Knækket vinplante

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Knækket vinplante

Indlægaf godtnavn » 18. aug 2016, 10:47

Da der også er havespørgsmål herinde går jeg udfra det er det rette forum til dette :)

Jeg har en vinplante på altanen, den vokser helt vildt og jeg har været lidt for doven med opbinding, der ordnede jeg i dag, men ved et uheld fik jeg knækket spidsen af "hovedgrenen" og er nu bange for om den vil vokse videre igen? Normalt kniber man jo toppen af planter for at de ikke vokser i højden med forgrener sig, så nu er jeg helt bange for om den ikke vil vokse sig længere? Noget jeg kan gøre?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Knækket vinplante

Indlægaf Tobywan » 18. aug 2016, 10:52

Den vil ikke vokse videre fra hvor den knækkede, men kan sagtens forsætte via et sideskud der kan forsætte som en del af den nye hovedsamme. Med tiden vil de gå mere i eet.

I praksis former du selv din plante, når den løbende beskæres. Det behøver ikke være den oprindelig hovedstamme der fortsættes.

Du kan med fordel klippe de sideskud tilbage som ikke bærer frugt. Det kan gøres i løbet af sommeren.

Til januar, når stammen er helt tør, kan du beskære den helt ned og bestemme hvilke skud der skal fortsætte næste år. Prøv at se på youtube, hvor der er mange videoer der beskriver hvordan de skal/kan beskæres.
Senest rettet af Tobywan 18. aug 2016, 10:57, rettet i alt 1 gang.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Knækket vinplante

Indlægaf godtnavn » 18. aug 2016, 10:56

Tænkte det sgu nok, håber den sætter et sideskud højt. Det er en ny plante (fra i år) så er ret trist over at have knækket den længste gren (den er vel en 2-3 meter) fik kun knækket spidsen af, men det er jo lige meget når den nu ikke vokser videre, please sæt et skud højt så for meget ikke er "gået til spilde".
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Knækket vinplante

Indlægaf Tobywan » 18. aug 2016, 10:59

godtnavn skrev:Tænkte det sgu nok, håber den sætter et sideskud højt. Det er en ny plante (fra i år) så er ret trist over at have knækket den længste gren (den er vel en 2-3 meter) fik kun knækket spidsen af, men det er jo lige meget når den nu ikke vokser videre, please sæt et skud højt så for meget ikke er "gået til spilde".


Du kan være helt rolig. Du skal under alle omstændigheder slet ikke beholde så meget per år alligevel.

Sådan et skud kan snildt blive 5-6 meter på en sommer, så det skal alligevel klippes tilbage løbende. Du får også en flottere plante, hvis den bliver formet og ikke bare vokser i eet langt skud.

Nu står vores udenfor året rundt, men jeg ser ofte at de helt lange skud dør på de yderste punkter og alligevel må klippes lidt ind, når vinen igen begynder at komme til liv.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Knækket vinplante

Indlægaf godtnavn » 18. aug 2016, 11:20

Jeg havde hørt vin kun skulle beskæres om vinteren, og eneste sommerbeskæring var hvor den havde sat frugt, men måske jeg skal have læst op på det :)

Pt har den 4 grene jeg har bundet ud til forskellige sider, den står også ude på næsten sydvendt altan, så regner ikke med overvældende frugtmængde selvom det er en sort der sætter på friland i dk, men bliver der blade til at lave dolmer er jeg også fint tilfreds :)
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Knækket vinplante

Indlægaf Luffegås » 18. aug 2016, 13:29

jeg har en vild plante, som jeg har beskåret en del denne sommer.. Sidste år blev ikke særlig godt, for jeg var lidt ligeglad, og fik så sure druer. Men I år ha rjeg passet den og læst mig frem til at efter hver klasse må der kun være 3 blade eller noget..
At jeg så også lige havde en fuglerede i juli at tage hensyn til gjorde at jeg slappede lidt af, de skulle jo ikke blive udsat for noget de små kræ..
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Knækket vinplante

Indlægaf godtnavn » 18. aug 2016, 13:33

Ja havde godt læst at der skulle beskæring når der kom frugt, men da jeg fik plantet i år og den var en 30 cm da jeg fik den har jeg ikke læst videre om det, der går nok nogle år før den sætter frugt :) Jeg tror mest jeg glæder mig til at den dækker mere af altanen, det er så hyggeligt at sidde under vin :lun:
0

Tilbage til "Bolig"