Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 23. jan 2018, 13:35

Nåmen, når nu man har en 9 kvm inddækket altan, der skal fungere bla som drivhus til sommer - hvornår går man så i gang med at så (indendørs)?

Og hvor er godt at købe frø? (gerne på nettet)

Er der sorter kan anbefale til dyrkning i potter? Jeg satser på to tomatplanter, hvoraf den ene skal være cherry eller blomme. Og så to agurker hvoraf den ene skal være almindelige og den anden mini/skoleagurk.
0
Neverkont
Indlæg: 1866
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2913

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 23. jan 2018, 23:12

IrmaPigen skrev:Er der sorter kan anbefale til dyrkning i potter? Jeg satser på to tomatplanter, hvoraf den ene skal være cherry eller blomme. Og så to agurker hvoraf den ene skal være almindelige og den anden mini/skoleagurk.


Jeg plejer at købe en bakke af de tomater jeg bedst kan lide, og så tager jeg kerner derfra, og sår dem.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2018, 00:01

Nogen der kan anbefale flotte blomster jeg kan plante i år som blomstre i slut juni? Kunne være godt at plante lidt af bryllupsblomsterne i haven :D Især hvis der er bud på blomster der ikke kræver fuld sol :) Har et stort område med begrænset sol, men ogås et mindre område med masser af sol (det meste af pladsen med masser af sol er taget af spiselige planter, så her er begrænset plads).
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 11:21

godtnavn skrev:Nogen der kan anbefale flotte blomster jeg kan plante i år som blomstre i slut juni? Kunne være godt at plante lidt af bryllupsblomsterne i haven :D Især hvis der er bud på blomster der ikke kræver fuld sol :) Har et stort område med begrænset sol, men ogås et mindre område med masser af sol (det meste af pladsen med masser af sol er taget af spiselige planter, så her er begrænset plads).

Pelargonie https://www.haveabc.dk/26/pelargonie--- ... ---pasning

Storkenæb http://www.idenyt.dk/planter/storkenab/

Begonia https://www.bakker.com/da-dk/p/dbl-bego ... lsrc=aw.ds

Georginer er virkelig også fantastisk smukke og farverige! :love:
Desværre har sneglene det med at være lidt for glade for dem, så man skal virkelig være konsekvent med at få dem fjernet, hvis ikke man vil have helt afpillede blomster :(
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2018, 12:10

Juki skrev:
godtnavn skrev:Nogen der kan anbefale flotte blomster jeg kan plante i år som blomstre i slut juni? Kunne være godt at plante lidt af bryllupsblomsterne i haven :D Især hvis der er bud på blomster der ikke kræver fuld sol :) Har et stort område med begrænset sol, men ogås et mindre område med masser af sol (det meste af pladsen med masser af sol er taget af spiselige planter, så her er begrænset plads).

Pelargonie https://www.haveabc.dk/26/pelargonie--- ... ---pasning

Storkenæb http://www.idenyt.dk/planter/storkenab/

Begonia https://www.bakker.com/da-dk/p/dbl-bego ... lsrc=aw.ds

Georginer er virkelig også fantastisk smukke og farverige! :love:
Desværre har sneglene det med at være lidt for glade for dem, så man skal virkelig være konsekvent med at få dem fjernet, hvis ikke man vil have helt afpillede blomster :(


Så mange snegle vi havde sidste år gider jeg ikke noget snegle ligefrem er glade for. Men må lure på de andre :D Isæe den sidste er smuk! Og storkenæb :D Jeg har nogle lysrøde geranier som helt sikkert også skal bruges :)
1
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Halldora » 25. jan 2018, 15:23

Jeg går i gang med at så kerner fra tomater om en måned - de kommer til at stå i køkkenet. Jeg har en overdækket men åben altan, så planterne kommer først ud i løbet af maj.
Frø fra peberfrugt sår jeg også om en måneds tid, og de får samme placering som tomaterne, så jeg forudser et lidt tætpakket køkken. :-)
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 28. jan 2018, 12:39

Halldora skrev:Jeg går i gang med at så kerner fra tomater om en måned - de kommer til at stå i køkkenet. Jeg har en overdækket men åben altan, så planterne kommer først ud i løbet af maj.
Frø fra peberfrugt sår jeg også om en måneds tid, og de får samme placering som tomaterne, så jeg forudser et lidt tætpakket køkken. :-)


Er det frø du selv har nappe fra tomater og peber?

Jeg tog nemlig kerner (frø) i går fra to snackpeberfrugter jeg spiste.

Jeg er bare lidt i tvivl om én ting - de skal ligge og tørre inden man planter dem, skal de ikke?
0
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Halldora » 28. jan 2018, 14:55

IrmaPigen skrev:
Halldora skrev:Jeg går i gang med at så kerner fra tomater om en måned - de kommer til at stå i køkkenet. Jeg har en overdækket men åben altan, så planterne kommer først ud i løbet af maj.
Frø fra peberfrugt sår jeg også om en måneds tid, og de får samme placering som tomaterne, så jeg forudser et lidt tætpakket køkken. :-)


Er det frø du selv har nappe fra tomater og peber?

Jeg tog nemlig kerner (frø) i går fra to snackpeberfrugter jeg spiste.

Jeg er bare lidt i tvivl om én ting - de skal ligge og tørre inden man planter dem, skal de ikke?


Ja, det er frø og kerner, jeg selv tager fra både tomater og peber, og da det er noget tid siden, jeg tog dem, er de blevet tørret. Det burde ikke være nødvendigt for tomater (hvor mange har success med at plante en skive tomat og få tomatplante med tomater ud af det). Om det er det med peberfrugt ved jeg ikke, men du kan jo prøve dig frem og finde ud af, om en af måderne er bedre, eller om de er lige gode. :gogo:
0
Neverkont
Indlæg: 1866
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2913

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 28. jan 2018, 15:37

IrmaPigen skrev:Jeg er bare lidt i tvivl om én ting - de skal ligge og tørre inden man planter dem, skal de ikke?


Det er ikke nødvendigt med tomatkernerne.

Sidste år skar jeg en skive af en tomat, af en slags jeg godt kan lide, lagde skiven på et stykke køkkenrulle, kom jord i en urtepotte, lagde køkkenrullen med kerner på jorden, og så lidt jord ovenpå.

På den måde kan der selvfølgelig komme mange små planter, men så fjerner man bare de fleste, og lader de største/stærkeste tilbage.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 10. feb 2018, 15:20

Jeg plantede frø fra en snackpeber fra Netto for et par uger siden.

Nu har de stået på badeværelsesgulvet i et par uger, og der er kommet små fine spirer op :lun:
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 13. feb 2018, 16:48

Jeg vil gerne plante disse roser som bunddække i vores forhave.

https://www.plantetorvet.dk/information-p-363.shtml

Men hvornår er det mon bedste at plante dem?
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Halldora » 18. feb 2018, 16:00

Så har jeg sat gang i forspiringen i køkkenvinduet, hvor de står både varmt og lyst. Der er sat frø/kerner fra tomater (forskellige slags), rød peberfrugt, citrusfrugter (husker ikke hvilke - om citron er med, eller om det er appelsin og grape, derfor paraplytermen 'citrusfrugt') og en sten fra en nektarin.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 4. mar 2018, 10:30

Halldora skrev:Så har jeg sat gang i forspiringen i køkkenvinduet, hvor de står både varmt og lyst. Der er sat frø/kerner fra tomater (forskellige slags), rød peberfrugt, citrusfrugter (husker ikke hvilke - om citron er med, eller om det er appelsin og grape, derfor paraplytermen 'citrusfrugt') og en sten fra en nektarin.


God ide, jeg skal da fluks så citron.

Forleden såede jeg tomater.

Snackpeberne, jeg plantede for en måneds tid siden vokser lystigt.

Edit: Har altid drømt om et citrontræ, så hvorfor ikke bare dyrke det selv. Og kæresten har lige købt øko citroner.
1
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Halldora » 4. mar 2018, 11:02

Der gik kun en uge fra såning, til tomaterne havde små fine skud. De står også riiiiigtig godt, og nu her kan jeg se, at peberfrugterne er begyndt at vise tegn på spiring. Spændende. :-)

Ja, jeg ser også ret meget frem til, OM det kan lade sig gøre med at dyrke citrusfrugter selv.
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 22. mar 2018, 21:06

Vi har et stort lækkert rhododendronbed i haven. Bag bedet er der et ret stort stykke jord, der ikke bliver anvendt til noget og vi overvejer at plante et par brombærbuske og måske lidt blåbær.
Men kan de to ting godt enes og kan bærbuske trives i rhodo-jord?
Nogen, der er kloge på den slags?
0

Tilbage til "Bolig"