Noget om kraft-stik. Hjælp?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 4. feb 2017, 18:37

Jeg skal købe et brugt komfur, og sælger gør mig opmærksom på at komfuret er 380v - og nu ved jeg ikke om det er et problem. Sælger har sendt et billede af stikket, og det ligner umildbart at det vil passe ind i min "stikkontakt" der hvor komfuret skal stå - men hvordan finder jeg ud af om det kan bruges?

Jeg ved INTET om sådan noget.
0
...
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Raenil » 4. feb 2017, 19:31

Det ville hjælpe med et billede af dit stik.

Men du har formentlig også 400 volt - det er der ved næsten alle komfur installationer.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 4. feb 2017, 19:36

Raenil skrev:Det ville hjælpe med et billede af dit stik.

Men du har formentlig også 400 volt - det er der ved næsten alle komfur installationer.

Jeg har desværre ikke et billede lige pt. da jeg slet ikke vidste at det kunne blive et issue. :) Men jeg kan da tage et i morgen.

Men altså, formentlig og uden du lover noget, så er der er en rimelig chance for at det ikke er noget problem, hvis jeg forstår dig ret?
0
...
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Raenil » 4. feb 2017, 20:26

Ja. Komfurer bruger meget strøm, så de fleste elinstallationer er forberedt til det.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 4. feb 2017, 20:55

Tak for hjælpen. Det lyder til der ikke bliver noget problem. :D
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 4. feb 2017, 20:56

Falstria skrev:
LadyFox skrev:
Raenil skrev:Det ville hjælpe med et billede af dit stik.

Men du har formentlig også 400 volt - det er der ved næsten alle komfur installationer.

Jeg har desværre ikke et billede lige pt. da jeg slet ikke vidste at det kunne blive et issue. :) Men jeg kan da tage et i morgen.

Men altså, formentlig og uden du lover noget, så er der er en rimelig chance for at det ikke er noget problem, hvis jeg forstår dig ret?


Hvis der er plads til 5 ben i din stikkontakt, så er der intet problem.

Worst case er at det 5 benede stik på ledningen fra komfuret er af en anden type, men så skifter man bare stikket på ledningen ud med den rigtige type 5 benede stik.

Må jeg godt selv sætte et el komfur til, uden nogen uddannelse?
0
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Daine » 4. feb 2017, 21:06

SIK siger dette:

KOMFUR, OVN OG EMHÆTTE
varighed: 01:22
Både virksomheder uden autorisation og forbrugere må gerne tilslutte ovn, emhætte og komfur, hvis de har en stikprop og det kan gøres uden brug af værktøj.

http://www.sik.dk/hvad-maa-man-selv

Jeg ville få en elektriker til det, jeg har (som dig) ikke den fjerneste ide om hvordan man gør og for at være helt sikker, ville jeg få en prof til det. Det er pænt meget noget lort, hvis det går galt ...
(Da jeg flyttede ind her for et år siden, skulle det gamle komfur skiftes. Det nye kom med et norsk stik, så det fik jeg en elektriker til at fixe for mig, det skulle jeg ikke have Elgiganten, hvor det nye blev købt, til at rode med. Det var heller ikke så ligetil, så jeg et glad for beslutningen i dag).
Senest rettet af Daine 4. feb 2017, 21:08, rettet i alt 1 gang.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Daine » 4. feb 2017, 21:16

Falstria skrev:
Daine skrev:SIK siger dette:

KOMFUR, OVN OG EMHÆTTE
varighed: 01:22
Både virksomheder uden autorisation og forbrugere må gerne tilslutte ovn, emhætte og komfur, hvis de har en stikprop og det kan gøres uden brug af værktøj.

http://www.sik.dk/hvad-maa-man-selv

Jeg ville få en elektriker til det, jeg har (som dig) ikke den fjerneste ide om hvordan man gør og for at være helt sikker, ville jeg få en prof til det. Det er pænt meget noget lort, hvis det går galt ...
(Da jeg flyttede ind her for et år siden, skulle det gamle komfur skiftes. Det nye kom med et norsk stik, så det fik jeg en elektriker til at fixe for mig, det skulle jeg ikke have Elgiganten, hvor det nye blev købt, til at rode med. Det var heller ikke så ligetil, så jeg et glad for beslutningen i dag).


Og man må også gerne selv skifte stikket på ledningen fra komfuret, lave egne forlængerledninger osv. :)


Det må man sikkert godt - og kan man finde ud af det, er det jo fint :) Men har man ikke forstand på elarbejde, så synes jeg ikke komfuret et det bedste sted at begynde at øve sig. Så hellere smide de 4-500 til en elektriker.
- Med det forbehold, at hvis det bare er at trække det gamle stik ud og sætte det nye i (som i en alm stikkontakt), så ville jeg heller ikke være nervøs for det :) Så nemt var det ikke hos mig, men det var så også en 30 år kontakt vs et norsk stik, det var ikke helt 'normalt' :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Finidut » 4. feb 2017, 22:23

Jeg har også fået en elektiker til at tilslutte mit komfur. Reglerne kan findes i denne folder fra SIK (der står fx noget om tilslutning af komfur nederst på s. 5): https://www.sik.dk/content/download/24577/326371/version/1/file/Gør+det+elsikkert.pdf.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 5. feb 2017, 07:01

Daine skrev:SIK siger dette:

KOMFUR, OVN OG EMHÆTTE
varighed: 01:22
Både virksomheder uden autorisation og forbrugere må gerne tilslutte ovn, emhætte og komfur, hvis de har en stikprop og det kan gøres uden brug af værktøj.

http://www.sik.dk/hvad-maa-man-selv

Jeg ville få en elektriker til det, jeg har (som dig) ikke den fjerneste ide om hvordan man gør og for at være helt sikker, ville jeg få en prof til det. Det er pænt meget noget lort, hvis det går galt ...
(Da jeg flyttede ind her for et år siden, skulle det gamle komfur skiftes. Det nye kom med et norsk stik, så det fik jeg en elektriker til at fixe for mig, det skulle jeg ikke have Elgiganten, hvor det nye blev købt, til at rode med. Det var heller ikke så ligetil, så jeg et glad for beslutningen i dag).


Jeg synes bare det er lidt voldsomt at købe en elektriker til at sætte et stik i kontakten - komfuret er jo brugt, i Danmark - så det har ikke et norsk stil på nu.
Og det er ikke fordi min økonomi i forvejen er glad for mig, det er ikke billigt at flytte når man ikke ejer et eneste møbel :shock:
0
...
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Raenil » 5. feb 2017, 07:25

Det er ikke svært at lave - men det er vigtigt at faserne sidder rigtigt. Hvis du selv går i gang og så kommer i tvivl, så ring efter hjælp. Evt bare en der ved lidt mere om strøm?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 5. feb 2017, 07:30

Raenil skrev:Det er ikke svært at lave - men det er vigtigt at faserne sidder rigtigt. Hvis du selv går i gang og så kommer i tvivl, så ring efter hjælp. Evt bare en der ved lidt mere om strøm?

Hvis jeg er i tvivl så ringer jeg efter hjælp :D Men hvis det er det rigtige stik der sidder på nu, mon så ikke også faserne sidder rigtigt i forvejen :)
0
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Daine » 5. feb 2017, 09:37

LadyFox skrev:
Daine skrev:SIK siger dette:

KOMFUR, OVN OG EMHÆTTE
varighed: 01:22
Både virksomheder uden autorisation og forbrugere må gerne tilslutte ovn, emhætte og komfur, hvis de har en stikprop og det kan gøres uden brug af værktøj.

http://www.sik.dk/hvad-maa-man-selv

Jeg ville få en elektriker til det, jeg har (som dig) ikke den fjerneste ide om hvordan man gør og for at være helt sikker, ville jeg få en prof til det. Det er pænt meget noget lort, hvis det går galt ...
(Da jeg flyttede ind her for et år siden, skulle det gamle komfur skiftes. Det nye kom med et norsk stik, så det fik jeg en elektriker til at fixe for mig, det skulle jeg ikke have Elgiganten, hvor det nye blev købt, til at rode med. Det var heller ikke så ligetil, så jeg et glad for beslutningen i dag).


Jeg synes bare det er lidt voldsomt at købe en elektriker til at sætte et stik i kontakten - komfuret er jo brugt, i Danmark - så det har ikke et norsk stil på nu.
Og det er ikke fordi min økonomi i forvejen er glad for mig, det er ikke billigt at flytte når man ikke ejer et eneste møbel :shock:

Det er jo heller ikke noget jeg skal bestemme :kys: Jeg ville aldrig selv gøre det, når jeg ingen erfaring har, men havde min far kunnet klare opgaven for mig dengang (han er lidt af en handymand), ville jeg ikke have betænkt mig et sekund. Også selvom han ikke er elektriker :)
En ide kunne måske være (udover det Raenil skriver) at kigge på youtube og se, om der ligger nogle gør-det-selv videoer? Så har du også noget at sammenligne dit stik med :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf Finidut » 5. feb 2017, 13:37

Jeg fik også kun en elektriker til at gøre det, fordi jeg vidste, at jeg ellers ville bekymre mig alt for meget over, om det var gjort rigtigt. Jeg ved, at der er mange, der enten selv gør det, hvis de i forvejen har nogenlunde styr på elarbejde, eller får en handy ven til det.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Noget om kraft-stik. Hjælp?

Indlægaf LadyFox » 5. feb 2017, 13:53

Jeg tænker bare at stikket i væggen er det samme som stikket på komfuret - så hvis jeg bestiller en elektriker så stikker h*n vel også bare stikket i væggen.
0
...

Tilbage til "Bolig"