Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9612
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26893

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 24. jan 2024, 20:04

Hunkat skrev:Jeg har endelig fået altan!

Så der skal plantes ud til foråret/sommer. Men jeg er total nybegynder og kunne godt bruge nogle tips og tricks.

Hvad er basis udstyr? Need to have?
Jeg har købt et lille drivhus i plastic med to hylder i hver side, så jeg burde kunne få sådan noget som tomat og agurk til at spire. Jeg vil rigtig gerne have ting som kål, krydderurter og grøntsager.
Er der nogle blomster som at gode at bruge som bestøvere?

Jeg tilføjer: kartofler i spand!
Du har muligvis ikke plads til en større produktion, men de er nemme at gro, og lidt sjovt er det jo at hive en portion nye kartofler frem fra altanen.
Man kan købe særlige spande til det, men en alm spand er fin nok.

Tænk også i at udnytte altanens vægge og loftflader. Mange planter trives jo megagodt opad et espalier, og mange kan fx hænge. Jordbær kan plantes i et aflangt plastrør (tænk tagrende str) og dermed ikke fylde så meget.

En god vandslange som nemt kan kobles på den nærmeste vandhane vil du blive glad for, i stedet for at rende med vandkande.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
godtnavn
Indlæg: 11187
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13046

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 25. jan 2024, 08:08

Åh ja, kartoffelspande er et must! Det havde jeg også, en enkelt spand giver overraskende godt. Jeg tog dem faktisk med i vores have da vi flyttede i stuen fordi det gav flere kartofler end at plante i jorden kontra hvad de fylder, desværre blev de fyldt af snegle i rillen da vi kom i stuen, så de blev kasseret, men får vi en dag altan igen er kartoffelspande klart et must!
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12858
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12680

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 27. mar 2024, 13:41

Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9132
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22044

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Purple Haze » 27. mar 2024, 14:10

Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?


Eneste grund til at jeg ikke har gjort det endnu er at jeg har 10.000 andre ting jeg skal have ordnet.
Men jeg er også nogen gange lidt for ivrig.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
didaa
Indlæg: 1718
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2358

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf didaa » 27. mar 2024, 14:21

Hunkat skrev:Jeg har endelig fået altan!

Så der skal plantes ud til foråret/sommer. Men jeg er total nybegynder og kunne godt bruge nogle tips og tricks.

Hvad er basis udstyr? Need to have?
Jeg har købt et lille drivhus i plastic med to hylder i hver side, så jeg burde kunne få sådan noget som tomat og agurk til at spire. Jeg vil rigtig gerne have ting som kål, krydderurter og grøntsager.
Er der nogle blomster som at gode at bruge som bestøvere?


Hvordan vender den ifht sol og særligt vind? Det skal du virkelig tage højde for.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12858
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12680

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 27. mar 2024, 14:24

Purple Haze skrev:
Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?


Eneste grund til at jeg ikke har gjort det endnu er at jeg har 10.000 andre ting jeg skal have ordnet.
Men jeg er også nogen gange lidt for ivrig.


Jeg kan også være bange for, at jeg er for ivrig :genert:
0
Kanga
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3713

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Kanga » 27. mar 2024, 16:18

Sommerhushaven, hvad gør man?
Sidste år købte jeg i dyre domme, store kurve og nogle græsser, pampas fx. Det så fint ud, men skulle selvfølgelig vokse til.
Jeg tror ikke, jeg har drænet godt nok. Ihvertfald er jorden meget våd og her hvor vi rammer foråret er græsserne bare nogle sørgelige, tørre struttere. De tre slags græsser har jeg nu taget op af kurvene og plantet i jorden. Så håber jeg, de kommer sig der.

Men hvad så nu med de tomme kurve?
Der skal noget i med højde og som kan klare klimaet ved Vesterhavet. Og som kan tåle, at der kan gå 4 uger (om vinteren mere), hvor vi ikke er her.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9132
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22044

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2024, 09:01

Nogen af jer det bed om man kan købe sommerfugle æg/larver og sætte ud i haven?

Vil så gerne have en masse blomster og sommerfugle.

.Har en stor sommerfuglebusk, og køber gerne flere, og den tiltrækker nogle sommerfugle men ikke så mange.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 28. mar 2024, 09:53

Purple Haze skrev:Nogen af jer det bed om man kan købe sommerfugle æg/larver og sætte ud i haven?

Vil så gerne have en masse blomster og sommerfugle.

.Har en stor sommerfuglebusk, og køber gerne flere, og den tiltrækker nogle sommerfugle men ikke så mange.

Vi har haft sommerfuglelarver herhjemme som vi klækkede indenfor og så satte fri i haven, men jeg ved ikke hvor mange der skal til for at det sådan for alvor batter. Vi købte på Insectlore fra UK.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 28. mar 2024, 09:53

Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?

Jeg ville godt turde gøre det nu :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9612
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26893

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 28. mar 2024, 11:44

Kanga skrev:Sommerhushaven, hvad gør man?
Sidste år købte jeg i dyre domme, store kurve og nogle græsser, pampas fx. Det så fint ud, men skulle selvfølgelig vokse til.
Jeg tror ikke, jeg har drænet godt nok. Ihvertfald er jorden meget våd og her hvor vi rammer foråret er græsserne bare nogle sørgelige, tørre struttere. De tre slags græsser har jeg nu taget op af kurvene og plantet i jorden. Så håber jeg, de kommer sig der.

Men hvad så nu med de tomme kurve?
Der skal noget i med højde og som kan klare klimaet ved Vesterhavet. Og som kan tåle, at der kan gå 4 uger (om vinteren mere), hvor vi ikke er her.

Jeg ville gå efter noget stedsegrønt, og noget som er naturligt i området - det lyser som et sommerhus, der ligger i klitlandskabet?
Jeg tænker at forskellige mindre fyrretræer ville passe godt, og kunne klare sig selv i hvert fald i en 2-3 år, hvis de er langsomtvoksende.
Men ingen nye planter kan klare sig i en krukke i 4 uger i sommerperioden uden vand. Og der kommer ikke ret meget regnvand ned i sådan en. Det ville jeg ikke satse på.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42409

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2024, 11:49

Vi bøvler temmelig meget med dansk ingefær i haven. Det breder sig meget, og selvom jeg graver planterne op, så kan jeg ikke rigtig få styr på dem.

De er jo ret giftige (og grimme!), så jeg er lidt bange for, at min datter spiser dem eller sutter på dem.

Har I erfaring med at blive af med dem?
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42409

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2024, 12:07

Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?


Hvor meget beskærer du den? Mine har allerede sat nye blade, der er sprunget ud.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12858
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12680

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 30. mar 2024, 14:41

LaMariposa skrev:
Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?


Hvor meget beskærer du den? Mine har allerede sat nye blade, der er sprunget ud.


Den er ikke blevet hårdt beskåret i...10 år, så der er nogle grene, der har fået lov til at blive lange og som vokser helt skævt. Så ned i omkring 1-1,20 m højde-ish.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9132
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22044

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2024, 17:56

LaMariposa skrev:Vi bøvler temmelig meget med dansk ingefær i haven. Det breder sig meget, og selvom jeg graver planterne op, så kan jeg ikke rigtig få styr på dem.

De er jo ret giftige (og grimme!), så jeg er lidt bange for, at min datter spiser dem eller sutter på dem.

Har I erfaring med at blive af med dem?



Jeg synes egentlig de er ret pæne, men de breder sig jo åndssvagt meget. Det er pænt belastende.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Bolig"