God tro om forbedringer i lejebolig

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf Thitida-No-Chey » 13. jul 2016, 07:43

Da jeg for snart 2½ år siden flyttede ind i den lejlighed, hvor jeg bor nu, gennemgik jeg lejligheden sammen med varmemesteren.

Da jeg flyttede ind, opdagede jeg, at der ikke blot var en del maler-helligdage, men også at lejligheden overhovedet ikke var gjort ordentlig ren! Varmemesteren spurgte mig, om ikke han måtte komme 2x 500 kroner på mit vaskekort, og så gjorde jeg det sidste rent selv, til hvilket jeg takkede ja.

Da jeg senere skal have fyldt de sidste 500 på kortet, bliver jeg ringet op af udlejer (privat udlejningsfirma med mange ejendomme). Varmemesteren er i mellemtiden blevet fyret, bl.a. fordi han gik og lavede den slags små aftaler med folk uden udlejers vidende, og de ville ikke sætte de 500 ind på mit kort. De endte med at gøre det alligevel, men det er så sagen uvedkommende.

Det der er mere vedkommende er, at jeg her i ferien går og tænker over ting, jeg ikke tænker over normalt, og det slår mig, at det er selv samme varmemester, der i sin tid gav mig tilladelse til at male DØRENE i min lejlighed. Ved indflytning var alle døre og alle skabslåger den samme mørkebrune farve, og der var vanvittigt mørkt i lejligheden, og det påtalte jeg, hvortil varmemesteren sagde "Dem kan du jo bare male, så bliver der lidt lysere."

Det slår mig nu, at det er samme varmemester, der blev fyret for at lave lige præcis dén type aftaler, og jeg frygter nu, at udlejer (når jeg engang flytter herfra) kan afkræve enten betaling for at strippe malingen af dørene ELLER kan afkræve mig for 6 nye døre, selvom jeg personligt mener, jeg var i god tro, da jeg fik dem malet.

Det hører med til historien, at malerarbejdet er professionelt udført (jeg er vist heller ikke den eneste (min genbo har også hvide døre), og lejligheden ER altså blevet BETYDELIGT lysere af det, men den holder nok ikke i retten).

Anyone? :)
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf JoyNips » 13. jul 2016, 08:09

Det kan ikke være dit problem. Varmemesteren har i kraft af sit arbejde fremstået som havende en fuldmagt fra udlejer til at indgå den slags aftaler, medmindre du har måtte kunne regne ud, at han ikke havde beføjelse til det. Det er den, som hævder at have en sådan fuldmagt, som indestår for at han rent faktisk også har den - med andre ord, så er det ikke din hovedpine.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf Alphilia » 13. jul 2016, 08:12

Æv, det lyder træls.
Står der noget i lejekontrakten om forbedringer? I vores står fx at man kun må male i lyse farver.
Hvis ikke der står noget om, hvad man må så ring da til boligselskabet og hør - i bedste fald får du at vide det er ok og i værste fald, hvad konsekvensen er. Hvis det ikke er så længe siden du er flyttet ind har de vel også varmemesteren i frisk erindring (fremfor at ingen husker ham hvis du nu flytter om 5 år....) og det er nemmere at argumentere for, at du handlede i god tro tænker jeg.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf Annione » 13. jul 2016, 08:14

Det er jo muligt, at udlejere rent faktisk ser det som en forbedring. Ring og spørg. Der er ingen grund til at tage sorgerne på forskud.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf Thitida-No-Chey » 13. jul 2016, 09:11

JoyNips skrev:Det kan ikke være dit problem. Varmemesteren har i kraft af sit arbejde fremstået som havende en fuldmagt fra udlejer til at indgå den slags aftaler, medmindre du har måtte kunne regne ud, at han ikke havde beføjelse til det. Det er den, som hævder at have en sådan fuldmagt, som indestår for at han rent faktisk også har den - med andre ord, så er det ikke din hovedpine.

Ja, det mener jeg jo også, men jeg bliver noget i tvivl, da det jo er deres ord mod mit.

Alphilia skrev:Æv, det lyder træls.
Står der noget i lejekontrakten om forbedringer? I vores står fx at man kun må male i lyse farver.

Det vil jeg lige tjekke op på. Jeg mener, der står noget om indvendig vedligeholdelse, men det har jo ikke noget med malearbejde at gøre... :gruble:

Alphilia skrev:Hvis ikke der står noget om, hvad man må så ring da til boligselskabet og hør - i bedste fald får du at vide det er ok og i værste fald, hvad konsekvensen er. Hvis det ikke er så længe siden du er flyttet ind har de vel også varmemesteren i frisk erindring (fremfor at ingen husker ham hvis du nu flytter om 5 år....) og det er nemmere at argumentere for, at du handlede i god tro tænker jeg.

Jeg spurgte faktisk ham, der fremviste min lillesøster en lejlighed forleden, og han så lidt forkert ud i ansigtet... Så det var faktisk først der, jeg blev bange... Men jeg skriver og spørger... :)

Annione skrev:Det er jo muligt, at udlejere rent faktisk ser det som en forbedring. Ring og spørg. Der er ingen grund til at tage sorgerne på forskud.

Det var også lidt det, der er humlen nu. For ham jeg spurgte sagde, at jeg skulle få den nye varmemester til at kigge på det og godkende det... Men hvad så, hvis han siger god for det, ikke har beføjelse til at sige god for det, og... og.... Ja, jeg tænker noget abstrakt nogle gange.... :træt3:
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf JoyNips » 13. jul 2016, 10:14

Thitida-No-Chey skrev:deres ord mod mit.


Deres ord mod aftaleloven, nærmere... :lol:
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf IrmaPigen » 14. jul 2016, 04:52

Er det privat leje?
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf Anlewi » 14. jul 2016, 05:14

I mit boligselskab må man gerne male døre og karme, hvis alle døre der støder til hinanden har sammen farve og er malet tilfredsstillende
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf Thitida-No-Chey » 14. jul 2016, 08:17

IrmaPigen skrev:Er det privat leje?

Yup

Angelina skrev:Ja, men hvis det er aftalt mundtligt, med en medarbejder der ikke længere er til stede, så kan det jo blive svært at bevise at det er aftalt?!

Der er netop det, der bekymrer mig... på den anden side set... De har jo fyret ham for at lave den her type aftaler, så er jeg vel stadig i god tro...? Eller hvad? :gruble:
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: God tro om forbedringer i lejebolig

Indlægaf JoyNips » 15. jul 2016, 08:32

Thitida-No-Chey skrev:Der er netop det, der bekymrer mig... på den anden side set... De har jo fyret ham for at lave den her type aftaler, så er jeg vel stadig i god tro...? Eller hvad? :gruble:


Jeg tror umiddelbart Angelina mener i forhold til aftalens eksistens og ikke i forhold til god/ond tro-problematikken (som jeg i øvrigt ikke anser som værende specielt problematisk).
Det tvivler jeg nu på bliver et problem, når de netop har fyret ham for at indgå den slags aftaler, men det er naturligvis korrekt, at det er vanskeligt at dokumentere en aftale, der er indgået mundtligt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Bolig"