Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24626
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36775

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Daine » 19. mar 2019, 19:47

Trappestige skrev:
Daine skrev:
Trappestige skrev:
Misantropen skrev:
Trappestige skrev:
Misantropen skrev:Hvordan sidder krogen fast i snoren og hvad er snoren lavet af? Kan krogen fjernes og snoren sættes op et andet sted?

Hvis den er købt i udlandet er den måske lavet til døre med andre mål eller for at kunne passe så mange typer døre som mulig.

Hvis man klipper krogen af, er den ubrugelig. Jeg ved heller ikke hvad du mener med at snoren skal sættes op et andet sted? Den sidder i spænd med en krog for neden og en krog i toppen i døren, det er den i toppen der driller hele tiden. Man kan justere længden med tyve cm., så den netop kan passe til forskellige dørmål.

Er den også lavet til forskellige dørtykkelser?

Jeg kender ikke produktet. Har du et link eller flere billeder?

Jeg tænkte at hvis krogen tages af kan opbevaringsløsningen vel stadig fungere hvis den hænges op et andet sted eller på en anden måde, men det afhænger jo af hvad den er lavet af og hvordan krogen sidder fast. Deraf mit spørgsmål.

Den er lavet af et bånd med en masse flytbare kroge på, som sættes i spænd over en dør med de to kroge over- og under døren. Derfor kan den ikke bruges andre steder nej, og det er der heller ikke plads til, på værelset.
Jeg vil bare gerne vide, om der er et produkt der er stærkt nok til at krogen kan hæfte på døren, eller vi skal leve med at klistre den flere gange om ugen, før døren kan lukke.

Kan du komme til at udskifte den øverste krog? Jeg har købt enkeltkroge i Ikea som passer til alm døre, men jeg kan ikke se dem på deres hjemmeside mere. Alternativt kunne denne måske bruges?
https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60251665/

Krogene er sådan nogle specielle nogle der med den ene side holder båndet og den anden går over døren, så de kan ikke udskiftes. Men længden på det stykke over døren er standard som eks. IKEAs dørknager. Det er dét, at den bliver sat i spænd der gør at den kommer til at gabe få mm. og det er nok til at døren i mit pilskæve hjem ikke kan lukkes.

Hm, ok, så duer det ikke. Så er der nok ikke så meget at gøre ... medmindre der fås noget klæb der er stærkere end monteringstape, det ved jeg faktisk ikke. Synes dig du har prøvet lidt af hvert.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Kalimsofie » 19. mar 2019, 22:03

Misantropen skrev:
Trappestige skrev:
Misantropen skrev:
Trappestige skrev:
Misantropen skrev:Hvordan sidder krogen fast i snoren og hvad er snoren lavet af? Kan krogen fjernes og snoren sættes op et andet sted?

Hvis den er købt i udlandet er den måske lavet til døre med andre mål eller for at kunne passe så mange typer døre som mulig.

Hvis man klipper krogen af, er den ubrugelig. Jeg ved heller ikke hvad du mener med at snoren skal sættes op et andet sted? Den sidder i spænd med en krog for neden og en krog i toppen i døren, det er den i toppen der driller hele tiden. Man kan justere længden med tyve cm., så den netop kan passe til forskellige dørmål.

Er den også lavet til forskellige dørtykkelser?

Jeg kender ikke produktet. Har du et link eller flere billeder?

Jeg tænkte at hvis krogen tages af kan opbevaringsløsningen vel stadig fungere hvis den hænges op et andet sted eller på en anden måde, men det afhænger jo af hvad den er lavet af og hvordan krogen sidder fast. Deraf mit spørgsmål.

Den er lavet af et bånd med en masse flytbare kroge på, som sættes i spænd over en dør med de to kroge over- og under døren. Derfor kan den ikke bruges andre steder nej, og det er der heller ikke plads til, på værelset.
Jeg vil bare gerne vide, om der er et produkt der er stærkt nok til at krogen kan hæfte på døren, eller vi skal leve med at klistre den flere gange om ugen, før døren kan lukke.

Det er jeg med på, men det kunne jo være den kunne sættes fast uden krog, fx med et søm.



Ja, jeg tænker også, at man kunne tage krogen af (evt. klippe den af), og så sømme snoren fast ovenpå døren med 2-3 søm.
0
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Neverkont » 20. mar 2019, 09:26

Trappestige skrev:Nå, ja. Jeg forstod det som om at Misantropen foreslog at jeg skulle sømme dem op andetsteds end på døren. Sorry, Misantrop. :genert: Jeg kom lige i tanke om, at krogen faktisk er aftagelig, den sidder ikke fast på båndet. Jeg piller døren ned i morgen, og sømmer båndet fast på toppen. Og håber at det holder, uden at trævle op.


Du kan også stå på en stol eller stige og gøre det.

Jeg ved selv hvor bøvlet det kan være, at sætte en dør på igen hvis man er alene om det. :D
2
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LidtLakrids » 21. mar 2019, 07:53

Vi kigger på nyt køkken og overvejer om det er værd at vælge en keramik/dekton bordplade i stedet for laminat. Er der nogen der vil dele ud af erfaringer? :)
Vi vil gerne have en praktisk bordplade som er sort med lidt spil i så man ikke lige ser hver enkelt støvkorn :lol2:
Laminaten vi har kig på er en Fenix laminat. Den er meget mat og lækker at røre ved, så jeg synes ikke at den udstråler discount som jeg synes at nogle laminater gør ;)
En keramik/dekton bordplade lyder til gengæld vildt lækker og robust - selvfølgelig også til en meget højere pris end laminat ;)
Køkkenet bliver en blanding af egetræslameller og hvide grebsfri låger :love2:
0
hyben
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf hyben » 21. mar 2019, 09:57

Man kan få en bordplade i bambus, der er sortolieret. Den udstråler bestemt ikke discount og har er blød og lækker at røre ved.
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LidtLakrids » 21. mar 2019, 10:17

hyben skrev:Man kan få en bordplade i bambus, der er sortolieret. Den udstråler bestemt ikke discount og har er blød og lækker at røre ved.

Vi vil ikke have en bordplade i træ da vi ikke får gjort noget ved vedligeholdelse ;)
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 21. mar 2019, 10:43

LidtLakrids skrev:Vi kigger på nyt køkken og overvejer om det er værd at vælge en keramik/dekton bordplade i stedet for laminat. Er der nogen der vil dele ud af erfaringer? :)
Vi vil gerne have en praktisk bordplade som er sort med lidt spil i så man ikke lige ser hver enkelt støvkorn :lol2:
Laminaten vi har kig på er en Fenix laminat. Den er meget mat og lækker at røre ved, så jeg synes ikke at den udstråler discount som jeg synes at nogle laminater gør ;)
En keramik/dekton bordplade lyder til gengæld vildt lækker og robust - selvfølgelig også til en meget højere pris end laminat ;)
Køkkenet bliver en blanding af egetræslameller og hvide grebsfri låger :love2:

Jeg har en laminat bordplade. Jeg kender ikke navnet da jeg ikke selv har valgt den.

Den er lys med noget mønster i, men jeg synes ikke den så holdbar igen. Altså jo, den får ikke mærker hvis man glemmer en fugtig karklud på bordet og man kan skære direkte på den uden den bliver ødelagt, men den får stadig mærkbare ridser. Og så suger den farve fra fx krydderier og bær til sig, men det forsvinder efter lidt tid(men det er jo så heller ikke relevant for jer hvis I ønsker en der er mørk/sort)

Mønsteret i pladen er med til at kamuflere ridserne, men jeg kunne godt forestille mig at de ses tydeligere i en sort plade(afhængig af hvilket spil I vil have i)

Har I kigget på en dekton bordplade i en fysisk butik? Ellers vil jeg anbefale jer at gøre det sammen med en medarbejder så vedkommende kan teste og vise jer forskellen :)
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30162

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf TinaW » 21. mar 2019, 11:02

0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Sof » 21. mar 2019, 11:53

Vi har en (dyr, ikke deres billigste) laminatbordplade, godt nok i hvid, fra Invita. Er så ked af den og de ridser den har fået.

Vi valgte den udfra salgsargumentet at det ultimativt var den letteste plade at holde. Vi kiggede en del på komposit også, eneste vi helt havde udelukket fra start var faktisk træ.

Kan dog forestille mig at det ikke havde været ligeså synligt, hvis det var en mørk med spil i.
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LidtLakrids » 21. mar 2019, 14:55

Vi har lige været til møde med køkkenkonsulenten og vi endte faktisk med en mellemting - en virkelig lækker granitbordplade :love2: Det bliver så godt! Tak for jeres svar alligevel :)
4
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Ladysparrow » 22. mar 2019, 07:05

Vi endte med at støbe bordpladerne i beton til køkkenet. De er herefter behandlede så de kan holde til vand ect.
0
Balletdanserinde
Indlæg: 50
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Balletdanserinde » 22. mar 2019, 23:10

Vi har købt hus og jeg har et lille problem med noget af loftet... det er nyere, men i en birk-agtig farve i træplader og selv om det på ingen måde er need to do (der er større poster der kommer før det), men mere et nice-to-do, sidder jeg alligevel og spekulerer i om nogen af jer, har erfaringer med selv at sætte gipslofter op når man ikke er håndværker? Kan læse mig til, at man skal have sådan en pladebærer-tingest og at det er et tungt arb... og mest håber jeg da også på at vinde den store gevinst i lotte, så jeg bare ku betale mig fra arbejdet :genert: :D men hvis man nu legede med tanken om at det skete, hvad tror I så ca det ville koste i et hus på omk. ca 140kvm?

Man har jo lov at drømme :P
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf twinkle » 23. mar 2019, 05:58

Vi har af to omgange haft myrer i huset, begge gange fra det samme sted - en dørkarm. Vi kan ikke helt finde ud af, hvornår skadedyrsbekæmper evt. skal på banen. Jeg synes måske det er lidt voldsomt at få sprøjtet hele huset, når myrerne kun har været et problem to gange på to mdr. Nogen erfaringer?
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Sof » 23. mar 2019, 07:43

Vi opdagede den anden dag, at der kom et par myrer op ved et radiatorrør. Det løste vi med fugestop og fuge og til sidst en ny krans på røret. Derudover har vi sat en myrelokkedåse ud for husmuren lige deromkring, men ved ikke hvor meget fidus jeg har til den. Vi har ikke set nogle myrer siden onsdag.

Vores løsning ville være at fuge dørkarmen, aner ikke om det er den rigtige :-D Vil dog sige at vi ikke har haft nær så mange edderkopper og andet kravl i huset efter vi fugede alle paneler og lister. Dem der boede her før har virkelig haft mange edderkopper inde tror jeg. Vores første efterår var helt vildt.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Pandesteg » 23. mar 2019, 18:40

twinkle skrev:Vi har af to omgange haft myrer i huset, begge gange fra det samme sted - en dørkarm. Vi kan ikke helt finde ud af, hvornår skadedyrsbekæmper evt. skal på banen. Jeg synes måske det er lidt voldsomt at få sprøjtet hele huset, når myrerne kun har været et problem to gange på to mdr. Nogen erfaringer?


Vi har sprøjtet gift ind i revnen og fuget bagefter. Så kom der ikke flere myrer.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Bolig"