Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
John Doe
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13. sep 2016, 06:42
Kort karma: 6
Likede indlæg: 30

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf John Doe » 16. dec 2016, 11:33

Sådan går det ofte.

Håndværkeren forvolder skaden. Håndværkeren anmelder skaden til sin erhvervsansvarsforsikring. Vurderer erhvervsansvarsforsikringen at håndværkeren har begået skaden ved en uagtsomhed erstatter hans forsikring skaden.

Vurderes det at håndværkeren ikke havde kunne undgå at forvolde skaden, idet han har iagttaget de forholdsregler han som fagperson kunne og skulle, bliver han ikke ansvarlig og skaden skal så anmeldes til husforsikringen.

Husforsikringen dækker skaden, men sender regningen på en eventuel selvrisiko til husejeren.

I praksis afviser håndværkeren typisk ethvert ansvar og henviser skadelidte direkte til husforsikringen som ofte også blot betaler, idet man ikke ønsker at tage en diskussion om ansvarets placering, men det efterlader så husejeren med en selvrisiko som måske retligt skulle have været betalt af håndværkerens erhvervsansvarsforsikring.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf FruKuk » 17. dec 2016, 08:12

Tak for alle jeres svar. Det ser jo unægteligt ud til, at jeg bare må betale, hvad der kommer af regninger. Håber filme ikke, at det bliver alt for dyrt.

VVS`ern har beklaget bøvlet, smidt håndklædet i ringen og ladet mig vide, at min garanti på anlægget stadig gælder - bare ikke på tilkalkning.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf JoyNips » 17. dec 2016, 09:53

FruKuk skrev:Tak for alle jeres svar. Det ser jo unægteligt ud til, at jeg bare må betale, hvad der kommer af regninger. Håber filme ikke, at det bliver alt for dyrt.


Ja, i hvert fald i første omgang. Den, der bestiller, betaler.
Men når det, du skal betale, er en merudgift som følge af vvs'erens fagligt ukorrekte arbejde, så kan du efterfølgende rette krav mod ham.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf Jasmin » 17. dec 2016, 11:21

Man kan altid rejse krav, men om skaden er sket på grund af vvs'erens fagligt ukorrekte arbejde kan kun afgøres af et ankenævn eller af domstolene.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
John Doe
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13. sep 2016, 06:42
Kort karma: 6
Likede indlæg: 30

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf John Doe » 17. dec 2016, 12:03

Jasmin skrev:Man kan altid rejse krav, men om skaden er sket på grund af vvs'erens fagligt ukorrekte arbejde kan kun afgøres af et ankenævn eller af domstolene.
Fordelen ved ankenævn er, at det er billigere og nemmere at få prøvet din sag her end at gå rettens vej. Til gengæld er deres afgørelser ikke bindende, så håndværkeren er ikke tvunget til at følge afgørelsen. Nægter håndværkeren at følge afgørelsen fra ankenævnet, har du mulighed for at tage sagen i retten. Domstolene følger som regel afgørelserne fra ankenævnet, men det kan være en dyr og besværlig proces.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf FruKuk » 18. dec 2016, 21:00

Arg pumpefirmaet kan tidligst se på det på torsdag :sur:
0
Pidyadiloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. okt 2016, 06:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf Pidyadiloh » 27. dec 2016, 22:23

Hvordan gik det?
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hjælp - VVS´er har ødelagt mit jordvarmepumpe

Indlægaf FruKuk » 30. dec 2016, 17:35

Pidyadiloh skrev:Hvordan gik det?


Vi har fået en midlertidigt varmvandsbeholder på el - det er åbenbart ikke sådan at fikse. Og det ender nok med, at regningerne hænger på os - problemet er nok kalk, der ikke kan fjernes :(

Tak fordi du spurgte
0

Tilbage til "Bolig"