Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Shmartiesh » 21. maj 2023, 18:33

Min mand har båret en foliebakke med stegefedt fra den ene ende af vores indkørsel til skraldespanden som står i den anden ende, hvilket nok er 10 meter langt. Og han har selvfølgelig spildt fedtpletter hele vejen :cuss: :cuss: :cuss:

Nogle som har prøvet at fjerne fedtpletter og har gode erfaringer? Jeg har googlet mig frem til et par ting, men ville lige høre om nogen herinde havde erfaringer.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9578
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26792

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 21. maj 2023, 20:12

Kanga skrev:Vi har mange myrer i vores have. I år ser det ud til, at de har indtaget mit krydderurtebed. Planterne ser ikke ud til at tage skade, så er det så bare fint? Eller er der noget, vi skal tage forbehold for, år vi skal spise det, i dyrker?

Jeg har aldrig hørt om at myrer skulle gøre nogen som helst skade på planterne eller for den sags skyld være farlige at spise (Noma!).
Men jeg ville jo nok være omhyggelig med at skylle dem af.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Kanga
Indlæg: 2936
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3670

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Kanga » 22. maj 2023, 05:27

Santa skrev:
Kanga skrev:Vi har mange myrer i vores have. I år ser det ud til, at de har indtaget mit krydderurtebed. Planterne ser ikke ud til at tage skade, så er det så bare fint? Eller er der noget, vi skal tage forbehold for, år vi skal spise det, i dyrker?

Jeg har aldrig hørt om at myrer skulle gøre nogen som helst skade på planterne eller for den sags skyld være farlige at spise (Noma!).
Men jeg ville jo nok være omhyggelig med at skylle dem af.

Hey, jeg begynder da at levere til Noma!

Men ja,. vi skyller grundigt.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8536
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15177

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 25. maj 2023, 17:40

Vi har de sidste par år haft så mange bladlus i vores kirsebærtræ, som har suget næring ud af nærmest alle kirsebær. Jeg kan se, at der begynder at være kirsebær på træet, men dog ingen bladlus endnu. Hvad er det bedste (evt. forebyggende?) middel mod bladlus?
0
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11172
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12994

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 25. maj 2023, 17:52

Zonta skrev:Vi har de sidste par år haft så mange bladlus i vores kirsebærtræ, som har suget næring ud af nærmest alle kirsebær. Jeg kan se, at der begynder at være kirsebær på træet, men dog ingen bladlus endnu. Hvad er det bedste (evt. forebyggende?) middel mod bladlus?


Mariehøns når der er angreb, især forstadiet hvor de er de der lidt mindre charmerende biller der ikke kan flyve og derfor bliver og spiser abnorme mængder bladlus på den plante de bliver sat på. Måske børnene ville synes det var sjovt at gå på mariehønejagt i en park en dag? Vi skal afsted da vi har mange bladlus i vores kirsebær.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8536
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15177

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 25. maj 2023, 17:54

godtnavn skrev:
Zonta skrev:Vi har de sidste par år haft så mange bladlus i vores kirsebærtræ, som har suget næring ud af nærmest alle kirsebær. Jeg kan se, at der begynder at være kirsebær på træet, men dog ingen bladlus endnu. Hvad er det bedste (evt. forebyggende?) middel mod bladlus?


Mariehøns når der er angreb, især forstadiet hvor de er de der lidt mindre charmerende biller der ikke kan flyve og derfor bliver og spiser abnorme mængder bladlus på den plante de bliver sat på. Måske børnene ville synes det var sjovt at gå på mariehønejagt i en park en dag? Vi skal afsted da vi har mange bladlus i vores kirsebær.

Ja, jeg ved godt, at mariehøns spiser mange og skal nok sætte nogen derover, hvis jeg finder nogen. Har nok ikke helt tålmodighed til at gå på decideret mariehønejagt med barnet :genert: :fløjt:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2926

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Kilix » 25. maj 2023, 20:56

Man kan købe bladlus spisende mariehøns online (fandt jeg ud af da jeg ledte efter midler mod bille larver i min balkonkasser)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. maj 2023, 22:17

Zonta skrev:Vi har de sidste par år haft så mange bladlus i vores kirsebærtræ, som har suget næring ud af nærmest alle kirsebær. Jeg kan se, at der begynder at være kirsebær på træet, men dog ingen bladlus endnu. Hvad er det bedste (evt. forebyggende?) middel mod bladlus?



En forstøver på ca 5 dl, en halv dl sprit, lidt opvaskemiddel, vand for resten spray på.

Jeg har gjort det med et æbletræ, det virkede forholdsvis godt.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8536
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15177

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 26. maj 2023, 06:10

Kilix skrev:Man kan købe bladlus spisende mariehøns online (fandt jeg ud af da jeg ledte efter midler mod bille larver i min balkonkasser)

Wtf? :lol: Er der garanti for at de bliver på træet, de bliver sat på? :-D
0
J, juli 2018.
Cosi
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 151
Likede indlæg: 2248

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Cosi » 26. maj 2023, 06:23

Madam Pomfrey skrev:
Zonta skrev:Vi har de sidste par år haft så mange bladlus i vores kirsebærtræ, som har suget næring ud af nærmest alle kirsebær. Jeg kan se, at der begynder at være kirsebær på træet, men dog ingen bladlus endnu. Hvad er det bedste (evt. forebyggende?) middel mod bladlus?



En forstøver på ca 5 dl, en halv dl sprit, lidt opvaskemiddel, vand for resten spray på.

Jeg har gjort det med et æbletræ, det virkede forholdsvis godt.


Hvor ofte skal man bruge blandingen?

Vi har fået bladlus i vores rosenbuske, og gav dem en omgang for et par dage siden.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36835

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 26. maj 2023, 06:37

Er der nogen der kender til et supermiddel mod myrer? Jeg har mange under min terrasse og udover at de laver sandbunker overalt, er jeg også lidt nervøs for om de på et tidspunkt kommer til at underminere fliserne. Det skal være noget, der er beregnet til udendørsbrug.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. maj 2023, 09:06

Cosi skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Zonta skrev:Vi har de sidste par år haft så mange bladlus i vores kirsebærtræ, som har suget næring ud af nærmest alle kirsebær. Jeg kan se, at der begynder at være kirsebær på træet, men dog ingen bladlus endnu. Hvad er det bedste (evt. forebyggende?) middel mod bladlus?



En forstøver på ca 5 dl, en halv dl sprit, lidt opvaskemiddel, vand for resten spray på.

Jeg har gjort det med et æbletræ, det virkede forholdsvis godt.


Hvor ofte skal man bruge blandingen?

Vi har fået bladlus i vores rosenbuske, og gav dem en omgang for et par dage siden.


Jeg vil tror en 2 gange ugentligt ville være fint, oftere hvis der er regnvejr.
Jeg satte bare mine unger til at spraye æbletræet forholdsvis hyppigt, en yndet børne-aktivitet :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2926

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Kilix » 26. maj 2023, 10:44

Zonta skrev:
Kilix skrev:Man kan købe bladlus spisende mariehøns online (fandt jeg ud af da jeg ledte efter midler mod bille larver i min balkonkasser)

Wtf? :lol: Er der garanti for at de bliver på træet, de bliver sat på? :-D

Man kan vist koebe dem der ikke kan flyve endnu specielt mod bladlus paa specifikke planter/traeer :D
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 27. maj 2023, 13:38

Er der nogle smukke blomstrende klatreplanter der trives mest i skygge? :tie:

Jeg har et stykke husmur der bare er så uendeligt kedeligt at se på, og jeg overvejer at købe en af de brede kasser med et espalier påsat og sætte det op af denne del af muren.
Udfordringen er at der her er minimalt sol i løbet af dagen på dette spot, men et eller andet skal der ske.....har I nogen ideer?

Der er ikke bed/jord ved denne del af muren men terrassefliser, så det skal være en plante der kan stå i en kasse.
0
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6280

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf MrsHyacinth » 27. maj 2023, 14:55

Velvet-Goldmine skrev:Er der nogle smukke blomstrende klatreplanter der trives mest i skygge? :tie:

Jeg har et stykke husmur der bare er så uendeligt kedeligt at se på, og jeg overvejer at købe en af de brede kasser med et espalier påsat og sætte det op af denne del af muren.
Udfordringen er at der her er minimalt sol i løbet af dagen på dette spot, men et eller andet skal der ske.....har I nogen ideer?

Der er ikke bed/jord ved denne del af muren men terrassefliser, så det skal være en plante der kan stå i en kasse.


Kaprifolie måske?
0

Tilbage til "Bolig"