Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf TinaW » 17. apr 2019, 06:25

Er der nogen af jer, der har prøvet at så en stribe (eller mere) med vilde blomster til bier og sommerfugle?
Vi har ryddet noget busk/hæk og i den forbindelse er der lidt bare pletter. Overvejer at smide sådan nogle frøblandinger et par af stederne, så jeg ikke behøver at have helt så dårlig samvittighed over, at jeg gerne vil have min græsplæne pænt kort og dermed også slår diverse mælkebøtter mm af.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 17. apr 2019, 07:09

TinaW skrev:Er der nogen af jer, der har prøvet at så en stribe (eller mere) med vilde blomster til bier og sommerfugle?
Vi har ryddet noget busk/hæk og i den forbindelse er der lidt bare pletter. Overvejer at smide sådan nogle frøblandinger et par af stederne, så jeg ikke behøver at have helt så dårlig samvittighed over, at jeg gerne vil have min græsplæne pænt kort og dermed også slår diverse mælkebøtter mm af.


Jeg har smidt en masse frøbomber og vilde blomsterblandinger i efteråret, så er spændt på at se om det bliver til noget. Tror desværre hønsene har ædt det meste :lol:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf TinaW » 17. apr 2019, 07:22

Pandesteg skrev:
TinaW skrev:Er der nogen af jer, der har prøvet at så en stribe (eller mere) med vilde blomster til bier og sommerfugle?
Vi har ryddet noget busk/hæk og i den forbindelse er der lidt bare pletter. Overvejer at smide sådan nogle frøblandinger et par af stederne, så jeg ikke behøver at have helt så dårlig samvittighed over, at jeg gerne vil have min græsplæne pænt kort og dermed også slår diverse mælkebøtter mm af.


Jeg har smidt en masse frøbomber og vilde blomsterblandinger i efteråret, så er spændt på at se om det bliver til noget. Tror desværre hønsene har ædt det meste :lol:


:D
Jeg må se om ikke, det kunne virke. Kan læse at det er bedst at blande blomsterfrøene op med jord/sand, inden de strøs ud og så lige rive det over bagefter.
Det kan jeg nok lige overkomme.
Ville egentligt gerne have 1/4 af græsset skrællet af og lavet til blomstereng, men det bliver ikke i år.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 21. apr 2019, 12:08

Har det været nattefrost i nat?

Jeg plantede en sommerfuglelavendel i går i en potte. I dag er den total slatten og hænger med alle hovederne. Så jeg tænker det måske har været for koldt for den i nat. I aften og nat får den pose på for at skåne den.

Min pelargonie som har overvintret på min lukkede altan flyttede jeg også i går til kærestens terrasse. Den er kæmpestor (den går mig op til hoften) og har heldigvis klaret første nat udendørs fint.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2019, 20:23

IrmaPigen skrev:Har det været nattefrost i nat?

Jeg plantede en sommerfuglelavendel i går i en potte. I dag er den total slatten og hænger med alle hovederne. Så jeg tænker det måske har været for koldt for den i nat. I aften og nat får den pose på for at skåne den.

Min pelargonie som har overvintret på min lukkede altan flyttede jeg også i går til kærestens terrasse. Den er kæmpestor (den går mig op til hoften) og har heldigvis klaret første nat udendørs fint.


Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her på Sydsjælland har der ikke været nattefrost. Tror temperaturen var nede på
4-5 grader. Fik du vandet den ordentlig efter du havde pottet den om? Synes egentlig mine sommerfuglelavendler passer sig selv uden den store indgriben fra min side, men de skal have godt med vand efter de var plantet. Især nu hvor vi har tørke er det vigtigt :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2019, 20:50

Pandesteg skrev:
IrmaPigen skrev:Har det været nattefrost i nat?

Jeg plantede en sommerfuglelavendel i går i en potte. I dag er den total slatten og hænger med alle hovederne. Så jeg tænker det måske har været for koldt for den i nat. I aften og nat får den pose på for at skåne den.

Min pelargonie som har overvintret på min lukkede altan flyttede jeg også i går til kærestens terrasse. Den er kæmpestor (den går mig op til hoften) og har heldigvis klaret første nat udendørs fint.


Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her på Sydsjælland har der ikke været nattefrost. Tror temperaturen var nede på
4-5 grader. Fik du vandet den ordentlig efter du havde pottet den om? Synes egentlig mine sommerfuglelavendler passer sig selv uden den store indgriben fra min side, men de skal have godt med vand efter de var plantet. Især nu hvor vi har tørke er det vigtigt :)


Nu så jeg faktisk lige i en havegruppe på FB, at det havde været frost flere steder, bla. i Køge.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 22. apr 2019, 06:11

Pandesteg skrev:
Pandesteg skrev:
IrmaPigen skrev:Har det været nattefrost i nat?

Jeg plantede en sommerfuglelavendel i går i en potte. I dag er den total slatten og hænger med alle hovederne. Så jeg tænker det måske har været for koldt for den i nat. I aften og nat får den pose på for at skåne den.

Min pelargonie som har overvintret på min lukkede altan flyttede jeg også i går til kærestens terrasse. Den er kæmpestor (den går mig op til hoften) og har heldigvis klaret første nat udendørs fint.


Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her på Sydsjælland har der ikke været nattefrost. Tror temperaturen var nede på
4-5 grader. Fik du vandet den ordentlig efter du havde pottet den om? Synes egentlig mine sommerfuglelavendler passer sig selv uden den store indgriben fra min side, men de skal have godt med vand efter de var plantet. Især nu hvor vi har tørke er det vigtigt :)


Nu så jeg faktisk lige i en havegruppe på FB, at det havde været frost flere steder, bla. i Køge.


Den står ca 7 km fra Køge.

Den fik vand efter plantning i potten.

Så det MÅ være frost, der har gjort den slatten.

Den har overnattet i udhuset i nat.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf didaa » 24. apr 2019, 12:42

Mange planter bliver slatne af at blive pottet om. De skal lige have et par dage til at omstille sig.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 25. apr 2019, 09:52

Thai basilikum på friland?

Det er pænt svært at opstøve her i området. Derfor har jeg købt en plante. Jeg laver lejlighedsvis thaimad, og der er thai basilikummen svær at undvære.

Jeg havde en sidste år, jeg plantede ud i krydderurtebedet (på friland). Den døde dog ret hurtigt.

Denne gang har plantet den i potte og lige nu står den inde.

Nogen der har haft held med dem på friland?
Senest rettet af IrmaPigen 28. apr 2019, 07:19, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 27. apr 2019, 20:34

Nogle der har et bud på en staude som ikke bliver alt for høj (maks 30 cm) og som blomstrer det meste af sommeren? Voksestedet er solrigt men også med lidt skygge.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 29. apr 2019, 07:05

Pandesteg skrev:Nogle der har et bud på en staude som ikke bliver alt for høj (maks 30 cm) og som blomstrer det meste af sommeren? Voksestedet er solrigt men også med lidt skygge.


En af de lave pileurt, som tæppepileurt, den er nem, stabil, dækker hurtigt og blomstrer til frosten er godt igang.

Desuden er den billig og frøene er rigtig gode til at tiltrække små fugle, det er sådan nogle lidt store meget fedtholdige frø,hvis man er i zoo i København så er det de blomster udenfor flamingoindhegningen der er fyldt med gråspurve.

Vi har en lidt højere sort, det er fast tilholdssted for rødkælken om vinteren, den vil helst være under de visne stauder.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 30. apr 2019, 10:43

Hvor køber man grus i små mængder?

Jem & Fix har det ikke.

Skal plante nogle lavendler, og de har bedst af noget grus i bunden.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ladysparrow » 30. apr 2019, 10:47

Vi har fået 19 stk asparges - det er sgu rekord, sidste år var premiere året hvor vi fik 8 tynde tynde stængler. Planten var en som vi fik af min svigerfra, som blev gravet op i hans have for 2 år siden. Er der andres som har asparges og bliver høsten bedre for hvert år?
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 30. apr 2019, 11:09

Ladysparrow skrev:Vi har fået 19 stk asparges - det er sgu rekord, sidste år var premiere året hvor vi fik 8 tynde tynde stængler. Planten var en som vi fik af min svigerfra, som blev gravet op i hans have for 2 år siden. Er der andres som har asparges og bliver høsten bedre for hvert år?

Jeg har ikke prøvet det selv, men det er noget med at man først kan/bør høste rigtigt fra år to.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ladysparrow » 30. apr 2019, 12:35

D.itsen skrev:
Ladysparrow skrev:Vi har fået 19 stk asparges - det er sgu rekord, sidste år var premiere året hvor vi fik 8 tynde tynde stængler. Planten var en som vi fik af min svigerfra, som blev gravet op i hans have for 2 år siden. Er der andres som har asparges og bliver høsten bedre for hvert år?

Jeg har ikke prøvet det selv, men det er noget med at man først kan/bør høste rigtigt fra år to.


Tak, jeg tror også at det er noget i den stil - jeg regner med at tage de største og smage på :D
0

Tilbage til "Bolig"