El eller Olie radiator

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

El eller Olie radiator

Indlægaf zembra1986 » 7. okt 2016, 11:43

Jeg bor i en gammel boligblok fra 1943 og her er desværre meget dårligt isoleret hvilket betyder, at der bliver ret koldt om efteråret/vinteren. Allerede på nuværende tidspunkt er her ret køligt :(

De radiotorer der er i lejligheden er samtidig noget gammel skrammel, som er placeret rigtig dårligt, længst væk fra vinduerne og som skal skrues helt op på 4-5 for a have nogen effekt overhovedet.

Derfor overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en el eller olie radiotor, men hvad er bedst og billigst i forbrug?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf zembra1986 » 7. okt 2016, 12:29

Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Jeg bor i en gammel boligblok fra 1943 og her er desværre meget dårligt isoleret hvilket betyder, at der bliver ret koldt om efteråret/vinteren. Allerede på nuværende tidspunkt er her ret køligt :(

De radiotorer der er i lejligheden er samtidig noget gammel skrammel, som er placeret rigtig dårligt, længst væk fra vinduerne og som skal skrues helt op på 4-5 for a have nogen effekt overhovedet.

Derfor overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en el eller olie radiotor, men hvad er bedst og billigst i forbrug?


Der er ingen forskel i effektiviteten, begge dele er elradiatorer, forbruget for at opvarme xx kvadratmeter vil være det samme.

Den med olie giver et mere behageligt indeklima end den uden, derfor er den med olie at foretrække.
Muligvis kan man nøjes med at skrue mindre op for den med olie, fordi varmen er mere jævn og behagelig, det påstår nogen.


Så lyder olie versionen da umiddelbart mest tiltalende.

De er nok bestemt ikke billige at have til at køre, men jeg overvejer at lade en sådan radiotor stå for varmen alene og ikke som supplement af de radiotorer der er i lejligheden i forvejen, for de skal som sagt skrues max op for at have nogen virkning, og det er altså ret dyrt i længden, og samtidig larmer de også en del når man skruer op på 4-5.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf zembra1986 » 7. okt 2016, 13:12

Falstria skrev:
zembra1986 skrev:
Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Jeg bor i en gammel boligblok fra 1943 og her er desværre meget dårligt isoleret hvilket betyder, at der bliver ret koldt om efteråret/vinteren. Allerede på nuværende tidspunkt er her ret køligt :(

De radiotorer der er i lejligheden er samtidig noget gammel skrammel, som er placeret rigtig dårligt, længst væk fra vinduerne og som skal skrues helt op på 4-5 for a have nogen effekt overhovedet.

Derfor overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en el eller olie radiotor, men hvad er bedst og billigst i forbrug?


Der er ingen forskel i effektiviteten, begge dele er elradiatorer, forbruget for at opvarme xx kvadratmeter vil være det samme.

Den med olie giver et mere behageligt indeklima end den uden, derfor er den med olie at foretrække.
Muligvis kan man nøjes med at skrue mindre op for den med olie, fordi varmen er mere jævn og behagelig, det påstår nogen.


Så lyder olie versionen da umiddelbart mest tiltalende.

De er nok bestemt ikke billige at have til at køre, men jeg overvejer at lade en sådan radiotor stå for varmen alene og ikke som supplement af de radiotorer der er i lejligheden i forvejen, for de skal som sagt skrues max op for at have nogen virkning, og det er altså ret dyrt i længden, og samtidig larmer de også en del når man skruer op på 4-5.


Prisen pr. kWh el er langt højere end prisen pr. kWh fjernvarme.

Når du har de andre radiatorer, bør den kun være et supplement til dem.

Selvom du skruer op på 5 for fjernvarmen, så måles der kun på hvor meget varme der afleveres til dig, det er antallet af watt du betaler for og de er altså langt billigere at købe hos varmeværket.
Men der må jo være noget galt med termostaten siden den ikke lukker helt op af sig selv når der er koldt.


Øhh, det forstår jeg ikke lige?? Hvis ikke jeg har skruet op på bare 1 som minimum, så bliver en radiator da ikke varm af sig selv? :genert:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf godtnavn » 7. okt 2016, 14:15

Hvis det er sådan en med fordampningsdims i så betaler du varme selv hvis de ikke er tændt, for du betaler for hvor varmt der er i rummet. Dvs. varmer du rummet med noget andet bliver regningen for de faste radioterer lige så høj som havde de varmet det op, og oveni kommer så udgiften til den anden varmekilde. Derfor er det smart at de ikke sidder lige under vinduet hvis de der bliver udsat for direkte sol, det kan hurtigt blive dyrt i varme på en sommerdag.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf godtnavn » 7. okt 2016, 14:31

Falstria skrev:
godtnavn skrev:Hvis det er sådan en med fordampningsdims i så betaler du varme selv hvis de ikke er tændt, for du betaler for hvor varmt der er i rummet. Dvs. varmer du rummet med noget andet bliver regningen for de faste radioterer lige så høj som havde de varmet det op, og oveni kommer så udgiften til den anden varmekilde. Derfor er det smart at de ikke sidder lige under vinduet hvis de der bliver udsat for direkte sol, det kan hurtigt blive dyrt i varme på en sommerdag.


Bruges den slags stadig? :forvirret2:


Der vi flyttede fra for et par år siden havde dem, og måske også hos ts når det nu lyder til at være noget gammelt noget. Hvor vi bor nu har vi dem heldigvis ikke :)
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf Lover-Moses » 8. okt 2016, 10:13

Falstria skrev:
godtnavn skrev:
Falstria skrev:
godtnavn skrev:Hvis det er sådan en med fordampningsdims i så betaler du varme selv hvis de ikke er tændt, for du betaler for hvor varmt der er i rummet. Dvs. varmer du rummet med noget andet bliver regningen for de faste radioterer lige så høj som havde de varmet det op, og oveni kommer så udgiften til den anden varmekilde. Derfor er det smart at de ikke sidder lige under vinduet hvis de der bliver udsat for direkte sol, det kan hurtigt blive dyrt i varme på en sommerdag.


Bruges den slags stadig? :forvirret2:


Der vi flyttede fra for et par år siden havde dem, og måske også hos ts når det nu lyder til at være noget gammelt noget. Hvor vi bor nu har vi dem heldigvis ikke :)


Jeg troede de havde fået målere op alle steder og så bare hæfter solidarisk hvor der er flere lejligheder på en måler :)


De fleste private udlejere kører stadig med de der fordampere. Har været ude og se på en del lejligheder, og det har været sådan alle steder.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf Annione » 8. okt 2016, 11:05

Lover-Moses skrev:
De fleste private udlejere kører stadig med de der fordampere. Har været ude og se på en del lejligheder, og det har været sådan alle steder.


Jeg har hørt at man kan pakke dem ind i en plastiskpose, så de der fordampere ikke kan fordampe ret meget.
Det er naturligvis noget fusk, hvis man bruger dem - men er de så dårlige, at man benytter anden form for varme, så kunne det måske gå an.

Jeg har kun erfaring med el-varme, fordi det er det mest udbredte i Norge, i hvert fald der hvor jeg boede. De kunne slidt varme en lejlighed op, med god, stabil varme. De er hurtige til at varme op, og når de slukkes bliver der hurtigt koldt igen.
Vi savnede dem ret meget, da der i 40 timer, i en iskold måned, var strømafbrydelse :tie: De varmede stadig mere end 40-60 fyrfadslys :-D
Jeg har intet begreb om prisen.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf zembra1986 » 13. okt 2016, 10:47

godtnavn skrev:Hvis det er sådan en med fordampningsdims i så betaler du varme selv hvis de ikke er tændt, for du betaler for hvor varmt der er i rummet. Dvs. varmer du rummet med noget andet bliver regningen for de faste radioterer lige så høj som havde de varmet det op, og oveni kommer så udgiften til den anden varmekilde. Derfor er det smart at de ikke sidder lige under vinduet hvis de der bliver udsat for direkte sol, det kan hurtigt blive dyrt i varme på en sommerdag.


Ved ikke hvad det er for en dims, men tror bestemt ikke den har en sådan en :genert:

Falstria skrev:
zembra1986 skrev:
Falstria skrev:
zembra1986 skrev:
Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Jeg bor i en gammel boligblok fra 1943 og her er desværre meget dårligt isoleret hvilket betyder, at der bliver ret koldt om efteråret/vinteren. Allerede på nuværende tidspunkt er her ret køligt :(

De radiotorer der er i lejligheden er samtidig noget gammel skrammel, som er placeret rigtig dårligt, længst væk fra vinduerne og som skal skrues helt op på 4-5 for a have nogen effekt overhovedet.

Derfor overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en el eller olie radiotor, men hvad er bedst og billigst i forbrug?


Der er ingen forskel i effektiviteten, begge dele er elradiatorer, forbruget for at opvarme xx kvadratmeter vil være det samme.

Den med olie giver et mere behageligt indeklima end den uden, derfor er den med olie at foretrække.
Muligvis kan man nøjes med at skrue mindre op for den med olie, fordi varmen er mere jævn og behagelig, det påstår nogen.


Så lyder olie versionen da umiddelbart mest tiltalende.

De er nok bestemt ikke billige at have til at køre, men jeg overvejer at lade en sådan radiotor stå for varmen alene og ikke som supplement af de radiotorer der er i lejligheden i forvejen, for de skal som sagt skrues max op for at have nogen virkning, og det er altså ret dyrt i længden, og samtidig larmer de også en del når man skruer op på 4-5.


Prisen pr. kWh el er langt højere end prisen pr. kWh fjernvarme.

Når du har de andre radiatorer, bør den kun være et supplement til dem.

Selvom du skruer op på 5 for fjernvarmen, så måles der kun på hvor meget varme der afleveres til dig, det er antallet af watt du betaler for og de er altså langt billigere at købe hos varmeværket.
Men der må jo være noget galt med termostaten siden den ikke lukker helt op af sig selv når der er koldt.


Øhh, det forstår jeg ikke lige?? Hvis ikke jeg har skruet op på bare 1 som minimum, så bliver en radiator da ikke varm af sig selv? :genert:


Når den står på 1 skal den lukke allerede ved ca. 10 grader C.

Når den står på 2 skal den lukke ved ca. 20 grader C.

Så hvis du stiller den på 2 og der kun er 15 grader, så skal den af sig selv lukke helt op, så radiatoren bliver varm og først lukke igen når der er er 20 grader lokalt på det sted hvor termostaten sidder.



Det gør den ikke
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: El eller Olie radiator

Indlægaf zembra1986 » 13. okt 2016, 10:51

Men kan godt se det er noget dyrt i forbrug med sådan en olie/el radiator, så hvis jeg anskaffer mig en, vil jeg bestemt begrænse mit brug af den, og kun tænde den hvis det en dag er helt grelt med kulde.

Måske jeg skulle få fat i varmemesteren og hører ham om man kan gøre noget ved termostaten på de radiatorer. Får sikkert at vide at han intet kan gøre, men der sker jo ikke noget ved at spørge.
0

Tilbage til "Bolig"