Fraflytningssyn - lejelov og frister

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 5. okt 2016, 06:56

Min kæreste havde fraflytningssyn og afleverede nøglerne til sin gamle lejlighed d. 15/9. Udlejer oplyste om, at der skulle males og slibes gulve, men han ville fremsende noget skriftligt angående pris. Nu sidder jeg jo så lige og kigger på §98 i lejeloven... Lejligheden lå i en bygning, hvor udlejer udlejede 6 lejligheder. Er fristen så ikke overskredet? Kan min kæreste nu forlange hele indskuddet tilbagebetalt?

Jeg er i tvivl, fordi min kæreste er blevet gjort mundtligt opmærksom på, hvad der skal laves, men ikke har fået oplyst en pris. Dog har han slet ikke modtaget noget på skrift. Oveni kommer også, at lejligheden først er genudlejet pr. 1/11, så min kæreste betaler faktisk stadig husleje - men har dog som skrevet afleveret alle nøgler og har ikke længere adgang.

Nogle med forstand på dette punkt i lejeloven?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Aesel82 » 5. okt 2016, 07:09

Mig bekendt skal han have en flyttesynsrapport senest 14 dage efter fraflytning for at udlejer kan kræve betaling for istandsættelse, men jeg er ikke helt inde i den nye lejelov.
Står der ikke noget om frister i hans lejekontrakt?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 5. okt 2016, 07:24

Aesel82 skrev:Mig bekendt skal han have en flyttesynsrapport senest 14 dage efter fraflytning for at udlejer kan kræve betaling for istandsættelse, men jeg er ikke helt inde i den nye lejelov.
Står der ikke noget om frister i hans lejekontrakt?


Det mener jeg ikke, men selv hvis der gjorde, så kan han vel aldrig blive stillet dårligere end lejeloven?

Og er det ikke noget med, at mange bestemmelser i den nye lejelov kun er gældende, hvis man har indgået lejekontrakt i 2015 og fremefter? Han har boet der længere end det nemlig...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 5. okt 2016, 08:36

Lismaens skrev:Man skal indkaldes til syn senest 14 dage efter aflevering af nøgler og derefter skal man have en opgørelse senest 14 dage efter. Det er irrelevant hvornår man betaler husleje til. Sådan har jeg forstået det. Jeg oprettede også en tråd med nøjagtigt samme spørgsmål for lidt siden. Jeg flyttede nemlig- og afleverede nøgler d. 1/8 og har ikke hørt noget siden, så mig bekendt kan de ikke forlange noget af mig.


Det er da i hvert fald værd at prøve at afvise et evt. krav, når det kommer med henvisning til §98 og de datoer, hvor tingene er foregået...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Spjaerten » 5. okt 2016, 09:05

Der skal forelægge et skriftlig overslag indenfor 14 dage. Så jeg vil mene der ikke er noget at komme efter.
1
Tryk på * :slem:
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Aesel82 » 5. okt 2016, 10:04

Mi55y skrev:
Aesel82 skrev:Mig bekendt skal han have en flyttesynsrapport senest 14 dage efter fraflytning for at udlejer kan kræve betaling for istandsættelse, men jeg er ikke helt inde i den nye lejelov.
Står der ikke noget om frister i hans lejekontrakt?


Det mener jeg ikke, men selv hvis der gjorde, så kan han vel aldrig blive stillet dårligere end lejeloven?

Og er det ikke noget med, at mange bestemmelser i den nye lejelov kun er gældende, hvis man har indgået lejekontrakt i 2015 og fremefter? Han har boet der længere end det nemlig...


Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener, at fristen iht den gamle lejelov, som din kæreste hører under, når kontrakten er fra før 1. juli 2015, er 4 uger. Men jeg er overhovedet ikke sikker.

(Måske er de 4 uger noget, man kunne aftale i lejekontrakten, således at udlejer fik 2 uger ekstra ift de 2 uger, som gælder i lejeloven - men så burde det stå i lejekontrakten).
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 5. okt 2016, 10:22

Aesel82 skrev:
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener, at fristen iht den gamle lejelov, som din kæreste hører under, når kontrakten er fra før 1. juli 2015, er 4 uger. Men jeg er overhovedet ikke sikker.

(Måske er de 4 uger noget, man kunne aftale i lejekontrakten, således at udlejer fik 2 uger ekstra ift de 2 uger, som gælder i lejeloven - men så burde det stå i lejekontrakten).


Jeg har i mange år (+5) hørt om de 14 dage, så hvis der er noget om 4 uger, så må det skulle aftales specifikt.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Aesel82 » 5. okt 2016, 11:16

Mi55y skrev:
Aesel82 skrev:
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener, at fristen iht den gamle lejelov, som din kæreste hører under, når kontrakten er fra før 1. juli 2015, er 4 uger. Men jeg er overhovedet ikke sikker.

(Måske er de 4 uger noget, man kunne aftale i lejekontrakten, således at udlejer fik 2 uger ekstra ift de 2 uger, som gælder i lejeloven - men så burde det stå i lejekontrakten).


Jeg har i mange år (+5) hørt om de 14 dage, så hvis der er noget om 4 uger, så må det skulle aftales specifikt.


Sådan tror jeg også, at det er. Udlejer kunne forlænge fristen til de 4 uger, men så skal det fremgå af de særlige vilkår i lejekontrakten.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 8. okt 2016, 08:15

Så opdagede vi lige, at der er flyttet en ny lejer ind. Som er flyttet ind stort set lige efter fraflytningssyn, og uden at der er blevet istandsat noget. Så nu er der da slet ikke noget at komme efter, og min kæreste skal desuden også have sin husleje for oktober betalt tilbage. Så han har skrevet til udlejer og bedt ham udbetale det hele senest d. 1/11.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 8. okt 2016, 14:26

Og så så man lige en udlejer gå i panik og true med politianmeldelser og jeg ved ikke hvad... :stoned:

Han tilbyder dog at slå halv skade om malerarbejdet - som han indrømmer først vil blive udført efter, den nye lejer flytter ud. Det skal nok blive sjovt det her...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf decibell » 8. okt 2016, 14:55

Mi55y skrev:Og så så man lige en udlejer gå i panik og true med politianmeldelser og jeg ved ikke hvad... :stoned:

Han tilbyder dog at slå halv skade om malerarbejdet - som han indrømmer først vil blive udført efter, den nye lejer flytter ud. Det skal nok blive sjovt det her...


Gem alt (og få det helst) skriftligt og stå fast på, at I ikke betaler noget. Bare venligt afvis hans krav skriftligt, hvor I evt. lige giver et resumé af, hvad han har sagt, hvis I ikke har det skriftligt fra ham, og henvis hver gang til lejeloven og overskridelse af fristen m.m. og skriv også jeres krav om at få husleje retur. I kan dog risikere, at han tilbageholder den husleje, men så kan det indgives til Huslejenævnet og/eller Boligretten.

https://www.borger.dk/sider/huslejenaevn.aspx

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/boli ... fault.aspx
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 8. okt 2016, 17:09

decibell skrev:
Mi55y skrev:Og så så man lige en udlejer gå i panik og true med politianmeldelser og jeg ved ikke hvad... :stoned:

Han tilbyder dog at slå halv skade om malerarbejdet - som han indrømmer først vil blive udført efter, den nye lejer flytter ud. Det skal nok blive sjovt det her...


Gem alt (og få det helst) skriftligt og stå fast på, at I ikke betaler noget. Bare venligt afvis hans krav skriftligt, hvor I evt. lige giver et resumé af, hvad han har sagt, hvis I ikke har det skriftligt fra ham, og henvis hver gang til lejeloven og overskridelse af fristen m.m. og skriv også jeres krav om at få husleje retur. I kan dog risikere, at han tilbageholder den husleje, men så kan det indgives til Huslejenævnet og/eller Boligretten.

https://www.borger.dk/sider/huslejenaevn.aspx

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/boli ... fault.aspx


Det er præcist det vi har gjort. Holder en sober tone og holder os til fakta. Han graver sig længere og længere ned og digter nu historier om, at min kæreste havde frabedt sig at få noget angående istandsættelse på skrift. Hvorfor human ville nogen dog gøre det!? :stoned:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf decibell » 8. okt 2016, 17:32

Mi55y skrev:
decibell skrev:
Mi55y skrev:Og så så man lige en udlejer gå i panik og true med politianmeldelser og jeg ved ikke hvad... :stoned:

Han tilbyder dog at slå halv skade om malerarbejdet - som han indrømmer først vil blive udført efter, den nye lejer flytter ud. Det skal nok blive sjovt det her...


Gem alt (og få det helst) skriftligt og stå fast på, at I ikke betaler noget. Bare venligt afvis hans krav skriftligt, hvor I evt. lige giver et resumé af, hvad han har sagt, hvis I ikke har det skriftligt fra ham, og henvis hver gang til lejeloven og overskridelse af fristen m.m. og skriv også jeres krav om at få husleje retur. I kan dog risikere, at han tilbageholder den husleje, men så kan det indgives til Huslejenævnet og/eller Boligretten.

https://www.borger.dk/sider/huslejenaevn.aspx

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/boli ... fault.aspx




Det er præcist det vi har gjort. Holder en sober tone og holder os til fakta. Han graver sig længere og længere ned og digter nu historier om, at min kæreste havde frabedt sig at få noget angående istandsættelse på skrift. Hvorfor human ville nogen dog gøre det!? :stoned:

Hver gang han gør det, skal I huske at skrive tilbage, at det ikke passer, så I har på skrift, at I har benægtet det.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 8. okt 2016, 17:43

decibell skrev:Hver gang han gør det, skal I huske at skrive tilbage, at det ikke passer, så I har på skrift, at I har benægtet det.


Vi skriver, at min kæreste ikke kan genkende det, udlejer skriver, og at beskyldninger er grundløse.

Udlejer har i øvrigt vedhæftet en synsrapport - som er dateret d. 8/10, hvilket er streget ud og så står der d. 1/10. Og har tilføjet en masse ødelagte ting, som der ikke blev nævnt ved synet. For det første, så er d. 1/10 stadig for sent iht. loven - selv hvis min kæreste havde modtaget den der. For det andet så skrev han i sit første svar, at min kæreste rigtig nok ikke havde fået en rapport, men den ville han få lavet og fremsende. Det er simpelthen så skørt det her!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fraflytningssyn - lejelov og frister

Indlægaf Mi55y » 8. okt 2016, 19:10

Til grønt kort, nej der er tale om en mand som ejer en enkelt udlejningsejendom med 6 lejemål så ikke noget større selskab.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Bolig"