Fifs til køb af andelsbolig

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Zombie » 30. jan 2017, 18:13

Jeg er skrevet op et fornuftigt sted. Jeg får deres økonomi tjekket igennem en ekstra gang for en sikkerheds skyld. det er først om 6+ måneder, det er relevant.

Hvad lægger man i udbetaling til banken? Jeg har hørt, det er 5%. Mere hvor meget jeg skal have sparet op.

Det er både en billig andel i købspris og billig husleje/andelsbidrag halløj hver måned. Så jeg tror, banken er flink nok. Kan sagtens betale, selv på dagpenge hvis det skulle være.

Hvad skal jeg være obs på? Har I særlige fifs udover de klassiske med at tjekke at el og vvs er i orden.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Nicolait » 30. jan 2017, 18:23

Jeg ville tjekke referaterne af de sidste par generalforsamlinger igennem også, for at se om der er nogle kommende store udskrivninger.

Derudover hvordan hæftelsesformen er. Begrænset solidarisk hæftelse eller om der er et underliggende pantebrev med forbehold, så man kan komme ud i at hæfte for mere end ens indskud.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Animi » 30. jan 2017, 18:27

Få en advokat til at kigge økonomien og lejekontrakten igennem. Jeg fandt ud af gennem min advokat, at der i min lejekontrakt stod at købet kunne fortrydes 5 dage før overtagelsesdagen. Det fik hun ændret til 14 dage før i stedet.

Hav en ekstra buffer, til uforsete udgifter ifm købet. Der var et par småbeløb jeg ikke havde forventet, så det var rigtig rart at jeg havde ekstra penge til det.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf IrmaPigen » 30. jan 2017, 18:31

Du skal sådan set betale det hele "kontant" forstået på den måde, at du ikke kan optage realkreditlån i andelsboliger, fordi det ikke er fast ejendom (du køber i stedet en andel i foreningens formue/gæld, og får brugsretten til en nærmere angivet bolig)
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Zombie » 30. jan 2017, 18:48

IrmaPigen skrev:Du skal sådan set betale det hele "kontant" forstået på den måde, at du ikke kan optage realkreditlån i andelsboliger, fordi det ikke er fast ejendom (du køber i stedet en andel i foreningens formue/gæld, og får brugsretten til en nærmere angivet bolig)


Ja, men skal låne. Har ikke 700K
0
aka Forbies

:gammel:
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf IrmaPigen » 30. jan 2017, 18:55

Zombie skrev:
IrmaPigen skrev:Du skal sådan set betale det hele "kontant" forstået på den måde, at du ikke kan optage realkreditlån i andelsboliger, fordi det ikke er fast ejendom (du køber i stedet en andel i foreningens formue/gæld, og får brugsretten til en nærmere angivet bolig)


Ja, men skal låne. Har ikke 700K


Ja. Reglen om de 5 pct. i udbetaling gælder kun for ejerboliger (hvor der kan realkreditbelånes)

Der kan dog være bestemmelser i foreningens vedtægter, som begrænser hvor meget du må låne, dog må en sådan regel ikke begrænse belåningen end mere til 80 pct. (Så vidt jeg husker, det er en regel i andelsboligforenings- loven). De færreste foreninger har dog sådan en lånebegrænsningsbestemmelse i deres vedtægter, fordi man jo som andelshaver er intersseret i at andelsboligerne er omsættelige og at folk kan få finansieret deres køb.

Der er derfor ikke lovgivningsmæssige krav til hvor meget du selv skal lægge af købesummen. Men generelt fungerer bankernes belåningspolitik således, at jo mere du selv kommer med, jo sikrere bankens pant placeret, og jo lavere rente kan du forhandle dig frem til.

Kan du nå at stampe 10 pct af købesummen op vil det være godt men du skal op på 20 pct. før det bliver let at forhandle med banken.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Animi » 30. jan 2017, 19:20

Tiderne må have ændret sig, siden jeg købte andel for 3 år siden. Der skulle jeg bare betale udbetalingen på 25.000kr og så kunne jeg låne 120% af andelens pris. Jeg var endda studerende.
Eller også har jeg bare en ualmindelig gavmild bank :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf IrmaPigen » 30. jan 2017, 19:23

Animi skrev:Tiderne må have ændret sig, siden jeg købte andel for 3 år siden. Der skulle jeg bare betale udbetalingen på 25.000kr og så kunne jeg låne 120% af andelens pris. Jeg var endda studerende.
Eller også har jeg bare en ualmindelig gavmild bank :P


Jeg siger ikke at det ikke er forekommet. Men efter Finanskrisen tror jeg de færreste banker vil vælge at gå i ud i en overbelåning.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Animi » 30. jan 2017, 19:26

IrmaPigen skrev:
Animi skrev:Tiderne må have ændret sig, siden jeg købte andel for 3 år siden. Der skulle jeg bare betale udbetalingen på 25.000kr og så kunne jeg låne 120% af andelens pris. Jeg var endda studerende.
Eller også har jeg bare en ualmindelig gavmild bank :P


Jeg siger ikke at det ikke er forekommet. Men efter Finanskrisen tror jeg de færreste banker vil vælge at gå i ud i en overbelåning.


Det tror jeg gerne :) Jeg har hørt om mange som mig (studerende) der har haft gode erfaringer med Lån & Spar ift med andre banker.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fifs til køb af andelsbolig

Indlægaf Zombie » 30. jan 2017, 22:12

Som sagt er den meget billig. 2700 mdr i bidrag og det er inkl. hvad min kammerat, som har en magen til, betaler i el og varme osv. Og selve lejligheden koster 700.000.

Kan jeg låne lidt ekstra til evt. istandsættelse er det ideelt, men ellers klarer jeg det løbende.

Jeg skulle meget gerne hurtigt ud i job (efter endt uddannelse) en måned eller to inden overtagelse. Lønnen er ny akademiker i fuldtid... så rimelig okay. Jeg har en mindre sjat SU lån, men intet vildt.

Så min økonomiske fremtid er okay ift. hvad jeg vil sætte mig for.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Bolig"