Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 27. maj 2023, 15:13

MrsHyacinth skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Er der nogle smukke blomstrende klatreplanter der trives mest i skygge? :tie:

Jeg har et stykke husmur der bare er så uendeligt kedeligt at se på, og jeg overvejer at købe en af de brede kasser med et espalier påsat og sætte det op af denne del af muren.
Udfordringen er at der her er minimalt sol i løbet af dagen på dette spot, men et eller andet skal der ske.....har I nogen ideer?

Der er ikke bed/jord ved denne del af muren men terrassefliser, så det skal være en plante der kan stå i en kasse.


Kaprifolie måske?


Tåler den mestendels skygge? :love2: Jeg elsker mange varianter af kaprifolie, men havde ikke lige overvejet om den kunne tåle det.
Jeg er forholdsvis ny haveejer :lol:
0
godtnavn
Indlæg: 11172
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12994

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 27. maj 2023, 16:32

Vinterjasmin kunne være et bud, der står godt nok den trives bedst i halvskygge, men jeg har haft god erfaring med at plante den i skygge. Den blomstre så som anvnet siger kun om vinteren, men den er flot og grøn om sommeren, og det er dejligt at have blomster fra oktober til februar hvor der ellers ikke er så meget farve på haven.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 27. maj 2023, 17:42

godtnavn skrev:Vinterjasmin kunne være et bud, der står godt nok den trives bedst i halvskygge, men jeg har haft god erfaring med at plante den i skygge. Den blomstre så som anvnet siger kun om vinteren, men den er flot og grøn om sommeren, og det er dejligt at have blomster fra oktober til februar hvor der ellers ikke er så meget farve på haven.


Den har en smuk og helt rigtig farve (gul passer vildt godt til huset og omgivelsene), men jeg kommer aldrig til at kigge på den om vinteren :mellow:

Min have er lidt 'anderledes' end normalt. Jeg har have mellem selve huset og så mit anneks. Det er oppe ved annekset (haven er i forskudte plan med lille græsplæne, trapper og højbede) hvor min store (overdækkede) terrasse er, så når vi sidder på denne, kan jeg se ned på husmuren. Der er selvfølgelig en masse krukker, pendler osv. med blomster på hele terrassen som lyser op med farver, men jeg kan også se ned på den ene bare væg på husmuren.
Denne mur ser jeg til gengæld aldrig om vinteren da jeg jo er inde i huset mestendels, og den vender heller ikke ud mod forsiden, så man kunne vise den frem der - så vinterblomstring er lidt spildt lige på det sted.
Ellers godt bud - det kunne overvejes et andet sted i haven :gogo:
0
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6280

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf MrsHyacinth » 27. maj 2023, 19:59

Velvet-Goldmine skrev:
MrsHyacinth skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Er der nogle smukke blomstrende klatreplanter der trives mest i skygge? :tie:

Jeg har et stykke husmur der bare er så uendeligt kedeligt at se på, og jeg overvejer at købe en af de brede kasser med et espalier påsat og sætte det op af denne del af muren.
Udfordringen er at der her er minimalt sol i løbet af dagen på dette spot, men et eller andet skal der ske.....har I nogen ideer?

Der er ikke bed/jord ved denne del af muren men terrassefliser, så det skal være en plante der kan stå i en kasse.


Kaprifolie måske?



Tåler den mestendels skygge? :love2: Jeg elsker mange varianter af kaprifolie, men havde ikke lige overvejet om den kunne tåle det.
Jeg er forholdsvis ny haveejer :lol:


Yes. Det er en skovplante og nok en af de blomstrende slyngplanter, der egner sig bedst til skygge. At den desuden dufter vidunderligt og vokser relativt hurtigt er bare bonus.

Jeg mistede desværre mine plantet sidste år til tørke og senere frost, men jeg skal klart have et par nye OG passe bedre på dem efter udplantning.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 27. maj 2023, 20:17

MrsHyacinth skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
MrsHyacinth skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Er der nogle smukke blomstrende klatreplanter der trives mest i skygge? :tie:

Jeg har et stykke husmur der bare er så uendeligt kedeligt at se på, og jeg overvejer at købe en af de brede kasser med et espalier påsat og sætte det op af denne del af muren.
Udfordringen er at der her er minimalt sol i løbet af dagen på dette spot, men et eller andet skal der ske.....har I nogen ideer?

Der er ikke bed/jord ved denne del af muren men terrassefliser, så det skal være en plante der kan stå i en kasse.


Kaprifolie måske?



Tåler den mestendels skygge? :love2: Jeg elsker mange varianter af kaprifolie, men havde ikke lige overvejet om den kunne tåle det.
Jeg er forholdsvis ny haveejer :lol:


Yes. Det er en skovplante og nok en af de blomstrende slyngplanter, der egner sig bedst til skygge. At den desuden dufter vidunderligt og vokser relativt hurtigt er bare bonus.

Jeg mistede desværre mine plantet sidste år til tørke og senere frost, men jeg skal klart have et par nye OG passe bedre på dem efter udplantning.


Fantastisk!

Jeg har lige klikket selve kassen og espalieret hjem, så nu må jeg ud og finde en smuk kaprifolie :lun: :gogo:
0
Cosi
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 151
Likede indlæg: 2248

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Cosi » 6. jun 2023, 17:04

Kan brombær gå i stok eller hvad sker der her? Vi har ikke haft brombær før. Planten er ca. 1 1/2 år gammel. Den har dannet 2-3 af nogle meget tykke grene?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
godtnavn
Indlæg: 11172
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12994

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 7. jun 2023, 10:52

Cosi skrev:Kan brombær gå i stok eller hvad sker der her? Vi har ikke haft brombær før. Planten er ca. 1 1/2 år gammel. Den har dannet 2-3 af nogle meget tykke grene?


Tænker bare det er en tykt skud? Vores lange skud er også meget tykke.
Det kunne dog også være gamle grene? Husker du at klippe grene der har båret frugt af helt nede ved jorden når bærrene er høstet? De bærer kun frugt på andetårs skud.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13021
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 7. jun 2023, 11:04

Cosi skrev:Kan brombær gå i stok eller hvad sker der her? Vi har ikke haft brombær før. Planten er ca. 1 1/2 år gammel. Den har dannet 2-3 af nogle meget tykke grene?


Jeg tænker som godtnavn at det bare er er meget tykt skud. Alle vores (vilde) brombær har sådan nogle gigant-g.rene
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. jun 2023, 10:25

Jeg købte en pæon for en måneds tid siden og plantede den i en potte (det læste jeg mig frem til at den sagtens kunne). Ca. 40 cm. høj med 6-7 stængler og grønne blade.

Den har så besluttet sig for at gå i dvale eller hvad sådan nogle blomster gør :forvirret:

Den er ikke vokset en cm. men den er heller ikke visnet eller har smidt blade....den er bare i stilstand.
Hvorfor gider den ingenting?
Jeg tænkte jo at den efterhånden ville sende et par blomsterknopper op, men jeg kender ikke så meget til netop pæoner - strejker de det første år?
Jeg har plantet/vandet/drænet/gødet helt efter forskrifterne fra div. eksperter i pæoner, og der er ingen af dem der skriver at de ikke blomstrer (med mindre man planter dem for dybt).
0
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1170
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mivsen » 14. jun 2023, 06:14

Vi har fjernet en gammel terrasse i haven og ved at gøre klar til at så græs der.
Der var fin sand i bunden også har vi hentet jord på genbrugspladsen, men har læst der skal noget alm jord på toppen da græs ikke gror så godt i det muld der ude fra. Men hvis jeg nu bare vil købe noget billigt i jem og fix, hvad skal det så være for noget ? :gruble:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13021
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 14. jun 2023, 07:06

Mivsen skrev:Vi har fjernet en gammel terrasse i haven og ved at gøre klar til at så græs der.
Der var fin sand i bunden også har vi hentet jord på genbrugspladsen, men har læst der skal noget alm jord på toppen da græs ikke gror så godt i det muld der ude fra. Men hvis jeg nu bare vil købe noget billigt i jem og fix, hvad skal det så være for noget ? :gruble:


Du kan sagtens bare så græs i det jord i har hentet fra genbrugspladsen. Græs er det vildeste ukrudt og skal nok klare sig. Så ingen grund til at bruge flere kræfter på det.
Men til gengæld er det et skidt tidspunkt at så græs (og alt andet nærmest :lol:) på, jeg ville vente til efteråret. Især fordi det er så tørt og ser ud til at fortsætte. Hvis vi havde dejlig dansk sommer med regnvejr, så var det måske forsøget værd, men intet spirer og overlever lige nu medmindre I er villige til at vande konstance.
Senest rettet af Pandesteg 14. jun 2023, 07:07, rettet i alt 1 gang.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13021
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 14. jun 2023, 07:07

Velvet-Goldmine skrev:Jeg købte en pæon for en måneds tid siden og plantede den i en potte (det læste jeg mig frem til at den sagtens kunne). Ca. 40 cm. høj med 6-7 stængler og grønne blade.

Den har så besluttet sig for at gå i dvale eller hvad sådan nogle blomster gør :forvirret:

Den er ikke vokset en cm. men den er heller ikke visnet eller har smidt blade....den er bare i stilstand.
Hvorfor gider den ingenting?
Jeg tænkte jo at den efterhånden ville sende et par blomsterknopper op, men jeg kender ikke så meget til netop pæoner - strejker de det første år?
Jeg har plantet/vandet/drænet/gødet helt efter forskrifterne fra div. eksperter i pæoner, og der er ingen af dem der skriver at de ikke blomstrer (med mindre man planter dem for dybt).


Jeg tænker den istedet bruger krudtet på at danne rødder, nu hvor du har pottet den om. Det er meget normalt. Så måske der kommer blomster senere, måske ikke. Men når man potter planter om tæt på blomstringstid risikerer man at der ingen blomster kommer, desværre.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1170
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mivsen » 14. jun 2023, 07:08

Pandesteg skrev:
Mivsen skrev:Vi har fjernet en gammel terrasse i haven og ved at gøre klar til at så græs der.
Der var fin sand i bunden også har vi hentet jord på genbrugspladsen, men har læst der skal noget alm jord på toppen da græs ikke gror så godt i det muld der ude fra. Men hvis jeg nu bare vil købe noget billigt i jem og fix, hvad skal det så være for noget ? :gruble:


Du kan sagtens bare så græs i det jord i har hentet fra genbrugspladsen. Græs er det vildeste ukrudt og skal nok klare sig. Så ingen grund til at bruge flere kræfter på det.
Men til gengæld er det et skidt tidspunkt at så græs (og alt andet nærmest :lol:) på, jeg ville vente til efteråret. Især fordi det er så tørt og ser ud til at fortsætte. Hvis vi havde dejlig dansk sommer med regnvejr, så var det måske forsøget værd, men intet spirer lige nu medmindre I er villige til at vande konstance.


Okay så prøver jeg bare at nøjes med det :D og nej vi venter også lige med at så græsset til der kommer regn :D
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 14. jun 2023, 10:34

Pandesteg skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Jeg købte en pæon for en måneds tid siden og plantede den i en potte (det læste jeg mig frem til at den sagtens kunne). Ca. 40 cm. høj med 6-7 stængler og grønne blade.

Den har så besluttet sig for at gå i dvale eller hvad sådan nogle blomster gør :forvirret:

Den er ikke vokset en cm. men den er heller ikke visnet eller har smidt blade....den er bare i stilstand.
Hvorfor gider den ingenting?
Jeg tænkte jo at den efterhånden ville sende et par blomsterknopper op, men jeg kender ikke så meget til netop pæoner - strejker de det første år?
Jeg har plantet/vandet/drænet/gødet helt efter forskrifterne fra div. eksperter i pæoner, og der er ingen af dem der skriver at de ikke blomstrer (med mindre man planter dem for dybt).


Jeg tænker den istedet bruger krudtet på at danne rødder, nu hvor du har pottet den om. Det er meget normalt. Så måske der kommer blomster senere, måske ikke. Men når man potter planter om tæt på blomstringstid risikerer man at der ingen blomster kommer, desværre.


Ja, jeg kender godt fænomenet, men jeg har nok bare været ualmindeligt heldig med alle mulige andre planter i haven - de har måske givet blomst lidt senere end ellers, men alligevel givet mig noget :D

Nu er det kun starten på min 3. sommer som haveejer, så jeg er 'ny' og plejer at læse alt om pasning og plantning af de planter jeg vælger, og der skriver de ofte om den evt. mgl. blomstring det første år, men denne 'advarsel' stod ikke ved pæonerne :trist:

Nå, jeg må glæde mig til næste år med store pæoner i potten :-D
0
Cosi
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 151
Likede indlæg: 2248

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Cosi » 17. jun 2023, 06:07

Er det normalt at en hængepil danner sådan nogle skud? Det ligner jo nærmest en ligusterhæk flere steder :lol: bladene ser jo helt anderledes ud end på grenene.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Bolig"