Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13011
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 1. maj 2019, 12:40

IrmaPigen skrev:Hvor køber man grus i små mængder?

Jem & Fix har det ikke.

Skal plante nogle lavendler, og de har bedst af noget grus i bunden.


Materialepladsen. Hvis I har sådan noget inde i byen ;) herude er det vejselv, så man kan nøjes med to skovlfulde hvis det er.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2348

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf didaa » 1. maj 2019, 12:59

IrmaPigen skrev:Thai basilikum på friland?

Det er pænt svært at opstøve her i området. Derfor har jeg købt en plante. Jeg laver lejlighedsvis thaimad, og der er thai basilikummen svær at undvære.

Jeg havde en sidste år, jeg plantede ud i krydderurtebedet (på friland). Den døde dog ret hurtigt.

Denne gang har plantet den i potte og lige nu står den inde.

Nogen der har haft held med dem på friland?


Jeg satte en i mit højbed (som teknisk set burde kaldes et lavhed grundet højden) som jeg havde hele sommeren og efteråret. Camilla Plum skriver at den er fler-årig og kan overvintre et lyst sted uden så meget varme. Den tåler ingen frost dog, så den skal op af jorden hvert år.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Fræksak » 1. maj 2019, 14:32

Må jeg lige spørge jer kloge hoveder om noget? Min datter har fået en spiret kartoffel med hjem fra skolen, som skal i jorden. Hvad gør man smartest med sådan én? Kan den blive lagt i en halvstor krukke med noget alm. muld fra planteskolen? Eller kan man bare proppe den direkte ned et random sted i udkanten af græsplænen? :genert:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 1. maj 2019, 14:48

Der kommer nattefrost, snu, slud og hagl den næste uges tid.

Tak Kong Vinter, jeg bærer da lige alle blomsterkrukkerne ind i carporten :rulle:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13011
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 1. maj 2019, 14:50

IrmaPigen skrev:Der kommer nattefrost, snu, slud og hagl den næste uges tid.

Tak Kong Vinter, jeg bærer da lige alle blomsterkrukkerne ind i carporten :rulle:


Der er heldigvis ikke varslet nogle af delene her hos os. :kryds:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1891
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 1. maj 2019, 15:39

Fræksak skrev:Må jeg lige spørge jer kloge hoveder om noget? Min datter har fået en spiret kartoffel med hjem fra skolen, som skal i jorden. Hvad gør man smartest med sådan én? Kan den blive lagt i en halvstor krukke med noget alm. muld fra planteskolen? Eller kan man bare proppe den direkte ned et random sted i udkanten af græsplænen? :genert:


Hvis du vil ofre det på "projektet", så kan du købe en 2-delt urtepotte, hvor man kan løfte den inderste op og se om der er kommet kartofler under. https://www.havenyt.dk/artikler/inspira ... /1072.html
Jeg gjorde det sammen med knægten for nogle år siden, og jeg brugte bare samme slags jord, som jeg plejer at bruge til krukker, altankasser og stueplanter.
Enhver stor urtepotte/krukke vil kunne gøre det, vil jeg mene.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16228
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30206

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf TinaW » 1. maj 2019, 16:52

Pandesteg skrev:
IrmaPigen skrev:Der kommer nattefrost, snu, slud og hagl den næste uges tid.

Tak Kong Vinter, jeg bærer da lige alle blomsterkrukkerne ind i carporten :rulle:


Der er heldigvis ikke varslet nogle af delene her hos os. :kryds:


Vi har heldigvis heller ikke hverken nattefrost eller nedbør af betydning på udsigten.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf dykkersild » 2. maj 2019, 10:58

Mine krydderurter bliver da bare på køkkenbordet lidt endnu. Den dag jeg pottede dem - ændrede vejudsigten sig så ind med dem. Tak til Annione for plantetips.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 2. maj 2019, 11:37

Skal man tynde ud i kirsebær eller kan et træ sagtens modne alle de bær det sætter? Vi har et dværgkirsebærtræ der blev plantet sidste forår, det er jo bre en stamme med et par grene på pt, men det har sat latterlig mange bær! Skal man bare lade det være eller skal der tyndes ud? Vil jo hellere have færre modne kirsebær end en masse der ikke blvier rigtig gode fordi træet ikke har kræfter til dem.

Og en bonus her, vores vindrue som ingen klaser satte sidste år har i hvert fald 3 i år (den blev plantet ud for 2 år siden da vi flyttede, så den er også ret lille og ny).
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 4. maj 2019, 08:43

Min agurk har fået tre - fire gule blomster.

Aner faktisk ikke, om jeg bør nippe de første blomster af?

Agurk og de to tomater skulle egentlig have været plantet ud i denne weekend i en kapilærkasse på min lukkede altan (der er ruder for som kan åbnes op) men pga kulden i denne venter jeg nok og ser vejret og til næste weekend.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2019, 18:55

TRoede mit kirsebærtræ var sygt, da mange blade krøllede sammen og så syge ud, men har opdaget at bagsiden af bladene er helt sorte af bladlus, så det er heldigvis et problem der kan bekæmpes.

Derfor, hvad er jeres bedste råd mod bladlus? Er jo ny i det der havenoget, og indenfor har jeg bare bruset dem, fanget et par mariehøns og så er de forsvundet, men udenfor flyver mariehønerne vel bare videre. Derudover har vi også myre som nok er dem der holder liv i bladlusene, vi har dog sat gift ud til myrerne (de der lokkedåser) da de har lavet et kæmpe bo under vores fliser og sidste år havde vi tusindsvis af myrer i vores lille have, så de skal væk.
0
Neverkont
Indlæg: 1891
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 9. maj 2019, 21:39

godtnavn skrev:TRoede mit kirsebærtræ var sygt, da mange blade krøllede sammen og så syge ud, men har opdaget at bagsiden af bladene er helt sorte af bladlus, så det er heldigvis et problem der kan bekæmpes.

Derfor, hvad er jeres bedste råd mod bladlus? Er jo ny i det der havenoget, og indenfor har jeg bare bruset dem, fanget et par mariehøns og så er de forsvundet, men udenfor flyver mariehønerne vel bare videre. Derudover har vi også myre som nok er dem der holder liv i bladlusene, vi har dog sat gift ud til myrerne (de der lokkedåser) da de har lavet et kæmpe bo under vores fliser og sidste år havde vi tusindsvis af myrer i vores lille have, så de skal væk.


Stueplanter med bladlus plejer jeg at sprøjte med en blanding af vand, sulfo og lidt sprit.

Hvis du finder nogle mariehøns, så sæt dem i træet, hvis de er sultne bliver de vel, der er jo masser af føde. ;)
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2019, 21:42

Neverkont skrev:
godtnavn skrev:TRoede mit kirsebærtræ var sygt, da mange blade krøllede sammen og så syge ud, men har opdaget at bagsiden af bladene er helt sorte af bladlus, så det er heldigvis et problem der kan bekæmpes.

Derfor, hvad er jeres bedste råd mod bladlus? Er jo ny i det der havenoget, og indenfor har jeg bare bruset dem, fanget et par mariehøns og så er de forsvundet, men udenfor flyver mariehønerne vel bare videre. Derudover har vi også myre som nok er dem der holder liv i bladlusene, vi har dog sat gift ud til myrerne (de der lokkedåser) da de har lavet et kæmpe bo under vores fliser og sidste år havde vi tusindsvis af myrer i vores lille have, så de skal væk.


Stueplanter med bladlus plejer jeg at sprøjte med en blanding af vand, sulfo og lidt sprit.

Hvis du finder nogle mariehøns, så sæt dem i træet, hvis de er sultne bliver de vel, der er jo masser af føde. ;)


Men er der ikke noget med at der ikke må komme sol direkte på bladene når de er sprøjtet med sulfo, det er jo svært at undgå udenfor, derudover har jeg heller ikke lyst til at sprøjte sulfo på mine bær :genert: Vinder en myrehær ikke voer mariehøns? Det tager jo nogle uger før myrerne er udryddet af giften, og mit træ er hårdt ramt, så vil gerne kunne sætte ind hurtigere end det...
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf JoyNips » 10. maj 2019, 06:45

godtnavn skrev:
Neverkont skrev:
godtnavn skrev:TRoede mit kirsebærtræ var sygt, da mange blade krøllede sammen og så syge ud, men har opdaget at bagsiden af bladene er helt sorte af bladlus, så det er heldigvis et problem der kan bekæmpes.

Derfor, hvad er jeres bedste råd mod bladlus? Er jo ny i det der havenoget, og indenfor har jeg bare bruset dem, fanget et par mariehøns og så er de forsvundet, men udenfor flyver mariehønerne vel bare videre. Derudover har vi også myre som nok er dem der holder liv i bladlusene, vi har dog sat gift ud til myrerne (de der lokkedåser) da de har lavet et kæmpe bo under vores fliser og sidste år havde vi tusindsvis af myrer i vores lille have, så de skal væk.


Stueplanter med bladlus plejer jeg at sprøjte med en blanding af vand, sulfo og lidt sprit.

Hvis du finder nogle mariehøns, så sæt dem i træet, hvis de er sultne bliver de vel, der er jo masser af føde. ;)


Men er der ikke noget med at der ikke må komme sol direkte på bladene når de er sprøjtet med sulfo, det er jo svært at undgå udenfor, derudover har jeg heller ikke lyst til at sprøjte sulfo på mine bær :genert: Vinder en myrehær ikke voer mariehøns? Det tager jo nogle uger før myrerne er udryddet af giften, og mit træ er hårdt ramt, så vil gerne kunne sætte ind hurtigere end det...


Jeg ahr døjet meget med bladlus i mine chilier og det bedste, mest effektive og mest økologiske er efter min erfaring at bruse dem væk dagligt. Har prøvet både med hjemmelavet sprøjt og nyttedyr, men det virker simpelthen bedst bare at skylle lortet væk :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2019, 06:52

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
Neverkont skrev:
godtnavn skrev:TRoede mit kirsebærtræ var sygt, da mange blade krøllede sammen og så syge ud, men har opdaget at bagsiden af bladene er helt sorte af bladlus, så det er heldigvis et problem der kan bekæmpes.

Derfor, hvad er jeres bedste råd mod bladlus? Er jo ny i det der havenoget, og indenfor har jeg bare bruset dem, fanget et par mariehøns og så er de forsvundet, men udenfor flyver mariehønerne vel bare videre. Derudover har vi også myre som nok er dem der holder liv i bladlusene, vi har dog sat gift ud til myrerne (de der lokkedåser) da de har lavet et kæmpe bo under vores fliser og sidste år havde vi tusindsvis af myrer i vores lille have, så de skal væk.


Stueplanter med bladlus plejer jeg at sprøjte med en blanding af vand, sulfo og lidt sprit.

Hvis du finder nogle mariehøns, så sæt dem i træet, hvis de er sultne bliver de vel, der er jo masser af føde. ;)


Men er der ikke noget med at der ikke må komme sol direkte på bladene når de er sprøjtet med sulfo, det er jo svært at undgå udenfor, derudover har jeg heller ikke lyst til at sprøjte sulfo på mine bær :genert: Vinder en myrehær ikke voer mariehøns? Det tager jo nogle uger før myrerne er udryddet af giften, og mit træ er hårdt ramt, så vil gerne kunne sætte ind hurtigere end det...


Jeg ahr døjet meget med bladlus i mine chilier og det bedste, mest effektive og mest økologiske er efter min erfaring at bruse dem væk dagligt. Har prøvet både med hjemmelavet sprøjt og nyttedyr, men det virker simpelthen bedst bare at skylle lortet væk :)


Sådan gjorde jeg som sagt også med indendørs planter som nemt kunne tages ud under bruseren, men må måske invisterer i en haveslange med sprøjtedims så jeg kan bruse hele træet :lol:

Mariehøns indendørs virkede nu rigtig godt, fordi de ikek rigtig kunne slippe væk, så lagde de æg og de der mariehønse"larver" udryddede bladlusene effektivt! Det ene år var en blomsterflue fløjet ind og lagt æg, deres larver var vildt klamme, men det er det mest effektive jeg nogensinde har haft, det gik stærkt!
0

Tilbage til "Bolig"