Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf StripesAddict » 24. apr 2016, 09:42

Jeg har en muuto socket lamp i køkkenet, og jeg har lidt problemer med holdbarheden på pærerne.

De sidste par gange har jeg købt fra designlite. Jeg har prøvet både glødepæren og halogenpæren, men uanset hvad springer de altså ret hurtigt, synes jeg. Jeg kan se den, der lige er sprunget i weekenden, er købt i November - jeg mener det er halogenmodellen. Kan det virkelig passe, at man ikke kan forvente længere holdbarhed? Og tror I det bliver bedre hvis jeg køber en original pære?

Jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er en lidt dyr fornøjelse i længden, specielt fordi det ikke er en lampe vi har tændt særlig ofte..
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf Daine » 24. apr 2016, 10:12

Kan du ikke bruge en LED pære? De fås i mange forskellige modeller.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf StripesAddict » 24. apr 2016, 10:15

Daine skrev:Kan du ikke bruge en LED pære? De fås i mange forskellige modeller.


Men fås den også i den størrelse? Det er jo en ret stor pære.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf Daine » 24. apr 2016, 10:29

Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Sidst jeg var i Harald Nyborg og købe pærer, havde de nogle ret store modeller også. Men jeg kan ikke huske om det var den model eller om de var hvide. Hvis du har en HN i nærheden, kunne det nok betale sig at undersøge det. Ellers ville jeg prøve ved en "rigtig" lampeforhandler at snakke med dem om holdbarhed - måske er der noget galt med fatningen pæren sidder i?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf StripesAddict » 24. apr 2016, 10:34

Daine skrev:Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Sidst jeg var i Harald Nyborg og købe pærer, havde de nogle ret store modeller også. Men jeg kan ikke huske om det var den model eller om de var hvide. Hvis du har en HN i nærheden, kunne det nok betale sig at undersøge det. Ellers ville jeg prøve ved en "rigtig" lampeforhandler at snakke med dem om holdbarhed - måske er der noget galt med fatningen pæren sidder i?


Tak for tippet - det tror jeg lige, jeg prøver :)
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf Tobywan » 24. apr 2016, 11:32

Så vidt jeg kan læse mig til er der tale om en almindelig E27 socket, så antager det du søger er en slags globepære med den fatning.

Jeg vil også anbefale dig at se på en LED model, men det kan altså godt svare sig at være lidt kritisk, da der er ret stor forskel på lyskvaliteten. Korrekt lys og farvegengivelse betyder ret meget for sådan en pære, så købt et kvalitetsprodukt.

Harald Skrald er næppe det bedste sted at købe en pære. Man kan selvfølgelig være heldig, men der ikke specielt kendt for deres kvalitet ;)

Kvalitetspærer koster lidt mere, men er en engangsudgift. I forhold til de samlede driftomkostnigner betyder det ikke det store om indkøbsprisen er 50, 100 eller 150kr, når levetiden ligger mellem 15 og 30.000 timer. Derfor køb en god pære fra starten.

Prøv at se på nogle af disse modeller fra lampeguru:
https://www.lampeguru.dk/colors-by-cope ... paere.html
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 12:14

Jeg har glødepærer fra Søstrene i en lignende fatning. Vi har så kun haft den en 3-4 måneder men har den tændt meget (eneste rigtige lampe i soveværelset). Jeg ved jo af gode grunde ikke hvor længe den holder, men jeg vil bare lige nævne at de er billigere i søstrene end andre steder :)
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Holdbarhed på pære i muuto socket lamp

Indlægaf StripesAddict » 25. apr 2016, 14:57

Tak for jeres svar. Jeg tror jeg prøver søstrenes, hvis den er til at opstøve, og ellers må jeg forbi lampeforretningen.
0

Tilbage til "Bolig"