Fra lejebolig til andelsbolig/ejerlejlighed?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lucca
Indlæg: 64
Tilmeldt: 13. feb 2016, 07:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Fra lejebolig til andelsbolig/ejerlejlighed?

Indlægaf Lucca » 26. jan 2017, 19:46

Er der nogen af jer der har erfaring med at jeres lejebolig er blevet til andelsbolig eller ejerlejlighed?

Hvordan foregik processen?

Og er der nogen der kender mulighederne for om det kan lade sig gøre? Altså ikke økonomisk, men er det noget udlejer/boligforening skal søge om et sted? Eller er det op til fx hver enkelt afdeling i en boligforening?

Kort fortalt kan lige lige fortælle om baggrunden for mit spørgsmål.
Jeg bor i dag til leje og er virkelig glad for at bo hvor jeg gør. Både selve boligen, men også området og kvarteret. Der er dog især en ting der irriterer mig og det er mit køkken der ikke fungerer optimalt. Jeg kunne derfor godt tænke mig at få det udskiftet, men det vil formegentlig blive for egen regning. Hvilket jeg ikke vil ofre penge på når det ikke er mig der ejer boligen.

Jeg har i mange år tænkt på at jeg godt kunne tænke mig at "overtage" boligen så det blev en andelsbolig eller ejerlejlighed, men jeg har en mistanke om at det er så godt som umuligt, idet jeg bor til leje via en boligforening. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

På forhånd tak for svar! :)
0
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Fra lejebolig til andelsbolig/ejerlejlighed?

Indlægaf Njord » 27. jan 2017, 06:20

Jeg gætter på det reelt er umuligt at omdanne en boligforenings lejlighed til enten ejer bolig eller andels bolig.
Men tag fat i din boligforening og check hvad dine muligheder er for at ombygge køkken og hvordan det ser ud med økonomien....
Det kan afhænge rigtig meget af hvor meget du vil ombygge... hvis det drejer sig om større ombygninger med flytning af afløb, vand osv så er det ikke sikkert de går med på den, men drejer det sig mere om hvordan skabe står osv kan det måske noget lettere lade sig gøre....

Er du fiks på hænderne og er indstillet på at arbejde med opgaven selv kan man jo udskifte skabene med fx Ikea moduler.
Prisen... ja den afhænger jo rigtig meget af dit valg af indretning, bordplader, hvide varer og låger.......

MVH Njord
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Fra lejebolig til andelsbolig/ejerlejlighed?

Indlægaf Juliet » 29. jan 2017, 20:15

Altså jeg har kun hørt om at man har kunne gøre det hvis hele ejendommen har skulle sælges, så skal man tilbydes at kunne købe ejendommen til andelsbolig. Men det kræver at x % (har glemt hvor meget) af beboerne er interesserede i dette. Resten kan så blive boende som lejere.
For praktiske formål tror jeg det vil være umuligt for dig bare sådan lige at overtage din bolig, især hvis det er en boligforening der ikke lige står og skal sælge ejendommen.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fra lejebolig til andelsbolig/ejerlejlighed?

Indlægaf IrmaPigen » 30. jan 2017, 10:34

Altså man kan ikke bare selv overtage og gøre beboelseslejligheden til en ejerlejlighed eller andelsbolig.

Opdeling i ejerlejligheden kræver opdeling af hele lejligheden. Ejerlejlighedslovens paragraf 3, så vidt jeg husker. Dannelse af andelsboligforeninger stilles der også krav til tilslutning i forbindelse med dannelse af foreningen. Så man kan heller ikke lige lave en enkelt lejlighed i en udlejningsejendom til en andelslejlighed. Det vil typisk ske i forbindelse med anvendelse af reglerne i lejeloven om tilbudspligt fordi udlejer vælge at sælge ejendommen.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Fra lejebolig til andelsbolig/ejerlejlighed?

Indlægaf Stars » 30. jan 2017, 11:01

Prøv at forhøre dig i boligforeningen om dine muligheder.

Hos os giver råderet-reglementet ret til at bygge køkkenet om, og vores afdeling har en ramme-aftale med 4 køkkenfirmaer.
Vælger man et af dem, kan man nemt og smertefrit låne pengene i afdelingen, så man betaler et tillæg til huslejen hver måned.
Lånet følger lejligheden, så får jeg lyst til at flytte, vil det blive den næste lejer, der overtager betalingen.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Bolig"