Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 28. maj 2018, 03:53

hotlips skrev:Hov jeg stammer.. Sorry.

Tak for svaret. Jeg har vandet grundigt og prøver med tålmodighed :)
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Torn » 28. maj 2018, 14:41

Jeg har lavet et lille figentræ ud af en stikling fra en figenbusk. Træet er efterhånden en halv meter højt. Det har mange blade og figner langs stammen, men det skyder ikke nye grene. Kan jeg tvinge den til at lave grene - måske ved at beskære den? Jeg vil nemlig langt hellere have en busk end et minitræ.
0
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Faceless » 29. maj 2018, 20:13

Jeg flyttede i hus i Marts. Og i aften fik jeg endelig lavet et lille stykke køkken have hvor jeg har plantet ærter.
Det har jeg også "kun" glædet mig til at kunne gøre de sidste 15 år hvor jeg boede i lejlighed.
Friske sommer ærter er det bedste! :ivrig:

bed.jpg


Og på vej ind var jeg lige ved at træde på en kæmpe vinbjergsnegl midt på plænen. Har ingen ide om hvor den pludselig kom fra, for jeg har gået frem og tilbage lige der ret mange gange. (Der er i det hele taget vanvittig mange sneglehus-snegle i min have. Har pillet jeg ved ikke hvor mange ud af mine lavendler.)

vinbjerg.jpg


Det er lidt noget underligt noget. I går opdagede jeg pludselig en nærmest neon grøn larve der lå på fliserne omkring brændeovnen. Og for nogle uger siden lå der en bænkebider på ryggen og sprællede i min bruser. Har ingen ide om hvordan de bare sådan pludselig dukker op. :forvirret:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Shmartiesh » 29. maj 2018, 20:16

Min mand og jeg snakker om at få lagt vores belægning om. Vi har sådan nogle herregårdssten på den ene side af huset. Men i den forbindelse vil jeg lægge dem anderledes end nu. Nogen der kender til et program hvor man selv kan tegne/designe sådan noget?
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf dykkersild » 14. jun 2018, 10:44

Hvornår kan vi flytte en brombærbusk - nu eller skal vi vente til efteråret?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 14. jun 2018, 17:15

dykkersild skrev:Hvornår kan vi flytte en brombærbusk - nu eller skal vi vente til efteråret?


Jeg tror godt I kan flytte den nu, de er nærmest umulige at slå ihjel, men den smider muligvis blomsterne.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. jun 2018, 18:45

elsker haven lige nu, selvom græsset er lidt trist at se på - vi har ikke været blandt de heldige der har fået regn, endnu.

Drivhuset kører bare iår, og jeg har formået at holde nogenlunde styr på vinen så den ikke har overtaget det hele, der kommer massevis af druer, skønt! det kommer både vi og hønsene til at nyde godt af. 3 tomatplanter gror som vanvittige, og sætter tomater nu, en cherry, en alm. og en bøf tomat. Jeg spiser dem ikke selv, men dem ungerne ikke kværner, dem bruger vi til tomat sovs.
Agurker har drillet mig de sidste år, men iår bliver det en succes, 2 alm og 2 skole, de sætter agurker i massevis, og vi er begyndt at plukke af dem.
Netmelonerne satte jeg 2 planter af, og de gror også helt vanvittigt, og der er anlæg til ihvertfald 8 meloner lige nu.
Og så er der peberfrugterne der også sætter massevis af blomster, som nu begynder at blive til frugter.

I hønsegården pibler det også med liv... første kylling af 4 æg er klækket i dag, og endnu et æg pipper lystigt. Det er så spændene, og hyggeligt.
Vi har p.t. kun en stor høne der lægger æg, og en lille silke der har været skruk i 4 uger nu. Håber kyllingerne er høner, så der kommer endnu flere æg på sigt.

Blomsterne trives, jeg valgte igen-igen petunia til krukkerne, og de trives super godt i varmen, uden at kræve alt for meget vanding.
Jordbærrene gror super godt i zinkbaljen, og snart kan vi plukke en pæn del.

Brombærrerne står med hundrevis af blomster.
For første gang bærer vores moreltræ lidt mere end en håndfuld bær, faktisk bugner det, og de er snart modne.
Pirog æbletræet er vanen tro smæfyldt med æbler, og ditto det store æbletræ med store saftige spiseæbler - sorten kender jeg ikke, men de er store og lækre. Drengene glæder sig til vi skal moste dem.
Hyldeblomstsaft nåede vi ikke at lave her på matriklen, vi har ellers et stort flot træ, i skel i nabogrunden, der har båret massevis af blomster.
men så har vi nydt synet, og måske vi finder tid og kræfter til at forsøge os med hyldebær saft eller suppe istedet.

Resten passer bare sig selv, eller min far holder det lidt i ørerne, for kræfter, tid, overskud er ikke altid lige stort.
legehus har han også skaffet til de yngste, som har indrettet det til værksted, lidt emil er man vel - ved dog ikke om jeg tør udstyrre dem med dolk, ellers kunne det nok blive til en pæn flok træmænd ;)

Og naturligvis præger børnene haven, og det store haveskræmsel aka trampolinen fylder godt i landskabet, men pyt, de nyder at bruge den.
Badebassinet tager også sin plads, men så slipper jeg for køreturen til stranden, og de nyder at kunne køle af.

Elsker elsker elsker sommer og varme, alle duftene, lydene...
Mine forskellige træer der har blomstret på skift, magnoliaen, syrenen, minisyrenen, rhododendronerne... En stor frodig kamille har jeg vist også, bonderosen var lidt sølle, tror jeg må ønske mig selskab til den. Horthensiaerne kommer snart, og sommerfuglebuskene...
Roserne blomster også flitigt, for ikke at tale om duften de beriger os med.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. jun 2018, 19:34

dagens nye familiemedlem - vi har naturligvis været ude og tjekke om flere skulle være knækket ind R smuttede til drømmeland, det var der ikke.

Billede
7
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Stars » 18. jun 2018, 07:48

Jeg tænker at få fældet nogle træer ved sommerhuset: 3 birketræer, som vel er 8-10 meter høje og en fyr, som nok er 10-12 meter høj.
De står ret tæt på skellet. Birkene kan måske godt falde hele, men fyrretræet skal ned i lidt mindre stykker.

Jeg er lidt på bar bund ... hvad kigger jeg efter, når jeg skal finde en til at gøre det - ud over naturligvis, at han er forsikret, hvis noget går galt?

Det er på Sjælland, nord for Jægerspris, hvis nogle kender en, der kan anbefales (eller frarådes)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 18. jun 2018, 11:39

Stars skrev:Jeg tænker at få fældet nogle træer ved sommerhuset: 3 birketræer, som vel er 8-10 meter høje og en fyr, som nok er 10-12 meter høj.
De står ret tæt på skellet. Birkene kan måske godt falde hele, men fyrretræet skal ned i lidt mindre stykker.

Jeg er lidt på bar bund ... hvad kigger jeg efter, når jeg skal finde en til at gøre det - ud over naturligvis, at han er forsikret, hvis noget går galt?

Det er på Sjælland, nord for Jægerspris, hvis nogle kender en, der kan anbefales (eller frarådes)

Altså vi har brugt Det' Havemanden (https://dethavemanden.dk/), da vi skulle have fældet to kæmpe træer i haven. Han var i hvert fald god, men jeg ved ikke om han kører så langt.

Jeg tror bare jeg fandt en, hvor jeg havde en god mavefornemmelse, ringede og spurgte om han ville komme ud forbi og kigge og så aftalte vi det derefter. Spurgte selvfølgelig også om han var forsikret.

Ellers så kan det være en god idé at kigge anmeldelser på enten facebook eller trustpilot, alt afhængig af hvad firmaet har af kanaler. Er der nogen i området, der har fået fældet træer? Det kan også være en mulighed at forhøre sig rundt omkring, hvem de har brugt.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf mulledit » 18. jun 2018, 12:29

Stars skrev:Jeg tænker at få fældet nogle træer ved sommerhuset: 3 birketræer, som vel er 8-10 meter høje og en fyr, som nok er 10-12 meter høj.
De står ret tæt på skellet. Birkene kan måske godt falde hele, men fyrretræet skal ned i lidt mindre stykker.

Jeg er lidt på bar bund ... hvad kigger jeg efter, når jeg skal finde en til at gøre det - ud over naturligvis, at han er forsikret, hvis noget går galt?

Det er på Sjælland, nord for Jægerspris, hvis nogle kender en, der kan anbefales (eller frarådes)


Du leder efter en topkapper :D
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Sof » 13. jul 2018, 12:10

Vi har et højbed, som vi ikke rigtig ved hvad vi skal plante i og kunne godt bruge noget inspiration.

Det er ret stort, 2,5 meter langt og næsten 1 bredt, det er 70 cm højt og halvt fyldt med jord, som jeg tror bare er “almindeligt jord” fra haven, fra noget andet er gravet ud.
Tænker det skal fyldes med jord til formålet, er der noget jord der er bedre end andet, til højbede?

Ift. hvad vi skal så i det, så er der sol det meste af dagen, om sommeren er solen nærmest lige over i alle de varmeste af døgnets timer. Vil gerne gro noget spiseligt, men har også et lille drivhus til det formål og har så prøvet at læse lidt rundt omkring, for at finde ud ad om der er noget der er smartere at putte i drivhus fremfor højbed eller omvendt og er ærlig talt ikke blevet klogere :genert:

Har i nogle fifs? Og er det for sent at plante noget som helst i år? Det ville jeg gætte på at det er, men har også kun plantet blomster der skulle ud inden april, så er ikke så meget inde i det...
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf JoyNips » 14. jul 2018, 17:51

Ved nogen hvad dette er og om den er giftig?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 14. jul 2018, 18:54

Det ligner gedeblad.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 16. jul 2018, 07:09

Kan det passe, at vi har et træ med ananaskirsebær i haven? Vi har et lille træ, hvor der er kommet de her små hårde 4-5-takkede frugter på - prøvede at åbne en, og der var en lille orange kugle indeni.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Bolig"