God, svedabsorberende rullemadras?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf LaScrooge » 26. jul 2016, 10:51

Jeg har lige købt ny seng med topmadras af memory-skum og det er ærlig talt et meget fugtigt miljø i sengen :tie: Jeg skal bruge en topmadras der er svedabsorberende, som kan sikre, at jeg ikke vågner hver nat badet i sved og at min skumtopmadras ikke kommer til at lugte af sovested :tie: :tie: Det nytter ikke med åbent vindue eller at sove med sommerdyne, den madrastype gør det bare fugtigt.

Men. Der er så meget at vælge imellem! Jeg tænker at den skal være at bomuld/bomuldsblanding og den skal gerne kunne tåle tørretumbling, men derudover ved jeg ikke hvad jeg skal kigge efter. Så er der nogen der kan anbefale noget? Pris er stort set underordnet, jeg skal bare have noget der fungerer.
0
And we both know: I will be delicious
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf Ficus » 26. jul 2016, 12:00

Jeg har ikke lige noget godt bud, bare et tip; undgå at lade nogen sælge dig noget med latex/plast lag. Det lyder umiddelbart meget smart når sælgeren fortæller om det, men det lyder, som jeg forestiller mig at det lyder, hvis man tog en omganh på Miss Fines mors plastikindpakkede sofa.

Vi havde et hjemme og lagde på vores, det var helt forfærdeligt. Senere i et filterløst øjeblik kom jeg til at fortælle sælgeren præcis hvad jeg synes om hans vare :genert:


Ved ikke hvad det var lavet af, men det havde en bomuldsblanding på ydersiderne i hvert fald.

Den vi er endt med, er også mega varm. Er ved at smelte op om natten i øjeblikket
1
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2016, 13:29

Hvad med en madrasbeskytter?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf paint » 26. jul 2016, 13:58

Jeg kender nogle som for nyligt har købt en ny seng i Jysk, med topmadras i memory-skum. De kom og fortalte, at de havde haft haft nogle virkelig ” svedige nætter, hjemme i deres nye seng”.
Jeg synes umiddelbart, at det måske var lidt vel intimt at komme og fortælle mig dét. Men det viste sig at være topmadrassen, der angiveligt, var varm som en ”indiansk svedehytte”.

De har købt en anden nu, som skulle være bedre. Jeg skal gerne spørge, hvad det er for en.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4387

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf Hewlett » 26. jul 2016, 14:03

Rullemadrassen skal være i 100% bomuld, så transporteres varmen bedst væk :)

Jeg ved de kan købes i Jysk, men sikker også IKEA og andre madras-forhandlere.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf Sangius » 26. jul 2016, 14:48

Vi har købt topmadras, dyner og hovedpuder i kapok. Det er altså virkelig fantastisk at sove i, det kan jeg kun anbefale! :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jul 2016, 15:36

Ficus skrev:Jeg har ikke lige noget godt bud, bare et tip; undgå at lade nogen sælge dig noget med latex/plast lag. Det lyder umiddelbart meget smart når sælgeren fortæller om det, men det lyder, som jeg forestiller mig at det lyder, hvis man tog en omganh på Miss Fines mors plastikindpakkede sofa.

Vi havde et hjemme og lagde på vores, det var helt forfærdeligt. Senere i et filterløst øjeblik kom jeg til at fortælle sælgeren præcis hvad jeg synes om hans vare :genert:


Ved ikke hvad det var lavet af, men det havde en bomuldsblanding på ydersiderne i hvert fald.

Den vi er endt med, er også mega varm. Er ved at smelte op om natten i øjeblikket



Manden og jeg købte ny seng, og han kampsveder simpelthen og vi har været igennem en del rullemadrasser.
Den eneste han ikke sveder i er netop en latex topmadras (vi købte en jupitor contineltal fra bedrenætter med en latex madras)
Netop meomory foam holder på varmen og er ikke godt til varme mennesker.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf Ficus » 26. jul 2016, 15:56

Bimmerdyret skrev:
Manden og jeg købte ny seng, og han kampsveder simpelthen og vi har været igennem en del rullemadrasser.
Den eneste han ikke sveder i er netop en latex topmadras (vi købte en jupitor contineltal fra bedrenætter med en latex madras)
Netop meomory foam holder på varmen og er ikke godt til varme mennesker.


Der er helt sikkert også stor forskel fra rullemadras til rullemadras, man skal ikke kigge særlig meget for at opdage det i hvert fald.
Den vi havde købt var i hvert fald forfærdelig og efter at have mærket og hevet rundt i flere typer, konkluderede jeg at der er flere der ville lyde på samme måde, men der var selvfølgelig også nogle der ikke var sådan.

Vi endte selv med at købe en topmadras - med latex - og en god madrabeskytter. Topmadras er en Nocturne Coolmax. Jeg har det stadig så varmt at jeg faktisk ikke rigtig sover i øjeblikket. Men inden vi købte den første, ville jeg ønske jeg lige havde rullet/hoppet/whatever i den vi valgte, i stedet for at lade sælgermanden styre showet :blush:
1
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4387

Re: God, svedabsorberende rullemadras?

Indlægaf Hewlett » 27. jul 2016, 22:09

Som udgangspunkt, og for folk som er "normalt" tempererede når de sover, er memoryskum hverken varmere eller køligere end latex.

Latex er i sig selv ikke et åndbart materiale, hvorfor man fra producentens side laver ventilationshuller i skummet. Det kan sikkert gøre forskellen for folk som er varme når de sover.

Men jeg bliver altså lige nødt til at sige, at det altså ikke er holdbart at gå ud og købe en topmadras baseret på hvor vidt den ene er mere åndbar end den anden.

Der er enorm stor forskel på liggekomforten, om man vælger memoryskum eller latex. Memoryskum giver, med sine trykaflastende egenskaber, en blød liggekomfort, hvor latex, med sin elasticitet, giver en fast liggekomfort.

Så det skal der naturligvis også tages hensyn til.

Og jeg vil så også lige sige (og jeg ved godt at ts ikke mener dette er årsagen) at det ofte er hovedpuden/dynen som er synderen. Særligt hvis man sover med fiberdyne og -pude bør man overveje at skifte over til f.eks. silkeprodukter. Eller, som temperaturerne har været de sidste par dage, sove med intet andet end et lagen over sig.
0

Tilbage til "Bolig"