Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lykke » 24. maj 2020, 17:02

Trappestige skrev:Jeg skal oliere min køkkenbordplade. Jeg har en klar køkkenbordpladeolie.
Bordpladen ser sådan her ud, efter tidligere lejere. :tie: Kan den blive pæn ved bare at give den klar olie? Eller burde det være en farvet? Skal jeg slibe den ned, for at få de sorte skjolder af, eller går det hele i ét når den får olie?

Så mange spørgsmål. :blush:


Jeg ville slibe det først. Jeg har købt sådan en teak-olie, som jeg synes giver et godt resultat.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lykke » 24. maj 2020, 17:15

Trappestige skrev:
Lykke skrev:
Trappestige skrev:Jeg skal oliere min køkkenbordplade. Jeg har en klar køkkenbordpladeolie.
Bordpladen ser sådan her ud, efter tidligere lejere. :tie: Kan den blive pæn ved bare at give den klar olie? Eller burde det være en farvet? Skal jeg slibe den ned, for at få de sorte skjolder af, eller går det hele i ét når den får olie?

Så mange spørgsmål. :blush:


Jeg ville slibe det først. Jeg har købt sådan en teak-olie, som jeg synes giver et godt resultat.

Jeg har bare ikke noget fint sandpapir. Det er sådan mellem-grovkornet. Mon det dur? Jeg vil helst gerne gøre det her i aften, så det kan nå at tørre ind natten over og mens ungerne er i skole i morgen.
Er det dumt med klar olie til den type træ?


Aner det ikke. Jeg er også bare typen som gør sådan noget. Prøver det af. Det går sjældent galt. Men hvad med udlejeren? Kunne du ikke give vedkommende et kald? Hvis min bordplade i køkkenet så sådan ud ved indflytning ville jeg kontakte udlejeren.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf TomKah » 24. maj 2020, 17:22

Vi har en egetræsbordplade og ja den skal slibes før du giver den olie. De sorte rende går ikke af med olien.

Vi bruger korn 60 efterfulgt af 180. Og en ufarvet olie.
Men en polermaskine gør underværker for resultater.

Du må ikke lade noget stå på bordet i en uge efter. Den kan godt bruges men der må ikke stå noget til pynt eller natten over.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2020, 20:23

Trappestige skrev:Jeg skal oliere min køkkenbordplade. Jeg har en klar køkkenbordpladeolie.
Bordpladen ser sådan her ud, efter tidligere lejere. :tie: Kan den blive pæn ved bare at give den klar olie? Eller burde det være en farvet? Skal jeg slibe den ned, for at få de sorte skjolder af, eller går det hele i ét når den får olie?

Så mange spørgsmål. :blush:


Jeg ville prøve at blege med oxalsyre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf KitKat » 25. maj 2020, 09:16

Jeg har et rum som har haft fugtskade pga en utæt tagplade.

Taget er nu fikset og jeg har haft en affugter til at stå derude nogle dage og havde egentlig forventet at den stille og roligt ville "dræne "mindre og mindre vand fra rummet, men det synes jeg bare ikke sker.

Hvordan ved man hvornår sådan en affugter har gjort det den skal?

(rummet vel omkring 60 kubikmeter og vinduer/døre står lukket mens den kører. Affugteren dræner ca 1 liter vand på 4-5 timer.)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Pandesteg » 27. maj 2020, 09:47

Jeg vil købe nogle små haveborde fra IKEA til min køkkenhave, men jeg står sådan set ikke og mangler dem lige nu og ser, så overvejer om det kan betale sig at vente til sensommeren hvor havemøblementet måske kommer på udsalg, men jeg aner ikke, om IKEA nogensinde sætter deres ting på udsalg? Har altid bare købt det jeg manglede, når jeg havde behov for det :lol: Nogen, der ved noget?

Tillader mig også lige:

kidkomb skrev:tag
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf kidkomb » 27. maj 2020, 09:50

Pandesteg skrev:Jeg vil købe nogle små haveborde fra IKEA til min køkkenhave, men jeg står sådan set ikke og mangler dem lige nu og ser, så overvejer om det kan betale sig at vente til sensommeren hvor havemøblementet måske kommer på udsalg, men jeg aner ikke, om IKEA nogensinde sætter deres ting på udsalg? Har altid bare købt det jeg manglede, når jeg havde behov for det :lol: Nogen, der ved noget?

Tillader mig også lige:

kidkomb skrev:tag

:D
Vi sætter sjældent træmøblerne på udsalg, men det sker da. Det plejer at være først/midt i august at sæsonvarene bliver sat ned :kys:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Pandesteg » 27. maj 2020, 10:47

kidkomb skrev:
Pandesteg skrev:Jeg vil købe nogle små haveborde fra IKEA til min køkkenhave, men jeg står sådan set ikke og mangler dem lige nu og ser, så overvejer om det kan betale sig at vente til sensommeren hvor havemøblementet måske kommer på udsalg, men jeg aner ikke, om IKEA nogensinde sætter deres ting på udsalg? Har altid bare købt det jeg manglede, når jeg havde behov for det :lol: Nogen, der ved noget?

Tillader mig også lige:

kidkomb skrev:tag

:D
Vi sætter sjældent træmøblerne på udsalg, men det sker da. Det plejer at være først/midt i august at sæsonvarene bliver sat ned :kys:


Så kan det nok ikke betale sig at vente. Det er sådan et med metalstel, men det gør måske ikke nogen forskel. Tak :D
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Hunkat » 27. maj 2020, 10:51

Hvordan skiller man sig egentlig af med skyllemiddel (ud over at bruge det?). Vi har noget som er blevet gammelt og klumpet men jeg tænker ikke at kommunen sætter pris på at jeg bare hælder det ufortyndet ud i vasken?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Zonta » 27. maj 2020, 11:01

Hunkat skrev:Hvordan skiller man sig egentlig af med skyllemiddel (ud over at bruge det?). Vi har noget som er blevet gammelt og klumpet men jeg tænker ikke at kommunen sætter pris på at jeg bare hælder det ufortyndet ud i vasken?

Jeg tror jeg ville hælde det ud :genert:

Ellers skal det vel afleveres på genbrugspladsen? :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Spjaerten » 27. maj 2020, 11:29

Jeg smed noget flydende vaskemiddel ud fornylig , hældte væsken i en pose og smed i Den alm skraldespand og så plastik beholder i plastik
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 27. maj 2020, 12:59

Hunkat skrev:Hvordan skiller man sig egentlig af med skyllemiddel (ud over at bruge det?). Vi har noget som er blevet gammelt og klumpet men jeg tænker ikke at kommunen sætter pris på at jeg bare hælder det ufortyndet ud i vasken?

Det vil formentlig ende samme sted, hvis du hælder det ud i vasken, som hvis det kom fra vaskemaskinen så det skal du ikke være bekymret for. Du kan jo evt. fortynde det lidt.

Jeg går ikke ud fra at der er et advarselssymbol om farligt affald på? Den tomme, rengjorte plastikflaske(?) skal i skraldespanden til plast, eller hvilket affaldssystem der nu er hvor du bor.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Hunkat » 27. maj 2020, 13:49

Misantropen skrev:
Hunkat skrev:Hvordan skiller man sig egentlig af med skyllemiddel (ud over at bruge det?). Vi har noget som er blevet gammelt og klumpet men jeg tænker ikke at kommunen sætter pris på at jeg bare hælder det ufortyndet ud i vasken?

Det vil formentlig ende samme sted, hvis du hælder det ud i vasken, som hvis det kom fra vaskemaskinen så det skal du ikke være bekymret for. Du kan jo evt. fortynde det lidt.

Jeg går ikke ud fra at der er et advarselssymbol om farligt affald på? Den tomme, rengjorte plastikflaske(?) skal i skraldespanden til plast, eller hvilket affaldssystem der nu er hvor du bor.


Det er selvfølgelig en god pointe. Jeg fortynder det nok og så ryger det i vasken. Tak.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lys » 27. maj 2020, 15:09

Trappestige skrev:Nu kastede jeg mig ud i det. Det var slet ikke så farligt jo. Jeg fandt sandpapiret frem, og sleb til ved de sorte render, men der skete ikke en hujende fis. Det er vist dybere end man kan tage med sandpapir. Nu har jeg givet det to lag olie og kan knap se forskel, der hvor bordpladen er brugt mest. Ved godt det skal tørre osv., men hold nu op jeg fortryder at jeg ikke valgte farvet olie. Det må blive næste gang. Jeg har fjernet alt fra bordpladen og instrueret ungerne i at lade den være de næste dage.
Næste gang må jeg høre udlejer om jeg ikke må få den slebet ned.


Jeg har haft ret god effekt af sådan noget trærens fra TripTrap. Det var godt nok på teaktræ. Det renser olien og skidt af og så skal man forfra med olie bagefter.

En massiv plade ville jeg nok selv slibe ned med en slibemaskine af en art og så oliere forfra.
0
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf MOGA » 27. maj 2020, 18:09

Sådan nogle rosetter til et brusearmatur - er der nogen der ved, om man kan få dem med en højde på 40 mm?
0

Tilbage til "Bolig"