Køkkenindretning

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 18:43

Vi skal sandsynligvis flytte til et andet hus inden for de næste par år. Det skal sættes ret meget i stand og vi skal være klar til at starte istandsættelsen med kort varsel, når det er. Derfor går vi allerede så småt og tænker over hvilke muligheder vi har, selvom datoen på ingen måde er kendt.

Køkkenet skal fungere meget anderledes. Nu er der separat spisestue men det skal være et integreret rum, da vi ikke ligefrem er repræsentationstyperne. Det bliver et stort rum på 40 kvm. 5,4*7,2 meter, men der er mange vinduer og døre - se vedhæftede plantegning. Vasken skal helst være hvor den er med opvasker ved siden af, hvilket jeg har tegnet ind. Og så skal der være en lille væghængt brændeovn ved siden af den ene dør, hvilket jeg også har tegnet. Flere begrænsninger der umiddelbart ikke.

Men hvilke andre krav skal man stille?
- Er det et must at ovnen sidder i ergonomisk højde eller kan man leve med at den er "nede". Lige pt har vi den oppe og det er fedt, men jeg ved ikke om det er strengt nødvendigt.
- Bør man prioritere at have et lille sofahjørne, f.eks. under vinduet ved siden af brændeovnen? Vi har tre små børn som det måske ville give mere mulighed for at hygge med, men ellers er det måske lidt spild? Jeg tænker man ser rigtig meget i nye huse at der er et lille sofahjørne i køkkenalrummet. Her er stuen i forlængelse af køkkenalrummet, men det er jo stadig i et andet rum.
- Bør vi vælge trægulv eller klinker eller to zoner
- Bør vi vælge en køkkenø eller lave L eller u-formet køkken? Vi har pt et helt standard U-form, men jeg vil nok være tilbøjelig til at vælge L-form i det andet. Køkkenø kan jeg ikke helt gennemskue om er noget for os. Så hvis du kan fortælle mig hvorfor det er fedt at have en køkkenø, ville jeg blive rigtig glad.

Gode ideer? Jeg er ikke skide god til indretning.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 19:45

Jeg forestiller mig måske noget ala dette.
Det er faktisk alligevel med en kogeø. Jeg ved ikke helt om man overhovedet kan komme ud over den, selvom jeg ikke er fan.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 19:54

Eller uden sofa, måske med bedre placering af høje skabe

Tror måske bare jeg tænker det bliver meget tomt. Og der er stadig ikke særlig meget skabsplads.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Køkkenindretning

Indlægaf superboa » 4. dec 2016, 20:11

Jeg ville klart prioritere at få ovnen op i en ordentlig højde - det er et stort ønske herhjemme, når der på et tidspunkt skal laves nyt køkken :)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Køkkenindretning

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. dec 2016, 20:16

ovnen op i en god højde, og hvis i jævnligt har gæster til spisning, evt. 2 ovne!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Køkkenindretning

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. dec 2016, 20:16

hvilket pgr. har du tegnet i? gratis?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 20:21

Ja, det er gratis. Roomsketcher.com
Jeg har aldrig prøvet det før og er ikke helt vildt fan.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 20:35

Dette er nok mere sådan noget jeg havde forestillet mig.
Det ser fedt ud, men jeg aner ikke hvor man skal have køkkentingene henne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Køkkenindretning

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. dec 2016, 20:40

TomKah skrev:Dette er nok mere sådan noget jeg havde forestillet mig.
Det ser fedt ud, men jeg aner ikke hvor man skal have køkkentingene henne.


Tror du ville blive træt af placeringen af køleskab og fryser i denne.
I køkken indretning arbejder man en del med en trekantzone, ml. vask, komfur, køleskab.
Den rammer du noget bedre i modellen med kogeøen.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Køkkenindretning

Indlægaf Flora » 4. dec 2016, 20:40

Lidt strøtanker...

I stedet for en egentlig sofa kunne du måske overveje noget i denne stil:
Billede

Så kan børnene sidde og tegne (eller hvad de nu kan lide at lave) mens du laver mad for eksempel og det bliver lidt blødere end at sidde ved spisebordet, samtidig med det også kan bruges til spisebord i hverdagen for eksempel og så kunne det lange bruges når der er gæster.

Man kunne også forlænge køkkenøen med et bord ala dette:
Billede

Så har man også mulighed for at have børnene tæt på og så kunne man bruge hjørnet til opbevaring i stedet for sofa. Man kan jo også indbygge opbevaring i køkkenøen.

Mht at rummet kan føles tomt når det er så stort, så læg tæpper under de forskellige områder. Et under sofaområdet hvis du laver sådan et og et under spisebordet. Så kommer det til at føles som små selvstændige områder og rummet vil føles mindre :)
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Køkkenindretning

Indlægaf kidkomb » 4. dec 2016, 20:40

Bare som input: En sænket kogeplade er virkelig rar. Bare 10cm lavere end det alm køkkenbord gør at man har et langt bedre overblik overgryderne og man kan nemmere røre osv.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Køkkenindretning

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. dec 2016, 20:42

Har du prøvet at lave en model med køkkenbord langs hele væggen ud til,
og så en sofa/bænk for "bordenden" i stedet,

og evt. bibeholde kogeøen, og med en "halv bordplade" ud, så i får siddepladser der også, til det hurtigere morgenmåltid, børn der gerne vil være med under madlavning, sidde og lave lektier imens forældre laver mad osv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 20:55

Flora skrev:Lidt strøtanker...

I stedet for en egentlig sofa kunne du måske overveje noget i denne stil:
Billede

Så kan børnene sidde og tegne (eller hvad de nu kan lide at lave) mens du laver mad for eksempel og det bliver lidt blødere end at sidde ved spisebordet, samtidig med det også kan bruges til spisebord i hverdagen for eksempel og så kunne det lange bruges når der er gæster.

Man kunne også forlænge køkkenøen med et bord ala dette:
Billede

Så har man også mulighed for at have børnene tæt på og så kunne man bruge hjørnet til opbevaring i stedet for sofa. Man kan jo også indbygge opbevaring i køkkenøen.

Mht at rummet kan føles tomt når det er så stort, så læg tæpper under de forskellige områder. Et under sofaområdet hvis du laver sådan et og et under spisebordet. Så kommer det til at føles som små selvstændige områder og rummet vil føles mindre :)


Så to spiseborde i samme rum. Det er der i hvert fald plads til, for det er der nu, hvor rummet er delt i to. Men jeg ville hellere nøjes med et. Men jeg vil samtidig heller ikke have børnene så langt væk. Måske skal jeg alligevel tænke mere over en barstol-løsning, selvom jeg i første omgang havde forkastet den.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 20:57

kidkomb skrev:Bare som input: En sænket kogeplade er virkelig rar. Bare 10cm lavere end det alm køkkenbord gør at man har et langt bedre overblik overgryderne og man kan nemmere røre osv.


Jeg laver ikke mad og min mand er over 2 meter høj, så jeg tror ikke det er en god ide. Men godt input såfremt han havde været mindre.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenindretning

Indlægaf TomKah » 4. dec 2016, 20:59

DD_81 skrev:Har du prøvet at lave en model med køkkenbord langs hele væggen ud til,
og så en sofa/bænk for "bordenden" i stedet,

og evt. bibeholde kogeøen, og med en "halv bordplade" ud, så i får siddepladser der også, til det hurtigere morgenmåltid, børn der gerne vil være med under madlavning, sidde og lave lektier imens forældre laver mad osv.


Tænker du ala dette?
Billede
Ja måske.....
0

Tilbage til "Bolig"