hylde (som "låg" til skuffen) og aller øverst en bøjlestang.
100 cm: metalskuffe, 2 x træskuffer, flad udtrækshylde til smykker, slips og solbriller, glashylde, øverst en bøjlestang.
3. skab: metalskuffe, 4 x træ skuffer og et par hylder eller 3


Nej, det har du nok ret i :) vi skal have låger på, og det der med lige linjer er nok i højere grad relevant, hvis man har en åben løsning.

Er der nogen særlig grund til at I valgte en 50 + 100 + 50 løsning? :)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Sof » 27. feb 2019, 12:57

StripesAddict skrev:
Sof skrev:Vi har en metalkurv i bunden af vores PAX og så træskuffer over.

Metalskufferne bruger vi til nogle af de ting vi ikke skal til så tit, fx vinter striktrøjer om sommeren og i et andet har vi duge.

Da vi indrettede skabene snakkede vi om at de ville se fjollet ud, men må indrømme at jeg ikke har skænket det en tanke efterfølgende. Det er meget sjældent at jeg står og kigger på mit skab, det er mere bare tag det man skal bruge og luk døren igen.

Vi har 50-100-50
i det første skab har vi fra bunden: metalskuffe, træskuffe, hylde (som "låg" til skuffen) og aller øverst en bøjlestang.
100 cm: metalskuffe, 2 x træskuffer, flad udtrækshylde til smykker, slips og solbriller, glashylde, øverst en bøjlestang.
3. skab: metalskuffe, 4 x træ skuffer og et par hylder eller 3


Nej, det har du nok ret i :) vi skal have låger på, og det der med lige linjer er nok i højere grad relevant, hvis man har en åben løsning.

Er der nogen særlig grund til at I valgte en 50 + 100 + 50 løsning? :)


Helt klart med den åbne løsning, det havde vi vores gamle lejlighed 3x 100 cm og der havde vi 2 træskuffer i bunden og bøjlestænger i alle. Det var pænt i udtrykket, at alle 3 var ens.

Vi valgte løsningen fordi vi skulle gå fra de meget luftige 3 meter, til de lidt klemte 2 meter, det gav mening at have et smalt skab hvor min kæreste kunne have en masse skuffer og jeg har et hvor der kan hænge længere kjoler. I midterskabet deler vi bøjlestang, mine kortere kjoler og hans skjorter, og skufferne er mine primært. Det var den eneste måde vi lige kunne få det til at gå op. Også for ikke at spilde for meget plads, ved fx at have et 100 cm skab med ren skuffer, når vi virkeligheden godt kunne bruge 2 meter bøjleplads, det er en smule klemt.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf StripesAddict » 27. feb 2019, 14:21

Sof skrev:
StripesAddict skrev:
Sof skrev:Vi har en metalkurv i bunden af vores PAX og så træskuffer over.

Metalskufferne bruger vi til nogle af de ting vi ikke skal til så tit, fx vinter striktrøjer om sommeren og i et andet har vi duge.

Da vi indrettede skabene snakkede vi om at de ville se fjollet ud, men må indrømme at jeg ikke har skænket det en tanke efterfølgende. Det er meget sjældent at jeg står og kigger på mit skab, det er mere bare tag det man skal bruge og luk døren igen.

Vi har 50-100-50
i det første skab har vi fra bunden: metalskuffe, træskuffe, hylde (som "låg" til skuffen) og aller øverst en bøjlestang.
100 cm: metalskuffe, 2 x træskuffer, flad udtrækshylde til smykker, slips og solbriller, glashylde, øverst en bøjlestang.
3. skab: metalskuffe, 4 x træ skuffer og et par hylder eller 3


Nej, det har du nok ret i :) vi skal have låger på, og det der med lige linjer er nok i højere grad relevant, hvis man har en åben løsning.

Er der nogen særlig grund til at I valgte en 50 + 100 + 50 løsning? :)


Helt klart med den åbne løsning, det havde vi vores gamle lejlighed 3x 100 cm og der havde vi 2 træskuffer i bunden og bøjlestænger i alle. Det var pænt i udtrykket, at alle 3 var ens.

Vi valgte løsningen fordi vi skulle gå fra de meget luftige 3 meter, til de lidt klemte 2 meter, det gav mening at have et smalt skab hvor min kæreste kunne have en masse skuffer og jeg har et hvor der kan hænge længere kjoler. I midterskabet deler vi bøjlestang, mine kortere kjoler og hans skjorter, og skufferne er mine primært. Det var den eneste måde vi lige kunne få det til at gå op. Også for ikke at spilde for meget plads, ved fx at have et 100 cm skab med ren skuffer, når vi virkeligheden godt kunne bruge 2 meter bøjleplads, det er en smule klemt.


Det giver mening! Jeg ville egentlig også helst have mit og kærestens tøj opdelt, samt en separat fløj til støvsuger, strygebræt og overtøj, men umiddelbart tror jeg at vi som minimum skal prøve at kombinere opbevaring af mit og hans tøj for at udnytte pladsen bedst muligt.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41295

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LaMariposa » 3. mar 2019, 05:59

Sof skrev:
Fræksak skrev:
Også i sådan en lidt skør farve? Altså, har auto-manden også malingen?


En autolakerer blander sin maling op på nærmest samme måde som farvehandleren, så de burde ligge inde med det der skal bruges til farven. Vi har lige fået malet et par stole og skulle bare oplyse det RAL nummer den ønskede farve havde https://www.ralcolor.com/

Men farvehandleren burde også kunne blande en lille bøtte, hvis du selv vil male, har da set både neon og alm. kraftige farver der hvor vi køber maling.


Ved ikke, om dette stadig er aktuelt, men du kan også kigge på NCS-kulører og så få en farvehandler eller autolakerer til at blande efter det. Hvis du f.eks. havde noget andet i den farve (f.eks. den halskæde, du viste), så har mange farvehandlere en scanner, der kan scanne den og vise nærmere NCS-kulør. Der vil altid være lidt variation fra den ene til den anden farve, men man kan komme relativt tæt på.

http://www.colorshopping.dk/ncs/
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Ladysparrow » 3. mar 2019, 08:41

SAGA skrev:Er der nogen der har lamper i stil med disse? Blænder de for meget til at have hængende over et sofabord?


Vi har nogen i stil med dem over vores spisebord, køkken samt over vasken. Vi kan dæmpe belysningen på alle tre steder, men vi bruger det sjældent. De har et varmt gult lys og vi trives begge dem.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 6. mar 2019, 01:17

Trappestige skrev:Mine naboer fik hund sidste år og de sidste par måneder har lugten af (våd) hund overtaget hele opgangen. Mine overboer, som nu er flyttet, havde to hunde og der kunne godt til tider lugte hen ad det samme, men det var til at holde ud- for de var der jo og det var helt fint. Men denne stank er så ram og forfærdelig, at det slet ikke er til at holde ud! Desværre går den gennem min hoveddør, så hver evige eneste gang jeg bevæger mig forbi den dør, som jeg gør en million gange om dagen, da døren er midt i lejligheden, rammer lugten mig. Jeg kan slet ikke have det. Og jeg er altså ikke bare sart, lugten er virkelig gennemtrængende og flere der er kommet hos mig har nævnt det. Selv ungernes venner skriger at opgangen lugter af våd hund, når de kommer. Er der noget som helst jeg kan gøre ved det? De er jo i deres fulde ret til at have den hund og det vil og kan jeg på ingen måde påtale overfor dem. Ej, jeg kan godt se her, mens jeg skriver at det bliver svært at gøre noget, for vi bor i en gammel ejendom og min hoveddør lukker ikke tæt fordi her er så pilskævt. Det irriterer mig bare at jeg altid skal tage tilløb til at kunne løbe ned gennem opgangen - men mest at min gang også stinker af det! :(

Er der måtter/tæpper eller andet som lugten kan sidde i? Jeg synes det er sådan noget der kommer til at lugte, hvis ikke de bliver vasket eller smidt ud. Steder der ikke bliver rengjort eller luftet ud, fx biler, kan også lugte grimt. Våd pels der ikke fjernes, men får lov til at tørre ind og blive liggende kommer også til at lugte grimt.

Det lyder vildt at en hund i sig selv skulle lugte så meget at det ligefrem hænger ved i hele opgangen og du oplever lugtgener inde i din lejlighed. Det er vel begrænset hvor meget hunden opholder sig i opgangen.

Hvis ikke der er andre lugtgener der kan skyldes dårlig ventilation vil jeg gætte på manglende rengøring og fjernelse af pels, at hunden har tømt sine analkirtler eller at noget andet ildelugtende ikke er blevet/bliver fjernet.

Er det lige slemt altid eller er der tidspunkter og situationer hvor det er bedre/værre?
0
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf KitKat » 6. mar 2019, 07:29

Jeg har overtaget en brugt kaffemaskine, og har kørt indtil flere gange afkalk igennem for at få den renset. De sidste 2 gange så vandet klart og fint ud , men alligevel synes jeg kaffen smager af gammel kaffe...

Er der andet man kan gøre, eller er kaffemaskinen bare død?
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Aesel82 » 7. mar 2019, 11:17

Trappestige skrev:
Her er ikke tæpper. Der er klart nogle dage, der er værre end andre. På de gode dage lugter der tilgengæld ret kraftigt af hvidløg eller andre krydderier (også pga. naboen) som overdøver lugten af hund. Der bliver vasket trapper 1-2 gange om måneden, men det er ret overfladisk. Jeg tror bare at lugten hænger i væggene, som ikke er vasket ned de seneste mange, mange år. Jeg må leve med det, selvom det er træls. Det er mest det at det lugter hjemme hos mig selv, der er irriterende, men der er jo ikke noget at gøre ved det. Hunden har jo været hvalp (er det måske stadig, har ikke styr på dyr) og har måske pisset på en væg i opgangen. :gruble: Jeg ved det ikke. Jeg har lige bestilt endnu en spray der nedbryder dårlig lugt hjem.
Jeg har nogen lanterner foran min dør som jeg godt kunne ligge et eller andet lugtfrisker-dims i, men jeg aner ikke hvad der kunne være stærkt nok til at kunne overdøve den anden lugt, uden at det bliver et syntetisk helvede.
[/quote][/quote]

Der har lige været en anden tråd omhandlende aktivt kul som luftfrisker - det kunne du måske prøve i første omgang?

viewtopic.php?p=846647#p846647
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2019, 16:56

Nogen der har set en reol/et skab med en dybde på max 20 cm. (ikke væghængt)?
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf twinkle » 12. mar 2019, 19:25

StripesAddict skrev:Nogen der har set en reol/et skab med en dybde på max 20 cm. (ikke væghængt)?


Kig evt. på Ikeas bestå-serie. Den kombintion vi har er en vi selv har sammensat, de har elementer med dybde på 20 og 40 cm. Benene man kan få til er ikke voldsomt smukke, men det fungerer fint.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Daybreak » 13. mar 2019, 08:44

StripesAddict skrev:Nogen der har set en reol/et skab med en dybde på max 20 cm. (ikke væghængt)?


Trævarefabrikkernes udsalg har også modul-elementer på 19-20 cm.
De kan fås med sokkel, ben, låger, hylder osv. og i forskellige farver.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf StripesAddict » 13. mar 2019, 08:58

twinkle skrev:
StripesAddict skrev:Nogen der har set en reol/et skab med en dybde på max 20 cm. (ikke væghængt)?


Kig evt. på Ikeas bestå-serie. Den kombintion vi har er en vi selv har sammensat, de har elementer med dybde på 20 og 40 cm. Benene man kan få til er ikke voldsomt smukke, men det fungerer fint.


Daybreak skrev:
StripesAddict skrev:Nogen der har set en reol/et skab med en dybde på max 20 cm. (ikke væghængt)?


Trævarefabrikkernes udsalg har også modul-elementer på 19-20 cm.
De kan fås med sokkel, ben, låger, hylder osv. og i forskellige farver.


Tak for jeres svar, begge to, det vil jeg lige kigge nærmere på :)
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf SofieP » 13. mar 2019, 13:58

Er der så nogen der har set et væghængt skab med max dybde på ca 20 cm? Vi kunne godt bruge et til toilettet til ekstra toiletpapir og bind/tamponer :)
0

Tilbage til "Bolig"