Hvad gør en klog?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Hvad gør en klog?

Indlægaf Hunkat » 24. okt 2016, 12:27

Jeg står i lidt af et dilemma i forhold til min boligsituation. Jeg er heldigvis ikke ved at blive hjemløs men here goes:

Lige nu har jeg to semi-konkrete muligheder for at flytte ud af den 1v jeg bor i pt (det er et stort ønske).
En lejelejlighed og en andelslejlighed.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper. Både økonomisk men også andre forhold.

Leje:
    Fordele:
  • Samme husleje som mit nuværende sted, så budgettet er ikke noget problem
  • Tættere på byen (Vanløse)
  • Ubegrænset lejeperiode
  • 55 m2

    Ulemper:
  • Indflytning 1. nov = dobbelt husleje i 3 måneder
  • Ingen 'opsparing i boligen qua lejebolig
  • Jeg er en blandt flere interesserede så det er ikke sikkert jeg får den

Andel:
    Fordele:
  • Lidt højere 'husleje' men afbetaling på lån = 'opsparing i bolig
  • Jeg er garanteret købet hvis jeg vil
  • Fod indenfor på boligmarkedet

    Ulemper:
  • Lidt længere fra byen (Hvidovre)
  • Det både blive en gevinst og en udgift at sælge en dag
  • "Kun" 47 m2
  • Lidt højere 'husleje'

Der er selvfølgelig både det økonomiske som jeg synes er svært at gennemskue hvad der bedst kan betale sig. Og så er der problemet med at andelen ejes af min veninde. Jeg har sagt til hende at jeg står klar til at købe (som jo er forudsætning for at de selv kan købe). Oprindeligt skulle vi havde skrevet under allerede men deres køb blev skinlagt og selvom de kigger videre så står jeg stand-by på ubestemt tid.
Nu har jeg så fået tilbudt den lejelejlighed som jeg skal kigge på i denne uge. Svarfrist er torsdag og hvis jeg får den (hvis jeg ikke får den løser det jo sig selv) så har jeg meget få dage, måske kun en eller to til at træffe beslutning om jeg vil sige ja tak.

Så hvad gør en klog? Både økonomisk men også i forhold til det 'løfte' jeg jo har afgivet før der kom grus i maskineriet?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2016, 12:37

I forhold til din veninde, så synes jeg du skal forklare hende, at du ikke kan stå stand by så længe, når du nu faktisk har så fin en mulighed for en større og bedre lejlighed, og at du håber, hun forstår, du ikke kan indrette din boligjagt efter deres.

Hvis du stadig er indstillet på at købe, men blot ikke ønsker at stå stand by kan du jo sige, at der i givet fald skal indgås en bindende aftale med en tidshorisont, der er acceptabel for dig, før du vil købe.

I forhold til de to muligheder havde jeg taget lejelejligheden, hvis lejlighederne i øvrigt er sammenlignelige, fordi den er billigere og større og har bedre beliggenhed - og fordi du altid kan slippe af med den, hvis der er en dag kommer et godt tilbud om en andel. Det lyder som om, den væsentligste fordel ved din venindes andel er, at den er til salg lige nu, og det synes jeg er en dårlig begrundelse for at købe.

og så ville jeg i øvrigt forsøge at undgå at skulle indgå den slags store handler mellem venner. Det kan give rod, hvis den pludselig falder eller stiger i værdi og den ene føler sig "snydt", eller værre endnu, hvis der opstår problemer ift. andelsforeningen, lejlighedens stand eller lignende. Sørg i hvert fald for professionel rådgivning, så du ikke køber katten i sækken.
8
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf godtnavn » 24. okt 2016, 14:28

Jeg ville vælge lejeboligen, både fordi den er tættere på byen, er større og billigere.

Men til dette hører at en 47 kvm lejlighed for mig ikke ville have meget fremtid, og dermed ville jeg ikke købe en så lille lejlighed. Kan du se dig selv bo på så lidt plads, så langt fra byen i +10 år så er det jo en god mulighed, især hvis boligydelsen (hedder det ikke det, det du betaler udover lånet) er lav. Så kan du sidde med en "leje" på f.eks. 2.000 kr når lånet er betalt ud så er det jo en god mulighed :)

Jeg ville som nævnt vælge lejelejligheden og få sparet op til en større andel med bedre beliggenhed og så vente 3-5 år med at købe :)
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Filipai » 24. okt 2016, 15:01

Hvordan i forhold til at få din kære mand hertil. Har det nogen indflydelse om du vælger det ene frem for det andet? Eller er leje lejligheden på ubestemt tid?

Edit: Var åbenbart ikke helt vågen . Tak til rapper for at gøre mig opmærksom på det.

Ej, men så ville jeg hoppe efter lejeboligen. Det slår mig som et dyrt tidspunkt at købe, og du kan jo ikke stå standby for evigt for din veninde. Det vil hun helt sikkert også kunne forstå. Så leje bolig, og så få sparet om til noget i en størrelse man orker at bo 2 mennesker i en længere periode.

Og så er det jo lækkert med kortere på arbejde og mere plads.
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Hunkat » 24. okt 2016, 16:05

Filipai skrev:Hvordan i forhold til at få din kære mand hertil. Har det nogen indflydelse om du vælger det ene frem for det andet? Eller er leje lejligheden på ubestemt tid?

Edit: Var åbenbart ikke helt vågen . Tak til rapper for at gøre mig opmærksom på det.

Ej, men så ville jeg hoppe efter lejeboligen. Det slår mig som et dyrt tidspunkt at købe, og du kan jo ikke stå standby for evigt for din veninde. Det vil hun helt sikkert også kunne forstå. Så leje bolig, og så få sparet om til noget i en størrelse man orker at bo 2 mennesker i en længere periode.

Og så er det jo lækkert med kortere på arbejde og mere plads.


Som Rapfisk sikkert har nævnt så er det i princippet ligegyldigt forudsat at lejeperioden er mere end to år (så i realiteten ubegrænset). Der er noget dokumentationskrav men som forhold i sig selv gør det reelt ingen forskel.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Rapfisk » 24. okt 2016, 17:08

Jeg har været rigtig glad for at have andelsbolig, men om det er en fornuftig investering afhænger meget af den konkrete lejlighed og forening. Jeg ville allerede nu bede din veninde om diverse papirer om foreningen, så du kan forberede dig inden et eventuelt køb.

Derudover synes jeg, at leje i din situation har mange fordele. Som Godtnavn er inde på, kan du bruge de penge, du sparer, på en opsparing, og så kan du og din mand sammen finde noget, der passer til jer begge, når den tid kommer.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Hunkat » 25. okt 2016, 12:46

Jeg kan godt se I er frygtelig enige om at lejeboligen er klart at foretrække :D

Hvis jeg kan få fingre i den er den eneste ulempe reelt at jeg nok skal betale dobbelthusleje men det kan man jo leve med I guess.

Måske har jeg en eller anden romantisk forestilling om at det er det 'rigtige' næste skridt at købe noget. Ligesom man bliver forlovet og gift efter et stykke tid som kærester. En ide om den 'naturlige' udvikling i et liv. Men sådan behøver det jo overhovedet ikke være, der er mange fordele ved leje, det kan jeg godt se.

Nå, jeg må se om det er noget gammelt lort og om jeg overhovedet kommer i betragtning. Så må jeg tage den derfra.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. okt 2016, 13:29

personligt ville jeg altid gå efter ejer/andel, og dermed opsparing i boligen.
Særligt med den lave rente p.t.

Ifht. de 3 måneder med dobbelt husleje, din nuværende udlejer er forpligtiget til at leje ud så hurtig som muligt, og som boligmarkedet er i storkøbenhavn p.t. burde dert ikke være et problem. Så hvis du flytter ind pr. 1 og noget nyt, kan du formodentligt opsige allerede pr. 15. eller pr. 1 30/31, så du slipper med en halv eller hel måned med dobbelt husleje.

Har du ellers kigget på markedet for andelsboliger? Måske er der andre muligheder som du finder mere attraktive, både ifht. placering og størrelse.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Akehurst2 » 25. okt 2016, 14:04

DD_81 skrev:personligt ville jeg altid gå efter ejer/andel, og dermed opsparing i boligen.
Særligt med den lave rente p.t.



Det er generelt et godt råd, men i og med, der er tale om en midlertidig bolig (da den er ret lille og det er hensigten at de snart skal bo to sammen) skal man også indregne transaktionsomkostninger, der hurtigt kan dække mange måneders leje, i forhold til at man køber og sælger inden for en kortere periode.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf JoyNips » 25. okt 2016, 14:20

Hvordan er mulighederne for en større lejlighed i andelsforeningen på sigt? Hos os sælges de gode lejligheder rent internt. Og så er den lille andel måske et skidegodt køb i det lange løb hvis den kan skaffe jer adgang til en større og mere permanent løsning. Men hvis I på sigt vil have hus og have, så er leje måske mere fornuftigt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Hunkat » 25. okt 2016, 16:31

Jeg prøver lige at svare lidt samlet.

DD_81 skrev:personligt ville jeg altid gå efter ejer/andel, og dermed opsparing i boligen.
Særligt med den lave rente p.t.

Ifht. de 3 måneder med dobbelt husleje, din nuværende udlejer er forpligtiget til at leje ud så hurtig som muligt, og som boligmarkedet er i storkøbenhavn p.t. burde dert ikke være et problem. Så hvis du flytter ind pr. 1 og noget nyt, kan du formodentligt opsige allerede pr. 15. eller pr. 1 30/31, så du slipper med en halv eller hel måned med dobbelt husleje.

Har du ellers kigget på markedet for andelsboliger? Måske er der andre muligheder som du finder mere attraktive, både ifht. placering og størrelse.


Det er præcis det jeg har tænkt, at leje reelt er penge ud af vinduet (selvom man selvfølgelig slipper for en del regninger).
Lige nu bor jeg hos privat udlejer, gælder reglerne om at han skal leje ud så hurtigt som muligt så også? Uanset hvad må jeg nok hellere få LLO indover, der er også noget med huslejen generelt og et par andre småting.

En anden nævnte at det virker som om jeg gerne vil købe fordi muligheden er der og det er ikke helt forkert. Pga. nogle valg tidligere i livet og nogle omstændigheder har jeg ikke ret meget opsparing og der er kun min indtægt som reelt skal forsørge to mennesker om et lille årstid. Jeg kan ikke sidde for ret meget Og derfor er de mere attraktive både andels- og ejerlejligheder ikke inde for rækkevide for mig. Vi snakker nok om at jeg max kan låne 1 mio, og bestemt ikke til 1% rente.


JoyNips skrev:Hvordan er mulighederne for en større lejlighed i andelsforeningen på sigt? Hos os sælges de gode lejligheder rent internt. Og så er den lille andel måske et skidegodt køb i det lange løb hvis den kan skaffe jer adgang til en større og mere permanent løsning. Men hvis I på sigt vil have hus og have, så er leje måske mere fornuftigt.


Det ved jeg faktisk ikke, jeg forestiller mig at mulighederne er okay. Jeg vil helst have lejlighed men min mand har aldrig boet i andet end hus så det bliver nok et forhandlingspunkt på et tidspunkt.


Som et par ved så er der den krølle på halen at min mand og jeg skal familiesammenføres. Det betyder også at jeg SKAL have en opsparing når han kommer hertil og hvis jeg bliver gravid (planlagt eller ved uheld) så SKAL vi bruge et større sted for at opfylde betingelserne. At eje er en fordel for første del men en ulempe for anden del og vice versa for leje.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf Delfin » 25. okt 2016, 17:31

Jeg ville vælge lejelejligheden ud fra de ting, du fortæller.
En andel på 47 kvm, når du står overfor en mulig familieforøgelse med mand og evt barn i sigte, lyder ikke særlig genialt, og det er jo ikke sikkert, den bare lige er til at slippe af med igen.
Hvis du meget gerne vil vælge andel, ville jeg kigge mig om efter en, som bedre opfylder jeres behov
0
14 11 14
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad gør en klog?

Indlægaf godtnavn » 25. okt 2016, 22:58

Jeg havde ikke tænkt på at det selvfølgelig giver adgang til større lejligheder i foreningen når man først har et ben inde, men omvendt virker du ikke helt jublende over beliggenheden, så af den grund synes jeg ikke det taler så meget for som det kunne.

Er det i morgen du skal se lejelejligheden?
0

Tilbage til "Bolig"