Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 10. jun 2017, 10:21

2SHY skrev:
Planten skrev:
2SHY skrev:Jeg købte i øvrigt 4 hortensiaer for et par uger siden. 2 af dem hænger og ser virkelig trælse ud og de 2 andre står super fint :gruble: De har fået rigeligt med vand bl.a. oppe fra

Hvad har jeg gjort galt? :gruble:

Er de i krukker eller direkte i jorden? Jeg tænker, at hvis de er direkte i jorden, så kan det være, at mosegrise eller noget har spist rødderne?

De stod i krukker men da jeg kom hjem fra Aalborg var der så meget vand i at jeg frygtede de var ved at drukne, så jeg tog dem ud så de kunne løbe lidt af

Så kan de jo muligvis være druknet. Eller al næringsstoffet i jorden kan være vasket ud.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf 2SHY » 10. jun 2017, 10:25

Planten skrev:
2SHY skrev:
Planten skrev:
2SHY skrev:Jeg købte i øvrigt 4 hortensiaer for et par uger siden. 2 af dem hænger og ser virkelig trælse ud og de 2 andre står super fint :gruble: De har fået rigeligt med vand bl.a. oppe fra

Hvad har jeg gjort galt? :gruble:

Er de i krukker eller direkte i jorden? Jeg tænker, at hvis de er direkte i jorden, så kan det være, at mosegrise eller noget har spist rødderne?

De stod i krukker men da jeg kom hjem fra Aalborg var der så meget vand i at jeg frygtede de var ved at drukne, så jeg tog dem ud så de kunne løbe lidt af

Så kan de jo muligvis være druknet. Eller al næringsstoffet i jorden kan være vasket ud.

Øv altså :( Jeg prøver at lade dem stå lidt og se om der sker noget. Under alle omstændigheder er det nok begrænset hvor meget mere jeg gør ved haven, når nu jeg indtil videre kun skal være her til september
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 10. jun 2017, 10:29

2SHY skrev:
Planten skrev:
2SHY skrev:
Planten skrev:
2SHY skrev:Jeg købte i øvrigt 4 hortensiaer for et par uger siden. 2 af dem hænger og ser virkelig trælse ud og de 2 andre står super fint :gruble: De har fået rigeligt med vand bl.a. oppe fra

Hvad har jeg gjort galt? :gruble:

Er de i krukker eller direkte i jorden? Jeg tænker, at hvis de er direkte i jorden, så kan det være, at mosegrise eller noget har spist rødderne?

De stod i krukker men da jeg kom hjem fra Aalborg var der så meget vand i at jeg frygtede de var ved at drukne, så jeg tog dem ud så de kunne løbe lidt af

Så kan de jo muligvis være druknet. Eller al næringsstoffet i jorden kan være vasket ud.

Øv altså :( Jeg prøver at lade dem stå lidt og se om der sker noget. Under alle omstændigheder er det nok begrænset hvor meget mere jeg gør ved haven, når nu jeg indtil videre kun skal være her til september

Forståeligt. Jeg ville nok give dem lidt gødning også.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf 2SHY » 10. jun 2017, 10:40

^ Skal sådan nogle have special gødning eller kan de nøjes med det jeg giver mine andre planter?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 10. jun 2017, 10:55

2SHY skrev:^ Skal sådan nogle have special gødning eller kan de nøjes med det jeg giver mine andre planter?

Det er et rigtig godt spørgsmål. Jeg har ikke selv hortensia, og ved bare at sur jord gør dem en farve, basisk jord en anden. Umiddelbart tænker jeg, at generel gødning er bedre end ingen :)
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf billiebean » 10. jun 2017, 19:02

Var ude i kolonien. Normaltvis bugner vores filippaæbletræ og pæretræ, men i år ser det ud som om vi næsten ingen frugter får :( Heller ikke solbær faktisk. Til gengæld er hindbærrene på vej og kartoflerne står flot. Og det gør ukrudtet i den grad også!
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 10. jun 2017, 19:20

Falstria skrev:
Daine skrev:Kloge havefolk!

Hvornår kan man grave sine kartofler op? Den halvdel jeg plantede ud først er nu ved at udvikle blomster, de er dog ikke begyndt at blomstre endnu. Men jeg kan læse mig til lidt forskelligt. Nogen steder står der, de kan høstes 14 dage efter de er begyndt at blomstre, andre 14 dage efter de er afblomstret. Hvad gør I? Jeg har ikke så mange, at jeg kan lave 'testere' og de står i et højbed, ikke en spand.


Hvis du ikke kan teste dem, så sats på det mest sikre, min. 14 dage efter afblomstring.

Hvis de første du graver op så virker lidt vel store, fjerner du toppen på de resterende planter og bremser væksten.

Tak :gogo:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 11. jun 2017, 07:43

Er der nogen af jer, der har haft larver/orm ved jordbærenes rødder? Jeg har kasseret et par slags jordbær nu, fordi jeg har haft øresnudebillelarver i dem. De æder rødderne... Og da jeg kun har krukkehave, kan jeg læse på nettet, at de må være kommet med fra planteskolen. Men hvordan kan man tjekke for det, når man køber planterne?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 12. jun 2017, 04:44

Ballademager skrev:Nogle gode råd til at få sneglene væk? De har ædt alle mine gulerødder i højbedene, gjort forsøg på at æde mine jordbær og alt i drivhuset også. Har googlet på snegefælder (dem i mælkekartoner), men virker de?

Til dine højbede ville jeg overveje dette https://www.bauhaus.dk/kobbertape-weibulls.html eller https://www.fyr-selv.dk/sneglekant-sneg ... GAod780Iqw

Til have/drivhusbrug ville jeg nok overveje https://www.bauhaus.dk/sneglefri-ferram ... style.html, men det ser ud som om det skal strøs om foråret. Måske du skal prøve at spørge i et havecenter hvad du kan gøre her og nu.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 12. jun 2017, 18:52

Ballademager skrev:
Daine skrev:
Ballademager skrev:Nogle gode råd til at få sneglene væk? De har ædt alle mine gulerødder i højbedene, gjort forsøg på at æde mine jordbær og alt i drivhuset også. Har googlet på snegefælder (dem i mælkekartoner), men virker de?

Til dine højbede ville jeg overveje dette https://www.bauhaus.dk/kobbertape-weibulls.html eller https://www.fyr-selv.dk/sneglekant-sneg ... GAod780Iqw

Til have/drivhusbrug ville jeg nok overveje https://www.bauhaus.dk/sneglefri-ferram ... style.html, men det ser ud som om det skal strøs om foråret. Måske du skal prøve at spørge i et havecenter hvad du kan gøre her og nu.


Tak! :kys: Har nu spredt sneglemiddel rundt inde i drivhuset og sat kobbertape omkring alle højbede, på diverse potter og på alle stænger, som de kan kravle opad i drivhuset.

Så kan de bare komme an! :(

Og nå ja, har købt nogle nye gulerodsfrø :D

Ellers kunne jeg læse mig frem til at tudser, pindsvin, høns og moskusænder er effektive snegledræbere. Det er også så hyggeligt med et dyrehold i haven :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 13. jun 2017, 19:14

Er der nogle der ved, hvilket dyr det her er? De er godt nok indenfor, men må vel komme udefra - derfor smider jeg billedet ind her :lol:

Der er lige pludselig enormt mange af dem hjemme hos os og det ser ud til, at de kommer fra gæstetoilettet.. Altså ikke selve toilettet, men dét rum :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf 2SHY » 13. jun 2017, 19:33

Zonta skrev:Er der nogle der ved, hvilket dyr det her er? De er godt nok indenfor, men må vel komme udefra - derfor smider jeg billedet ind her :lol:

Der er lige pludselig enormt mange af dem hjemme hos os og det ser ud til, at de kommer fra gæstetoilettet.. Altså ikke selve toilettet, men dét rum :genert:

Det ligner lidt flyvemyrer :gruble:
Men den slags kommer indefra og vil ud

https://www.bolius.dk/hvordan-undgaar-j ... set-28876/
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 13. jun 2017, 19:39

2SHY skrev:
Zonta skrev:Er der nogle der ved, hvilket dyr det her er? De er godt nok indenfor, men må vel komme udefra - derfor smider jeg billedet ind her :lol:

Der er lige pludselig enormt mange af dem hjemme hos os og det ser ud til, at de kommer fra gæstetoilettet.. Altså ikke selve toilettet, men dét rum :genert:

Det ligner lidt flyvemyrer :gruble:
Men den slags kommer indefra og vil ud

https://www.bolius.dk/hvordan-undgaar-j ... set-28876/


Det kunne skisme da godt se sådan ud... Satans kræ :rulle: Nå, vi må igang med at finde ud af hvor faen de kommer fra og have noget gift igang. Ikke engang kattene gider æde dem :lol: Tak for det!
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf 2SHY » 13. jun 2017, 19:47

Zonta skrev:
2SHY skrev:
Zonta skrev:Er der nogle der ved, hvilket dyr det her er? De er godt nok indenfor, men må vel komme udefra - derfor smider jeg billedet ind her :lol:

Der er lige pludselig enormt mange af dem hjemme hos os og det ser ud til, at de kommer fra gæstetoilettet.. Altså ikke selve toilettet, men dét rum :genert:

Det ligner lidt flyvemyrer :gruble:
Men den slags kommer indefra og vil ud

https://www.bolius.dk/hvordan-undgaar-j ... set-28876/


Det kunne skisme da godt se sådan ud... Satans kræ :rulle: Nå, vi må igang med at finde ud af hvor faen de kommer fra og have noget gift igang. Ikke engang kattene gider æde dem :lol: Tak for det!


Velbekomme :) Vi havde en decideret invasion af dem for et par år siden på mit værelse. Jeg kom hjem en dag og vinduet var sort af de ulækre dyr! :badr: Selv stakkels Sebastian så noget betuttet og meget lidt begejstret ud
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 14. jun 2017, 15:21

Planten skrev:Er der nogen af jer, der har haft larver/orm ved jordbærenes rødder? Jeg har kasseret et par slags jordbær nu, fordi jeg har haft øresnudebillelarver i dem. De æder rødderne... Og da jeg kun har krukkehave, kan jeg læse på nettet, at de må være kommet med fra planteskolen. Men hvordan kan man tjekke for det, når man køber planterne?


Det er et fucking lorte dyr! (ja de dræbte en del planter hos mig). Sørg for at nak billerne før de får lagt nye æg. Billerne er mest aktive om aftenen så ryst planterne der og myrd. Jeg synes jeg var grundig sidste år, men en enkelt må have overlevet for i år var der kommet larver i min rabarber som nu er død :(
0

Tilbage til "Bolig"