gran- og andre nåletræer.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Kommodedyret » 9. nov 2016, 16:19

Jeg kan ikke finde plantesektionen på denne debat, så derfor lander mit spørgsmål her i bolig.

Diverse små nåletræer i lerpotter udendørs. Når det fryser, tager de så skade? Hvor store skal potterne være?

Jeg er lidt bekymret for mine små træer, hvis de ikke kan overleve frosten.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Kommodedyret » 9. nov 2016, 16:36

Falstria skrev:
Kommodedyret skrev:Jeg kan ikke finde plantesektionen på denne debat, så derfor lander mit spørgsmål her i bolig.

Diverse små nåletræer i lerpotter udendørs. Når det fryser, tager de så skade? Hvor store skal potterne være?

Jeg er lidt bekymret for mine små træer, hvis de ikke kan overleve frosten.



Nåletræerne tager ikke skade, de er netop tilpasset koldt klima ved at have nåle istedet for blade, men lerpotten skal være en type der tåler frost, ellers kan den frostsprænge.

Kan rødderne ikke tage skade ved at bære fastfrosset i en lille klump jord i længere tid?
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Kommodedyret » 9. nov 2016, 17:00

Falstria skrev:
Kommodedyret skrev:
Falstria skrev:
Kommodedyret skrev:Jeg kan ikke finde plantesektionen på denne debat, så derfor lander mit spørgsmål her i bolig.

Diverse små nåletræer i lerpotter udendørs. Når det fryser, tager de så skade? Hvor store skal potterne være?

Jeg er lidt bekymret for mine små træer, hvis de ikke kan overleve frosten.



Nåletræerne tager ikke skade, de er netop tilpasset koldt klima ved at have nåle istedet for blade, men lerpotten skal være en type der tåler frost, ellers kan den frostsprænge.

Kan rødderne ikke tage skade ved at bære fastfrosset i en lille klump jord i længere tid?


Det er måske muligt hvis potterne står på en altan i en by, men hvis der ellers er liv i jorden, så fryser den ikke. Bakterierne danner varme når de nedbryder det organiske materiale i mulden.
Jo større potte, des mere muld og aktivitet der skaber varme. Gødning hjælper de små mikrober med at skabe endnu mere varme.


Ja det er jo netop dette der er humlen. Om de tager skade i de potter de står i.
Men tak for tippet om gødning :gogo:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Kommodedyret » 9. nov 2016, 17:08

Måske skulle jeg bare tage dem indenfor når jorden bliver hård? :gruble:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Kommodedyret » 9. nov 2016, 17:29

Falstria skrev:
Kommodedyret skrev:Måske skulle jeg bare tage dem indenfor når jorden bliver hård? :gruble:


Jeg har aldrig hørt om nogen der tog et grantræ indenfor, men jeg kender heller ikke til nogen der dyrker dem på altaner.

... indtil nu.. :D
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Daine » 17. nov 2016, 09:17

Falstria skrev:
Kommodedyret skrev:Måske skulle jeg bare tage dem indenfor når jorden bliver hård? :gruble:


Jeg har aldrig hørt om nogen der tog et grantræ indenfor, men jeg kender heller ikke til nogen der dyrker dem på altaner.

Juletræ? :genert:

Kommode: er der hul i bunden af dine potter? For så mener jeg, de godt kan stå ude/er frostsikre. Ellers skal du måske omkring Bauhaus og købe nogle billige potter et nr større, lidt ekstra jord og lecrakugler (hvis ikke du bruger keramikskår i bunden), så kan du plante dem om og stadig have dem udenfor.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Stars » 17. nov 2016, 09:24

Jeg ville ikke tage dem ind, medmindre du har et koldt lokale (under 10 grader).

Jeg har ikke meget forstand på træer, men jeg ville frygte, at de blev "forvirrede" over at komme ind i varmen.
Men jeg ville pakke potterne ind i halm/ vintermåtte/ tæppe.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf Daine » 17. nov 2016, 12:25

Falstria skrev:
Daine skrev:
Falstria skrev:
Kommodedyret skrev:Måske skulle jeg bare tage dem indenfor når jorden bliver hård? :gruble:


Jeg har aldrig hørt om nogen der tog et grantræ indenfor, men jeg kender heller ikke til nogen der dyrker dem på altaner.

Juletræ? :genert:



De vokser da en halv meter om året, det er vel ikke så velegnet til altaner? :lol:

Nå nej, men du skrev at du aldrig havde hørt om det. Det kunne jo være du ikke kendte til begrebet juletræ :devil2:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: gran- og andre nåletræer.

Indlægaf hotlips » 2. dec 2016, 22:02

Det er de små cedertræer folk har i krukker ofte og de er IKKE nødvendigvis hårdføre, nåle er ikke kun for at beskytte mod frost men også mod udtørring og derfor ses de ofte på nogen af de mest tørketålende planter der findes. Ligesom nåle på kaktus og uægte kaktus.

De er iøvrigt ofte dyre og nogle er langsomtvoksende for at spare på energien og vandet så sørg for at checke hvad det er præcis for en sort og hvis ikke du med sikkerhed kan få et sorts navn og en vejledning så ville jeg ikke købe dem, der er mange der tror de tåler kulde og de bliver derfor ikke altid passet på som de burde under transporten og så vil de dø eller tabe nålene uanset hvad du gør i løbet af nogle uger.
0

Tilbage til "Bolig"