Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11396
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23646

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mani » 24. apr 2024, 06:03

Santa skrev:
Purple Haze skrev:
Santa skrev:Jeg har lige anlagt en slags køkkenhave! Og det skulle jeg jo ellers ikke have, her i sommerhuset.
Men jeg læste om hvor nemt det er at dyrke jordskokker selv, så nu har jeg så et lille bed med dem.

Og straks overvejer jeg om jeg skulle plante andre ting der i mellem rækkerne…? Men der er harer og rådyr her, så det er måske dumt.



Også et tip.

Jordskokker kan blive 3-4 m høje, og kan sprede sig ret voldsomt.

Sjovt, jeg har læst op til to meter, og at de ikke spreder sig, men at man skal regne med at det er svært at få alle knoldene op af jorden hvert år, og at de derfor kommer igen og igen, det sted hvor de er plantet. Og det er fint med mig.
Højden er ligegyldig, for de skal klippes ned i 120 cm lige før blomstring for at få større knolde.

Det er også min erfaring - at de ikke spreder sig, men de er svære at komme af med i det bed de er i. Vi har haft dem i det ene ende af et højbed og det har fungeret fint.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9134
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22052

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Purple Haze » 24. apr 2024, 06:05

Mani skrev:
Santa skrev:
Purple Haze skrev:
Santa skrev:Jeg har lige anlagt en slags køkkenhave! Og det skulle jeg jo ellers ikke have, her i sommerhuset.
Men jeg læste om hvor nemt det er at dyrke jordskokker selv, så nu har jeg så et lille bed med dem.

Og straks overvejer jeg om jeg skulle plante andre ting der i mellem rækkerne…? Men der er harer og rådyr her, så det er måske dumt.



Også et tip.

Jordskokker kan blive 3-4 m høje, og kan sprede sig ret voldsomt.

Sjovt, jeg har læst op til to meter, og at de ikke spreder sig, men at man skal regne med at det er svært at få alle knoldene op af jorden hvert år, og at de derfor kommer igen og igen, det sted hvor de er plantet. Og det er fint med mig.
Højden er ligegyldig, for de skal klippes ned i 120 cm lige før blomstring for at få større knolde.

Det er også min erfaring - at de ikke spreder sig, men de er svære at komme af med i det bed de er i. Vi har haft dem i det ene ende af et højbed og det har fungeret fint.


Det er nok det jeg har fået galt i halsen ;)
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
IrmaPigen
Indlæg: 7823
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12522

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 26. apr 2024, 06:33

Jeg fik flyttet to rabarber i går aftes fra et hjørnebed til et højbed.

Jeg kan ikke gøde dem i det almindelige bed (hjørnebeddet), fordi hundene æder gødningen. Så rabarne trives ikke i det bed.

Jeg har dog så også taget Holger på fersk gerning for nyligt oppe i højbedet lige efter jeg havde smidt gødningspiller. Men strategien bliver 4 pinde i hvert hjørne og så trådhegn om, efter jeg har gødet. Som en midlertidig installation efter gødning.

Nu har jeg 4 rabarber i højbedet, men de ser alle sølle ud, og den jeg købte på en planteskole sidste efterår er slet ikke kommet. De første skud mugnede i det fugtige vejr, og siden har den ikke skudt.
Senest rettet af IrmaPigen 26. apr 2024, 06:40, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12860
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12680

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 26. apr 2024, 06:36

Nå, det bliver vist ikke lige i dag, vi går i gang med forhaven. Shit, hvor det regner!

Vores hund har haft en fest i højbedene. Eneste fordel: vi slipper da for at vende jorden... Jeg tænker også, at vi skal have hegn omkring, hvis vi skal have noget ud af de bede i år.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 26. apr 2024, 07:04

IrmaPigen skrev:Jeg fik flyttet to rabarber i går aftes fra et hjørnebed til et højbed.

Jeg kan ikke gøde dem i det almindelige bed (hjørnebeddet), fordi hundene æder gødningen. Så rabarne trives ikke i det bed.

Jeg har dog så også taget Holger på fersk gerning for nyligt oppe i højbedet lige efter jeg havde smidt gødningspiller. Men strategien bliver 4 pinde i hvert hjørne og så trådhegn om, efter jeg har gødet. Som en midlertidig installation efter gødning.

Nu har jeg 4 rabarber i højbedet, men de ser alle sølle ud, og den jeg købte på en planteskole sidste efterår er slet ikke kommet. De første skud mugnede i det fugtige vejr, og siden har den ikke skudt.


Vær obs på at de ikke bliver plantet for dybt, så dør de nemlig.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11396
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23646

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mani » 26. apr 2024, 07:43

Vi har pillet et mørnet væksthus ned og skal finde ud af hvordan vi får gjort området pænt.
Der står en kæmpe fignplante op ad en hvid væg (væggen er mod nord, så fignen står i sol det meste af dagen.
Foran bedet med fignen er der en flisegang - og så et stykke med jord igen.
I den ene ende er der et plantebord, hvor jeg stiller krukker og andet. Ved den tidligere væg overfor den hvide har jeg stillet en række plantekasser med espalier - her skal der tomater, agurk og chili i senere.

Men hvad stiller jeg op med det stykke med jord?

Billede
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26898

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 26. apr 2024, 09:07

Mani skrev:Vi har pillet et mørnet væksthus ned og skal finde ud af hvordan vi får gjort området pænt.
Der står en kæmpe fignplante op ad en hvid væg (væggen er mod nord, så fignen står i sol det meste af dagen.
Foran bedet med fignen er der en flisegang - og så et stykke med jord igen.
I den ene ende er der et plantebord, hvor jeg stiller krukker og andet. Ved den tidligere væg overfor den hvide har jeg stillet en række plantekasser med espalier - her skal der tomater, agurk og chili i senere.

Men hvad stiller jeg op med det stykke med jord?

Billede

Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal du kunne komme til plantekasser, som stykket er foran, ikke?
Så ville jeg plante sådan nogen små planter, som man bruger på stier mellem trædesten. Som ikke skal klippes som græs, men så kan holde til at man går på dem.
Men jeg kan ikke huske hvad de hedder, og har ikke tid til at Google løs lige nu.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11396
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23646

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mani » 26. apr 2024, 09:28

Santa skrev:
Mani skrev:Vi har pillet et mørnet væksthus ned og skal finde ud af hvordan vi får gjort området pænt.
Der står en kæmpe fignplante op ad en hvid væg (væggen er mod nord, så fignen står i sol det meste af dagen.
Foran bedet med fignen er der en flisegang - og så et stykke med jord igen.
I den ene ende er der et plantebord, hvor jeg stiller krukker og andet. Ved den tidligere væg overfor den hvide har jeg stillet en række plantekasser med espalier - her skal der tomater, agurk og chili i senere.

Men hvad stiller jeg op med det stykke med jord?

Billede

Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal du kunne komme til plantekasser, som stykket er foran, ikke?
Så ville jeg plante sådan nogen små planter, som man bruger på stier mellem trædesten. Som ikke skal klippes som græs, men så kan holde til at man går på dem.
Men jeg kan ikke huske hvad de hedder, og har ikke tid til at Google løs lige nu.

Det er en god ide, jeg forstår godt hvilke du mener (men aner ikke hvad de hedder).
Nej, behøver ikke kunne komme til plantekasserne fra den side - kan godt se jeg ikke er den store illustrator :lol:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Neverkont
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2976

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 26. apr 2024, 11:49

Mani skrev:
Santa skrev:
Mani skrev:Vi har pillet et mørnet væksthus ned og skal finde ud af hvordan vi får gjort området pænt.
Der står en kæmpe fignplante op ad en hvid væg (væggen er mod nord, så fignen står i sol det meste af dagen.
Foran bedet med fignen er der en flisegang - og så et stykke med jord igen.
I den ene ende er der et plantebord, hvor jeg stiller krukker og andet. Ved den tidligere væg overfor den hvide har jeg stillet en række plantekasser med espalier - her skal der tomater, agurk og chili i senere.

Men hvad stiller jeg op med det stykke med jord?

Billede

Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal du kunne komme til plantekasser, som stykket er foran, ikke?
Så ville jeg plante sådan nogen små planter, som man bruger på stier mellem trædesten. Som ikke skal klippes som græs, men så kan holde til at man går på dem.
Men jeg kan ikke huske hvad de hedder, og har ikke tid til at Google løs lige nu.

Det er en god ide, jeg forstår godt hvilke du mener (men aner ikke hvad de hedder).
Nej, behøver ikke kunne komme til plantekasserne fra den side - kan godt se jeg ikke er den store illustrator :lol:


Trædebregner?
2
IrmaPigen
Indlæg: 7823
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12522

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 26. apr 2024, 12:47

Pandesteg skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg fik flyttet to rabarber i går aftes fra et hjørnebed til et højbed.

Jeg kan ikke gøde dem i det almindelige bed (hjørnebeddet), fordi hundene æder gødningen. Så rabarne trives ikke i det bed.

Jeg har dog så også taget Holger på fersk gerning for nyligt oppe i højbedet lige efter jeg havde smidt gødningspiller. Men strategien bliver 4 pinde i hvert hjørne og så trådhegn om, efter jeg har gødet. Som en midlertidig installation efter gødning.

Nu har jeg 4 rabarber i højbedet, men de ser alle sølle ud, og den jeg købte på en planteskole sidste efterår er slet ikke kommet. De første skud mugnede i det fugtige vejr, og siden har den ikke skudt.


Vær obs på at de ikke bliver plantet for dybt, så dør de nemlig.


Ja det ved jeg.... Synes ikke planter dybt, men kan da godt være jeg skal prøve at grave knolden op.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26898

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 26. apr 2024, 14:27

Neverkont skrev:
Mani skrev:
Santa skrev:
Mani skrev:Vi har pillet et mørnet væksthus ned og skal finde ud af hvordan vi får gjort området pænt.
Der står en kæmpe fignplante op ad en hvid væg (væggen er mod nord, så fignen står i sol det meste af dagen.
Foran bedet med fignen er der en flisegang - og så et stykke med jord igen.
I den ene ende er der et plantebord, hvor jeg stiller krukker og andet. Ved den tidligere væg overfor den hvide har jeg stillet en række plantekasser med espalier - her skal der tomater, agurk og chili i senere.

Men hvad stiller jeg op med det stykke med jord?

Billede

Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal du kunne komme til plantekasser, som stykket er foran, ikke?
Så ville jeg plante sådan nogen små planter, som man bruger på stier mellem trædesten. Som ikke skal klippes som græs, men så kan holde til at man går på dem.
Men jeg kan ikke huske hvad de hedder, og har ikke tid til at Google løs lige nu.

Det er en god ide, jeg forstår godt hvilke du mener (men aner ikke hvad de hedder).
Nej, behøver ikke kunne komme til plantekasserne fra den side - kan godt se jeg ikke er den store illustrator :lol:


Trædebregner?

Bingo!
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
godtnavn
Indlæg: 11190
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13049

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 27. apr 2024, 07:09

Jeg havde plantet tomater, peberfrugt og majs, men så røg jeg lige en tur på hospitalet og føde, var der 4 dage og det har de små spirer ikke haft godt af, de fleste er overlevet men det er som om de er gået i stå og bare ikke vokser sig større, de fleste er stadig kun 2 blade, så ved ikke om de kan nå at sætte noget i år eller om jeg bør købe færdige planter?

Har også først i går fået sået ærter, forårsløg, salat og gulerødder, så der venter vi spændt på spirer.

Det lyder lidt som jeg har en kæmpe have med alt det vi har sået :lol: Men har meget få af hver plante i min lillebitte byhave, drømmer dog om at få en stor have når jeg bliver gammel (realistisk bliver det ikke før, gad godt stor have allerede nu).
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2853
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3495

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Torn » 29. apr 2024, 05:22

Vi har nedgravet en trampolin i weekenden, og vi har brugt overskudsjorden til at lave en lille skrænt rundt om. Der skal være græs, men vi kunne godt tænke os, at der kom robuste hjemhørende forårsblomster i skræntplænen før vi slår græs første gang i april hvert år. Hvilke løgplanter ville I sætte?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9134
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22052

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Purple Haze » 29. apr 2024, 05:46

Torn skrev:Vi har nedgravet en trampolin i weekenden, og vi har brugt overskudsjorden til at lave en lille skrænt rundt om. Der skal være græs, men vi kunne godt tænke os, at der kom robuste hjemhørende forårsblomster i skræntplænen før vi slår græs første gang i april hvert år. Hvilke løgplanter ville I sætte?


Vi har en nabo der har plænen fyldt af lilla krokus hele marts.
Det er lige til at blive glad i låget af.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26898

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 29. apr 2024, 05:46

Torn skrev:Vi har nedgravet en trampolin i weekenden, og vi har brugt overskudsjorden til at lave en lille skrænt rundt om. Der skal være græs, men vi kunne godt tænke os, at der kom robuste hjemhørende forårsblomster i skræntplænen før vi slår græs første gang i april hvert år. Hvilke løgplanter ville I sætte?

Vintergækker, påskeliljer. Men de trives bedst hvis de får lov til at afblomstre helt og visne ned, før man klipper, og det kan godt tage længere tid end april.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Bolig"