Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf vibbsen » 22. jun 2016, 09:33

paint skrev:Der er ganske enkelt ikke noget at komme efter mht. andre beboeres rygning i deres egen lejlighed, medmindre, at der er tale om en røgfri ejendom (som er et ret nyt og indtil videre ret sjældent fænomen)
Hér hvor jeg bor (andelsforening), er der tre lejligheder hvor man åbenbart var generet af røg fra nabo/underbo mv. De har selv bekostet en tætning af hulrum bag gulvpaneler samt en opkradsning af gulvfuger og ny fugemasse ilagt. Det har nemlig vist sig, at det er lige præcis dér, at røglugten kommer op i lejligheden. I ældre lejligheder, støder gulvbrædder ikke altid helt op til væggen, (men det skjules af gulvpanelerne) og hiver man panelerne af, kan man se større eller mindre åbne områder, hvor der er åbent direkte ned til etageadskillelsen (bærebjælkerne).
Det samme gælder under dørtrin, hvor gulvbrædderne f.eks ligger i én retning i det éne rum og i en anden retning i et tilstødende rum (f.eks en entré). Hér er der også åbne områder ned til etageadskillelsen, hvor røg og lugte kan sive op)
'Behandlingen' består i at man hiver alle gulvpaneler af og sprøjter ekspansionsskum ned i hulrummene og efterfølgende skærer det overskydende 'skum' (som nu er blev en fast porøs masse) af, så panelerne, dørtrin mv. kan sidde, hvor de sad før.
Når det er særligt slemt, hvis der er åbne vinduer (hos f.eks overbo og underbo samtidigt), så skyldes det (ifølge én af håndværkerne i vores ejendom) at der opstår gennemtræk via etageadskillelsen, hvorved røglugt presses op gennem etageadskillelsen ( de nævnte steder). Udfører man, eller får udført, ovennævnte 'operation', forsvinder generne, også med åbne vinduer.
Man kan lave ovenstående selv, sådan rum for rum, som den ene beboer har gjort. Eller man kan lade et firma lave det (men det koster)


Det er måske værd at bemærke at TS ikke klager over at der siver røg op i hendes lejlighed via gulve/paneler. TS klager over at hendes underbo ryger for åbne vinduer/ud af vinduet , således at hun bliver generet af hans røglugt når hun lufter ud.....

Og det kan måske nok blive svært at forhindre når manden har meddelt at hans overbo ikke skal bestemme om han skal ryge ud af vinduet eller ej.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Hewlett » 22. jun 2016, 11:59

Code71 skrev:
Hewlett skrev:Nu er det altså langt fra de fleste byggerier hvor røg er til gene for de andre beboere, selvom der bor folk som ryger i deres lejligheder.

Og så handler det ikke om at bestemme, det handler om at foreslå løsninger på et problem som er til stor gene for den ene part.


Så hvis det næste problem bliver at hun ikke kan li at han laver lasagne fordi hun ikke bryder sig om lugten. Så skal dit såkaldte kompromis være at hun får sin vilje?

Jeg ved godt hvordan jeg ville besvare en sådan "anmodning" Flyt eller lev med det


Nej, hvis TS skulle have sin vilje skulle manden holde op med at ryge. Har jeg skrevet det nogle steder?

Tja, det ved jeg ikke. Laver man lasagne ligeså ofte som man ryger?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf kidkomb » 22. jun 2016, 12:03

Hewlett skrev:
Nej, hvis TS skulle have sin vilje skulle manden holde op med at ryge. Har jeg skrevet det nogle steder?

Tja, det ved jeg ikke. Laver man lasagne ligeså ofte som man ryger?

Pointen er, at det MÅ man gerne.
Du må lave lasagne døgnet rundt alle 365 dage på året.
I dit eget hjem.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Hewlett » 22. jun 2016, 12:06

vibbsen skrev:
paint skrev:Der er ganske enkelt ikke noget at komme efter mht. andre beboeres rygning i deres egen lejlighed, medmindre, at der er tale om en røgfri ejendom (som er et ret nyt og indtil videre ret sjældent fænomen)
Hér hvor jeg bor (andelsforening), er der tre lejligheder hvor man åbenbart var generet af røg fra nabo/underbo mv. De har selv bekostet en tætning af hulrum bag gulvpaneler samt en opkradsning af gulvfuger og ny fugemasse ilagt. Det har nemlig vist sig, at det er lige præcis dér, at røglugten kommer op i lejligheden. I ældre lejligheder, støder gulvbrædder ikke altid helt op til væggen, (men det skjules af gulvpanelerne) og hiver man panelerne af, kan man se større eller mindre åbne områder, hvor der er åbent direkte ned til etageadskillelsen (bærebjælkerne).
Det samme gælder under dørtrin, hvor gulvbrædderne f.eks ligger i én retning i det éne rum og i en anden retning i et tilstødende rum (f.eks en entré). Hér er der også åbne områder ned til etageadskillelsen, hvor røg og lugte kan sive op)
'Behandlingen' består i at man hiver alle gulvpaneler af og sprøjter ekspansionsskum ned i hulrummene og efterfølgende skærer det overskydende 'skum' (som nu er blev en fast porøs masse) af, så panelerne, dørtrin mv. kan sidde, hvor de sad før.
Når det er særligt slemt, hvis der er åbne vinduer (hos f.eks overbo og underbo samtidigt), så skyldes det (ifølge én af håndværkerne i vores ejendom) at der opstår gennemtræk via etageadskillelsen, hvorved røglugt presses op gennem etageadskillelsen ( de nævnte steder). Udfører man, eller får udført, ovennævnte 'operation', forsvinder generne, også med åbne vinduer.
Man kan lave ovenstående selv, sådan rum for rum, som den ene beboer har gjort. Eller man kan lade et firma lave det (men det koster)


Det er måske værd at bemærke at TS ikke klager over at der siver røg op i hendes lejlighed via gulve/paneler. TS klager over at hendes underbo ryger for åbne vinduer/ud af vinduet , således at hun bliver generet af hans røglugt når hun lufter ud.....

Og det kan måske nok blive svært at forhindre når manden har meddelt at hans overbo ikke skal bestemme om han skal ryge ud af vinduet eller ej.


Men som Paint skriver, kan det altså godt have noget at gøre med hulrum og sprækker, når de begge har vinduer åbne på samme tid.

Jeg har svært ved at forestille mig at lugten ville kunne genere så meget som TS giver udtryk for, hvis det kun drejede sig om røg der kom ind af vinduer. Det ville være meget mærkeligt at vindretningen altid gjorde, at røgen kom ind af TS' vinduer i en sådan grad at det er til så stor gene.
1
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Hewlett » 22. jun 2016, 12:10

kidkomb skrev:
Hewlett skrev:
Nej, hvis TS skulle have sin vilje skulle manden holde op med at ryge. Har jeg skrevet det nogle steder?

Tja, det ved jeg ikke. Laver man lasagne ligeså ofte som man ryger?

Pointen er, at det MÅ man gerne.
Du må lave lasagne døgnet rundt alle 365 dage på året.
I dit eget hjem.


Nej, pointen er at man må skabe dialog med sine naboer hvis man vil forsøge at løse et problem. Så er det egentlig fuldstændig ligegyldigt om det drejer sig om tobaksrøg, høj musik, trampen i gulvet eller lasagne.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at manden ikke har ret til at ryge i sin lejlighed, men jeg har foreslået at TS forsøger at finde en løsning i fællesskab med sin underbo.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Animi » 22. jun 2016, 12:13

Hewlett skrev:
kidkomb skrev:
Hewlett skrev:
Nej, hvis TS skulle have sin vilje skulle manden holde op med at ryge. Har jeg skrevet det nogle steder?

Tja, det ved jeg ikke. Laver man lasagne ligeså ofte som man ryger?

Pointen er, at det MÅ man gerne.
Du må lave lasagne døgnet rundt alle 365 dage på året.
I dit eget hjem.


Nej, pointen er at man må skabe dialog med sine naboer hvis man vil forsøge at løse et problem. Så er det egentlig fuldstændig ligegyldigt om det drejer sig om tobaksrøg, høj musik, trampen i gulvet eller lasagne.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at manden ikke har ret til at ryge i sin lejlighed, men jeg har foreslået at TS forsøger at finde en løsning i fællesskab med sin underbo.



Men det har hun også prøvet, og at han ikke åbner døren mere når hun prøver at henvende sig. Det er svært at skabe en dialog med en der ikke gider snakke, og så er der bare ikke ret meget mere at gøre
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Code71 » 22. jun 2016, 12:13

Hewlett skrev:
kidkomb skrev:
Hewlett skrev:
Nej, hvis TS skulle have sin vilje skulle manden holde op med at ryge. Har jeg skrevet det nogle steder?

Tja, det ved jeg ikke. Laver man lasagne ligeså ofte som man ryger?

Pointen er, at det MÅ man gerne.
Du må lave lasagne døgnet rundt alle 365 dage på året.
I dit eget hjem.


Nej, pointen er at man må skabe dialog med sine naboer hvis man vil forsøge at løse et problem. Så er det egentlig fuldstændig ligegyldigt om det drejer sig om tobaksrøg, høj musik, trampen i gulvet eller lasagne.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at manden ikke har ret til at ryge i sin lejlighed, men jeg har foreslået at TS forsøger at finde en løsning i fællesskab med sin underbo.


Nej. TS har et problem med det. Det har naboen ikke. Så TS må simpelthen bare leve med det eller flytte. Eller alternativt tætte gulve og åbne vinduer i den anden side. Det er ikke manden der skal udøve hans lovlige aktiviteter på andre måder fordi TS er halv hysterisk
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf vibbsen » 22. jun 2016, 14:41

Hewlett skrev:
vibbsen skrev:
paint skrev:Der er ganske enkelt ikke noget at komme efter mht. andre beboeres rygning i deres egen lejlighed, medmindre, at der er tale om en røgfri ejendom (som er et ret nyt og indtil videre ret sjældent fænomen)
Hér hvor jeg bor (andelsforening), er der tre lejligheder hvor man åbenbart var generet af røg fra nabo/underbo mv. De har selv bekostet en tætning af hulrum bag gulvpaneler samt en opkradsning af gulvfuger og ny fugemasse ilagt. Det har nemlig vist sig, at det er lige præcis dér, at røglugten kommer op i lejligheden. I ældre lejligheder, støder gulvbrædder ikke altid helt op til væggen, (men det skjules af gulvpanelerne) og hiver man panelerne af, kan man se større eller mindre åbne områder, hvor der er åbent direkte ned til etageadskillelsen (bærebjælkerne).
Det samme gælder under dørtrin, hvor gulvbrædderne f.eks ligger i én retning i det éne rum og i en anden retning i et tilstødende rum (f.eks en entré). Hér er der også åbne områder ned til etageadskillelsen, hvor røg og lugte kan sive op)
'Behandlingen' består i at man hiver alle gulvpaneler af og sprøjter ekspansionsskum ned i hulrummene og efterfølgende skærer det overskydende 'skum' (som nu er blev en fast porøs masse) af, så panelerne, dørtrin mv. kan sidde, hvor de sad før.
Når det er særligt slemt, hvis der er åbne vinduer (hos f.eks overbo og underbo samtidigt), så skyldes det (ifølge én af håndværkerne i vores ejendom) at der opstår gennemtræk via etageadskillelsen, hvorved røglugt presses op gennem etageadskillelsen ( de nævnte steder). Udfører man, eller får udført, ovennævnte 'operation', forsvinder generne, også med åbne vinduer.
Man kan lave ovenstående selv, sådan rum for rum, som den ene beboer har gjort. Eller man kan lade et firma lave det (men det koster)


Det er måske værd at bemærke at TS ikke klager over at der siver røg op i hendes lejlighed via gulve/paneler. TS klager over at hendes underbo ryger for åbne vinduer/ud af vinduet , således at hun bliver generet af hans røglugt når hun lufter ud.....

Og det kan måske nok blive svært at forhindre når manden har meddelt at hans overbo ikke skal bestemme om han skal ryge ud af vinduet eller ej.


Men som Paint skriver, kan det altså godt have noget at gøre med hulrum og sprækker, når de begge har vinduer åbne på samme tid.

Jeg har svært ved at forestille mig at lugten ville kunne genere så meget som TS giver udtryk for, hvis det kun drejede sig om røg der kom ind af vinduer. Det ville være meget mærkeligt at vindretningen altid gjorde, at røgen kom ind af TS' vinduer i en sådan grad at det er til så stor gene.


Men det har TS jo allerede afvist. Hun påstår at hendes lejlighed ER tæt nok og at problemet opstår fordi underboen insisterer på at ryge for åbne vinduer og at hun derfor ikke kan lufte ud.

Jeg ville nok bare lukke mine vinduer hvis problemet kan løses på den måde. Men det er vist ikke den løsning TS eftersøger....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Aima » 22. jun 2016, 15:29

Angelina skrev:
Code71 skrev:
Hewlett skrev:
kidkomb skrev:
Hewlett skrev:
Nej, hvis TS skulle have sin vilje skulle manden holde op med at ryge. Har jeg skrevet det nogle steder?

Tja, det ved jeg ikke. Laver man lasagne ligeså ofte som man ryger?

Pointen er, at det MÅ man gerne.
Du må lave lasagne døgnet rundt alle 365 dage på året.
I dit eget hjem.


Nej, pointen er at man må skabe dialog med sine naboer hvis man vil forsøge at løse et problem. Så er det egentlig fuldstændig ligegyldigt om det drejer sig om tobaksrøg, høj musik, trampen i gulvet eller lasagne.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at manden ikke har ret til at ryge i sin lejlighed, men jeg har foreslået at TS forsøger at finde en løsning i fællesskab med sin underbo.


Nej. TS har et problem med det. Det har naboen ikke. Så TS må simpelthen bare leve med det eller flytte. Eller alternativt tætte gulve og åbne vinduer i den anden side. Det er ikke manden der skal udøve hans lovlige aktiviteter på andre måder fordi TS er halv hysterisk


Underboen er jo ikke forpligtet til at gå med til et kompromis - men som et anstændigt menneske der tænker på andre end sig selv, så tænker jeg at man godt kan indgå et kompromis, for ikke at genere naboen.


Jeg ryger sommetider ud af vinduet om morgenen eller hvis det er meget dårligt vejr, og hvis min overbo bankede på og sagde, at han var generet af røgen der trak op gennem hans vinduer, ville jeg da som den mest naturlige ting i verden forsøge at finde en løsning vi begge kunne leve med. Jeg ville ikke bare bøje af, det er trods alt mit eget hjem, men jeg ville altså heller ikke holde krampagtigt fast i min ret, blot fordi jeg ikke overskred nogle regler. Jeg synes det er en ret nederen tilgang at have til andre mennesker, faktisk.

Jeg ville nok foreslå, at jeg beholdt min lille morgenstund der i vinduet, men love at det for fremtiden kun blev mellem 7.30 og 8.00. Og så ville jeg jo i øvrigt satse på, han var tilsvarende forhandlingsvillig den dag jeg potentielt kom med et eller andet problem. Sådan fungerer den slags jo tit.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Ben Dover
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15. dec 2017, 23:03
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Ben Dover » 15. dec 2017, 23:13

Hej alle.
Står så i den modsatte situation at folk har brokket sig over at røgen fra min lejlighed trænger ind i de andre lejligheder pga andelen er fra 1937 og tynde vægge som det er blevet beskrevet til mig.
Men ville høre om nogle her vidste hvorvidt de i bestyrelsen kan lave pludselige regler angående rygning. Da jeg har modtaget en skriftlig advarsel ang. røgen. Hvori der står at det ikke er tilladt at indtage euroforiserende stoffer samt salg. Hvori der står beskrevet diverse stoffer inkl Hash. Dog undtagelse med indtagelse af Medicinsk CBD olie.
Dog gået med til at stå ude på min altan. Eller går helt udenfor. Men der lugter dog stadig af skunk. Da det er det eneste jeg ryger og ikke hash.
Men får stadig klager. Men virker ikke som om at de vil gøre noget ved selve bygningen. Eneste jeg får at vide er at de vil kontakte administratoren af andels komplekset.
Men udfra den her post samt diverse andre fora virker det ikke som om de kan smide mig ud. Men kan de lave regler i en andel lige pludselig. Prøvet at søge på nettet uden held og har ikke kontaktet nogen professionel juridisk hjælp endnu.

Mvh
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf icelady » 15. dec 2017, 23:42

Ben Dover skrev:Hej alle.
Står så i den modsatte situation at folk har brokket sig over at røgen fra min lejlighed trænger ind i de andre lejligheder pga andelen er fra 1937 og tynde vægge som det er blevet beskrevet til mig.
Men ville høre om nogle her vidste hvorvidt de i bestyrelsen kan lave pludselige regler angående rygning. Da jeg har modtaget en skriftlig advarsel ang. røgen. Hvori der står at det ikke er tilladt at indtage euroforiserende stoffer samt salg. Hvori der står beskrevet diverse stoffer inkl Hash. Dog undtagelse med indtagelse af Medicinsk CBD olie.
Dog gået med til at stå ude på min altan. Eller går helt udenfor. Men der lugter dog stadig af skunk. Da det er det eneste jeg ryger og ikke hash.
Men får stadig klager. Men virker ikke som om at de vil gøre noget ved selve bygningen. Eneste jeg får at vide er at de vil kontakte administratoren af andels komplekset.
Men udfra den her post samt diverse andre fora virker det ikke som om de kan smide mig ud. Men kan de lave regler i en andel lige pludselig. Prøvet at søge på nettet uden held og har ikke kontaktet nogen professionel juridisk hjælp endnu.

Mvh



Jeg kan så slet ikke se, hvorfor du vil have professionel juridisk hjælp, i og med skunk er euforiserende stof. Hvilket der jo også står i den advarsel du har modtaget.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Luffegås » 16. dec 2017, 09:57

Vores underbo ryger ude i sit skur, der går lige op til vores skur.. Det er så derude vi har alt det vi ikke kan have i lejligheden, og vi havde planlagt at have barnevognen stående derude når den ikke er i brug, det kan vi så godt glemme!

Vi har skrevet til viceværten at det stinker røget i vores rum nedefra, så må vi se om vicevært vil gøre noget.

Fair nok hun ryger i sin have, så lukker vi vinduerne, men aner ikke hvorfor pokker hun også ryger i sit skur :o
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Tanten » 16. dec 2017, 14:30

Jeg tænker, man skal vælge sine kampe med omhu. Der er ting, man kan ændre, og ting der er udenfor ens magt. Jeg forstår til fulde, at det er røvtræls og klamt, at der stinker af cigaretrøg og hash, men du kan reelt intet gøre. Det er tilladt at ryge i sin lejlighed og på sin altan - hash er ikke tilladt, men politiet reagerer næppe på en gut, der ryger en bønne, med mindre der er foregå salg af hash og andre stoffer fra lejligheden. Du kan enten flytte eller indse, at du ikke kan gøre noget ved det og give slip på nogle af dine frustrationer omkring det.
1

Tilbage til "Bolig"